تحصیل و سونا: پذیرش کارشناسی‌ارشد در فنلاند

زمانی که به ادامه تحصیل در اروپا فکر می‌کردم، یکی از آشناها در شهر Rostock آلمان درس می‌خوند. نقشه گوگل رو باز کردم و دیدم که اوووف اون بالای آلمانه. با خودم گفتم نه بابا اونجا خیلی شماله من بخوام برم نهایتش می‌رم مونیخ که جنوب آلمان باشه و آفتاب بیشتری داشته باشه. اما چرخونک دنیا چرخید و خودم سر از فنلاند، خیلی شمالی‌تر از Rostock آلمان، دراوردم. سر از سرزمین نوکیا، لینوکس و سونا! بله شما همین الان یک کلمه فنلاندی بلدید! Sauna یا سونا یک ابداع فنلاندیه اما تو این مدت کوتاه از آشنایی واقعا از راه طی‌ شده خوشحالم و این باعث شد از مسیر اومدنم به فنلاند بنویسم. راه اومدن به کشورِ مردمی که همیشه از سرد بودنشون شنیده بودم اما واقعا خیلی خوش‌برخورد و در برخورد با خارجی‌ها کمک‌کننده و مهربون هستن. پس به نظرم اومد که خلاصه‌ای از راهی که رفتم تا به فنلاند رسیدم رو بگم.

سلب مسئولیت: همهٔ مطالبی که می‌گم برداشت و تجربه شخصی من هستن و صرفا هدف از این مطلب، ارائه یک دورنمای کلی از راهه. حتما با سایت‌هایی که معرفی می‌کنم به عنوان منابع رسمی و البته google و سایر منابع و صدالبته ایمیل زدن به ادمیشن دانشگاه‌ها همه چیز رو مطابق رشته و شرایط خودتون احراز کنید. با عرض شرمندگی باید بگم که اگر حوصلهٔ پوشیدن کفش آهنی در فضای مجازی و خوندن مطالب سایت‌های رسمی و زیر رو رو کردن سایت‌های دانشگاه‌ها رو ندارید، شما آمادگی زندگی در یک جامعهٔ بیگانه رو ندارید.

کمی قبل از شروع:

چطوری با فنلاند آشنا شدم؟

آخرای دورهٔ راهنمایی، شبکهٔ آموزش یک مستند چند قسمتی راجع به فنلاند پخش کرد که آشنایی من با این کشور از اونجا شروع شد. اونجا بود که فهمیدم شمال فنلاند پر از گوزن شمالیه و مردمش علاقه زیادی به سونا دارن. سال‌ آخر لیسانسم اولین بار تو سایت ارزندهٔ اپلای‌ابرود و در فروم فنلاند، با دانشگاه هلسینکی آشنا شدم. اما! همون سال (2016) تصویب شده بود که از ورودی‌های 2017 به بعد رشته‌های انگلیسی‌زبان باید شهریه بدن و خوب از لیست گزینه‌های من برای ادامه تحصیل حذف شد و مثل خیلی‌های دیگه برای ادامه تحصیل در اروپا به آلمان یا ایتالیا فکر می‌کردم. تا اینکه یکی از دوستان چند ماه قبل از ددلاین به من گفت که دانشگاه هلسینکی یک اسکالرشیپ ۱۰هزاریورویی + حذف شهریه برای رشته‌های انگلیسی زبان داره و اپلیکیشن‌فی هم نداره و بقیه دانشگاه‌های فنلاند هم شرایط مشابهی دارن و چه چیزی بهتر از یک سنگ مفت (که بعدا فهیمدم مفت نبود) و گنجشک مفت (که خوب اینم مفت نبود ولی می‌ارزید).

فنلاند جز قطب شماله؟!

ممکنه فکر کنید که حتما فنلاند خیلی سرده و خونه‌ها از یخ و برف ساخته شدند و بجای گربه‌ توی تهران، اینجا خرس قطبی میاد و شاید پنگوئن! البته پنگوئن مال قطب جنوبه! ولی این‌ها سوال‌هاییه که بعضا پرسیده میشه.

