گام به گام گرفتن معافیت تحصیلی و دانشنامه

سلام

طبق تجربه‌ی شخصی خود من و چیزی که از خیلی از کاربرهای توییتر و دوستان خودم فهمیدم، اینه که تقریباً هیچ کس دقیقاً نمیدونه که باید برای گرفتن مدارک جهت اپلای چیکار کنه! برای همین وقتی خودم بالاخره راهش رو رفتم، تصمیم گرفتم که تجربه‌ی شخصیم رو توی یک پست بنویسم تا احتمالاً بتونم خیلی از ابهامات و سوالات رو برای بقیّه حل کنم. امیدوارم این پست راهنماییتون کنه.

توجّه: این پست طبق قوانین سال ۹۹ و در میانه‌ی شیوع کرونا در ایران نوشته شده! (جلوتر اهمّیّت کرونا مشخّص میشه)


گرفتن دانشنامه در دو قدم اساسی (برای مشمولین بیچاره!) انجام میشه؛ اگر مشمول نیستید میتونید از یه سری قسمت‌ها گذر کنید:

۱- گرفتن معافیت تحصیلی:

۱-۱- گرفتن برگه‌سبز

۲-۱- گرفتن نامه‌ی معرّفی به نظام وظیفه از سازمان امور دانشجویان

۳-۱- گذاشتن وثیقه و گرفتن معافیت تحصیلی

۲- اقدام برای لغو تعهّد تحصیل رایگان:

۱-۲- درخواست لغو تعهّد

۲-۲- مراجعه به دانشگاه و بعد، گرفتن مدرک

برای انجام تمام این کارها باید به پلیس ۱۰+، سازمان امور دانشجویان، و سازمان نظام وظیفه‌ی عمومی سر بزنید؛ که روی نقشه‌ی زیر وضعیتشون رو نسبت به هم میتونید ببینید.

https://drive.google.com/open?id=1cYrs7HY9ToDvOhvFfulQxYumKytxhsDE&usp=sharing

متاسّفانه من فقط اطّلاعات مربوط به تهران رو دارم؛ درمورد شهرهای دیگه، روند کارها به همین شکله که توی این پست نوشته‌شده، ولی آدرس‌ها رو خودتون باید پیدا کنید.


۱- گرفتن معافیت تحصیلی

روند کلّی گرفتن معافیت تحصیلی این طوریه که شما باید به وزارت علوم بگید که ادمیشن دارید و میخواید ادامه‌ی تحصیلتون رو خارج از ایران دنبال کنید؛ آقای وزارت علوم هم یه نامه مینویسه به نظام وظیفه که ای آقای نظام وظیفه، این دانشجوی من که مشمول سربازی شماس رو لطفاً معاف کنید که میخواد درس بخونه.

طبق قانون جدید وزارت علوم، برای این که بتونید درخواست نامه‌ی معرّفی به نظام وظیفه بکنید باید اوّل برگه‌سبز (برگه‌ای که میگه شما قراره برید سربازی) دریافت کنید. در واقع برای این که معاف بشید اوّل باید سرباز بشید. برای همین از اوّلین قدم شما که گرفتن برگه‌سبز هست شروع می‌کنیم.

۱-۱- گرفتن برگه سبز

برای گرفتن برگه‌سبز، طبق چیزی که توی سایت نظام وظیفه اعلام شده؛ شما باید مدارک زیر رو تهیه کنید:

  • برگ وضعيت مشمولين، برگه شماره ۱ (که از این سایت با پرداخت ۸۰۰تومان و دریافت دفترچه راهنمای سربازی میتونید بگیریدش)
  • برگ معاينه اوّلیّه و واكسيناسيون مشمولين، برگه شماره ۲ (این برگه رو بعد از رفتن به پلیس ۱۰+ و ارائه‌ی برگه‌ی شماره‌ ۱ دریافت کنید)
  • اصل و تصوير كارت ملّی يا كارت موقّت ملّی مشمول
  • اصل و تصوير كليه صفحات شناسنامه عكس دار مشمول
  • اصل و تصوير گواهی آخرين مدرک تحصيلی كه توسط مرجع صادركننده يا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.
  • يک قطعه عكس سياه و سفيد ۴×۳ تمام رخ مشمول (علاوه بر عكس های الصاقی به برگه ها)

نکات:

  • برگه‌ی شماره ۱ رو از خود پلیس ۱۰+ هم میتونید بگیرید؛ ولی زودتر گرفتنش دردسرتون رو کمتر میکنه. ضمناً این برگه انگار تقریباً اهمّیّتی نداره و آخر سر هم میدنش به خودتون! صرفاً سوال و جواب‌ها رو بین مسئول باجه و شما کمتر میکنه.
  • با انتخاب صحیح شما، معاینه‌ی اوّلیّه کمتر از دو دقیقه و واکسن کمتر از ۴۰ثانیه طول میکشه (اگر یکی از ۲ شعبه‌ی پلیس ۱۰+ توی عکس بالا رو انتخاب کنید، شانس زیادی دارید که هم پزشکتون به اون شعبه خیلی نزدیک باشه و هم مراکز واکسیناسیون بهشون نزدیکن)
  • اصل کارت ملّی و شناسنامه کافیه و کپی نمیخوان ازتون.
  • اصل گواهی آخرین مدرک تحصیلی کافیه (بهتون پسش میدن) و کپی نمیخوان ازتون، ولی شما به هر حال چند تا کپی ازش داشته‌باشید و از همون جایی که اصلش رو گرفته‌اید بخواید براتون برابر اصل کنه.
  • عکس رو حتماً باید توی خود پلیس ۱۰+ بگیرید و اگر ۴×۳ با خودتون ببرید میگن اون نمیشه! این عکس رو با هزینه‌ی ۷۵۰۰ تومن میگیرن و توش تقریباً شبیه قاچاقچی‌ها و اعضای کارتل می‌افتید. این عکس بالای برگه‌ی سبزتون چاپ میشه.

