کوتاه در مورد رزومه نوشتن

از خلال رزومه‌های دریافتی
از خلال رزومه‌های دریافتی

سلام.
در سال‌های اخیر خیلی درگیر استخدام نیرو بودم. چه در شغل قبلی که به عنوان مصاحبه‌کننده‌ی فنی نقش داشتم و چه در شغل اخیرم که به عنوان مدیر واحد نگهداری بیشتر در نقش بررسی کننده‌ی شخصیت فرد مصاحبه‌شونده ظاهر می‌شم و خیلی کوتاه آمادگی فرد برای قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا و پر مسئولیت رو می‌سنجم.
یک چیزی خیلی واضحه! تقریبا ۹۰ درصد رزومه‌های دریافتی پر از ایرادهای ریز و درشت هستند. انقدر زیاد که تصمیم گرفتم به جای غر زدن برای دوست‌هام، این مطلب کوتاه رو برای راهنمایی عزیزانی که دنبال شغل هستند، بنویسم.

پیش‌فرض
پیش از آغاز یک‌سری پیش‌فرض بهتون می‌دم. کسی که اقدام به درج آگهی می‌کنه معمولا توی شرایط زیر قرار داره:
۱) قراره تیم جدید تاسیس کنه
۲) قراره تیم فعلی رو با گرفتن نیروی جدید ترمیم یا تقویت کنه
۳) نیروی خاطی، پر اشتباه یا کم‌دانشی رو تعدیل کرده و قصد داره تا نیروی جایگزین بگیره

موارد بیشتری هم هست که برای امروز مهم نیست. پس طرف وقتی آگهی می‌کنه معمولا حالش خوب نیست. تحت فشار کاری بیشتر در اثر کمبود نیرو هست. کم حوصله و عصبانی ممکنه باشه. وقتی آگهی انجام می‌شه حجم عجیبی از رزومه روی سر اون مدیر خراب می‌شه. تجربه‌ی شخص من برای آگهی موقعیت شغلی کارشناس حدود ۳۰۰ رزومه برای هر آگهی هست.
خب با دونستن این پیش زمینه شروع کنیم به نوشتن رزومه.

قانون اول – خوانا بودن
در نگاه اول باید این موارد دیده بشه:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن
  • وضعیت نظام‌وظیفه
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت تحصیلی
  • محدوده‌ی محل سکونت

نوشتن مقدمه و حستون نسبت به کار و توانایی‌های فردی رو بذاریم بعد. در یک شکل خوانا و شکیل و ساده همین‌ها اول از همه‌چیز باید دیده‌بشه.

در نگاه دوم باید به این موارد اشاره کنید:

  • سوابق کاری قابل استناد از انتها به ابتدا
    یعنی سر لیست همون شغلی باشه که درش مشغول هستید یا آخرین جایی که کار کردید.
    (خیلی مهمه که مشخص باشه هر جایی که کار کردید چند وقت، به سال و ماه اونجا بودید. مهمه که مسئولیتتون رو اونجا بنویسید. خیلی مهم‌تر اینه که اغراق نکنید. اگر کارشناس IT هستید ننویسید مدیر IT. حتا اگر تنها فرد اون تیم بوده باشید و همه تصمیم‌ها رو خودتون گرفته باشید. برای خیلی از مشاغل دنبال مدیر نمی‌گردن. در واقع انتخاب مدیر کمتر به واسطه‌ی آگهی‌های عمومی اتفاق میوفته. پس موقعیت رو نسوزونید. چون خیلی راحت روی اسمتون خط کشیده می‌شه و به اصلاح برای اون موقعیت شغلی overqualified هستید)
  • سوابق تحصیلی
    کجاها درس خونید. تیتروار، اگر معدلتون رو هم گفتید به جایی بر نمی‌خوره، نگید بهتره. ولی اسم اساتیدتون و آدرس خونه دانشجویی‌تون برای کی جز خودتون مهمه؟ جوابش رو ندیم بهتره.
  • توانایی‌ها و مهارت‌ها
    عزیزان! وقتی برای کارشناس شبکه رزومه می‌دید، تسلط بر روی فتوشاپ و موزیک‌مستر هیچ نکته‌ی مثبتی براتون به حساب نمیاد. مهارت‌های مرتبط با شغلی که براش رزومه می‌دید رو خیلی صادقانه بنویسید. جاهای درست و حسابی قطعا آزمون می‌گیرن ازتون. ضایع شدن اصلا حس خوبی نیست. جای غیر درست و حسابی هم که جای کار کردن نیست، سوزوندن عمره.
    سر یه نکته‌ی ریز بیشتر دقت کنید. در استفاده از لفظ مسلط خیلی احتیاط کنید. اگر در چیزی واقعا امام قضیه هستید، بنویسید مسلط! خیلی مواقع بنویسید آشنا به فلان چیز از اعتبارتون کم نمی‌کنه. اما اگر برید در مصاحبه‌ی فنی و فرد مسلطی رو جلوتون بگذارند برای تست، قطعا رد می‌شید.

    کلام آخر

  • از عکس توی رزومه‌تون استفاده نکید. پیشداوری و قضاوت به وجود میاره. اگر استفاده کردید هر عکسی رو استفاده نکنید. مثلا عکس بریده‌شده‌ی شما توی عروسی پسرخاله‌تون عکس مناسبی برای رزومه نیست!
  • تجربه‌ی من به جز این‌ها، در ادامه پروژه‌های مهمی که انجام دادید رو بنویسین. خیلی مهم‌هاش رو. اگر عضوی از تیم بودید حتما ذکر کنید چه وظیفه‌ای در تیم داشتید.
  • صادقانه بگم، باقی موارد خونده نمی‌شه، ولی بنویسید. در نهایت توی جلسه‌ی مصاحبه می‌شه نقطه‌ی شروع صحبت.

    ***‌ وصیت آخر – خیلی مهم ***

  • فرمت رزومه بهتره که PDF باشه. اسم فایل رو ترکیب اسم و فامیلتون به انگلیسی بذارید.
  • از یک فونت استاندارد خوانا استفاده کنید. جان عزیزتون ژانگولر هم نزنید.
  • قواعد نوشتاری رو حتما رعایت کنید. نیم‌فاصله، چیدمان، تیترها و …
  • پس از نوشتن رزومه، حتما سه بار بخونیدش، روز بعدش هم حتما یکبار بخوندیش که سوتی یا غلط املایی نداشته. اگر به دوستتون یا آدم با دقت دیگه‌ای هم بدید یه بار بخونه ضرر نداره.
  • اگر با ایمیل رزومه‌تون رو ارسال می‌کنید، حتما از ایمیل کاری یا رسمی‌تر استفاده کنید. مثلا اگر اسمتون علی طاهری هست، به جای ایمیل اصلی‌تون که [email protected] هست، از ایمیل [email protected] استفاده کنید.
  • ایمیلتون هم حتما عنوان داشته باشه. خطاب ایملتون هم مشخص باشه برای کی ارسال می‌شه. مثلا: شرکت محترم کیش‌گستر غرب پارسیان…

در قسمت بعدی هم کمی در مورد آداب مصاحبه رفتن با هم حرف می‌زنیم. تا بعد…

نویسنده مطلب: Conformist

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.