جریان آب‌گرم گلف‌استریم که در شمال اسکاندیناوی به پایان می‌رسه
جریان آب‌گرم گلف‌استریم که در شمال اسکاندیناوی به پایان می‌رسه

به لطف جریان آب‌گرم گلف‌استریم که آب گرم رو از خلیج مکزیک به شمال اسکاندیناوی میاره، آب و هوای کل اروپا معتدل شده. مثلا لندن و مسکو در یک عرض جغرافیایی هستن ولی لندن هوای بهاری و مسکو بسیار سرده. یا شهر تراندهایم در نروژ (جایی که دانشگاه NTNU هست) از بسیاری شهرها شمالی‌تره اما میانگین دمای زمستونش به لطف گلف‌استریم مثبته. خلاصه بین اسکاندیناوی و قطب شمال یک دریا (دریای نروژ) و جریان آب‌گرم گلف‌استریم هست و هوا در شهرهای جنوبی اصلا سرمای وحشتناکی نداره. برای مقایسه هرچند شهرهای دانشجویی کشورهای نوردیک از شهرهای دانشجویی کانادا شمالی‌ترن ولی مثلا شهر مونترال خیلی سردتر از هلسینکیه.

داستان شش ماه شب و روز هم در نواحی شمالی نوردیک تا حدی برقراره. مثلا حاشیه دریای نروژ حدود ۲ ماه از سال در زمستون خورشید رو نمی‌بینن اما در جنوب فنلاند اینطور نیست و در آخر دسامبر (شب یلدا) هم حدود ۵ ساعت و ۴۰ دقیقه روز هست و در بلندترین روز سال همین حوالی شب تاریک.

برای اطمینان داده‌های دمایی شهرهای فنلاند و کانادا و مدت تابش خورشید رو با جستجو توی گوگل بدست بیارید.

فنلاند برترین نظام آموزشی پیش از دانشگاه و بهترین مدارس جهان رو داره. سیستم دانشگاهیش هم عالیه
فنلاند برترین نظام آموزشی پیش از دانشگاه و بهترین مدارس جهان رو داره. سیستم دانشگاهیش هم عالیه

و اما، اپلای!

سال‌ها پیش وقتی که تازه با کامپیوتر و ویندوز آشنا شده بودم و یاد گرفتم که برای ذخیره تنظیمات هم میشه روی OK کلیک کرد هم روی “Apply”، هیچ وقت فکر نمی‌کردم که این کلمه یک روزی جزئی از زندگی بخشی از جامعه و البته خودم بشه. به هرصورت بریم سراغ بررسی دانشگاه‌ها و سایر نکات.

سربازی، آزاد‌سازی و ترجمه مدارک و امتحان زبان

من اینجا نمی‌خوام راجع به این مسائل حرف بزنم که زودتر برسیم به فنلاند. پس تقویم رو می‌بریم به زمانی که شما اگر روزانه بودید مدارکتون رو آزاد کرده باشید و البته سربازی هم رفتید یا معاف شدید یا قصد دارید معافیت تحصیلی بعد از پذیرشتون بگیرید. در این مورد می‌تونید اینجا راهنمایی خوبی رو پیدا کنید. آیلتس رو هم بخوبی پشت سر گذاشتید. در غیر این صورت این مطلب حداقل به درد سال ۲۰۲۱ شما نمی‌خوره چون الان که می‌نویسیم اپلیکیشن‌ها باز شدن و بزودی مهلت‌ها تموم میشن. در مورد آیلتس در پستی جداگانه تجربیات خودم رو نوشتم که اگه واقعا قصد آیلتس دادن دارید می‌تونید حدود یک ساعت (اندازه یک آزمون reading) وقت بگذارید و بخونیدش.

