داستان مهاجرت تحصیلی من به دانشگاه کویینز کانادا (بخش دوم)

  • دریافت نامه پذیرش برای مهاجرت تحصیلی یه عالمه صبر می‌طلبه!
  • الان که به روزهای پر استرس اون روزها فکر می‌کنم، چیزهای تازه‌ای برام زنده میشه. چقدر بالا و پایین رو تجربه کردم تا اون روز، پشت میز مامور مهاجرت نشتم. قطعا مراحل زیادی طی شد تا به اون رسیدم و حالا که دارم این اتفاق رو به اشتراک می‌گذارم باید بگم که در طی کردن این مسیر اصلا نباید از تصمیم‌تون پا پس بکشید. چون بالا و پایین‌ها زیاد هستند. یکی از جنبه‌هایی که به من خیلی کمک کرد ثابت قدمی بود. چون مطمئن باشید باید بارها و بارها پرونده مهاجرت تحصیلی‌تون رو ویرایش و بازخوانی کنید.
  • یکی از جنبه‌های خوب ویزای دانشجویی این است که نیازی به درخواست ویزای دائمی نبود. پله‌هایی که برای دریافت ویزای دانشجویی و مهاجرت تحصیلی به مراتب ساده‌تراز راه پر پیچ و خم دریافت اقامت پنج ساله و کارت پی آر است!
  • از اون مشاوره‌ها با آژانس مهاجرت به کانادا متوجه شدم که اگر هر چیزی را با ارسال مدارک فیزیکی پیگیری کنم باید دو برابر انتظار بکشم. پس آپشن اول همیشه با ارسال الکترونیکی هر نوع تقاضایی است.
  • حتی قبل از ارسال مدارکتون می‌تونید زمان تقریبی دریافت پاسخ را از طریق لینک ارائه شده در اداره مهاجرت کانادا محاسبه کنید. محاسبه زمان بررسی پرونده‌تان در سفارت کانادا برای مهاجرت تحصیلی
  • سال تحصیلی در این کشور و در دانشگاه کویینز کانادا به سه ترم پاییز، بهار و تابستان تقسیم می‌شه.
  • ترم پاییز در 18 آگوست (حوالی 28 مرداد) ، ترم بهار از 14 ژانویه (حوالی 24 دی) و ترم تابستان از 14 ژون (تقریبا 25 خرداد) شروع میشه. اما مهم‌تر از هه اینکه ارسال مدارک شما حداقل 2 ماه طول خواهد کشید. از طرفی خود دانشگاه حداقل به 9 ماه زمان به بررسی مدارک شما نیاز دارد. با یه محاسبه سر انگشتی و حداقل یک سال زودتر باید اقدام کنید.
  • من قصد داشتم که برای ترم بهار که شروع آن 24 دی ماه است، این دانشگاه همه مدارکم رو آماده کنم. دلیل‌اش این بود که از ترم آخر دانشگاه اصلا مطمئن نبودم. به موازات این استرس خدمت سربازی و غیب نخوردن یه گره به همه این چیزها می‌زد.
  • باید از پروژه نهایی دفاع می‌کردم و از استادهای ژوری اصلا مطمئن نبودم. اما اگر قرار بود برای بورسیه‌های دانشگاه کوییز مدارکم رو جمع و جور می‌کردم، فقط یک بار در سال تحصیلی 96 این فرصت را داشتم که این کار بکنم. پس باید همه چیز رو برای ترم پاییز سال2017 آماده می‌کردم.
  • تصمیم گرفتم که قدم‌ها رو دقیق‌تر کنم و توی فرصت باقی مانده حداقل دو بار دیگه مدارکم رو با موسسه مهاجرتی کانادا بررسی کنم و از اونها هم تایید و کمک بگیرم.
  • تردیدها حق داشتند! چون قبل از ارسال نهایی مدارک باید آنها را در دیرکتوری کانادا تایید رسمی می‌کردم. این از مشاوره بعدی در هلدینگ ایران کانادا متوجه شدم. تجربه اولم در این آژانس خیلی خوب بود و اونها طی گفتگوها بعدی به من کمک‌های خوبی کردند.
  • مثلا دونستن این مسئله که میانگین نمرات سال آخر دانشگاه در بدست آوردن بورسیه و کمک هزینه تحصیلی نقش مهمی دارند، چیزی بود که من اصلا به اون فکر هم نمی‌کردم! اما طی گفتگوهایی که از سال قبل تا اون روز داشتم متوجه شدم که باید رو این جنبه خوب سرمایه گذاری کنم.
