نقش خصوصیات اخلاقی در عدم موفقیت مهاجران

مهاجرت موفق
مهاجرت موفق

هر مهاجرتی داستانی دارد. برخی قهرمان پیروز داستان مهاجرتشان هستند و برخی دیگر، شخصیت شکست خوردۀ این داستانِ گاهاً پر فراز و نشیب اند! اما چه چیزی سبب این موفقیت یا شکست می شود؟ آیا شانس و اقبال در این میان نقش دارد؟ عوامل متعددی در این موفقیت و عدم موفقیت نقش دارند و خصوصیات اخلاقی، یکی از همین عوامل به شمار می رود؛ اما خصوصیات اخلاقی چگونه می توانند اثرگذار باشند؟ در این مطلب، به بررسی نقش خصوصیات اخلاقی در عدم موفقیت مهاجران خواهیم پرداخت.

بی برنامه بودن

اگر قصد مهاجرت دارید، برنامه ریزی را جدی بگیرید. بی برنامگی می تواند از عوامل شکست شما به عنوان مهاجر باشد. سعی کند کارهایتان را سر وقت انجام دهید و امور را به تعویق نیندازید؛ در ضمن، همواره به فکر برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت باشید؛ به عنوان مثال، برای شش ماه پیش رویتان باید هدفی را تعیین، و برای رسیدن به آن، برنامه ریزی کنید. یادتان باشد که کارهای بزرگ، ناگهانی و در دقیقۀ نود انجام نگرفته اند، بلکه حاصل برنامه ریزی دقیق و واقع گرایانه هستند.

ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید. سعی کنید از انزوا و هرآنچه منزوی تان می کند فرار کنید. اگر شخصی کم حرف هستید یا یافتن موضوع بحث برایتان دشوار است، سعی کنید به دنبال راهی برای برقراری ارتباط پباشید؛ به عنوان مثال، می توانید روزنامه بخوانید. روزنامه خواندن علاوه بر اینکه سبب بهبود برخی مهارت های زبانی تان می شود، باعث می شود با مطالب روز نیز آشنا شوید و در برقراری ارتباط با دیگران، از آن ها بهره بگیرید و به صحبت در مورد آن ها بپردازید.

این برقراری ارتباط فقط محدود به ارتباطات شخصی و اجتماعی شما نمی شود، بلکه باید در حوزۀ شغلی و تحصیلی تان نیز باشد؛ به عنوان مثال، می توانید خوتان را به اشخاص فعال در زمینه های مختلف معرفی کنید، با آن ها ارتباط برقرار سازید و در زمینه هایی که دوست دارید فعالیت کنید.

ایده آل گرایی

به عنوان مهاجر، یادتان باشد که نباید ایده آل گرا و رویایی باشید، بلکه باید واقع گرا باشید. یادتان باشید کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، لزوماً شبیه به فیلم های ساخت آن کشور نیست، بلکه ممکن است بسیار متفاوت باشد. زندگی واقعی متفاوت از فیلم است. شاید مجبور باشید خودتان را برای دوره ای زندگی دشوار آماده کنید؛ مثلاً، نباید انتظار داشته باشید خیلی سریع صاحب خانه ای بزرگ با وسایل لوکس شوید. سعی کنید زیاد از واقعیت فاصله نگیرید. همواره به یاد داشته باشید که زندگی واقعی دشواری هایی دارد و اصلاً ساده نیست. در ضمن، زندگی واقعی پرخرج تر از آن است که فکرش را می کنید؛ در نتیجه، باید انتظارات واقع گرایانه ای را برای خودتان مشخص کنید و خودتان را برای دشواری آماده کنید تا بتوانید از همۀ مراحل رسیدن به هدف واقع گرایانه تان لذت ببرید.

کمال گرایی

همواره به یاد داشته باشید که کمال گیرایی نیز می تواند مانع بزرگی بر سر راه شما باشد. این ویژگی ناسالم باعث می شود خیلی زود سرخورده و ناامید شوید و دست از تلاش بکشید؛ بنابراین، سعی کنید بر کمال گرایی فائق آیید و پس از آن، همۀ تلاشتان را برای رسیدن به موفقیت بکنید.

سازگاری ناپذیری

سازگاری پذیری از ویژگی های مهم مهاجران به شمار می رود. سعی کنید با محیط سازگار شوید و چالش ها را بپذیرید. در صورت لزوم، باید برای پذیرش تغییرات نیز آماده باشید.

منفی نگری

منفی نگرای از بدترین ویژگی های اخلاقی به شمار می رود و می تواند کار را برای شما دشوار کند. منفی نگری را کنار بگذارید و مثبت اندیش باشید. مثبت اندیشی می تواند دستاوردهای شگفت انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد. یادتان باشد که منفی نگری می تواند مانع از تلاش شما برای رسیدن به موفقیت شود. در واقع، با منفی نگری، خود را از پیش بازنده می دانید و دیگر دشواری های زندگی را تحمل نخواهید کرد. در مقابل، مثبت اندیشی همواره برای تلاش و کوشش بیشتر به شما انگیزه می دهد؛ در نتیجه، سازگاری با وضعیت موجود را نیز برایتان آسان تر می کند.

سخن آخر

حال که به برخی از دلایل عمده و کلیدی عدم موفقیت خود در مهاجرت و شروع یک زندگی جدید آگاه شدید؛ با تفکر و اندیشه بیشتری می توانید این راه را برای خود هموار سازید.


برای دیدن دوره های مرکز با گواهینامه دانشگاه تهران به سایت مراجعه کنید: mooc.ut.ac.ir

برای مشاهده تخفیف ها و مطالب دیگر به اینستاگرام موک مراجعه کنید: ut.mooc

نویسنده مطلب: مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران(موک)

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.