دانشگاه‌های فنلاند

راه ساده برای اینکه ببینید تو اون کشور چه دانشگاه‌هایی هستند، سایت وزارت علوم و بخش سطح‌بندی دانشگاه‌های خارج از کشوره. هرچند این بخش اشتباه‌هایی هم داره ولی خوب برای داشتن یک دورنمای کلی چیز بدی نیست. برای فنلاند این دانشگاه‌ها رو برای ردهٔ الف و در سپتامبر ۲۰۲۰ زده که من اسامی فارسیشون رو هم می‌نویسم:

  1. Aalto University (دانشگاه آلتو)
  2. Åbo Akademi University (دانشگاه آکادمی اُبوُ – اُبوُ: اسم سوئدی شهر تورکو )
  3. LUT University (Lappeenranta University of Technology) (دانشگاه فنی لاپنرنتا)
  4. Tampere University (دانشگاه تامپره)
  5. Tampere University of Technology (دانشگاه فنی تامپره – که البته در دانشگاه تامپره ادغام شده)
  6. University of Eastern Finland (دانشگاه فنلاند شرقی)
  7. University of Helsinki (دانشگاه هلسینکی)
  8. University of Jyväskylä (دانشگاه یووسکولع)
  9. University of Oulu (دانشگاه اُولو)
  10. University of Turku (دانشگاه تورکو)

از نمونه‌های اشتباه تو این سایت مثلا اینکه در سپتامبر ۲۰۲۰ و حتی یک سال قبل از اون ما دانشگاهی به نام Tampere University of Technology نداریم. اما، به عنوان راه علمی‌تر و دقیق‌تر برای بررسی دانشگاه‌های فنلاند سایت https://studyinfo.fi رو پیشنهاد می‌کنم که در نهایت با این سایت در موقع اپلای هم کار داریم.

من طبق بررسی‌هایی که انجام دادم دیدم که سه دانشگاه هلسینکی، آلتو و تامپره رشته‌ای که می‌خواستم رو داشتن. آلتو رو به خاطر ددلاین نزدیکش نادیده گرفتم و فقط برای هلسینکی و تامپره اپلای کردم و اینجا تجربیات خودم از اپلای دو دانشگاه هلسینکی و تامپره رو می‌نویسم. برای باقی دانشگاه‌ها کافیه که یا به studyinfo.fi یا به سایت خود دانشگاه برید. انصافا باید گفت که سایت‌های دانشگاه‌های فنلاند همگی بسیار کامل، مفصل، آگاهی‌دهنده (informative) و خوندنی هستن و حتما وقت بذارید و خوب توی سایت‌هاشون بگردید.

دانشگاه هلسینکی (https://www.helsinki.fi/en):

دانشگاه هلسینکی برترین دانشگاه فنلاند و در بسیار از رتبه‌بندی‌ها جز صد دانشگاه برتر جهانه. حدود ۳۰۰ سال قدمت داره و قبلا تو شهر تورکو بوده.

مدارک مورد نیاز: مدارکی که می‌خواست شامل آیلتس (حداقل نمره کلی ۶.۵ و رایتینگ ۶)، ریز نمرات ترجمه و لاگالایز شده (این لگالایز رو داشته باشد) و پر کردن یک فرم طولانی بود. و البته اپلیکیشن‌فی هم نداشت. هرچند اپلیکیشن‌فی نداشت، اما! در یک قسمت country specific requirements برای ایران خواسته بود که ترجمهٔ مدارک رو باید به تایید سفارت برسونید (جلوتر راجع به این جداگانه توضیح میدم) و بعد به صورت فیزیکی پست کنید (در مورد پست هم جداگانه بعد از این قسمت توضیح میدم).

