خرید ملک اقساطی در ترکیه بهتره یا ملک آماده تحویل؟

املاک ترکیه در دو قالب املاک اقساطی یا پیش ‌فروش و املاک آماده تحویل به فروش می‌رسند. سؤالی که برای اغلب سرمایه‌ گذاران مطرح می‌شود، این است که خرید ملک اقساطی یا پیش ‌فروش بهتر است یا خرید ملک آماده تحویل؟

طبیعتاً انتخاب هر کدام از این املاک مزایا و معایب خاص خود را دارد و اینکه ملکی که قصد خریداری آن را دارید، به‌ صورت پیش‌ خرید و اقساطی باشد یا آماده تحویل، به انتخاب شما بستگی دارد. ولی برای اینکه با اطلاعات کامل و شناخت کافی نسبت به انتخاب این دو نوع املاک اقدام کنید، در ادامه این مطلب به‌ طور مفصل درباره مزایا و معایب خرید ملک پیش ‌فروش (اقساطی) و خرید ملک آماده تحویل صحبت می‌کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مقایسه خرید ملک اقساطی با خرید ملک آماده تحویل

ملک پیش‌ ساخته یا اقساطی به املاکی گفته ‌می‌شود که فروش آنها در مراحل ساخت پروژه انجام‌ می‌شود، به‌ طور معمول نسبت به املاک آماده تحویل قیمت کمتری دارند و نحوه پرداخت مبلغ ملک به‌ صورت اقساطی است.

مهم‌ترین عامل در انتخاب یکی از دو نوع املاک آماده تحویل و پیش ‌ساخته، هدف شما از خرید ملک است. اگر شما قصد گرفتن اقامت ملکی را دارید، نمی‌توانید با خرید املاک اقساطی به این هدف برسید. چون در قانون اقامت با خرید املاک، ملک شما باید قابل سکونت بوده و با تسویه نقدی و سند ملک کامل به نام شما باشد. مگر اینکه بخواهید در پایان اقساط و بعد از تحویل ملک برای اقامت ملکی اقدام کنید.

ولی اگر هدف شما سرمایه ‌گذاری و اخذ پاسپورت ترکیه باشد، می‌توانید املاک اقساطی را انتخاب کنید. اگر به خرید ملک پیش‌ ساخته یا اقساطی فکر می‌کنید، باید موارد زیر را در نظر داشته ‌باشید:

·      اعتبار شرکت سازنده پروژه

یکی از مهم‌ترین موضوعات در خرید ملک پیش‌ فروش، اعتبار سازنده است. باید حتماً اعتبار سازنده را بررسی کنید. به‌ عنوان مثال در استانبول پروژه‌هایی هستند که توسط دولت ساخته می‌شوند و کاملاً دولتی هستند یا دولت با بخش خصوصی مشارکت کرده است و اقدام به ساخت این پروژه‌ها کرده‌اند. این پروژه‌ها، بهترین گزینه برای خرید خانه در ترکیه به ‌روش اقساطی یا پیش ساخت هستند، چون اعتبار سازنده آنها بالاست و با اطمینان ‌خاطر می‌توانید روی آنها سرمایه ‌گذاری کنید.

بعد از پروژه‌های دولتی و نیمه ‌خصوصی، سایر سازندگان از نظر اعتبار به این ترتیب هستند:

  1. پروژه‌هایی که سازنده‌های بین المللی دارند
  2. شرکت‌هایی که تعداد زیادی پروژه در سرتاسر ترکیه یا استانبول دارند
  3. شرکت‌هایی که جزو سازندگان برند ترکیه هستند و حتی در خارج از ترکیه هم پروژه دارند

·      نحوه تسویه ‌حساب ملک

در اکثر خریدهای آماده تحویل، مبلغ ملک باید به‌ صورت نقدی و یک جا انجام شود. اما در ملک پیش ‌خرید، بسته به شرایط پروژه امکان خرید با پیش‌ پرداخت از ۱۰ درصد تا ۵0 درصد ارزش ملک و اقساط ۱ تا ۵ سال را دارید. هلدینگ هوم ترکی برای سرمایه گذارانی که بودجه آنها کمتر از 400 هزار دلار است و می‌خواهند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند، پیشنهاد ویژه‌ای دارد!

