اقامت کانادا از طریق خرید ملک

اقامت کانادا از طریق خرید ملک
اقامت کانادا از طریق خرید ملک

در این مقاله قصد داریم موضوع اقامت کانادا از طریق خرید ملک را بررسی کنیم. یکی از راه‌های اصلی مهاجرت به کانادا سرمایه‌گذاری است. اولین موردی که قبل از خریدن ملک در کانادا موردتوجه قرار دارد این است که کشور کانادا برای زندگی و مهاجرت چه شرایطی دارد به‌طوری‌که هرساله تعداد زیادی از افراد قصد مهاجرت به این کشور را دارند. کشور کانادا از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان به‌حساب می‌آید و به علت نزدیکی به آمریکا و هم‌مرز بودن با این کشور مورد استقبال افراد زیادی برای مهاجرت قرار می‌گیرد. کانادا در بخش شمالی قاره امریکای شمالی قرار دارد و پایتخت آن اتاوا است و به دلیل اینکه کشوری مهاجرپذیر است و به دلیل داشتن وضعیت اقتصادی و امکانات رفاهی مناسب، یکی از مقاصد موردعلاقه مهاجرین از سراسر جهان محسوب می‌شود. اگر قصد خرید ملک در کانادا را دارید باید بدانید که کار بسیار پیچیده‌ای است و برای شروع کار بهتر است از افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند کمک بگیرید مانند مشاور املاک، وکیل، بازرس منزل، کارشناس بیمه، کارشناس وام و … .

کانادا به ایالت‌های مختلفی تقسیم می‌شود، تمامی این ایالت‌ها برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و نیروی کار متخصص قوانین خاص خود را دارند و زیرمجموعه قوانین دولت فدرال قرار می‌گیرند.

مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک

امروزه افراد زیادی قصد دارند که از طریق خرید ملک در کانادا اقامت این کشور داشته باشند. گفتن این نکته ضروری است که قیمت املاک در ایالت‌های مختلف کانادا روندی روبه‌رشد داشته و لزوم پرداخت 5/35 درصد از مبلغ کل ملک در ابتدای معامله برای افرادی که مقیم کانادا نیستند روش درستی برای سرمایه‌گذاری به‌حساب نمی‌آید.

اگر شما قصد مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک را دارید باید بدانید که می‌توانید در کانادا ملک خریداری کنید اما از طریق خرید ملک نمی‌توانید اقامت و تابعیت کانادا را دریافت کنید. بلکه از راه‌های دیگری مانند تولد، پناهندگی، ازدواج، کار، تحصیل و سرمایه‌گذاری، همچنین از طریق ویزای تحصیلی و ویزای کاری کانادا می‌توانید اقامت کانادا را داشته باشید.از طریق خرید ملک در کشور کانادا شما می‌توانید کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید یا اینکه ملک خود را رهن یا اجاره دهید تا از این طریق کسب درآمد کنید. در نهایت مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک می‌تواند راهی برای پس‌انداز قسمتی از دارایی شما باشد.

خرید ملک در کانادا

کشور کانادا از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که حدود 35 میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این کشور انگلیسی فرانسوی است و واحد پول آن دلار کانادا است که همین موضوع باعث شده افراد بسیاری تمایل داشته باشند وارد این کشور شوند. شهرهای معروف آن ونکوور و تورنتو هستند که در رتبه‌بندی شهرهای برتر دنیا قرار دارند و همچنین از کیفیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند. کانادا از ایالت‌های مختلفی تشکیل شده است اما تمامی این ایالت‌ها برای انواع راه‌های مهاجرت از قبیل خرید ملک، جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و نیروی کار متخصص قوانین خاص خودشان را دارند و هرسال بر اساس نیاز هر ایالت قوانین آن‌ها به‌روز می‌شود اما باید بدانید که همه این ایالت‌ها از نظر قوانین اقامتی زیرمجموعه قوانین دولت فدرال قرار دارند.