هلسینکی
هلسینکی

فرم اپلای هم از طریق سایت دانشگاه بسادگی در دسترس بود و شما رو به studyinfo.fi هدایت می‌کرد. چیزی به عنوان CV یا SOP نمی‌خواست و این‌ها رو در قالب یک فرم بسیار طولانی و طاقت‌فرسا با کلی فیلد و محدودیت کلمات پرسیده بود که زمان زیادی رو طلب می‌کرد. برای من حدود ۲ هفته طول کشید تا همهٔ فرم رو تکمیل کردم. بعد از تکمیل فرم یک رسید برای پرینت داد که به همراه یک پک ترجمه و لگالایز شده ریز نمرات و دانشنامه و کپی (ترجیحا رنگی) پاسپورت و آیلتس باید پست می‌شدند. این دانشگاه از من چیزی به نام توصیه‌نامه یا ایمیل افرادی که توصیه کنند هم نخواست.

اسکالرشیپ: موقعی که من برای هلسینکی اپلای کردم، دو حالت اسکالرشیپ بود. یکی درقالب حذف شهریه (۱۴ هزار یورو در سال) و یکی درقالب حذف شهریه + سالی ۱۰ هزار یورو کمک هزینهٔ تحصیلی. روند اپلای هم اینطور بود که در انتهای همون فرم اپلای، یک گزینه داشت که آیا مایل به بررسی برای اسکالرشیپ هم هستید و بعد چند سوال که به عنوان SOP برای اسکالرشیپ باید نوشته می‌شدند.

نتایج: اوسط آپریل اعلام شدن. توی سایت دانشگاه ریز آمار قبولی هر رشته رو زده. درنهایت من برای علوم کامپیوتر قبول شدم اما بدون هیچ اسکالرشیپی. برای ۲۰۲۰ توی گروه‌های تلگرام و دوستانی که بعدتر شناختم ندیدم که کسی از ایران با اسکالرشیپ در دانشگاه هلسینکی برای مقطع مستر قبول شده باشه. البته توی سایت دانشگاه توضیح داده که معیارهای ارزیابی چه مواردی هستند با چه وزن‌هایی. همینطور برای اطلاعات بیشتر یک ابزار چت با دانشجوهای فعلی دانشگاه هست که می‌تونه بسیار مفید باشه. نسخهٔ موبایل هم داره که می‌تونید نصب کنید.

دانشگاه تامپره (https://www.tuni.fi/en):

دانشگاه تامپره (Tampere University) در ابتدای سال ۲۰۱۹ از ادغام دانشگاه‌های قدیمی University of Tampere و Tampere University of Technology و با همراهی Tampere University of Applied Science شکل گرفته. شهر تامپره بزرگترین شهر غیر ساحلی منطقهٔ نوردیک و زادگاه نوکیا، angry birds و کلی شرکت انفورماتیکی دیگست. به طور دقیق نوکیا اسم یک شهر در حومهٔ تامپره هست که یک شرکت چوب‌بری به نام نوکیا اونجا در اواسط قرن ۱۸ میلادی شکل گرفته که بعدا اومده تو کار ابزار رادیویی و تلفن همراه. همینطور شهر هروانتا که یکی از کمپ‌های دانشگاه تامپره اونجا قرار داره معروف به سیلیکون‌ولی فنلانده و میزبان شرکت‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت، IBM، هواوی و بسیاری شرکت‌های معتبر جهانی دیگست.

این دانشگاه هم موقعی که من اپلای کردم آیلتس ۶.۵ با رایتینگ ۶ می‌خواست (که امسال ظاهرا اوردن روی ۵.۵). مثل دانشگاه هلسینکی لگالایز مدارک و ارسال پستی اون‌ها برای فارغ التحصیلان ایرانی لازم هست هرچند که اپلیکیشن‌فی نداره.

دانشگاه تامپره، کمپ هروانتا
دانشگاه تامپره، کمپ هروانتا

فرم اپلای هم به سادگی با هدایت از سایت دانشگاه به studyinfo در دسترس بود. CV و فایل SOP باید بارگزاری می‌شد و فرایند اپلای از هلسینکی به مراتب ساده‌تر بود. و همینطور توصیه‌نامه از اساتید هم لازم نبود.

