چه نمره ای در آزمون تافل مناسب است !؟

چه نمره ای در آزمون تافل مناسب است ؟ حداقل نمره آزمون تافل برای پذیرش از دانشگاهها چند است؟ نمره مناسب برای هر بخش چند است ؟ با ویکی اپلای در این مقاله همراه باشید.

ویکی اپلای
ویکی اپلای

نمره آزمون تافل (TOEFL) یا  آیلتس (IELTS) برای پذیرش در اکثر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور  که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، الزامی بوده و  کسب نمره مناسب می‌تواند روند اخذ پذیرش را برای متقاضیان راحتتر کند. در این مقاله با ویکی اپلای همراه باشید تا با نمره مناسب در آزمون تافل آشنا شوید.

در ابتدا با میانگین نمره کسب شده توسط شرکت کنندگان در آزمون تافل طی سالیان گذشته آشنا می‌شویم تا دید کلی در مورد نمره این آزمون بدست آوریم.

با توجه به آمار موسسه‌ی ETS، میانگین نمرات کسب‌شده در آزمون تافل به شرح زیر می‌باشد:

بخش ریدینگ (Reading)

۲۰.۵

بخش لسنینگ (Listening)

۲۰.۲

بخش اسپیکینگ (Speaking)

۲۰.۴

بخش رایتینگ (Writing)

۲۰.۹

نمره کل

۸۲

با توجه به این نمرات، نمره‌ی بالای ۸۲ در این آزمون نمره‌ای بالای میانگین محسوب می‌گردد؛ با این حال لازم به ذکر می‌باشد که داوطلبان برای ثبت نام در هر دانشگاه بایستی حداقل نمره‌ی قابل‌قبول تعیین‌شده از طرف آن دانشگاه را برای هرکدام از بخش‌های آزمون تافل و نمره‌ی کلی آن کسب نمایند. برای اطلاع از نمره‌ی دقیق موردنیاز برای هر دانشگاه بایستی به سایت دانشگاه مراجعه نموده و قسمت‌های مربوطه را مطالعه کرد، زیرا حداقل (Minimum)  نمرات موردنیاز برای دانشگاه‌ها، مقاطع و رشته‌های مختلف دارای تفاوت‌های قابل توجهی می‌باشد. همچنین اکثر دانشگاه‌ها دارای اعتبار بالا که پذیرش در آن ها رقابتی می‌باشد معمولا نمره‌ی کلی ۹۳-۹۰ و یا بالاتر را به عنوان نمره‌ی قابل‌قبول قرار می‌دهند و در بخش‌های مختلف نمره‌های بالای ۲۵-۲۳ را انتظار دارند، و در اکثر موارد کسب نمره‌ی بالا برای بخش‌های Writing و Reading اهمیت بالایی در پذیرش دارد. ذکر این نکته ضروری است که برای برخی دانشگاه‌ها حداقل نمره‌ی قابل قبول کلی تافل مابین ۶۴ ( دانشگاه پلی تکنیک مونترال در کانادا)  الی ۸۰ یا ۹۰ متغیر می‌باشد. و نمره‌ی بخش‌های آزمون می‌تواند در محدوده ۱۸ الی ۲۳ تغییر کند. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر حداقل نمره‌ی قابل‌قبول (Requirement)، حداقل نمره‌ی توصیه‌شده (Recommended) یا میانگین نمره برای افراد پذیرفته شده نیز اعلام می‌کنند. ولی بطور کلی کسب نمره‌ی بالاتر در آزمون تافل می تواند تاثیر مثبتی در فرآیند پذیرش دانشجویان داشته باشد. با توجه به اینکه تمام مدارک مورد نیاز برای اپلای ( معدل، نمرات زبان، مقاله و…) با هم در گرفتن پذیرش نقش دارند و چه بسا افرادی که با داشتن نمرات پایینتر از حداقل دانشگاه، موفق به دریافت پذیرش مشروط شده اند ولی در حالت کلی با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده، می‌توان گفت نمره‌ی پایین‌تر از ۸۰ مناسب نبوده و نمره‌ی بین ۸۰ تا ۹۰ پایین و بالای ۹۰ قابل‌قبول می‌باشد، و نمره‌ی بالای ۱۰۰ را میتوان به عنوان عالی در فرآیند اپلای در نظر گرفت. برای بخش‌های چهارگانه نیز نمرات پایینتر از ۱۸ مناسب نبوده، نمرات بین ۱۸ تا ۲۱ پایین و بالای ۲۱ قابل‌قبول، و نمره‌ی بالای ۲۵ نیز غالبا برای تمامی دانشگاه‌ها مناسب و نمره عالی محسوب می‌شود.

برای اطلاع از حداقل نمرات برای دانشگاههای آمریکا، کانادا و کشورهای مختلف به بلاگ ویکی اپلای مراجعه کنید.

با ما همراه باشید.

ویکی اپلای


نویسنده مطلب: wikiapply

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.