چطور یک رزومه خوب بنویسیم؟

آیا تابحال رزومه‌های کاری متعددی را به شرکت‌های مختلف ارسال کردید و بی‌صبرانه منتظر تماس آن‌ها بوده اید اما هیچ وقت هیچ بازخوردی نگرفتید؟ اگر کمی تأمل کنید مطمئنا متوجه خواهید شد که یکی از علل نگرفتن پاسخ از طرف سازمان‌ و شرکت‌ها عدم توانایی شما در نوشتن رزومه است و باید به یاد داشته باشید که با نوشتن اصولی رزومه، می‌توانید به راحتی خود را ارائه کنید و کارفرما را برای تماس با خود مجاب کنید.

در ادامه مقاله می‌توانید با شیوه اصولی رزومه نویسی آشنا شوید و بعد از اتمام این مقاله مطمئنا توانایی نوشتن یک رزومه حرفه‌ای را پیدا می کنید.

رزومه چیست؟

فرض کنید شما به دنبال یک موقعیت شغلی در وبسایت های کاریابی برای خود هستید و تنها راه ارتباطی با کارفرما هم ارسال رزومه است. در تعریفی ساده می توان گفت رزومه سند یا برگه ای حاوی اطلاعاتی از قبیل سوابق تحصیلی، شغلی، تجربیات، فعالیت ها و دستاوردهای شما است که باعث بهتر شناخته شدن شما توسط کارفرما می شود. به طور دقیق تر شما خود را با این سند به کارفرمایان معرفی می کنید و هرچقدر بهتر بتوانید مهارت ها و توانایی های خود را معرفی کنید شانس پذیرش شما بیشتر می شود.

همچنین، نوشتن رزومه حرفه ای از اهمیت خاصی برخوردار است و باید اصول مهمی را در حین نوشتن آن رعایت کنید زیرا با مرتکب شدن اشتباهات فاحش در حین نوشتن، شانس مجاب کردن کارفرما را از دست می دهید. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

طول رزومه باید چقدر باشد؟

بعضی از صاحب نظران معتقدند که باید تمام فعالیت ها، سوابق و دستاوردهای خود را در رزومه قید کنیم و توجه ای به تعداد صفحات آن نکنیم اما دسته ای دیگر معتقدند که باید خلاصه و مفید بنویسیم و کارفرما را خسته نکنیم. بهترین راه حل این است که به اندازه بنویسیم حداکثر 2 برگه A4 و سعی کنیم از نوشتن اطلاعات غیر مرتبط و غیر ضروری پرهیز کنیم زیرا باید به این نکته توجه کنیم که کارفرمایان همیشه تعداد بالایی رزومه دریافت می کنند پس با خلاصه و مختصر نوشتن باعث می شوید کارفرما خسته نشود و بیشتر شانس گرفتن پاسخ مثبت را دارید.

انواع مختلف رزومه

رزومه ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند رزومه کاری و رزومه تحصیلی، که هرکدام دارای هدف و فرمت خاصی هستند و برای نوشتن آن ها باید به فرمت آن حتما توجه کنیم.

رزومه کاری

رزومه کاری (Resume) نوشته ای است که پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت های شغلی، تجربیات کاری و مهارت های فرد جویای کار در آن درج می شود. در واقع شرکت ها و بنگاه های مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست های موجود مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایند. از این رو نیاز به داشتن رزومه مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می باشد.

رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی یا CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae است نوع دیگری از رزومه است که بیشتر توسط محصصلان و محققان در زمینه های مختلف مانند درخواست همکاری در مراکز علمی، آموزشی، دانشگاهی استفاده می شود. در این نوع رزومه مانند روزمه کاری اطلاعاتی مانند سوابق شغلی را شامل می شود اما مهم ترین اطلاعات رزومه تحصیلی مربوط به دستاوردهای عملی و سوابق تحقیقاتی، سوابق انتشار مقالات، جوایز و دستاوردها می شود. به طور کلی، در این نوع رزومه، بیشتر باید روی سوابق علمی و تجربه کار در مراکز آموزشی تمرکز کرد.

الگوی مناسب رزومه چیست؟

برای نوشتن رزومه حتما باید الگو و فرمت خاص آن را رعایت کنیم زیرا با رعایت الگو خاص شانس دیده شدن ما توسط کارفرما بیشتر می شود.

  • داشتن قالب مناسب
  • نوشتن اطلاعات تماس
  • نوشتن خلاصه ای از خودتان
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • گواهینامه‌ها و مدارک
  • انتخاب فونت خوانا و رنگ مناسب
  • ذخیره رزومه به صورت PDF

نتیجه گیری

نوشتن یک رزومه مناسب نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارد و اما نکته مهم این است که با رعایت فرمت اصلی به راحتی قادر خواهید بود که رزومه خود را تهیه کنید. همچنین، برای اینکه در این کار بتوانید حرفه ای شوید ما به شما توصیه می کنیم به صفحه دوره رزومه نویسی در وبسایت رشدانا مراجعه کنید و در این دوره شرکت کنید.

نویسنده مطلب: Moones Chaharlang Khodarahmi

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.