اسکالرشیپ: شهریه دانشگاه سالی ۱۲ هزار یورو هست که البته برای ۲۰۲۰، سه مدل اسکالرشیپ ارائه می‌شد. تخفیف ۵۰ درصدی شهریه، حذف کامل شهریه و حذف‌شهریه+۷هزار یورو کمک‌هزینه. که ظاهرا امسال سومی رو برداشتن. روند اپلای هم اینطور بود که در انتهای همون فرم اپلای، یک گزینه داشت که آیا مایل به بررسی برای اسکالرشیپ هم هستید و بعد یک سوال که به عنوان SOP برای اسکالرشیپ باید نوشته می‌شد.

نتایج: سی‌ام مارس اعلام شدن. از ورودی‌های ۲۰۲۰ به ۱۴ نفر از ۳۰۰۰ متقاضی بورس ۷ هزار یورویی داده شد. اکثر افرادی که به دانشگاه میان یا حذف شهریه و یا تخفیف ۵۰ درصدی شهریه رو گرفتن و از این بابت به نظرم می‌شه روی اسکالرشیپ‌های دانشگاه حساب کرد.

دانشگاه تامپره هم ابزاری برای چت با دانشجوی‌های فعلی دانشگاه داره که می‌تونید استفاده کنید.

حواشی اپلای

تا اینجا مختصری از روند اپلای دانشگاه‌ها نوشتم، اما توی مراحل اپلای به چند مورد برخورد کردیم، مثل تایید مدارک توسط سفارت و یا پست. این‌ها رو اینجا توضیح میدم.

سیستم نمره‌دهی فنلاند

سیستم نمره‌دهی فنلاند از ۵ نمره است. توی فرم‌های اپلای از شما خواسته می‌شه که معدلتون بر اساس ۵ رو وارد کنید. برای این کار خوب معدل از ۲۰ خودمون رو تقسیم بر ۴ می‌کنیم که بشه ۵ دیگه؟! نه! هرگز! یک مقدار کار داره محاسباتش که اینجا توضیح میدم:
درس‌های افتاده رو کلا حذف کنید، نمرات بقیه درس‌ها که بالای ۱۰ هستند رو به صورت بازه‌های ۲ نمره‌ای در نظر بگیرید و به ۱ تا ۵ نگاشت کنید. یعنی اگه درسی ۱۰ تا ۱۱.۹۹ بود میشه ۱. ۱۲ تا ۱۳.۹۹ میشه ۲ و به همین‌ ترتیب ۱۸ تا ۲۰ هم ۵. به هر درس نمرهٔ معادل رو بدید. بعد این نمرات رو با همون ضرایبی که پاس کردید معدل بگیرید و یک معدل مثلا ۴.۶۳ (با دو رقم اعشار) میشه معدل شما.

درمورد واحدهای درسی که بعضی جاها سوال شده چند واحد پاس کردید اگه با عنوان ECTS مواجه شدید، بدونید که ECTS سیستم واحدگذاری درس‌ها در اتحادیهٔ اروپاست. راه تبدیل سرراستی نداره ولی میشه اینطور گفت که درس‌های ۳ واحدی ما حدودا میشن ۵ ECTS.

لگالایز و مهر تایید مدارک سفارت

به طور خلاصه، لگالایز یعنی سفارت یک مهر که نشان شیر زبون‌دراز فنلاند رو داره توی پک ترجمه شما میزنه و ۳۰ یورو بابت هر پلمب ترجمه می‌گیره.

از اونجایی که کشور ما به‌تازگی به عضویت کنوانسیون آپوستیل دراومده و هنوز این مهر در کشور اجرایی نشده، مدارک صادر شده در ایران بعضا برای اعتبار در کشورهای دیگه نیاز به مهر سفارت اون کشور دارن. بعضی دانشگاه‌های فنلاند هم از شما تایید (Legalize/لگالایز) مدارک توسط سفارت رو مطالبه می‌کنن. در سایت سفارت می‌تونید اطلاعات بیشتر رو در این مورد پیدا کنید. به طور خلاصه، موقع ترجمه، دارالترجمه مهر خودش رو می‌زنه، دادگستری مهر دارالترجمه رو تایید می‌کنه و وزارت خارجه هم مهر دادگستری رو. سفارت هم مهر وزارت خارجه رو تایید می‌کنه بنابراین اگه دانشگاهتون مستقیما ریز نمره انگلیسی می‌ده طبق چیزی که من می‌دونم سفارت تایید نمی‌کنه.

