اعتبار مدرک پیام نور برای مهاجرت تحصیلی چگونه است؟

دانشگاه پیام نور یکی از بزرگ‌ترین موسسات آموزشی کشور است. این دانشگاه سالانه حدود نیم میلیون دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و رشته‌های تحصیلی گسترده، پرورش می‌دهد. با توجه به آمار و ارقام، شکی نیست که مدرک دانشگاه پیام نور برای مهاجرت تحصیلی و اپلای، مورد تایید بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان است. طیف وسیعی از متخصصین کاربلد و حرفه‌ای در صنایع مهندسی و حتی علوم هوافضا، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های پیام نور هستند. هرچند که در ابتدای تاسیس دانشگاه پیام نور، تمرکز این موسسه اموزشی بر رشته‌های علوم انسانی بود، اما با گذر زمان، علاقمندان به فضای دانشگاه پیام نور، بیشتر شدند. در نتیجه این موسسه آموزشی بر رشد و ترقی خود افزود و هم اکنون در زمره موفق‌ترین سیستم‌های آموزشی کشور است که به صورت دانشجو محور فعالیت می‌کند.

با توجه به اینکه تمرکز دانشگاه پیام نور، بر روی عملکرد و فعالیت گسترده دانشجو است، می‌توان از سطح عمومی دانش و سواد دانشجویان دانشگاه پیام نور، مطمئن بود. این مطلبی است که دانشگاه‌های خارج از کشور نیز به درستی آن را درک کرده‌اند. دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه اتاوا در کانادا و دانشگاه کلمبیا در آمریکا که هرساله جزء دویست دانشگاه برتر جهان هستند، اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور را برای مهاجرت تحصیلی تایید می‌کنند. این دانشگاه‌ها به دلیل اطلاع از روند تحصیل دانشجویان پیام نور، به گرمی از آنها استقبال می‌کنند و تفاوتی قائل نمی‌شوند.

اپلای با مدرک دانشگاه پیام نور

در پاسخ به این سوال پرتکرار که آیا می‌توان با مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور نیز برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کرد، می‌توان با قطعیت بر پاسخ مثبت تاکید کرد. دانشگاه پیام نور، یک دانشگاه نیمه دولتی است و با توجه به این مطلب، جالب است بدانید این موسسه آموزشی، دانشجویان بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی و سراسری دارد. معیار کلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خارج از ایران، مهر تایید وزارت علوم ایران، بر مدارک تحصیلی است. دانشگاه پیام نور نیز مدت‌هاست که مورد تایید این وزارت‌خانه واقع شده است. تقریبا تمامی دانشگاه‌ها در اروپا، آمریکا و کانادا بر اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در مسیر مهاجرت تحصیلی، اتفاق نظر دارند. تعداد معدودی از کالج‌هایی که چندان مطرح نیستند، از این قافله عقب هستند که البته با وجود گزینه‌های بهتر، دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، نیازی به اخذ پذیرش تحصیلی این دانشگاه‌ها ندارند. در ادامه، اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور برای مهاجرت تحصیلی را به صورت جداگانه در چند کشور بررسی می‌کنیم.

اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در آمریکا

موسسات آموزش عالی آمریکا به سطح عمومی دانشجویان بین المللی توجه بیشتری دارند. نمرات بالا در آزمون‌های زبان انگلیسی، معدل بالا که از آن تحت عنوان GPA یاد می‌کنند و در آخر، سوابق پژوهشی متقاضی برای اساتید دانشگاه‌های آمریکا جذابیت بیشتری دارد. با بررسی رزومه تحصیلی برخی افرادی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکا شده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که در انتخاب و گزینش دانشجویان، به محل تحصیل قبلی افراد، حساسیت خاصی نشان داده نمی‌شود.

میزان تمکن مالی  ویزای تحصیلی آمریکا برای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور که متقاضی هستند، باید در وضعیت مناسبی باشد. چرا که در دریافت فاند و کمک هزینه تحصیلی به خصوص، فول فاند و گرنت، شانس دانشجویان دانشگاه پیام نور، زیاد نیست.

اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که سالانه تعداد زیادی مهاجر تحصیل کرده می‌پذیرد. بدیهی است مسئولین سیستم آموزشی این کشور نیز بایستی شناخت جامعی از دیگر دانشگاه‌های جهان داشته باشند. اعتبار مدرک تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور، از مدت‌ها پیش برای اساتید دانشگاه‌های کانادا محرز شده است. در مسیر اخذ ویزای تحصیلی کانادا چالش کمتری را تجربه خواهید کرد.  هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا با توجه به سیاست‌های مهاجرپذیری این کشور، در وضعیت مناسبی است. برخی از دانشگاه‌های مطرح کانادا نیز هزینه‌های جانبی مثل اپ فی را حذف کرده‌اند. به این ترتیب، دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور به راحتی می‌توانند برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا اقدام کنند.

چگونه با مدرک دانشگاه پیام نور، اپلای کنیم؟

برای اپلای و قدم گذاشتن در مسیر مهاجرت تحصیلی تا اخذ ویزای تحصیلی از سفارت کشورهای آمریکا و کانادا، بایستی در ابتدا رزومه علمی و پژوهشی خود را کامل کنید. برای مثال اگر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های پیام نور هستید، می‌توانید به تحصیل همین مقاطع تحصیلی به صورت مجدد یا شروع مقطع تحصیلی بعدی در کشور مد نظر بپردازید. انتخاب هرکدام از این مسیرها بایستی با دریافت راهنمایی از افرادی باشد که مدت‌ها در این زمینه فعالیت داشته‌اند.

از دیگر مراحل اپلای، می‌توان به اخذ توصیه نامه تحصیلی، نگارش انگیزه نامه یا Sop، اخذ نوبت سفارت و بررسی ددلاین‌های دانشگاه‌های مورد نظر اشاره کرد. از میان این مراحل، نگارش انگیزه‌نامه برای دانشجویان دانشگاه پیام نور از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید با درج برخی نکاتی که ممکن است در نظر شما بی‌اهمیت جلوه کنند، بتوان نظر اساتید دانشگاه‌های مد نظر را به سادگی جلب کرد. در نتیجه نوشتن و نگارش Sop، اگر به درستی انجام نشود ممکن است هزینه بالایی ایجاد کند. با سپردن مراحل اپلای به تیم خبره اسکورایز، نگران هزینه نوشتن و نگارش Sop نیز نباشید.

پیام نوری‌ها، رتبه‌های برتر

طبق آمار رسمی وزارت علوم و همین‌طور با نگاهی به نتایج آزمون‌های سازمان سنجش، می‌توان اسامی دانشجویان دانشگاه پیام نور را در صدر رتبه‌های برتر دید. در صورتی که میل به ادامه تحصیل در این دانشجویان بیشتر شود، افزایش این آمار حتمی است. همین‌طور تعداد مقالات پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه‌های پیام نور نیز چشمگیر است. هر ساله تعداد زیادی از این مقالات به کنفرانس‌های بین المللی راه پیدا می‌کنند و به همین دلیل دانش و سطح عمومی دانشجویان دانشگاه پیام نور از چشم دانشگاه‌های برتر کشورهای اروپایی و آمریکایی دور نمانده است.

در صورتی که با راهنمایی یک مشاور آگاه از شرایط مهاجرت تحصیلی، برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا اقدام کنید، متوجه خواهید شد که محل تحصیل قبلی شما، چندان تعیین کننده نیست. صرفا با آماده سازی سایر شرایط مد نظر هر دانشگاه در هر کشور، می‌توان به مهاجرت تحصیلی امیدوار بود.

رنکینگ دانشگاه‌های پیام نور در ایران، بین 40 تا 50 است. این آمار در میان تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد، آمار خوبی است. همین‌طور رنکینگ جهانی این دانشگاه در سطح آسیا بین 600 تا 700 است. این آمار نیز با وجود تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته مثل چین و کره جنوبی و روسیه، قابل قبول است.

 

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.