در نوشتن رزومه از این اشتباهات خطرناک دوری کنید…
رفع مسولیت: این پیشنهادات و موارد مطرح شده وحی منزل نیست و شامل نظرات و تجربیات شخصی منه، در نتیجه از خطا و اشتباه مبری نیست.

رزومه ویترین توانمندیهای شماست
اگر با جمله بالا موافق نیستید خواندن ادامهی متن را پیشنهاد نمیکنم.
رزومههایی که به صورت روزمره بررسی میکنم گاهی یک سری مشکلات دارند. این مشکلات را در لیست زیر میتوانیم دسته بندی کنیم.
- مشکلات نگارشی
- فرمت نامناسب رزومه
- اغراق در توانایی ها
- گزافه نویسی
- کلی گویی
- اشاره به مسولیتها بدون ذکر دستاوردها
- نبود اطلاعات تماس یا اطلاعات تماس اشتباه
- تعداد صفحات زیاد رزومه
فهرست
مشکلات نگارشی:
یکی از بدترین مواردی که میشه در یک رزومه مشاهده کرد وجود غلطهای دستوری و املایی است. اولین تصوری که به ذهن خواننده متبادر میشه عدم دقت کافی و توجه نویسنده به یکی از بدیهی ترین اصول نوشتن رزومه است. این مورد حتی اگر باعث رجکت رزومه نشه دید نامناسبی نسبت به نویسنده رزومه به وجود میاره.
پیشنهاد میکنم اگر رزومه به زبان انگلیسی مینویسید از ابزارهایی نظیر Grammarly برای چک کردن متن استفاده کنید و اگر رزومه فارسی مینویسید از دوستی تقاضا کنید یکبار رزومه شما را مرور کند.
فرمت نامناسب رزومه:
به نظرم هر چقدر فرمت ساده تر و محتوا در دسترس تر باشد خواندن رزومه ساده تره. برخی از ابزارهای رزومهساز گاهی از المانهای گرافیکی عجیب غریبی استفاده میکنن و واقعیت مساله اینه که این موارد اضافه کاری به نظر میاد و در یک رزومه مناسب، سادگی و در دسترس بودن محتوا حرف اول را میزنه.
هرچند در ایران استفاده از ATS خیلی مرسوم نیست ولی اگر برای شرکتهای خارجی رزومه میفرستید ممکنه از سیستمهای ATS استفاده کنند و اگر فرمت رزومهی شما توسط این ابزارها شناسایی نشه و یا پیمایش محتوایی در رزومهی شما ساده نباشه به سادگی توسط یک سیستم رزومهی شما رجکت میشه. این موضوع قطعا ایدهآل کسی نیست.
پیشنهاد میکنم از فرمتهای سادهی رزومه که به رایگان در دسترس هستند استفاده کنید و کار را به ابزارهای آنلاین نسپارید. برای فرمت و محتوا وقت بگذارید و روی سادگی تمرکز کنید.
اغراق در توانایی ها:
یکی از مواردی که حین خوندن رزومهها ذهنم را شدیدا درگیر میکنه، اغراقهای عجیب و گاهی واضح در رزومههاست. نکتهای که باید بهش در ذکر توانایی ها دقت داشت اینه که خوانندهی رزومهی شما به احتمال زیاد در اون حوزهها تجربهی کار داره و با توجه به مواردی که داخل رزومه ذکر میکنید اعم از سابقهی کار و محل کارهای سابق و فعلی شما و مسولیت ها و … یک نتیجه گیری کلی نسبت به توانایی ها میتونه داشته باشه و بعد با آنچه که شما بعنوان توانایی عنوان کردید تطبیق بده.
از عجیبترین مواردی که در رزومه ها میبینم رتبه دهی به توانایی هاست. برای مثال یک رزومه موارد را به شکل زیر دسته بندی کرده بود:
OOP : Advanced
PHP: Advanced
Golang: Intermediate
مدل دیگه هم استفاده از ستاره و … در جلوی یک توانمندیه، مشکل اینجاست که هیچ مبنای استانداردی برای سنجش توانایی ها وجود نداره و نویسنده و خواننده بر مبنای تجربه و دانش خودشون نسبت به این کلمات قضاوت میکنند. به نظرم چنین ساختاری میتونه باعث برداشت نادرستی از توانایی های شما بشه و چه بسا در یک مصاحبه حضوری مشکل ایجاد کنه.
پیشنهاد میکنم در حین نوشتن لیست تواناییها ابتدا بر اساس سمت شغلی این لیست را تهیه کنید و صرفا به ذکر عناوین بسنده کنید و سنجش این موارد را بر عهده مصاحبه کننده بگذارید.
