رزومه چیست؟

رزومه متنی است که می‌تواند بین یک تا چند صفحه متغیر باشد و در آن اطلاعاتی مانند پیشینه تحصیلی و کاری افراد و نیز توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصی او ذکر می‌شود و به نوعی تبلیغی است که در آن ویژگی‌های خود را به کار‌فرمایان عرضه می‌کنند تا آن‌ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

در حقیقت رزومه، یک تصویر ذهنی را از توانایی‌ها و فعالیت‌های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می‌دهد و باعث می‌شود کارفرمایان با مطالعه آن متقاعد بشوند که از میان داوطلب‌ها، کدام یک برای دعوت به مصاحبه مناسب‌تر است.

رزومه کاری
اولین گام برای استخدام در شغل مورد نظر، داشتن یک رزومه کاری است و افراد برای این که در این شغل، با سایر داوطلب‌ها رقابت بکنند، رزومه‌ای برای کارفرمایان ارسال می‌کنند و در آن با ذکر مهارت‌های شغلی و پیشینه تحصیلی خود سعی می‌کنند تا کارفرمایان را قانع کنند که می‌توانند مناسب‌ترین گزینه در جایگاه شغل مورد نظر باشند.

در اغلب موارد برای استخدام، تعداد زیادی رزومه کاری ارسال می‌شود که کارفرما فقط تعداد محدودی را مطالعه می‌کند و اگر یک رزومه کاری، اطلاعاتی مبهم و غیر مرتبط داشته باشد فرد برای مصاحبه دعوت نخواهد شد. پس در رزومه کاری، اطلاعات مربوط به مهارت‌های کافی و سوابقی در زمینه شغلی مورد نظر، باید به شکل اصولی و کارآمد درج شود.

موارد قابل ذکر در رزومه

1. اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد به صورت کامل، وضعیت تاهل، شماره همراه، ایمیل و آدرس است.

در بیش‌تر مواقع کارفرمایان بر اساس ضرورت و موقعیت شغل، در آگهی جذب نیرو به متقاضیان تاکید می‌کنند که رزومه آن‌ها باید عکس داشته باشد.

هم‌چنین اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید آن عکس باید با پوشش مناسب و پرسنلی باشد.

2. تحصیلات و مهارت‌ها

سوابق دانشگاهی خود را با ذکر محل دریافت مدرک خود فهرست کنید و اگر نمرات خوبی دارید آن را در رزومه خود درج کنید و در صورت داشتن مشروطی، آن را بیان نکنید و فقط هر چه را که واقعیت دارد بنویسید و از گفتن دروغ بپرهیزید زیرا به محض این که کارفرما متوجه بشود، رزومه شما رد می‌شود.

3. تجربه‌های کاری

در این قسمت شما باید اطلاعاتی از توانمندی‌های خود بدهید که مرتبط با شغل مورد نظر باشد. به عنوان مثال اگر در زمینه بازاریابی به دنبال شغل هستید باید این را بدانید که در این زمینه بر توانایی گفت‌وگو و قانع کردن مشتری تمرکز کنید.

۴. علاقه‌مندی‌ها

افراد باید توجه داشته باشند که اطلاعات مربوط به این قسمت باید کوتاه و جامع باشد و بیش‌تر برای افرادی کاربرد دارد که سوابق شغلی و سن کم‌تری دارند و برای افرادی با سوابق شغلی بالا، از اهمیت این قسمت کاسته می‌شود.

در این قسمت باید علاقه‌مندی خود را در زمینه‌هایی مانند ورزش و هنر بیان کنید و اگر در آن زمینه نوآوری داشته‌اید آن را ذکر کنید اما به گذراندن اوقات فراغت انفرادی خود اشاره نکنید و اگر کتاب می‌خوانید نام چند مورد از کتاب‌های مورد علاقه‌تان را درج کنید.

5. توانمندی‌ها

میزان تسلط خود در خواندن و نوشتن زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی و مهارت خود در زمینه کامپیوتر مانند تسلط به آفیس را در آن ذکر کنید و هم‌ چنین می‌توانید اگر در زمینه رانندگی مهارت دارید آن را به فهرست اضافه کنید.

6. معرف‌ها

این قسمت تنها زمانی ضرورت دارد که از شما خواسته شود نام معرف خود را بنویسید در غیر این صورت ضرورتی ندارد و شما نیز نام حداکثر دو معرف را ذکر کنید که یکی معرف تحصیلی مانند استاد دانشگاه است و دیگری می‌تواند معرف حرفه‌ای مانند هم‌کاران قبلی باشد.

7. درباره من

در این قسمت که معمولا در بالای رزومه قرار دارد و فرد را از دیگری متمایز می‌کند باید خلاصه‌ای از مهارت‌ها و توانمندی‌های مهم خود را بیان کنید و هنگامی که خود را معرفی می‌کنید اعتماد به نفس داشته باشید و به اهداف خود اشاره کنید.


https://modajob.ir/

نویسنده مطلب: پلتفرم تخصصی استخدام مد، پوشاک و نساجی مداجاب

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.