قدم به قدم تا مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یکی از ساده ترین روشهای مهاجرت است که برای افرادی که متقاضی ادامه تحصیل در کشورهای خارجی هستند و به ویژه دانشجویان دنبال میشود و تنها روشی است که به دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی تعلق میگیرد .افرادی که بتوانند ویزای تحصیلی بگیرند به عنوان یک شهروند اجازه ی اقامت موقت در کشور مقصد را کسب میکنند و میتوانند آن را به اقامت دائم تبدیل کنند.آموزش عالی ،موقعیت شغلی ،و افزایش کیفیت زندگی از دلایلی است که باعث محبوبیت این روش مهاجرتی ست .در این مطلب با قدمهایی که باید برای مهاجرت تحصیلی بردارید وچیزهایی که باید در این مورد بدانید بیشتر آشنا میشویم.


چرا مهاجرت تحصیلی؟

مهاجرت تحصیلی در مقایسه با مهاجرت از طریق ویزای کار یا سرمایه گذاری یک روش ساده ،کم هزینه ،والبته سریع برای دریافت اقامت دائم است .در حال حاضر با توجه به مقوله ی جهانی شدن ،آموزش عالی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و باعث شده دانشجویان زیادی متقاضی تحصیلات عالی در کشورهای خارجی باشند و بتوانند به راحتی به دانشگاهها و موسسات آموزشی راه پیدا کنند و علاوه بر اینکه تحصیل میکنند نیاز کشورها به نیروی کار ماهر را برطرف کنند .مثلا کشوری مثل آلمان همیشه دنبال جذب دانشجویان ممتاز ، افراد بااستعداد در زمینه های مختلف و متخصصین واجد شرایط است و این موضوع فرصتهای متعدد شغلی برای دانشجویان به وجود آورده است .بنابراین با با مهاجرت تحصیلی فرصت تحصیل در بهترین دانشگاههای جهان به همراه ارتقاء شغلی ،آشنایی با فرهنگ و زبان و تجربه یک زندگی با کیفیت را به دست می آورید.

از کجا شروع کنیم ؟

اول راه شما باید هدفتان را از مهاجرت مشخص کنید .مثلا به سوالاتی مثل “هدف من برای ادامه تحصیل چیست ؟” “هدفم از ادامه تحصیل در خارج از کشور چیست؟ “جواب بدهید .این سوالات ممکن است بی اهمیت بنظر برسند اما خیلی مهم است که جواب دقیق و روشنی برای آنها داشته باشید.اگر قصد دارید صرفا ویزای شنگن داشته باشید میتوانید به جای پذیرش تحصیلی در بهترین کشورهای اروپایی کشورهایی که سطح پایینتری دارند را برای پذیرش و ویزا انتخاب کنید مثل مجارستان،لهستان یا بلاروس.ولی اگر هدفتان از پذیرش تحصیلی مهاجرت است هر کشوری قانون خاص خودش را دارد و همه ی کشورها مثل کانادا،استرالیا ،نیوزلند و آمریکا مهاجرپذیر نیستند.

بین کشور و رشته ی تحصیلی اولویتتان را مشخص کنید:

اولویت بعضی ها برای مهاجرت کشوری است که از نظر امکانات و کیفیت زندگی سطح بالاتری داشته باشد ،اما توجه کنید که هدف شما در واقع برای مهاجرت تحصیل است ،پس باید اولویت کشورها را برای تحصیل خودتان پیدا کنید .مثلا کشورهایی مثل آمریکا،فرانسه ، نروژ و حتی قطر برای رشته ی مدیریت گزینه های خیلی خوبی هستند اما اگر کشورهای ارزان و زیبا را برای مهاجرت میخواهید مجارستان،یونان و اسپانیا گزینه های خوبی هستند.

رشته ی تحصیلی برایتان مهم است یا دانشگاه محل تحصیل؟

یک نکته ی مهم دیگر این است که شما بین رشته ی تحصیلی و کشور مورد نظرتان هم امتیازبندی کنید .باید تکلیفتان را روشن کنید که تحصیل در دانشگاه خیلی خوب در رشته های مختلف را میخواهید یا تحصیل در دانشگاهی خاص در هر رشته ای .این مسئله ی مهمی ست که باید آن را مشخص کنید و خودتان را محدود به انتخاب بین چند دانشگاه نکنید.