در زمانی که من این کار رو انجام دادم، لگالایز هر پلمب ترجمه ۳۰ یورو هزینه داشت که به صورت اسکناس نقدی یورو تو سفارت (که اون زمان قلهک بود و الان زعفرانیه) انجام می‌شد. بدون هیچ وقت قبلی رفتم سفارت و مدارک (پک‌ ترجمه + اصل مدارک + پاسپورت) به همراه اسکناس یورو رو دادم (خورده‌ هم داشتن) و فرداش رفتم و پس گرفتم. موقعی که من رفتم ریز نمرات و دانشنامه توی یک پلمب بود که از قرار هر پلمب ۳۰ یورو، میشد ۳۰ یورو؛ اما بعدتر شنیدم که سفارت گفته که ریز نمرات و دانشنامه نباید توی یک پلمب باشن و اینطوری تایید مدارک میشه ۶۰ یورو. یعنی مثلا برای دوتا دانشگاه بخواید اپلای کنید میشه ۱۲۰ یورو. مجددا تاکید می‌کنم به سلب مسئولیت اول این مطلب. اگه اطلاع دقیق ندارید حتما ایمیل بزنید به سفارت و ازشون در این مورد بپرسید چون این مسائل ثابت نیستن. آدرس ایمیل رو هم از توی سایت سفارت پیدا کنید. شماره های تلفنشون رو هم حوالی ساعت ۱۳ تا ۱۵ جواب میدن.

پست مدارک

برای پست مدارک من از کاراپست شریف استفاده کردم. برای رفتن به کاراپست شریف به دانشگاه شریف می‌رید. من این کار رو بعد از پیاده شدن از متروی حبیب‌الله از درب جنوبی (خیابون آزادی که سردر داره) و بعد از گرو گذاشتن کارت ملی پیش دژبانی دانشگاه (به امید روزی که دانشگاه‌هامون درهاشون رو به روی مردم باز کنن) و بعد از رفتن به ساختمونی روبروی ساختمون ابن‌سینا انجام دادم. برای فنلاند سال گذشته هر بسته پستی رو 350 هزار تومن (همچین حوالی قیمتی) فرستاد و حدود کمتر از ۲ هفته بعد هم به دستشون رسید. پست مدارک رو هرچه سریع‌تر انجام بدید که تا قبل از ددلاینی که برای رسیدن مدارک پستی گذاشتن به دستشون برسه. موقع پست کردن هم باید آدرس و حتما شماره تلفنی که تو سایت دانشگاه برای این منظور هست رو روی پاکت به مسئول کارا پست بگید که بنویسه. دقت کنید که Postal Address نیست و برای فرستادن با کاراپست و سایر سرویس‌ها (که حکم پیک‌موتوری خودمون رو دارن و ادارهٔ پست رسمی حساب نمیشن) به آدرسی که تحت عنوان courier deliveries نوشته شده توجه کنید.

یک راه‌ احتمالی برای کاهش هزینهٔ پست: من برای فرستادن بسته‌ها این کار رو تنهایی انجام دادم و ۳۵۰ هزار تومن برای هر دانشگاه هزینه پست دادم. اما کمی بعدتر موقعی که برای پلی‌تکنیک میلان می‌خواستم اپلای کنم توی گروه با افرادی مواجه شدم که پست رو به صورت گروهی انجام میدادن. برای پلی‌تکنیک میلان با چند نفر قرار گذاشتیم و به صورت گروهی فرستادیم که نفری ۶۰ هزار تومن افتاد. پلی‌تکنیک میلان مشکلی با این قضیه نداشت و درنهایت ادمیشن هم گرفتم، نمی‌دونم تامپره یا هلسینکی هم پست گروهی رو قبول کنند یا نه اما به نظرم ارزش یک ایمیل زدن و پرسیدن رو داره.

