مهاجرت از ویندوز به لینوکس – تصمیم

دسکتاپ اوبونتو 19.4
دسکتاپ اوبونتو 19.4

از سال 1393 با لینوکس بعضا کارهایی سطحی و بدون دانش فنی انجام میدادم.حتی در کلاس های غیر حظوری لایتک نیز ثبت نام کردم و جزوات و DVD هم تا حدودی ( نصف DVD اول !) هم دیدم ولی به علت مشغله زیاد و همچنین Safe Zone ذهنم سمت این تغییر نرفتم.

چند وقت اخیر که درگیر مباحث دنیای نرم افزار های آزاد و متن باز شدم به شدت به این حوزه علاقه مند شدم و حتی تصمیم گرفتم یادگیری زبان GO را به صورت جدی در برنامه های خودم قرار بدم.البته دلایل دیگری هم برای یادگیری این زبان جدید وجود داشت.به هر روی بعد از مشاهده چندین آموزش ویدویی و همچنین وبلاگ های مختلف با مشکل نبود منابع مطالعاتی مناسب برای برنامه نویسی GO روی ویندوز مواجه شدم.البته منابع بسیاری در این زمینه وجود دارد ولی بیشتر منابع تخصصی بر بستر LINUX نوشته شدن.

روی لپتاپم یک نسخه UBUNTU 16.04 LTS برای روز مبدا داشتم.تصمیم گرفتم ادامه روند آموزش را به این سیستم عامل انتقال بدم که با مشکلات زیادی مواجه شدم.اولین مشکل در به این علت بود که من هنگام نصب سیستم عامل ها برای اوبونتو فقط ۲۵ گیگ فضا درنظر گرفته بودم و تمام این فضا به دلایلی که هنوز هم در تخصصم نیست پر شده بود.دومین دلیل عدم آشنایی کافی من با Bash بود که باعث می شد من تقریبا هیچ کدام از بخش های آموزش را متوجه نشوم.

بعد از ۲ روز کلنجار رفتن با اوبونتو و آشنایی جزیی با Bash بلاخره حس بهتری پیدا کردم و از پس کارهای ابتدایی بر آمدم.ولی مشکل اول همچنان پابرجا بود.

بلاخره تصمیم نهایی را گرفتم.

راه چاره ای نبود و من به فضای بیشتری برای ادامه کار نیاز داشتم.به همین دلیل در یک حرکت انتحاری تمام سیستم عامل های روی لپتاپ را پاک و یک نشخه تازه از اوبونتو ورژم 19.04 را روی آن نصب کردم.بدون ویندوز! بلی.بدون ویندوز.تا وقتی که روی لپتاپ ویندوز داشته باشم سمت استفاده از لینوکس نمی رم.پس اصلا نصب نمی کنم تا به اجبار مشکلاتم را حل کنم.

چه چیز هایی یادگرفتم

  • یکی از استفاده های اساسی من تماشای ویدوهای آموزشیم هست.متاسفانه انکودر موجود در نسخه فعلی قابلیت اجرای هر نوع فایل تصویری را ندارد و باید راه حلی پیدا کرد و این راه حل استفاده از VLC هست.من برای رفع این مشکل از Ubuntu Software نرم افزار VLC را نصب کردم و مشکلم حل شد.
  • وقتی به کیبورد های فارسی ویندوز عادت کرده باشید و مخصوصا استفاده از ALT+SHIFT برای تغییر زبان برای شما عادت شده باشد ؛در اوبونتو مشکلات زیادی خواهید داشت.این کلید میانبر در اوبونتو متفاوت است و از همه بدتر اینکه شما برای تغییر بین زبان ها امکان تغییر میانبر را دارید ولی برای یک حالت اصلی.یعنی برای مثال برای انتقال به فارسی می توانید از میانبری مانند ALT+ENTER استفاده کنید ولی برای برگشت به انگلیسی می بایست به اجبار از ALT + SHIT + ENTER استفاده کنید.من هنوز راه حلی برای این مشکل پیدا نکرده ام ولی امیدوارم با راهنمایی دوستانی متخصصی مثل @jadi راه حل مناسب را پیدا کنم.
  • با Bash باید دوست شد.متاسفانه یا خوشبختانه ما کاربران ویندوزی عادت به استفاده از Command Line نداریم.در اوبونتو و فکر می کنم تمام سیستم عامل های Linux base برای انجام سریع تر و راحت تر کارها مجبور به یادگیری و استفاده از bash هستید.پس با این موجود به ظاهر خطرناک دوست شدم و سعی می کنم این آشنایی را بیشتر و بیشتر هم بکنم.مثلا فهمیدم که در bash برای اجرای چند دستور می توان آنها را پشت هم نوشت و با علامت && جدا کرد.به این صورت تمام دستورات به ترتیب اجرا خواهند شد.

پ.ن : این متن را با استفاده از Chromium و با مشقت بسیار روی اوبونتو 19.04 نوشتم.

لطفا اگر از این مطلب خوشتون اومد لطفا مطلب رو لایک کنید. ممنون ^_^

نویسنده مطلب: مسعود دانش پور

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.