  • ترم آخر خوب پیش رفت و بعد از آزاد کردن مدارکم توی پاییز 95 ( این خودش یه داستان جدا است!) با چند استاد هماهنگ کردم تا بتونم توصیه نامه‌هایی دقیقی بگیرم. مشاوره هلدینگ ایران کانادا به من توصیه کرد که حداقل با چهار استاد مرتبط باشم. دلیل این مسئله این بود که دانشگاه کویینز به صورت آنلاین از اساتید درخواست توصیه نامه می‌کنه!
  • استادها با اون برنامه کاری پیچیده و پر مشغله نه تنها باید شما رو در ذهن داشته باشند، بلکه متنی که در جواب درخواست دانشگاه ارسال می‌کنند باید مرتبط و دقیق باشه. پس این چیزی نبود که بشه در آن ریسک کرد.
  • من ترم پاییز رو تموم کردم و در مجموع با 6 ماه فرصت نظام وظیفه، دیگه باید کار مهاجرت تحصیلی رو سریع پیش می‌بردم. هدف من پاییز 2017 بود و در مجموع یه فاصله 9 ماه با در نظر گرفتن ترم پاییز در پیش بود.
  • نکته مهم اینکه اگر می‌خواهید مدارکتون برای بورسیه مورد بررسی قرار بگیره ماه فوریه یا بهمن ماه یکی از طلایی‌ترین بازه‌ها برای ارسال مدارک است. یعنی اگر می‌خواهید برای ترم پاییز سال آینده مهاجرت تحصیلی خود را قطعی کنید باید از مهر تا بهمن ماه همه چیز را برای ارسال بفرستید.
  • این بازه یکی از مهم‌ترین فازها برای برداشتن قدمی محکم است. مهمتر از اون تاریخ early action دانشگاه‌ها است. اگر در این تاریخ اقدام کنید به دانشگاه مد نظرتون، اعلام می‌کنید که شما هدف جدی برای ادامه تحصیل دارید و یکی از کاندیداهای جدی برای هر نوع کمک هزینه از سوی دانشگاه هستید.
  • .بEarly action وEarly decision برای مهاجرت تحصیلی یه کلید مهم است. به این معنی که شما هم تعهد خود را به دانشگاه نشون می‌دهید و هم زودتر تصمیم نهایی را دریافت خواهید کرد. هنگامی که نامه پذیرش برایتان ارسال شود این امکان وجود دارد تا حتی دانشگاه مد نظرتون را در یه لیست انتخابی بگذارید و پیشنهاد آنها را انتخاب یا رد کنید. پس همه برگه برنده به نفع شما خواهد بود. بازه Early action در ماه آبان است و برای هر سال تحصیلی فقط یک بار قابل انجام است.
  • هدف اول من دانشگاه کویینز بود، پس همه چیز را در آبان ماه 2016 آماده کردم. یه هماهنگی نهایی با مجموعه هلدینگ کانادا داشتم و مشاور اختصاصی من را از مدارکم مطمئن کرد.
  • نیمه دوم آبان ماه همه مدارکم را اول از طریق درگاه دانشگاه کویینز به صورت الکترونیکی ارسال کردم. اما می‌دونستم که این ممکنه اصلا کافی نباشه برای همین فایل آماده شده را به دانشگاه آلبرتا و اوتاوا هم همزمان ارسال کردم.
  • دریافت ویزا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا رو باید پا به پای این جریان پیش ببرید. اما واضح است که همه بایدها و مدارک شما آماده نخواهد بود. چیزهایی که من در دست داشتم فرم تاییده ارسال تقاضای دانشگاه‌ها به همراه مدارک تحصیلیم بود. من او مدارک رو بعد از دو ماه از طریق پرتابل سفارت کانادا براشون به همراه 100 دلار ارسال کردم. و بازی صبر شروع شد.

بخش سوم فردا میزارم

نویسنده مطلب: وحید

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.