خرید ملک در کانادا و اقامت

خرید ملک در کانادا برای افرادی که در کانادا زندگی نمی‌کنند باعث نمی‌شود که آنها اقامت این کشور را به دست آورند. اگر شما قصد دارید از طریق خرید ملک یک شهروند کانادایی شوید بهتر است که این کار را فراموش کنید و اگر بتوانید یک تجارت راه‌اندازی کنید بسیار سریع‌تر به هدفتان می‌رسید. اما اگر هدفتان از خرید ملک در کانادا فقط سرمایه‌گذاری است می‌توانید با این کار به نتیجه موردنظر خود برسید با این کار شما یک سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام داده‌اید.

برای خرید ملک در کانادا در اولین قدم باید به بنگاه‌های خریدوفروش ملک مراجعه کنید. افرادی که ساکن کانادا نیستند و یک فرد خارجی محسوب می‌شوند زمانی که یک ملک را در کانادا خریداری می‌کنند حق‌وحقوق آن‌ها با شهروندان و کسانی که مقیم کانادا باشند برابر می‌شود.

مراحل خرید خانه در کانادا

کانادا از سرتاسر دنیا پذیرای افرادی است که می‌خواهند در آنجا ملک بخرند اگر این افراد سن قانونی داشته باشند هیچ‌گونه محدودیت دیگری برای آنها وجود ندارد.

بهتر است برای خرید خانه در کانادا و انجام مراحل قانونی آن با یک وکیل مجرب مشورت کنید و مراحل کار را به او بسپارید. مراحل خرید خانه در کانادا به این صورت است که وکیل مورد اعتماد شما به همراه نماینده املاک، سند پیشنهاد خرید ملک را همراه با 10 درصد از مبلغ خانه به فروشنده ارائه می‌دهد و بعد از اینکه خریدار و فروشنده نسبت به قیمت ملک به توافق رسیدند یک نسخه از توافق‌نامه برای وکیل ارسال می‌شود برای اینکه تاریخ عقد قرارداد را تعیین کند. در این زمان وکیل شما بررسی‌های لازم برای یافتن عدم سوءپیشینه فروشنده را انجام می‌دهد تا هیچ‌گونه مشکلی در خرید ملک ایجاد نشود و در نهایت پس از تنظیم سند توسط وکیل و تأیید قیمت پرداختی طبق نظر طرفین قرارداد، مبلغ موردنظر به فروشنده پرداخت می‌شود و پس از بستن قرارداد، سند و کلیدهای خانه به خریدار تحویل داده می‌شود.

خرید خانه در کانادا

اکثر خانه‌هایی که در کانادا وجود دارد از نوع مستقل یا دوبلکس هستند. اما شما می‌توانید برای خرید آپارتمان یا خانه‌های به‌هم‌چسبیده نیز اقدام کنید. در کانادا بیشتر آپارتمان‌ها معمولاً برای اجاره استفاده می‌شوند. خرید خانه در کانادا این امکان را به شما می‌دهد که یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای خود و خانواده‌تان انجام دهید.

قبل از خرید خانه باید به یک سری از نکات توجه کنید:

در زمان خرید خانه شما باید ابتدا حداقل 5 درصد قیمت خانه را پیش‌پرداخت کنید.

مالیات انتقال به میزان 1 درصد ارزش ملک به قیمت فروش اضافه می‌شود که در مورد اولین خانه‌ای که در کانادا می‌خرید کاربرد ندارد و به شما تعلق نمی‌گیرد.

احتمال دارد که هزینه‌هایی دیگر مانند هزینه ارزیابی و هزینه بیمه وام مسکن و … نیز اضافه شود.

یکی از موارد مهمی که به‌عنوان یکی از شروط پیشنهاد خرید است، قراردادن شرط بازرسی خانه می‌باشد که بازرس، خانه را از نظر موارد اساسی مثل ترک فونداسیون، نشتی، عیوب لوله‌کشی، سیم‌کشی و … بررسی می‌کند تا هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته باشد.

اگر آب خانه از منبع اختصاصی تأمین می‌شود شما باید هزینه آزمایش تست آب را خودتان پرداخت کنید. اما اگر لوله‌کشی خانه به لوله‌کشی شهری متصل باشد انجام این آزمایش ضرورت ندارد.