اقامت تحصیلی (ویزا!)

گرفتن کارت اقامت خودش یک مثنوی پر آب چشم نیاز داره که احتمالا حوالی آوریل تجربیات اون رو هم می‌نویسم. اما الان به طور خلاصه می‌گم که چشم‌انداز کلی از قضیه موقع اپلای کردن داشته باشید.

نمونه کارت اقامت فنلاند
نمونه کارت اقامت فنلاند

اول از همه بگم که برای تحصیل تو فنلاند مثل بقیه کشورهای اروپایی که سفارت ویزا صادر می‌کنه، ویزایی صادر نمیشه و شما مستقیما کارت اقامت می‌گیرید. سفارت صرفا کار انگشت‌نگاری رو انجام میده و تصمیم توی فنلاند گرفته میشه، کارت توی فنلاند صادر و به آدرس سفارت ارسال می‌شه. پس من از این به بعد بجای ویزا از اصطلاح «کارت اقامت» استفاده می‌کنم.

مدارکی که لازم هست، بیمه که حوالی ۲۰۰ یورو هزینه داره، احتمالا لاگالایز ترجمه شناسنامه که حدود ۳۰ یورو هزینه داره و البته ۳۵۰ یورو هم کارمزد سفارت. نامه پذیرش و نامه اسکالرشیپ یا رسید پرداخت شهریه به همراه مدرک زبان هم جز سایر مدارکی هستند که لازمه. نوبت سفارت رو هم با فرستادن یک ایمیل می‌گیرید و مثل بعضی سفارت‌ها نیاز به انتظار در یک صف طولانی مدت نیست.

برای تمکن مالی اقامت دانشجویی سالی ۶۸۲۰ یورو لازمه. یعنی شما می‌تونید کارت اقامت رو به صورت یک ساله با موجودی حدود ۷ هزار یورو (با نرخ بازارآزاد) یا کارت دوساله با موجودی ۱۴ هزار یورور بگیرید. گردش حساب هم در اکثر موارد لازم نیست اگر هم باشه صرفا برای نشون دادن اینه که موجودی حساب یک شبه شکل نگرفته. درصورتی که موجودی حساب در مدت کوتاهی اومده باید مدارکی مثل فروش منزل یا فروش طلا یا … ارائه داد که نشون بده منشا مالی به چه نحو بوده.

درنهایت هم چند روز (یا چند هفته) بعد از انگشت‌نگاری در سفارت نتیجهٔ پرونده شما معلوم میشه (اصطلاحا decision ready) می‌شید و بعد از حدود ۱ ماه کارتتون به دستتون می‌رسه.

برای اطلاعات کامل در مورد فرایند کارت اقامت به مرجع اصلی اون یعنی سایت اداره مهاجرت (https://migri.fi/) یا سایت سفارت مراجعه کنید. همینطور می‌تونید آمار درخواست‌های رد یا تایید شده بر حسب ملیت رو اینجا ببینید.

آماردهی و محتوای سایت migri واقعا عالیه
آماردهی و محتوای سایت migri واقعا عالیه

منابع اطلاعاتی مفید

واقعا باید بگم که بدون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ممکن نبود بتونم این راه رو برم. واقعا با صرف وقت کافی و دقت و حوصله می‌شه همهٔ این کارها رو انجام داد و نیازی به گرفتن وکیل برای این کار نیست. واقعا هم وکیل برای فنلاند نمی‌شناسم و به نظرم وکیل گرفتن برای کار تحصیلی لزومی نداره.

در راس همه سایت https://www.infofinland.fi/fa/ که نسخهٔ فارسی هم داره پیشنهاد میشه.