بعد از مهاجرت تحصیلی شغل مناسب هم میخواهید؟

اگر هدفتان از تحصیل به دست آوردن یک شغل و اقامت در آن کشور است شما باید قبل از مهاجرت بررسی کنید که کشور مورد نظرتان چه شرایطی دارد ،وضعیت کار و اقتصاد در آن کشور چطور است ؟آیا غیر از افراد بومی نیازی به افراد خارجی دارند یا نه؟ مثلا کشوری مثل نیوزلند کاملا مهاجرپذیر است ولی در کشورهایی مثل مجارستان ،فنلاند ،ژاپن و آمریکای جنوبی باید 5 سال اقامت داشته باشید،کار کنید و مالیات پرداخت کنید .کسی که هدفش از مهاجرت تحصیلی پیدا کردن کار است کمی کار سختتری دارد و باید از طریق دفاتر مهاجرتی اقدام کند.

مدرک زبان ویادگیری زبانی غیر از انگلیسی:

همانطور که گفتیم شما باید اطلاعات کافی از کشور مورد نظرتان برای مهاجرت داشته باشید ،یکی از این اطلاعات هم این است که بدانید آیا لازم است غیر از انگلیسی زبان دیگری بلد باشید ؟اگر عاشق فنلاند و اسپانیا هستید باید پرتغالی ،فنلاندی و اسپانیولی بلد باشید .پس با توجه به کشور مقصد زبان مورد نیاز آن را حتما یاد بگیرید.البته شما باید حتما مدرک زبان مطابق دانشگاهی که قصد تحصیل در آن دارید را در مدارکتان ارائه دهید ومهمترین نکته ای که باید توجه کنید نمره ی بالاتر از 5 و 6 از نوع آکادمیک است.

چه مدارک تحصیلی لازم دارید؟

هر کشور ،دانشگاه و رشته ی تحصیلی نیاز به مدرک متفاوتی از سوی فرد متقاضی دارد .اما مدارک متداول برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا معمولا شامل موارد زیر است.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش: ۱-اصل پاسپورت ۲-اصل شناسنامه وکارت ملی ۳-اصل مدارک تحصیلی (دیپلم،پیش دیپلم،پیش دانشگاهی،لیسانس) ۴-در صورت داشتن ،اصل مدرک زبان (آیلتس،تافل،پی تی ای)۵-ارائه مدارک آکادمیک گذرانده شده با مدرک معتبر ۶-رزومه ۷-متن انگیزه نامه

مدارک مورد نیاز گرفتن ویزا: ۱-پرداخت بخشی از شهریه تعیین شده کالج یا دانشگاه ۲-کارت ملی وشناسنامه ی والدین (درصورت تاهل شناسنامه همسر وسند ازدواج) ۳-ارائه مدارک مالی از قبیل:نامه تقبل هزینه (نامه ای از طرف حامی مالی که نشان دهد هزینه های دانشجو ازطرف حامی تقبل میشود) نامه ی بانکی ،گردش حساب بانکی ۳الی ۶ ماه اخیر ،اسناد منزل،اجاره نامه،اسناد ثبتی شرکت ۴-صفحات مهر ورود و خروج و ویزاهای سابق .

با توجه به هدف شما از مهاجرت که تحصیل است باید مدارک تحصیلی مورد نیاز را برای دانشگاه مربوطه ارسال کنید.مثلا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ،علاوه بر رزومه(CV) و ترجمه ی رسمی مدارک تحصیلی دوره های قبلی خود ،باید یک انگیزش نامه و حتی پروپوزال تحقیقاتی هم در کنار فرم درخواستشان داشته باشند تا دانشگاه مقصد درک بهتری نسبت به ارجاع مدارکشان به دپارتمان مورد نظر داشته باشد.توجه کنید بعضی دانشگاهها به تناسب رشته و کشور از دانشجو گواهی ارزی ،مدارک تخصصی زبان مثل(GRE/GMAT)تافل را هم درخواست میکنند. والبته همه ی دانشگاهها بدون تردید توصیه نامه از دو یا سه استاد درخواست میکنند که باید ضمیمه مدارک شود.