اگر خانه مجهز به مخزن سوخت باشد فروشنده موظف است قبل از تغییر مالکیت خانه مخزن سوخت را پر کند.
هرسال شما باید مبلغی را به‌عنوان مالیات بر املاک بپردازید که این مبلغ بستگی به ارزش و موقعیت مکانی خانه دارد.
در هنگام خرید خانه به برق خانه توجه کنید درصورتی‌که سیم‌ها آلومینیومی باشد شرکت‌های بیمه قبول نمی‌کنند و بیمه‌ای بالاتر از حد معمول را باید بپردازید.

از طریق راهکارهای زیر می‌توانید خانه‌های فروشی در کانادا را پیدا کنید:

  • بنگاه‌های املاک: در این زمینه باید بنگاه‌های املاک مورد اعتماد را جستجو کنید.
  • راهنمای املاک و مستغلات: که پنجشنبه‌ها در روزنامه‌ها منتشر می‌شود و دارای تصاویر، موقعیت، شرح و قیمت املاک در حال فروش است.
  • علائم فروش: هنگامی‌که در اطراف محله‌های موردنظر، پیاده یا با ماشین حرکت می‌کنید این علایم را می‌توانید ببینید.
  • خانه‌های باز: لیست خانه‌های باز معمولاً در قسمت آگهی‌های روزنامه به چاپ می‌رسد و با نصب تابلو در خیابان‌های اطراف مشخص می‌شود.
  • آگهی‌ها: در قسمت تبلیغات روزنامه‌ها، فهرستی از خانه‌هایی که برای فروش هستند چاپ می‌شود.
  • نشریه خرید، فروش و تجارت: این نشریه آگهی‌های تبلیغاتی را چاپ می‌کند که بخش مخصوصی برای املاک و مستغلات دارد.
    تابلوی اعلانات: در این تابلوها نیز که در قسمت کسب‌وکارهای محلی قرار دارند، خانه‌هایی برای فروش معرفی می‌شود.
    دوستان و بستگان: از طریق آشنایان و همکاران و دوستان نیز می‌توانید درباره خانه‌هایشان برای فروش بپرسید.

خرید خانه در کانادا هزینه‌هایی را در بردارد از قبیل:

هزینه‌های مربوط به مالیات انتقال زمین که بین 5/0 تا 2 درصد ارزش کل ملک را شامل می‌شود.

هزینه‌های حقوقی که قابل توافق است اما در برخی از موارد می‌تواند تا 10 درصد ارزش ملک برسد.

هزینه‌های مربوط به مالیات کالا و خدمات که برای خانه‌های نوساز 5 درصد مالیات کالاها و خدمات بر مبلغ خرید اعمال می‌شود.

هزینه گواهینامه که فقط برای آپارتمان‌ها و واحدهای مجزا کاربرد دارد و تا 100 دلار کانادا نیز می‌رسد.

هزینه‌های حقوقی و اسناد رسمی که به استان و پیچیدگی‌های فرایند خریدوفروش بستگی دارد و با 370 دلار امریکا شروع می‌شود.

هزینه نمایندگی املاک و مستغلات که بین 3 تا 7 درصد ارزش ملک متغیر است.

خرید خانه در کانادا با وام

اگر شهروند یا مقیم کانادا هم نباشید می‌توانید در کانادا صاحب ملک شوید و برای خرید خانه می‌توانید از وام مسکن استفاده کنید که در کانادا برخلاف ایران وام مسکن از طریق منابع متنوعی ارائه می‌شود علاوه بر بانک‌های کانادا مؤسسات خصوصی و دولتی نیز امکان ارائه وام را دارند. برای افرادی که مقیم کانادا نیستند شرایط بانک‌های کانادا برای دادن وام مسکن این‌گونه است که خریداران باید حداقل 35 درصد از قیمت کل خانه را داشته باشند، در این صورت 65 درصد از قیمت خرید خانه به‌عنوان وام در اختیار فرد قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر پرداخت 35 درصد اولیه باید یک توصیه‌نامه از طرف بانک و نامه تأیید درآمد به دلار و همچنین یک چک اعتباری کانادا و نامه اشتغال همراه با صورت‌حساب سه‌ماهه بانک ارائه کنید. درصورتی ‌که با درخواست وام شما موافقت شود بهره وام، مانند یک فرد ساکن کانادا برای شما محاسبه می‌شود.