گزافه نویسی:
تکرار یک جمله به اشکال مختلف یا توضیح واضحات یا استفاده از یک سری کلمات و ترکیبها به شکل های مختلف در چند پاراگراف یا قسمتهای مختلف رزومه به شکلی که خواننده حس کنه یک جمله را داره چندین و چندبار میخونه یکی دیگه از مشکلاتی است که برخی رزومهها از اون رنج میبرند.
پیشنهاد میکنم حین نوشتن هر بخش از رزومه به این موضوع دقت کنید که مستقیما برید سر اصل مطلب و خلاصه و مفید موارد مهم را بنویسید و سعی نکنید با ذکر اطلاعات کم ارزش حجم محتوا را بالا ببرید.
کلی گویی:
تصور کنید در حال خوندن رزومهی فردی هستید که تا به حال ندیدهاید و نمیشناسید و این فرد با چندین سال سابقه کار در شرکتها و سازمانهای مختلف درون رزومه جملاتی مشابه جملات زیر دارد:
توسعه دهنده زیرساخت
توسعه دهنده نرم افزار
مدیریت پروژه
برنامه نویسی بک اند
و …
اشتباه نکنید این موارد تحت عناوین شغلی عنوان نشدند بلکه لیست مسولیتها بودند. خواننده هیچ راهی برای فهمیدن اینکه فرد صاحب این رزومه دقیقا چه کاری انجام میداده ندارد.
پیشنهاد میکنم حین نوشتن مسولیتها برای یک سمت شغلی مقداری جزییات که یک دید کلی نسبت به وظایف شما در آن سمت شغلی بدهد، ذکر کنید. خود را جای خواننده بگذارید و ببینید چه مواردی از نظر خواننده ضروریست که بتواند صلاحیت شما برای یک موقعیت شغلی را بسنجد.
همچنین در حین نوشتن لیست مسولیتها به این نکته که نیاز نیست جزئی ترین مسولیت ها را ذکر کنید توجه کنید. به میزانی اطلاعات در رزومه که بتوان بر اساس آن تصمیم گیری کرد درج کنید.
اشاره به مسولیتها بدون ذکر دستاوردها:
چطور ممکن است فردی در یک سازمان برای مدتی کار کند و هیچ خروجی و دستاوردی نداشته باشد؟
همانطور که در رزومه، مسولیتهای خود را برای یک سمت شغلی درج میکنید لازم است به دستاوردهای خود در آن سمت شغلی هم اشاره کنید. اگر شما مدیر یک بخش کوچک یا بزرگ هستید به خروجی مجموعه اشاره کنید. اگر یک توسعه دهنده یا مدیر سیستم یا … هستید، وظایف شما به قطع دارای یک خروجی است و این خروجی روی بخش فنی یا تجاری سازمان تاثیر گذاشته است. این موارد را به صورت خلاصه ذکر کنید.
وجود این بخش در رزومه به خواننده نیز این آگاهی را، که نویسنده میداند در سازمانی که کار کرده است چه تاثیری گذاشته، میدهد. این بخش به نظرم بسیار مهم و ضروریست و اگر رزومهی فعلی شما هیچکدام از مشکلات بالا را ندارد بازهم پیشنهاد میکنم نگاهی بیندازید و ببینید چقدر به دستاوردهای کاری خود اشاره کردهاید.
نبود اطلاعات تماس یا اطلاعات تماس اشتباه:
این مورد نیاز به توضیح ندارد و عموما ناشی از اشتباه عدم بررسی نهایی رزومه قبل از ارسال است خصوصا اگر مدت زیادی از نوشتن رزومه گذشته باشد.
حتما قبل از فرستادن رزومه آدرس ایمیل و اطلاعات تماس را بررسی کنید. این بررسی و بروز رسانی احتمالی وقت زیادی از شما نمیگیرد اما میتواند مانع از اینکه یک موقعیت شغلی را از دست دهید بشود.
تعداد صفحات زیاد رزومه:
یادم نیست چندین سال پیش کجا خوندم ولی یک جایی کسی اشاره کرده بود به ازای هر ده سال تجربهی کاری حداکثر دو صفحه رزومه بنویسید، من با ذکر حتی اگر میشود کمتر بنویسید موافقتم با جملهی بالا را اعلام میکنم.
رزومه در سریعترین حالت ممکن باید به خواننده این بینش که شما فرد مناسبی هستید را بدهد. بقیه موارد در مصاحبهها روشن میشود.
به مورد بالا این را نیز اضافه کنم که در سمتهای قدیمی تر میتوان برخی جزییاتشون کاهش داد و سایز رزومه را کمتر کرد و تصور میکنم دو یا سه موقعیت شغلی آخر فرد مهمترین تاثیر را در تصمیم گیری دارد.
به نظر شما چه مواردی باید در یک رزومه رعایت شود و اگر شما در جایگاه مصاحبه کننده قرار گرفته اید با چه مشکلاتی در انتخاب افراد برای مصاحبه حضوری رو به رو شده اید؟