اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه

یکی از موارد مهمی که برای افراد بعد از مهاجرت به ترکیه پیش می آید عبور و مرور در این کشور است. با توجه به اینکه وسایل نقلیه عمومی در این کشور فراوان است و تنوع بالایی دارد اما ممکن است به دلایلی افراد ترجیح دهند با خودروی شخصی خود رفت و آمد کنند. به همین علت برای رانندگی به گواهینامه کشور ترکیه نیاز دارید.

اگر قصد مهاجرت و زندگی به ترکیه را دارید نیاز به گواهینامه خود کشور ترکیه دارید اما اگر بیشتر از 6 ماه و با هدف توریستی به این کشور می روید می توانید به مدت 6 ماه با گواهینامه ایرانی یا همان گواهینامه بین المللی بدون مشکل رانندگی کنید. این گواهینامه برای افراد مهاجر مدرک معتبری است و به نوعی کارت شناسایی محسوب می شود.

نحوه اخذ گواهینامه در ترکیه، انواع، مراحل و مدارک آن مواردی است که در این مقاله به طور کامل به آن می پردازیم.

دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

متقاضیان دریافت گواهینامه در ترکیه به دو گروه تقسیم می شود:

1)کسانی که در ایران رانندگی می کنند و دارای گواهینامه هستند پس از ورود به کشور ترکیه می توانند به سفارت ایران مراجعه کرده و ترجمه آن را دریافت نمایند. به خصوص کسانی که قصد سرمایه گذاری یا خرید خانه در ترکیه را دارند نمی توانند با گواهینامه ایرانی رانندگی کنند و باید آن را ترجمه کنند. پس از ترجمه شما می توانید به مدت 6 ماه از گواهینامه بین المللی استفاده کنید. بعد از آن باید نسبت به دریافت گواهینامه رسمی ترکیه اقدام نمایید.

2)کسانی که گواهینامه ندارند یا در رانندگی ضعیف هستند باید ابتدا در کلاس های آموزش رانندگی شرکت کرده و سپس نسبت به اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه اقدام نمایند.

مزایای دریافت گواهینامه در ترکیه

دریافت گواهینامه ترکیه به نوعی یک کارت شناسایی برای شما محسوب می شود. با داشتن گواهینامه مشخص میشود شما پاسپورت، کارت اقامت و مدارک شناسایی نیز دارید و قانونی بودن خود را ثابت می کنید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

برای اخذ گواهینامه رانندگی حتما باید کارت اقامت یا کیملیک داشته باشید و همچنین اقامت شما در اداره نفوس ترکیه ثبت شده باشد. پس از آن باید به سفارت ایران در شهری که سکونت دارید بروید و مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

1) اصل و کپی پشت و رو رنگی از گواهینامه ایرانی

2)اصل و کپی پشت و رو رنگی از کارت اقامت ترکیه

3)اصل و کپی رنگی پاسپورت

4)کپی از آخرین مهر ورود به ترکیه

با تحویل این مدارک پس از یک هفته فرم Aposti برای شما صادر می شود.

  • دریافت گواهی(اهلیت)سلامت

در این مرحله شما باید به یکی از بیمارستان های دولتی رفته و گواهی تایید سلامت دریافت کنید. توجه داشته باشید اگر بیمه درمانی داشته باشید هزینه آزمایش کاهش میابد.

  • تایید مدرک تحصیلی

در مرحله بعد باید آخرین مدرک تحصیلی خود را به دارالترجمه برده و به ترکی ترجمه رسمی کنید. پس از آن مدرک تحصیلی ترجمه شده را به اداره ثبت یا همان نوتر برده تا مدرک تحصیلی تان برای دریافت گواهینامه تایید شود.

  • ارائه مدرک به اداره نفوس و دریافت گواهینامه

در مرحله آخر مدارک زیر را به اداره نفوس ببرید:

1)مدرک Aposti

2)مدرک گواهی اهلیت

3)ترجمه رسمی مدرک تحصیلی

4)اصل و کپی پشت و رو رنگی از گواهینامه ایرانی

5)اصل و کپی پشت و رو رنگی از کارت اقامت ترکیه

6) اصل و کپی رنگی پاسپورت

بعد از تحویل این مدارک به اداره نفوس، فیشی به شما داده می شود. این فیش را باید به بانک برده و 810 لیر بپردازید. پس از پرداخت، گواهینامه رانندگی در ترکیه شما طی 10 روز کاری، به آدرس شما ارسال می‌شود.

