آسان‌ترین راه نوشتن رزومه انگلیسی

اگر حوصله یا وقت خواندن این مطلب را ندارید، سرویس visualCV پاسخ سوال شماست. اما اگر می‌خواهید بیش‌تر بدانید، باعث خشنودی بنده است. پس با من همراه باشید.

یک مورد اضطراری پیش اومد و ناچار بودم هر چه سریع‌تر یک رزومه انگلیسی آماده کنم. ابزارهای آنلاین زیادی برای نوشتن رزومه فارسی وجود داره اما تا جایی که من جستجو کردم، هیچ کدام به طور مجزا و اختصاصی از ساخت رزومه انگلیسی پشتیبانی نمی‌کنند! قبلا سایتی بود به اسم تلنت‌یاب که یادمه قسمتی مجزا برای ساخت سی‌وی انگلیسی داشت که البته در آن زمان بیش‌تر به فکر رزومه فارسی بودم و امتحانش نکردم. الان این سرویس به کاربوم تغییر نام داده و تا جایی که من در منوها و رابط کاربری جدیدش گشتم چیزی پیدا نکردم. اما شاید بشه در همون رابط ساخت رزومه فارسی فیلدها را به انگلیسی پر کرد و نتیجه مطلوبی هم داشته‌باشه ولی چون من یکم وسواس دارم اصلا حتی این کار رو امتحان هم نکردم! البته اگر دنبال ساخت رزومه فارسی هستین همین سایت کاربوم سرویس خوبیه و من پیشنهادش می‌کنم البته هدف این نوشته معرفی آسان‌ترین راه برای ساخت رزومه انگلیسی‌ست و ممکنه بعد از تجربه من با تلنت‌یاب استارت‌آپ‌های بهتری هم وارد میدان شده باشند.

به طور کلی و فارق از زبان رزومه، یک سرویس رزومه‌ساز باید آزادی عمل کافی را در اختیار شما قرار بدهد. یعنی چی؟ یعنی اینکه شما بتوانید تمام مواردی که می‌خواهید در رزومه خود قرار دهید را به طور کامل و در محل مناسبش قرار دهید. یک رزومه خوب رزومه‌ایست که با وجود اختصار و سادگی کامل و دقیق باشد تا بتواند مخاطب را قانع کند که شما آن چیزی که ادعا می‌کنید هستید. مثلا اگر در مورد مهارت‌ خاصی فقط نام آن مهارت و میزان مهارت را ذکر کنید آن‌قدر چشمگیر نباشد، اما اگر توضیح مختصری در مورد تجربیات و سوابق مرتبط با فونت کوچک‌تر در کنار آن قرار داده شود، ممکن است خواننده رزومه را بهتر قانع کند. اما اکثر رزومه‌سازها رابط کاربری و امکانات محدودی دارند و فقط به شما امکان می‌دهند موارد مشخصی را با فرمت ثابت در فیلدها وارد کنید. مثلا ممکن است شما بخواهید قسمتی در مورد علاقه‌مندی و سرگرمی‌هایتان در رزومه داشته‌باشید اما در اکثر سرویس‌ها فقط فیلدهای مرتبط با تحصیلات، اشتغال، توانمندی‌ها و گواهینامه‌ها وجود دارد. یا ممکن است بخواهید قسمت زبان‌های خارجی از سایر توانمندی‌ها مجزا باشد. یا بخواهید بخش تحصیلات بالاتر از قسمت تجربیات کاری قرار بگیرد و …

خوب! همان‌طور که در ابتدا گفتم، سرویس visualCV ابزاری‌ست که بیش‌ترین آزادی عمل را به شما می‌دهد. البته همانند سایر رزومه‌سازهای آنلاین قالب‌های محدودی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و برای قالب‌های زیبا و جذاب‌تر باید اشتراک بخرید. اما همین 3 قالبی که رایگان هستند هم تا حدودی قابل تنظیم هستند. نقطه قوت اصلی این ابزار رابط کاربری ساده و روانش است. این رابط به سه قسمت اصلی ویرایش‌گر ابتدایی، ویرایش‌گر تعاملی و پیش نمایش تقسیم شده و می‌توانید بدون از دست رفتن اطلاعات بین این سه سربرگ رفت‌وآمد کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن ساخت رزومه را تمام کنید. رابط کاربری به حدی ساده است که توضیح بیش‌تر فقط توضیح واضحات است و دوست ندارم حوصله شما سر برود.

اما نمی‌توان از ذکر برخی مزیت‌های آن گذشت. از جمله این‌که می‌توانید در هر فیلدی هر چیزی که بخواهید بنویسید. مثلا فیلد بازه سال محدودیتی مبنی بر اینکه فقط عدد وارد شود ندارد و علاوه بر عدد و سال می‌توانید حروف هم وارد کنید مثلا شاید دل‌تان بخواهد در جایی که محل بازه زمانی‌ست چیز دیگری مثلا عنوان یک قسمت قرار بگیرد! مگر چه اشکالی دارد؟ آزادی یعنی همین! به راحتی می‌توانید ترتیب قرار گرفتن بخش‌ها را تغییر دهید. شاید عشق‌تان بکشد اسم قسمت “تجربیات کاری” را بگذارید “سوابق کاری”! می‌توانید نمودار و جدول درج کنید، هر جایی هایپرلینک داشته‌باشید… بعضی قسمت‌ها را پررنگ کنید درست مثل یک ویرایش‌گر متن. خلاصه با هیچ محدودیت آزاردهنده‌ای مواجه نخواهید شد. در قسمت ویرایش‌گر تعاملی می‌توانید فاصله بخش‌ها را تنظیم کنید، فاصله پاراگراف‌ها را تغییر دهید، اندازه متن را کم و زیاد کنید و از میان چند فونت خاص یکی را انتخاب کنید. در یکی از قالب‌ها می‌توانید غیر از سیاه یک رنگ دیگر به دلخواه داشته‌باشید که برخی عنواین به آن مزین شود. با این حال اگر باز هم با محدودیتی مواجه شدید، می‌توانید کمی تقلب کنید و با استفاده از Adobe Acrobat XI Pro شخصی‌سازی را به نهایت برسانید البته کمی دردسر خواهید داشت.

ممکن است این سوال برای شما بوجود بیاید که اصلا اگر آزادی عمل می‌خواهم چرا از ابزای مثل Microsoft Word استفاده نکنم؟ از قالب‌های آماده‌ای که برای رزومه دارد؟ پاسخ شما در همین رابط کاربری سه مرحله‌ای‌ست که در ورد وجود ندارد. در واقع در word شما فقط قسمت دوم که همان ویرایش‌گر تعاملی باشد را در اختیار دارید و از مزیت‌های ویرایش‌گر ابتدایی بی‌بهره خواهید بود. مزیتش هم این است که بدون دغدغه و نگرانی فونت و محل قرارگیری موارد مختلف فقط اطلاعات را وارد می‌کنید و در مرحله بعد اقدام به تغییرات دیداری در ویرایش‌گر تعاملی می‌کنید. نکته دیگر این‌که در ورد شما نمی‌توانید به راحتی ترتیب قرارگیری بخش‌های مختلف را تغییر دهید چرا که جای فیلدها به هم می‌ریزد و باید دوباره با دقت هرکدام را سرجایش قرار دهید. همچنین رزومه شما در سایت ذخیره می‌شود و اگر بخواهید آن را تغییر دهید یا فایل PDFش را گم کردید به راحتی می‌توانید به آن مراجعه کنید.

پس وقت‌تان را تلف نکنید و مستقیم سراغ visualCV بروید.

نویسنده مطلب: بابک خوش‌نویس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.