چگونه رزومه ای بنویسیم که هیچ کارفرمائی نتواند آن را نادیده بگیرد.

از وقتی که کارشناسی ام را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه سمنان گرفتم و به تهران اومدم یه مقدار دغدغه ام برای پیدا کردن یک شغل مناسب با وضعیت بیشتر شد. حالا شاید بپرسی وضعیتم مگه چجوری بود! هیچی ! تازه درسم تموم شده بود، برای کارشناسی ارشد هم تغییر رشته داده بودم و رشته مناسب خودم را برای ادامه مسیر زندگیم توی فضای بازرگانی میدیدم و بالاخره وارد همون فضا هم شدم. در ادامه وضعیتم هم باید به عرض برسانم که خدمت مقدس سربازی هم نرفته بودم و به تبع کارت پایان خدمت هم نداشتم. حداقل دو روز هم کلاسای دانشگاهم بود و همین باعث میشد که به صورت تمام وقت نتونم جایی مشغول به کار بشم!

بگذریم!
از اول هم خیلی استخدام شدن های دولتی و خیلی رسمی را دوست نداشتم و بهتر بگم اصلا استخدام را به معنی عام کلمه نمی پسندیدم. ولی وقتی واقع بینانه تر به موضوع نگاه کردم دیدم که خب برای شروع و کسب تجربه و … باید تن به استخدام شدن بدم. همین شد که گفتم باید برای خودم یک رزومه بنویسم. الانم میخوام دانسته هام را از نحوه رزومه نوشتن با شما در میان بزارم شاید به دردتون خورد.

یک چیزی را همین اول بگم که همه اینا را خودم کشف نکردم و یک سری هاشون حاصل تجربیات دوستان دیگری است که سعی کردم اونا را هم بیارم که مطلب جامع تری بشه! از اینکه شاید یه ذره مطالب پراکنده باشه هم پیشاپیش ازتون عذرخواهی میکنم.

برای اینکه این مقاله ، مطلب جامع تری بشه سعی کردم به موارد بیشتری اشاره کنم. ولی از اونجا که شاید خواننده ویرگول خیلی حوصله خواندن متن های طولانی را نداشته باشه؛ متن کاملش را اینجا نیاوردم. پیشنهاد میکنم اگر به این موضوع علاقه مند هستید از همین اول مقاله کامل را در سایت کانتنآپ بخونید.

برخورد اول

توی علم و عالم ارتباطات و روانشناسی یک موضوعی به اسم اولین برخورد وجود دارد. خیلی ها معتقد هستند که اولین برخورد مهم ترین برخورد هم هست. وقتی برای مصاحبه شغلی برای استخدام به یک شرکتی میروید شاید اولین برخورد شما با مصاحبه کننده باشد ولی اولین برخورد مصاحبه کننده با شما نیست. در حقیقت اولین برخورد قبل از مراجعه حضوری شما به آن شرکت یا مجموعه شکل گرفته است. آن اولین برخورد همان رزومه شماست که مسئول نیروی انسانی سازمان آن را مطالعه میکنه. پس خیلی مهم است که رزومه را چجوری مینویسید و و چه شخصیتی از خودتون ارائه میکنید. احتمالا در زمان مصاحبه شغلی مضاحبه کننده با ذهنیت قبلی از شما روبرویتان مینشیند.

در وارد کردن اطلاعات صادق باشید

معمولا رزومه با اطلاعات فردی شروع میشه؛ مواردی همچون نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و شهر محل سکونت و میزان تحصیلات و به طور کلی اطلاعات شخصی شما. سعی کنید این اطلاعات را کاملا به طور صحیح وارد کنید و خدای نکرده چیزی خلاف واقع را طرح نکنید. نه تنها به زبان ساده تر خود واقعی‌تان را معرفی کنید.

به حجم رزومه دقت کنید

به طور کلی هر رزومه را میشه به سه قسمت تقسیم کرد؛ 1. اطلاعات فردی 2. سوابق کاری 3. مهارت ها و توانایی ها. البته در جاهایی که تحصیلات نقش پررنگ تری پیدا میکنند میتوانیم قسمت چهارمی به نام سوابق تحصیلی هم به سه قسمت بالا اضافه کنیم. ولی خب ما فعلا سوابق تحصیلی را در قسمت اصلاعات فردی می آوریم.

سعی کنید به جز موارد بالا اضافه تر چیزی ننویسید ، البته توصیه میکنیم قسمتی را هم ننوشته باقی نگذارید. تجربه نشون داده رزومه های طولانی معمولا خوانده نمی شوند.

فرض کنید شما مسئول نیروی انسانی یکی سازمان بزرگ هستید که به دنبال منتشر کردن یک آگهی استخدام رزومه هایی برای شما ارسال میشود. در شرکت های بزرگ گاها حتی تا 100 رزومه و بیشتر فرستاده می شوند. طبیعی است که همه آن رزومه ها به طور کامل خوانده نمی شوند و چه بسا رزومه هایی که خیلی طولانی هستند همان اول کنار گذاشته شوند. به نظرم 2 یا نهاتا 3 صفحه میتواند اندازه مناسبی برای یک فایل رزومه باشد. اما بعضا مشاهده شده که در یک رزومه فقط 6-7 صفحه درباره داستان زندگی فرد نوشته شده ! قطعا خواندن چنین رزومه هایی از حوصله خارج است.

مهارت های انسانی و ارتباطی شاه کلید رزومه

یکی از قسمت های بسیار بسیار مهم رزومه بخش توانایی ها و مهارت های انسانی است. بیایید با دوربینی متفاوت به بحث استخدام نگاه کنیم. به نظر شما یک شرکت یا یک مدیر دوست دارد چه کسی را به مجموعه خودش اضافه کند؟

معمولا یک کارفرما دوست دارد با کسی کار کند که انعطاف پذیر باشید و بتواند با شرایط خودش را وفق دهد، مسئولیت پذیر و زمان شناس باشد، توانایی کار گروهی و مهارت های ارتباطی قوی داشته و از قدرت حل مساله بالایی برخوردار باشد.

لازم است که از قبل روی مهارت های انسانی و ارتباطی خود کار کنید که اگر نگوییم گاها مهم تر از مهارت های فنی است، به جرات میتوان بگوییم که کم اهمیت تر از آنها نیست.

اگر احساس میکنید که هرکدام از مهارت های ذکرشده ( و یا هر مهارت ارتباطی دیگری ) را دارید حتما آن را در رزومه خود ذکر کنید ( البته قبل از ذکر کردن در رزومه سعی کنید از آن مهارتی که قرار است نام ببرید برای خودتان مثال بیاورید تا مطمئن شوید آن مهارت را دارید) .

نکته ظریفی که در این قسمت وجود دارد این است که اکثر دانشجویان یا تازه فارغ التحصیلان سابقه شغلی چندانی ندارند و یا حتی مهارت های فنی کاملی نیز شاید نداشته باشند. در چنین حالتی اهمیت مهارت های انسانی و ارتباطی و … دو چندان می شود و شانس استخدام کسی که این مهارت ها را در خود تقویت کرده و در رزومه خود می آورد بسیار بیشتر می شود.


یک سری موارد دیگه ای را هم نوشتم که کمک میکنه مطلب جامع تر باشه؛ ولی خب چون از حوصله ویرگول ممکنه خارج باشه بهتون پیشنهاد میکنم از لینک زیر دنبالش کنید : لینک چندتا رزومه ساز را هم براتون گذاشتم (:

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نویسنده مطلب: سیدمحمد ساجد

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.