انواع گواهینامه رانندگی در ترکیه

گواهینامه در ترکیه به دلیل وجود وسایل نقلیه متنوع انواع گوناگونی دارد که شامل 17 گروه می باشد. اعتبار انواع گواهینامه 10 سال است و اگر در طول این مدت تخلفی نداشته باشید می توانید آن را تمدید کنید.

  • افراد با حداقل ۱۶ سال سن می توانند از موتور سیکلت چهارچرخ ، موتور پدال دار و موتورسیکلت تا حجم ۱۲۵ سی سی استفاده کنند که نوع این گواهینامه ها به ترتیب B1، M، A1 است.
  • افراد با حداقل ۱۸ سال سن می توانند از موتورسیکلت تا قدرت موتور ۳۵ وات، ماشین آلات سنگین (لودر, بولدوزر )، تراکتور، اتومبیل و کامیونت، اتومبیل و کامیونت با تریلر، کامیون و کشنده تا وزن ۷۵۰۰ کیلو و کامیون و کشنده تا وزن ۱۲۰۰۰ کیلو استفاده کنند که نوع این گواهینامه ها به ترتیب A2، G، F، B، BE، C1، C1E می باشد.
  • افراد با حداقل ۲۰ و یا ۲۱ سال سن می توانند از موتورسیکلت با قدرت موتور بیش از ۳۵ وات، کامیون و کشنده با تریلر، مینی بوس با ظرفیت ۱۶ نفر، مینی بوس با ظرفیت ۱۶ نفر با تریلر و کامیون و کشنده که نوع این گواهینامه ها به ترتیبA ، CE، D1، D1E،C می باشد.
  • افراد با حداقل ۲۴ سال سن می توانند از اتوبوس با تریلر و اتوبوس استفاده کنند که نوع این گواهینامه ها به ترتیبDE ، D می باشد.

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه

شرایط شما بر اساس نوع گواهینامه رانندگی که قصد دارید اخذ کنید متفاوت است اما به طور کلی تمام متقاضیان باید به این موارد توجه کنند:

  • شرایط سنی متقاضی جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  • تجربه لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی
  • دریافت آموزش جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  • برخورداری از شرایط جسمی جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  • واریز هزینه های لازم جهت اخذ گواهینامه رانندگی

تغییرات قانون اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه

در چند سال اخیر تغییرات گوناگونی در مورد اخذ انواع گواهینامه رانندگی ترکیه به وجود آمد. در زیر به برخی از این تغییرات می پردازیم:

  • افرادی که دارای گواهینامه نوع B هستند نمی توانند از مینی بوس استفاده کنند.
  • محدودیت سنی برای راندن موتور سیکلت های کم حجم به 16 سال سن کاهش یافته است.
  • موتور سیکلت از انواع گواهینامه A1 و A2 در قوانین جدید به Mو A تغییر پیدا کرده است.
  • نوع گواهینامه H برای شهروندان معلول برداشته شد و وضعیت سلامتی هر فرد در داخل گواهینامه ذکر می‌شود.
  • در صورتی که خودرو گیربکس اتوماتیک دارد، می‌توانید در داخل گواهینامه خود این را نیز وارد کنید.

هزینه های اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه

هزینه دریافت گواهینامه شامل هزینه های متفاوتی است که در پروسه اخذ گواهینامه رانندگی باید پرداخت شود. هزینه آزمون حدودا 100 لیر است. هزینه های بخش پزشکی مانند تشخیص گروه خونی 15 لیر و هزینه گزارش پزشکی 50 لیر است. برای شرکت در آزمون کتبی نیز 90 لیر و برای آزمون عملی 120 لیر باید پرداخت کنید.

در این مقاله شما با شرایط و مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه آشنا شدید. در انتها امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از اطلاعات آن بهترین استفاده را ببرید.

نویسنده مطلب: مائده استیری

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.