هزینه ی تحصیل واقامت در خارج از کشور چقدر است؟

هزینه ی تحصیل در کشورهای مختلف متفاوت است ،بعضی کشورها هزینه های زیادی برای زندگی دانشجویی دارند وبرخی دیگر از نظر شرایط تحصیل در بهترین وضعیت هستند.تحصیل در کشورهایی مثل فنلاند و نروژ کاملا رایگان است ودر کشورهایی مثل آلمان ،اتریش،وسوئیس هم تا ۹۹درصد رشته ها کاملا رایگان است وتنها یک هزینه ی ترمیک که چندصد یورو است از دانشجو میگیرند نمیتوان اسم آن راشهریه گذاشت.درکشوری مثل آمریکا هم تحصیل در مقطع دکترا کاملا معاف از پرداخت شهریه است وبورس تحصیلی هم به دانشجو تعلق میگیرد.در دانشگاههای آسیایی معمولا شهریه ی خیلی کمی از دانشجو میگیرند . در اوکراین هزینه ی هر ترم رشته ی پزشکی ۳هزار دلار است وهمین رشته در آمریکا و اروپا ممکن است ۵ برابر افزایش پیدا کند. مهمترین نکته ای که باید قبل از مهاجرت در نظر بگیرید محل اقامت شماست ،توجه کنید که بعضی کشورها مثل سوئیس ونروژ هزینه های بالایی برای اقامت دارند که خیلی از دانشجوها از اقامت در آنها صرفنظر میکنند.

چگونه بورسیه بگیریم؟

برای گرفتن بورسیه هم شما باید تحقیق کنید که کدام کشورها بورس میدهند و کدام رشته های تحصیلی شامل بورس میشوند.بعضی دانشگاهها مثل آمریکا وقتی دانشجوی دکترا را پذیرش میکنند معمولا با بورسیه تحصیلی همراه است.اما بر عکس در اروپا حتما باید برای موقعیتهای خاصی که بورسیه به آنها تعلق میگیرد APPLY کنید و به طور عمومی به همه کمک هزینه ی تحصیلی تعلق نمیگیرد.

فوق لیسانس یا دکترا ؟

بعضی ها فکر میکنند تحصیل در مقاطع بالاتر همیشه بهتر است اما این موضوع همیشه صادق نیست ،ممکن است که شما قصد تحصیل در دکترا را داشته باشید اما دانشگاهی که شما را پذیرش کرده بگوید باید در دوره های پایینتر ادامه تحصیل دهید .در برخی موارد هم عدم تناسب لیسانس و فوق لیسانس متقاضی باعث میشود در مقطع دکترا پذیرفته نشود و اگر میخواهد همان رشته را در مقطع دکترا ادامه دهد باید از مقاطع پایینتر (ارشد)شروع کند.

یادآوری چند نکته:
یک روش مناسب که به ویژه برای دانشجویان دکترا اهمیت دارد داشتن ارتباط با کارکنان واساتید دانشگاهی است که میخواهند در آن تحصیل کنند ،بااین کار خودتان رابه اساتید میشناسانید وجهت کار انگیزه ایجاد میکنید.
افرادی که پذیرش از یک دانشگاه را دریافت میکنند همسرشان میتواند بعنوان همراه ویزا بگیرد که ابتدا باید قوانین خاصی را رعایت کنند وبرای این منظور باید به سفارت کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارندمراجعه کنند.
شمامیتوانید برای مهاجرت تحصیلی از دفاتر مهاجرتی واعزام دانشجو اقدام کنید که البته توجه داشته باشید این دفاتر مهاجرتی رسمی و دارای مجوز اعزام دانشجو براساس قوانین وزارت علوم باشند.
برای گرفتن ارز دانشجویی به سامانه ی مشارکت دانشجویی مراجعه کنید .به تمام کسانی که شرایط اعلام شده در سایت را داشته باشند ارز دانشجویی تعلق میگیرد.
ویزای تحصیلی دانشجویی معمولا ۳تا ۶ ماهه است ،که باتوجه به درخواست دانشجو و دانشگاه سال به سال تمدید میشود وتمدید در هرکشوری قوانین خاص خودش را دارد.

۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال 2020 برای مهاجرت تحصیلی
۱-دانشگاه آکسفورد انگلستان
۲-دانشگاه کمبریج انگلستان
۳-دانشگاه استنفورد آمریکا
۴-دانشگاه فنی ومهندسی ماساچوست آمریکا
۵-انستیتو فناوری کالیفرنیا آمریکا
۶-دانشگاه هاروارد آمریکا
۷-دانشگاه پرینستون آمریکا
۸-دانشگاه yale آمریکا
۹-کالج کمبریج لندن انگلستان
۱۰-دانشگاه شیکاگو آمریکا

نویسنده مطلب: Narges shahryari | نرگس شهریاری

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.