توی تلگرام به دنبال گروه‌های فنلاند بگردید و می‌تونید پیدا کنید. متاسفانه درحال حاضر من لینک عضویتی ندارم که اینجا بگذارم. صفحهٔ اینستاگرام سفارت رو پیشنهاد می‌کنم که دنبال کنید و همینطور کانال‌های تلگرامی زیر رو:

https://t.me/finlandia_ch
https://t.me/darfanland
https://t.me/SinaNewsFinland
https://t.me/finnishit
https://t.me/consulatesection
https://t.me/Finland_persian

همینطور کتاب بسیار ارزنده «صد نوآوری اجتماعی از فنلاند» رو به همراه فیلم مستند تاریخ معاصر فنلاند «سده پیشرفت و رفاه» به زبان فارسی که توسط دفتر توسعه اجتماعی اتحادیه اروپا پشتیبانی شده پیشنهاد می‌کنم که در لیست خودتون قرار بدید.

و البته کانال‌های یوتوب Aleksi Himself و OliverR مطالب خوبی‌ رو در مورد تحصیل و زندگی در فنلاند به زبان انگلیسی می‌گن. همینطور کانال ولاگ ساشا از سوئد به فارسی هست که میشه اتمسفر یک شهر شمال اروپا و آب و هوا و … رو با این کانال درک کرد.

اگه اهل شنیدن هستید، پادکست رادیو دال یک اپیزود «شفق شمالی، با سپهر از فنلاند» داره که پیشنهاد می‌کنم حتما گوشش بدید.

نکته: در مسیر اپلای کردن خیلی نیاز میشه که به گروه‌های تلگرامی مختلف برید و سوال بپرسید. تجربه به من نشون داده که کاربرهایی که اکانتشون اسم و فامیل داره و عکس پروفایل خودشون هم هست سریع‌تر اعتماد بقیه رو برای جواب دادن جلب می‌کنند. پس پیشنهاد می‌کنم حتما اسم و فامیلتون رو بنویسید و با عکس خودتون برید توی گروه.

زبان فنلاندی یا انگلیسی؟

زبان رسمی این کشور فنلاندی و سوئدیه. همه مفاد اداری به این زبون‌ها موجوده اما خوب بیشتر مردم فنلاندی حرف می‌زنن. البته تحصیل بسیاری از رشته‌ها اینجا انگلیسیه و مردمش هم به حد خیلی عالی انگلیسی رو بلدن. برای کارهای روزمره اصلا مشکلی بدون آشنایی با فنلاندی رخ نمیده اما برای پیدا کردن شغل خیلی می‌تونه کمک کنده و بعضا لازم باشه حتی در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات.
شاید تنها بدی فنلاند زبونش باشه. فنلاندی زیان خیلی سختیه و برخلاف بقیه زبون‌های اروپایی از خانواده هند و اروپایی هم نیست. سختیش درحد فرانسوی و آلمانی و شاید کمی بیشتره. اما مزیتی که از آلمانی یا فرانسوی بدست میاد خیلی زیاده درعوض شما با یادگیری فنلاندی صرفا زبون ۵ میلیون نفر رو یاد گرفتید. اما زبون دوست‌داشتنی و جالبیه و مطئمنا با حضور تو جامعه میشه به سرعت در این کار پیش رفت و یادگرفت.

عرض آخر

اپلای کنید، نگران هزینه‌ها نباشید، این‌ها نه هزینه بلکه سرمایه‌گذارین. یک مقدار هم راجع به کشور فنلاند سرچ کنید، حتما نکات جالبی براتون داره.

نویسنده مطلب: آرمان

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظرات
  1. aryan می گوید

    سلام ممنونم برای اطلاعات خوبتون من یک چیز رو متوجه نشدم . چطور برای هر دانشگاه که بخوایم بفرستیم سفارت ۳۰ یورو میگیره ؟ مگه ۱ مهر نمیزنیم و همونو کپی میکنیم میفرستیم برای هر دانشگاه؟ پس چرا برای ۲تا دانشگاه بخوایم بفرستیم باید پول بیشتر بدیم؟

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.