مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت دانشجویان (Student migration) از مسیرهای متداول مهاجرت است که از طریق دانشگاه‌ها یا موسسه‌های آموزشی صورت می‌گیرد. این نوع از مهاجرت به‌مراتب وضعیت و شرایط بهتری برای مهاجران به‌وجود می‌آورد. دلیل این امر ورود به دانشگاه‌های معتبر و به‌دست آوردن مدرک دانشگاهی در کشور مقصد است. به‌همین دلیل این افراد شانس زیادی برای پیدا کردن شغل مدنظر خود دارند و به عنوان نیرویی ماهر به‌سرعت جذب شرکت‌های موجود در کشور مقصد می‌شوند. چنین شرایط و وضعیتی فرآیند دریافت اقامت دائم دانشجویان را سرعت می‌بخشد. البته باید به این نکته مهم توجه کرد که مهاجرت تحصیلی سختی‌های خاص خود را دارد و افرادی که به دنبال این نوع از مهاجرت هستند باید قبل از تصمیم به مهاجرت تمامی نکته‌های مربوط به شرایط تحصیل، هزینه تحصیل، شرایط کار، شرایط اقامت و… را در نظر داشته باشند. مطلب پیش روی شما سعی دارد شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان را به‌طور مفصل توضیح دهد تا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیارتان قرار گیرد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

وجود دانشگاه‌های معتیر و تحصیل رایگان مهاجرت تحصیلی به آلمان را به فرصتی طلایی برای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان تبدیل کرده است. چهل‌وشش دانشگاه آلمانی در سال 2020 در بین ۳۹۱ دانشگاه برتر اروپایی و فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند که سه دانشگاه این کشور را می‌توان در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان مشاهده کرد. ورود به یکی از دانشگاه‌های مهم آلمان و دریافت مدرک دانشگاهی، شرایط بسیار ایده‌آلی را برای دانشجویان فراهم می‌آورد. تحصیل رایگان در آلمان برای تمامی دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی باعث شده تا دانشجویان بدون هیچ دغدغه‌ای درباره‌ی تأمین شهریه‌ی دانشگاه تمام تمرکز خود را به مطالعه‌ی دروس مختلف معطوف کنند. شرایط کار در آلمان یکی دیگر از موارد اولویت‌بخشی به تحصیل در آلمان است. طبق آمار، حدود دو سوم دانشجویان حین تحصیل در آلمان، به‌کار مشغول‌اند. دانشجویان غیراروپایی ابتدا باید اجازه کار (work permit) دریافت کنند. زمان کاری آنها محدود به ۱۹۰ روز کامل (تمام‌وقت) یا ۲۴۰ نیم‌روز (نیمه‌وقت) در سال است.

البته دانشجویان غیراروپایی اجازه کار مستقل یا خوداشتغالی ندارند. با این حال از آنجایی‌که آلمان کشوری بسیار توسعه‌یافته است و هر روز تعداد بسیار زیادی موقعیت شغلی ایجاد می‌شود، اکثر دانشجویان بین‌المللی امکان پیدا کردن کار مناسب را دارند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان
مهاجرت تحصیلی به آلمان

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های علمی-کاربردی در آلمان، توافق‌نامه‌هایی با شرکت‌های بزرگ دارند که دانشجویان را برای کارورزی استخدام می‌کنند. البته این دوره‌های کارورزی همیشه همراه با حقوق نیستند اما می‌توانند به دانشجویان برای پیدا کردن موقعیت شغلی بسیار خوب پس از دریافت مدرک کمک کنند. طبق قانون، دانشجویان بین‌المللی تا ۱۸ ماه پس از فارغ‌التحصیلی، فرصت دارند در آلمان بمانند و به دنبال کار مناسب بگردند.

شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقاطع مختلف متفاوت است. متقاضیانی (خارج از اتحادیه اروپا) که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان را دارند می‌بایست سوابق تحصیلی گذشته‌شان مورد تایید دانشگاه‌های آلمان باشد. بنابراین اگر شما قصد تحصیل در این کشور را دارید می بایست بر اساس نوع رشته انتخابی در دانشگاه در دوره‌های کالج، کلاس‌های آماده سازی پیش از ورود به دانشگاه، شرکت کنید. برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری می‌بایست به سایت دانشگاه مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را فراهم کنید. مدارکی مانند ترجمه سوابق تحصیلی، تمکن مالی، رزومه تحصیلی و انگیزه نامه از جمله مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای دانشگاه های آلمان است.

اعزام دانشجو به آلمان

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال‌ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.

نویسنده مطلب: مجموعۀ مهاجرت تحصیلی سیم آخر

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.