خرید ملک در کانادا تورنتو

باوجود اینکه قیمت خانه‌ها در سراسر جهان با افزایش قیمت‌ها و همه‌گیر شدن ویروس کرونا کاهش‌یافته است اما قیمت مسکن در تورنتو همچنان در حال افزایش است. به‌طوری‌که قیمت خانه‌ها در ماه سپتامبر 2020 به طور میانگین 772/960 دلار بوده که نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش‌یافته است و همچنین تعداد خانه‌هایی که در ماه اکتبر 2020 در تورنتو فروخته شد 25 درصد و متوسط قیمت فروش این خانه‌ها تقریباً 318/968 دلار بود.

اگر شما به‌عنوان یک خریدار خارجی ملکی را در تورنتو خریداری کنید باید همان میزان مالیاتی را بپردازید که یک شهروند کانادایی پرداخت می‌کند. این مالیات بر اساس منطقه‌ای که ملک در آن قرار گرفته، معمولاً هزینه‌های سنگینی را در برمی‌گیرد. مثلاً اگر مالیات یک ملک 200 هزاردلاری در تورنتو حدود 1500 دلار باشد، همین ملک در شهر چتم کانادا 3000 دلار است. به دلیل اینکه خانه‌ای که شما با 200 هزار دلار در تورنتو خریداری می‌کنید کاملاً متفاوت است با خانه‌ای که در چتم می‌خرید.

خرید ملک در کانادا با ویزای توریستی

افرادی که ویزای توریستی کانادا را دارند می‌توانند پروژه‌هایی را باقیمت‌های مناسب خریداری کنند و با اقساط بلندمدت آن را تسویه کنند. اما افرادی که دارای ویزای توریستی کانادا نیستند می‌توانند با پیش‌خرید آپارتمان و پرداخت درصد از کل مبلغ موردنظر ویزای توریستی کانادا را دریافت کنند و باقی‌مانده مبلغ را طی اقساط بلندمدت 16 ساله تسویه کنند.

مزایای خرید ملک در کانادا

1. اول اینکه اقساط بلندمدت آن بدون بهره بانکی است.

2. امکان گرفتن ویزا برای فرد متقاضی و سایر افراد خانواده وجود دارد.

3. همچنین امکان تبدیل ویزا به ویزای تحصیلی در کانادا و گرفتن اقامت کانادا از این طریق وجود دارد.

4. پروژه‌های خریداری شده قابل انتقال به شخص دیگری نیز هستند.

5. باتوجه‌به اینکه قیمت ملک در کانادا در چند سال اخیر افزایش‌یافته قیمت آپارتمان نیز به‌مراتب رشد رو به بالایی داشته است.

نتیجه‌گیری

باتوجه‌ به شرایط بسیار خوبی که در کشور کانادا برای زندگی وجود دارد افراد زیادی تمایل دارند که وارد این کشور شوند اما همان‌طور که گفته شد شما تنها با خرید ملک نمی‌توانید اقامت کانادا را داشته باشید و برای خرید ملک نیز بهتر است با وکلای کارکشته و مجرب مشورت کنید.

پس حتماً به این نکته در مهاجرت به کانادا از طریق خرید ملک توجه کنید که خرید ملک در کشور کانادا به این معنی نیست که شما می‌توانید اقامت این کشور را به دست آورید. بلکه شما می‌توانید در هرجایی از دنیا که باشید، بدون هیچ‌گونه محدودیتی در کشور کانادا ملک خریداری کنید. اینکه بیشتر مردم فکر می‌کنند با خرید ملک در کشور کانادا، می‌توانند تابعیت و اقامت دائم در کانادا را به دست آورند بسیار غلط است. بلکه باید برای گرفتن تابعیت کشور کانادا مراحل بسیار پیچیده‌ای را طی کرد و ابتدا باید فرآیندهای مربوط به مهاجرت انجام شود.

نویسنده مطلب: مهدی حاجی شفیعی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.