چرا باید رزومه داشته باشیم؟

کارفرمایان همیشه مایلند ، قبل از اینکه مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان کار انجام دهند ، رزومه کاریشان را جهت تشخیص توانایی ها و تجارب و سوابق کاری آنها ، بررسی کرده و قدم بعدی ،که دعوت به مصاحبه و استخدام باشد را بردارند . که این مهم ضمن صرفه جویی در وقت کارفرمایان به آنها این امکان را می دهد که که افرادی را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند ، دعوت به مصاحبه کرده و در نهایت فردی با تجربه و لایق را دعوت به همکاری کند . اگر به عنوان متقاضی کار در جستجوی شغل ایده آل و مناسب خود هستید ، به یاد داشته باشید که فرصت ارایه رزومه یکی از فرصت های طلایی میباشد که برای عرضه و تبلیغ تجارب و توانایی های شما در اختیارتان گذاشته شده است . نحوه طراحی و چیدمان رزومه باید به گونه ای باشد که معرف توانایی و تجارب و دانش و قابلیت های شما در زمینه خاصی باشد . به خاطر داشته باشید که در هر ارتباطی اولین برخورد از اهمیت خاصی برخوردار است .

رزومه چیست؟

رزومه (Resume) یا کارنامک توضیحاتی است که در آن پیشینۀ سوابق تحصیلی و مهارت‌های شغلی فرد جویای کار نوشته می‌شود. این توضیحات معمولاً در قالب فایل PDF در مقابل درخواست استخدام کارفرماها ارائه می‌شود. در تنظیم رزومه بهتر است از فرمت‌هایی مانند docx یا pptx استفاده نکنیم؛ چون احتمال دارد شخص گیرندۀ رزومه فونت‌های ما را نداشته باشد و ظاهر رزومۀ ما به هم بریزد و به قول معروف «توی ذوق بزند.»

رزومه نوعی شناسنامه و ویترین از سوابق تحصیلی و کاری است که افراد سعی می‌کنند با درست‌چیدن طرح‌های گرافیکی و نوشته‌های آن کارفرماها را قانع کنند که می‌توانند برای کسب و کارشان ارزش‌آفرینی کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم رزومۀ ما جز اولین چیزهایی است که برای کارفرما ذهنیت ایجاد می‌کند؛ به‌نوعی اولین برخورد فرد جویای کار با کارفرما از طریق رزومه صورت می‌گیرد.

رزومه‌نویسی کاری کاملاً شخصی‌سازی‌شده است؛ یعنی ما نمی‌توانیم یک رزومه را برای ده نفر بفرستیم؛ چون ممکن است هرکدام از آن ده نفر، برای یک موقعیت شغلی مشابه مهارت‌های خاص و متفاوتی را مدنظر داشته باشند. در این صورت انتظار می‌رود رزومۀ خود را بنا به درخواست و نیاز آن‌ها شخصی‌سازی کنیم. رزومه در حالت کلی باید ساده و خلاصه باشد تا کارفرما بتواند در زمانی کم اطلاعات کافی را دربارۀ ما دریافت کند.

یادتان باشد که رعایت اصول رزومه‌نویسی می‌تواند اولین اقدام برای رسیدن به شغل دلخواهمان باشد. جدا از اینکه آن کارفرما ما را از قبل می‌شناسد یا نه، اولین برخورد او با ما از طریق رزومه‌ای که برایش ارسال می‌کنیم صورت می‌گیرد و طبق آن نوعی پیش‌داوری دربارۀ ما خواهد کرد. مخصوصاً وقتی یک موقعیت شغلی متقاضی زیادی داشته باشد، رزومۀ ما می‌تواند طوری تهیه و تنظیم شود که نظر کارفرما را به خود جلب کند. خود این کار یک هنر است و من در ادامه می‌خواهم تکنیک‌هایی را برای ارائۀ این هنر به شما بگویم.

سه نکته

  1. رزومه فقط سابقۀ کار نیست! خیلی از دوستانم هستند که وقتی به آن‌ها می‌گویم: «برای خودت رزومه درست کن»، می‌گویند: «نه من سابقۀ کار ندارم.» رزومه فقط و فقط سابقۀ کار نیست. شما مهارت‌ها و توانایی‌ها و انگیزه‌هایی دارید که می‌توانید با آن‌ها کار کنید و برای خودتان سابقه درست کنید.
  2. صادق باشید و به دور از بزرگ‌نمایی بنویسید. به این فکر کنید که اگر به مصاحبۀ کاری دعوت شوید، باید از اظهارنظرهایتان دفاع کنید. اگر هم بتوانید در ابتدای کار از آن دفاع کنید، در بلند‌مدت ممکن است بزرگ‌نمایی‌های شما برای کارفرما رو بشود؛ مگر اینکه خوش‌شانس باشید.
  3. رزومه را به زبان گویا بنویسید. اینکه رزومۀ شما به زبان فارسی باشد یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، به انتخاب شما بستگی دارد. به نظر من اگر قصد دارید برای شرکتی که تمام کارکنانش فارسی‌زبان هستند رزومه بفرستید، به همان زبان فارسی رزومۀ خود را ارسال کنید. اما اگر کارمندان و مسئولان آن کسب و کار انگلیسی‌زبان هستند، باید نسخۀ انگلیسی رزومه‌تان را ارسال کنید. نوشتن رزومه به زبان انگلیسی لزوماً نشان‌دهندۀ باکلاس‌بودن و خفن‌بودن شما نیست.

نویسنده مطلب: Bahram Sadian

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.