اقامت تمکن مالی چیست؟

حتما شما هم تاکنون به دریافت اقامت از یک کشور اروپایی فکر کرده اید. اگر چه مهاجرت به یک کشور توسعه یافته می تواند فرصت های زیادی را پیش رویتان بگذارد اما کار، زندگی و تحصیل در کشوری دیگر می تواند تا حدی چالش برانگیز نیز باشد. یادگیری فرهنگ و زبان جدید و بازدید از فرصت های مختلف در کشوری دیگر، درهای جدیدی را به روی شما باز می کند. متاسفانه نمی توانید صبح از خواب بیدار شوید، چمدان ببندید، به کشور دیگری سفر کنید و در آنجا زندگی کنید.

برای اقامت بیش از ۹۰ روز در کشوری دیگر باید اقامت آن کشور را اخذ کنید که با توجه به هدف شما از اقامت، مسیرهای متفاوتی را پیش رو خواهید داشت. به عنوان مثال عده ای برای دوران بازنشستگی به کشوری دیگر مهاجرت می کنند. این افراد می توانند از روش های مختلفی اقدام کنند ولی اقامت تمکن مالی یکی از راحت ترین و سریع ترین روش های دستیابی به اقامت یک کشور است. اقامت تمکن مالی به اقامت خودحمایتی  نیز معروف است. در این مقاله با این نوع اقامت بیشتر آشنا خواهیم شد.

با اخذ اقامت تمکن مالی اروپا کسب و کار خودتان را داشته باشید

متقاضیان  اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی  باید ثابت کنند که سرمایه لازم برای تامین هزینه های زندگی خود و خانواده را در طول اقامت در کشور مقصد دارند. دارندگان کارت اقامت امکان استخدام شدن در شرکتی در کشور مورد نظر را ندارند ولی می توانند صاحب کسب و کار خود باشند. بسیاری از کشورها مانند یونان، اسپانیا، ایتالیا، اتریش و فرانسه این برنامه را معرفی کرده اند تا از این طریق سرمایه خارجی را به کشور خود جذب کنند. شرط حضور و زندگی در کشورهای گوناگون با هم متفاوت است.

به عنوان مثال اگر اقامت تمکن مالی یونان را اخذ کنید می توانید مانند توریست ها و بدون داشتن استرس اخذ ویزا به کشور مورد نظر وارد شوید و هر حتی برای مدتی کوتاه در این کشور اقامت کنید ولی در اقامت تمکن مالی کشورهایی مانندایتالیا، اسپانیا دارندگان کارت اقامت باید در این کشور زندگی کنند.

فرصت طلایی اخذ اقامت تمکن مالی یونان

در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و اتریش زندگی در کشور مورد نظر یکی از شروط مهم برای تمدید اقامت موقت است. به صورت کلی اقامت تمکن مالی تا ۵ سال قابل تمدید است. بعد از این مدت می توانید برای اقامت دائم درخواست بدهید. کشورهایی مانند یونان برنامه متفاوتی را ارائه کرده اند. در این مسیر اقامت شما  ابتدا  ۲ سال اعتبار دارد و بعد از آن به صورت دوره های ۳ ساله تمدید می شود. یکی از مهم ترین تفاوت های اقامت تمکن مالی یونان آن است که این اقامت قانونا بدون شرط حضور است که بدون حضورتان تا ۲۶ سال قابل تمدید است.

مدارک لازم برای اخذ اقامت تمکن مالی

برای اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی، باید درخواست خود را به همراه مدارک لازم به سفارت کشور مورد نظر ارائه دهید. در صورتی که با در خواست شما موافقت شود، مجور اقامت موقت که قابل تمدید است به شما ارائه می شود. برای تمدید اقامت تمکن مالی باید به چند فاکتور توجه داشته باشید که عبارتند از: حفظ درآمد ثابت ماهیانه، که در زمان تمدید جمع سالانه آن باید اثبات شود، ارائه آدرس محل سکونت و بیمه پزشکی معتبر. اقامت تمکن مالی یونان مختص افرادی است که به دنبال جایگاه دوم هستند و قصد خارج کردن سرمایه خود از ایران را ندارند.

همه مزایای دریافت اقامت تمکن مالی یونان

با اخذ اقامت اروپا، امکان سفر بدون ویزا به کشور های حوزه شنگن را دارید. چنانچه بخواهید برای اخذ ویزای کشورهایی مانند آمریکا و کانادا اقدام کنید، شانس بیشتری برای اخذ ویزا خواهید داشت. همچنین، همسر و تمامی فرزندان شما مجاز به زندگی و تحصیل در آن کشور هستند. به علاوه، امکان افتتاح حساب بانکی و استفاده از امکانات شهروندی برای دارندگان اقامت وجود دارد. در پکیج های تمکن مالی متقاضی امکان استخدام شدن در شرکتی در کشور مورد نظر را ندارد در نتیجه معاف از پرداخت مالیات هستید. البته به یاد داشته باشید که متقاضی می تواند کار خود را راه اندازی کند.

شرایط خاص اقامت خودحمایتی اسپانیا

دارندگان کارت اقامت در برخی از کشورها مانند فرانسه و اسپانیا  باید در آن کشور زندگی کنند و همچنین فرزندانشان باید در مدارس تحصیل کنند. به عنوان مثال در اقامت تمکن مالی اسپانیا، چانچه فرزند شما زیر ۱۶ سال باشد باید در مدارس اسپانیا تحصیل کند. برای اخذ اقامت تمکن مالی اسپانیا باید مدارک خاصی را ارائه دهید. این مدارک شامل پاسپورت معتبر با حداقل یک سال اعتبار، سند ازدواج، گردش حساب، نامه تمکن مالی، بیمه پزشکی با سقف پوشش مورد نظر، فرم درخواست، گواهی عدم سوپیشینه است.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.