داوطلبان اخذ پاسپورت با شرایط اقساط می‌توانند با کمک هوم ترکی با پرداخت 50 درصد از ارزش ملک به ‌عنوان پیش‌ پرداخت، برای دریافت شهروندی اقدام و الباقی مبلغ را به‌ صورت اقساط 12 تا 60 ماهه تسویه کنند. هلدینگ هوم ترکی برای سرمایه گذرانی که به‌ دنبال سود عالی در کوتاه‌ترین زمان هستند، امکان خرید در پروژه‌های دولتی مانند نیشانتاشی کورو و داپ ینی لونت را فراهم می‌کند که نه ‌تنها از پروژه‌های لوکس برای خرید خانه در استانبول محسوب می‌شوند، بلکه می‌توانند ظرف حداکثر 3 ماه شما را به سود 50 درصدی برسانند!

·      قیمت مناسب ملک

علاوه بر نحوه تسویه ‌حساب، در خرید اقساطی شما ملک را به مبلغ کمتری نسبت به زمان تحویل آن خریداری می‌کنید. بیشترین درصد رشد قیمت یک ملک یا آپارتمان در یک سال آخر تکمیل آن اتفاق می‌افتد. در واقع از 6 ماه تا یک سال قبل از تحویل یک پروژه، قیمت ملک بالاترین درصد رشد خود را دارد.

این موضوع باعث می‌شود که هم زمان با پرداخت اقساط تسویه ملک، شما وارد فاز بازگشت سرمایه و سوددهی شوید. حتی می‌توانید پس از تکمیل پروژه آن را به قیمت روز بفروشید و با سرمایه و سود آن، مجدداً در یک پروژه در حال ساخت دیگر سرمایه‌ گذاری کنید. ولی در مورد آپارتمان‌های آماده تحویل شما ملک را به قیمت روز خریداری می‌کنید و رشد قیمت آن با توجه به لوکیشن ملک اتفاق می‌افتد. در لوکیشن‌های ارزنده معمولاً پس از 1 تا 2 سال، قیمت‌های منطقه رشد چشمگیری پیدا می‌کنند.

·      سند املاک پیش‌ ساخته یا اقساطی

یکی دیگر از موضوعاتی که درباره خرید ملک اقساطی باید بدانید، سند این نوع املاک است. سند املاک ترکیه 2 نوع هستند؛ سند Kat irtifakı و سند kat mulkiyyet. سند Kat irtifakı برای املاک در حال ساختی که هنوز مجوز پایان‌کار دریافت نکرده‌اند، صادر می‌شود. سند kat mulkiyyet برای پروژه‌هایی صادر می‌شود که پایان‌ کار آنها دریافت شده و مجوز اقامت دارند.

در خرید اقساطی بین شما و سازنده قراردادی محضری (نوتری) نوشته می‌شود که براساس این قرارداد پس از پایان اقساط و نداشتن بدهی، سند ملک به نام شما انتقال پیدا می‌کند. ولی در خرید ملک آماده تحویل با پرداخت کامل ارزش ملک، سند بلافاصله به نام شما انتقال پیدا می‌کند.

·      بندهای مهم قرارداد خرید ملک

ممکن است پس از خرید ملک و پیش از تسویه اقساط آن، بنا به هر دلیلی بخواهید ملک را بفروشید. در چنین شرایطی باید حتماً سازنده را در جریان بگذارید و طبق توافقی که با سازنده دارید، ملک را به شخص سوم بفروشید که سند از طرف سازنده به نام شخص جدید صادر شود.

این موضوع معمولاً در قرارداد فروش درج می‌شود. در واقع امکان و حق فروش ملک توسط شما در متن قرارداد ذکر می‌شود که در آینده با مشکل مواجه نشوید. پس به این نکته هم در مورد املاک پیش ‌ساخته دقت کنید.

ملک پیش ‌فروش بخرم یا آماده تحویل؟

اگر هدف شما از خرید ملک در ترکیه سرمایه‌ گذاری باشد، خرید ملک اقساطی از پروژه‌های معتبر، مخصوصاً برای متقاضیان پاسپورت که طبق قانون ۳ سال حق فروش ملک را ندارند به نظر می‌رسد که گزینه بهتری است. چون ظرف این مدت علاوه بر دریافت پاسپورت از سود بالایی هم بهره‌مند خواهند شد. اما اگر هدف شما زندگی و سکونت در ملک خریداری شده باشد، مسلماً پروژه‌های آماده تحویل بهترین انتخاب برای شماست.

در هر دو مورد، کارشناسان حرفه‌ای و مجرب هوم ترکی بهترین پروژه‌ها را به شما معرفی خواهند کرد. هلدینگ هوم ترکی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در انجام امور سرمایه ‌گذاری ملکی در ترکیه، مشاوری قابل ‌اعتماد برای سرمایه ‌گذاران ایرانی در ترکیه است. برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه فقط کافی است به نشانی https://hometurkie.com/ مراجعه کنید.

 

 

 

 

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.