تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه مثل دیگر رشته‌های پزشکی متقاضیان زیادی دارد. اساسا مهاجرت‌های تحصیلی در رشته‌های پزشکی و مهندسی بیش از دیگر رشته‌های تحصیلی است، بنابراین طبیعی به‌نظر می‌رسد که علاقه‌مندان به این دست رشته‌ها بخواهند برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند، از طرفی کشورهای مقصد عموما دارای شرایط تحصیلی خوبی برای دانشجویان مهاجر هستند. از این رو هرساله دانشجویان بسیاری در این رشته تحصیلی برای شرکت در آزمون‌های ورودی یوس یا اس ای تی اقدام می‌کنند.

به‌طور کلی کشور ترکیه به دلایل بسیاری مانند قرابت‌های فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی به کشور ایران بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی شناخته شده است.

ترکیه با داشتن 210 دانشگاه دولتی و خصوصی برای پذیرش دانشجویان مهاجر آمادگی خود را اعلام کرده است. اگر شما نیز می‌خواهید برای تحصیل داروسازی در ترکیه اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این نوشتار همراه ما باشید:

برای شرکت در دوره تحصیل داروسازی در ترکیه باید چند سال تلاش کرد؟

طبق تصمیم مجمع عمومی موسسات آموزشی مدت زمان مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ترکیه از 4 سال به 5 سال تغییر یافته است، بنابراین قبل از اقدام به مهاجرت تحصیلی حتما درباره شرایط آن تحقیقات لازم را به‌عمل آورید.

چرا ترکیه بهترین کشور برای رشته داروسازی است؟

  1. همانطور که اشاره شد مزیت اول مهاجرت تحصیلی به این کشور نزدیکی فرهنگی و اجتماعی بین ایران و ترکیه است. این کشور به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای اروپایی بهترین کشور برای تحصیل ایرانیان به‌شمار می‌آید.
  2. دومین نکته که باید به آن توجه کنید استانداردهای آموزشی در کشور ترکیه است که به دلیل همسو بودن با استانداردهای آموزشی بین‌المللی باعث شده که اعتبار مدارک تحصیلی در این کشور بیشتر باشد.
  3. مورد بعدی هزینه زندگی در کشور ترکیه است که به نسبت دیگر کشورهای اروپایی برای ایرانیان محصل مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. با این حال مصرف انرژی و هزینه حمل و نقل دو مورد از پرهزینه‌ترین فاکتورهای زندگی در ترکیه هستند.
  4. علاوه‌بر این دانشجویان مقیم ترکیه می‌توانند با اخذ ویزا و اجازه کار 24 ساعت در هفته هزینه تحصیل و زندگی خود را در این کشور فراهم کنند.
  5. دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، بنابراین دانشجویانی که از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند در کشورهای اروپایی و آمریکایی ادامه تحصیل داده یا برای اشتغال اقدام کنند.
  6. در آخر نیز باید مزیت تحصیل داروسازی ترکیه را عدم نیاز به شرایط سنی خاص دانست، به‌طوری که تمامی افراد در هر سنی می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام کنند.

آیا رشته داروسازی در ترکیه آینده شغلی خوبی دارد؟

اولین سوالی که دانشجویان رشته داروسازی برای مهاجرت به ترکیه می‌پرسند، این است که آیا کشور مقصد می‌تواند شرایط شغلی مناسبی را برای مهاجرین تحصیلی فراهم کند؟

در ابتدا باید خاطرنشان کنیم که فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در ترکیه حتما نباید این رشته را برای آینده شغلی خود در نظر داشته باشد، بلکه می‌توانند با توانایی‌ها و تحصیلات کسب شده در مراکز تحقیقاتی و توسعه، بیمارستان‌ها و کارخانه‌های تولید کننده دارو نیز مشغول به کار شوند. علاوه‌بر این امکان تدریس در دانشگاه‌ها به‌عنوان اساتید این حوزه نیز برای دانشجویان میسر است.

دانشجویانی که تحصیل خود را در این رشته تمام کنند و تخصص خود را بگیرند می‌توانند با شرکت در آزمون تخصص داروسازی (EUS) و فارغ‌التحصیل شدن از این رشته در رشته داروسازی بالینی نیز شرکت کنند.

گفتنی است که این رشته دانشگاهی که با نام کارشناس ارشد داروسازی بالینی در ترکیه نیز شناخته می‌شود در دانشگاه مارمارا این کشور دایر است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه چیست؟

برای اقدام به پذیرش دانشجو در رشته داروسازی باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدرک قبولی در آزمون YOS یا SAT با توجه به مدرک قابل‌قبول برای دانشگاه مورد نظر
  • اصل پاسپورت معتبر و کپی آن
  • اصل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی به همراه ریزنمرات برای فارغ‌التحصیلان نظام قدیم دبیرستان به همراه ترجمه معتبر تمامی مدارک
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات دیپلم برای فارغ‌التحصیلان نظام جدید به همراه ترجمه معتبر تمامی مدارک
  • شناسنامه و کارت ملی با ترجمه رسمی هردو نیز برای دریافت پذیرش و تحصیل داروسازی در ترکیه نیاز است.
  • 6 قطعه عکس رسمی 3*4

گفتنی است که دانشجویانی که در رشته‌های دیگر مثل تربیت بدنی، ر‌‌شته‌های هنری، ورزشی و علمی نیز مدرک معتبر دارند لازم است که برای ترجمه آن‌ها اقدام و آن‌ها را نیز به همراه این مدارک ارسال کنند. با این حال برای اطمینان از جمع‌آوری مدارک لازم بهتر است قبل از ارائه حتما شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه مورد نظر را از سایت دانشگاه استعلام بگیرید.

هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه چقدر است؟

پرتکرارترین سوال دانشجویانی که می‌خواهند برای تحصیل داروسازی در ترکیه اقدام کنند، پرسش درباره میزان هزینه‌ تحصیل داروسازی در ترکیه است. شما می‌توانید برای دریافت دقیق هزینه‌های تحصیل به لیست جدول هزینه رشته داروسازی در ترکیه مراجعه کنید، اما به طور کلی هزینه این رشته به نسبت دیگر کشورها کمتر است. برخی از این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بدون آزمون ورودی سالانه بین 9500 تا 1500 هزار دلار است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی با کنکور سالانه بین 20 تا 50 هزار دلار لیر است.
  • هزینه زندگی به‌طور کلی سالانه 2 الی 3 هزار لیر برای خوابگاه و خوراک خواهد بود.

یادداشت پایانی

در این نوشتار تلاش کردیم به موارد مهم در مهاجرت تحصیلی به ترکیه و به‌طور خاص تحصیل داروسازی در ترکیه مطالبی را ارائه دهیم. اما به‌خاطر داشته باشید که برای اقدام به تحصیل در این کشور باید اطلاعات بیشتری در زمینه نوع دانشگاه‌ها، چگونگی پذیرش، شهریه هر دانشگاه  و…داشته باشید.

 

 

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.