با توضیحات بالا،

۱-۱-۱- شما فرم ۱ رو به همراه گواهی موقّت پایان دوره‌ و کارت ملّی و شناسنامه‌تون رو می‌برید پلیس ۱۰+ و ازشون میخواید که نامه‌ی معاینه‌ی پزشکی و واکسیناسیون بدن بهتون.

۲-۱-۱- بعد از دریافت نامه‌ی معاینه‌ی پزشکی و واکسیناسیون باید برید معاینه بشید و واکسن بزنید!

  • پزشک رو خودشون توی نامه‌ای که بهتون میدن معرّفی میکنن و باید برید پیشش، یه نفر به من گفت که روز قبل به همین دکتره زنگ زده و گفته من مشکلی ندارم و توی سیستم برام تایید بزن و اون قبول کرده؛ ولی من که زنگ زدم گفت نه باید بیای، مبلغ ویزیت ۲۷هزار تومانه و راستش هیچ معاینه‌ای در کار نیست و اگر مشکلی دارید خودتون باید بگید. اگر توی این مرحله اعلام کنید که بیماری خاصّی دارید، پزشک ممکنه شما رو برای معافیت پزشکی معرّفی کنه که پروسه‌ی معافیت پزشکی کمی طولانی هست و ممکنه مناسب فرایند اپلای نباشه، به هر حال تصمیم با خودتونه! ولی اگر تصمیم دارید معافیت پزشکی بگیرید دیگه لازم نیست برای اعزام اقدام کنید و از همون اوّل توی فرم ۱ بگید میخواید معافیت پزشکی بگیرید.
  • انتخاب مرکز واکسیناسیون با خودتونه، شما باید با نامه‌ای که بهتون داده‌ان برید یه مرکز واکسیناسیون اعلام‌شده و یه واکسن مننژیت و یه واکسن دوگانه (دیفتری کزاز) بزنید بر بدن. این واکسن هزینه‌ای نداره. قبل از مراجعه تماس بگیرید که مطمئن بشید باز هستن و انجام میدن.
لیست مراکز واکسیناسیون نظام وظیفه‌ی تهران
لیست مراکز واکسیناسیون نظام وظیفه‌ی تهران
لیست پزشکان معتمد مناطق ۶ و۷ (یعنی اگر به پلیس ۱۰+ توی این مناطق مراجعه کنید، به یکی از این‌ها ارجاع داده میشید)
لیست پزشکان معتمد مناطق ۶ و۷ (یعنی اگر به پلیس ۱۰+ توی این مناطق مراجعه کنید، به یکی از این‌ها ارجاع داده میشید)

۳-۱-۱- ارائه‌ی نامه‌ی واکسیناسیون به پلیس ۱۰+

توی مرحله‌ی قبل از پلیس ۱۰+ دو تا فرم گرفتید؛ یکی برای پزشک و یکی برای واکسیناسیون. پزشک معاین برگه‌ی مال خودش رو ازتون میگیره و کارتون رو سیستمی انجام میده، مرکز واکسیناسیون ولی برگه رو بهتون میده که باید (در کنار همه‌ی مدارکی که درموردش صحبت کردیم) بدیدش پلیس ۱۰+ (و بعد دوباره پس بگیرید و نگهش دارید چون به هر حال سابقه‌ی پزشکیتون حساب میشه!)

مسئول پلیس ۱۰+ این مدارک رو ازتون میگیره، چند تا مبلغ جزئی ازتون دریافت میکنه، یه ۱۰۰۰تومن و یه ۴۵۰۰تومن، و در ازاش یه برگه بهتون میده که بهش میگن برگه‌سبز.

نمونه‌ی یک برگه‌‌سبز
نمونه‌ی یک برگه‌‌سبز

این برگه‌ی سبز رو، که امیدوارم با مدیریت صحیح منابع تونسته‌باشید یک‌روزه بگیریدش، به خوبی ازش مراقبت کنید، نیازش دارید!

نکته: نگران تاریخ اعزام نباشید، اگر مشکلی پیش نیاد(!) تا قبل از اون تاریخ شما صد بار معافیت تحصیلی گرفته‌اید.

۲-۱- گرفتن نامه‌ی معرّفی به نظام وظیفه از سازمان امور دانشجویان

این کار به صورت ترکیبی، حضوری و آنلاین انجام میشه. به طوری که درخواست آنلاینتون رو باید حضوری ببرید در لحظه پیگیری کنید! کارهاتون توی سازمان امور دانشجویان کمه و میتونید با قدم بعدی توی یک روز انجامش بدید.

۱-۲-۱- ثبت نام در portal.saorg.ir

این سایت پورتال خدمات سازمان امور دانشجویانه (قبلاً سایتی به نام nesha هم بوده که الآن انگار دیگه ازش خبری نیست و همه چیز توی همین پورتال هست).

ثبت نام توی این سایت تقریباً فرایند ساده و سرراستیه، اطّلاعات رو وارد می‌کنید و میرید جلو. اگر ازتون مدرک تحصیلی خواست تصویر گواهی موقّت رو بفرستید. توی مراحل ثبت نام ازتون میخواد که تمام مقاطع تحصیلیتون رو هم (از آخر به اوّل) وارد کنید که این جا باید مقطعی رو که توش ادمیشن گرفته‌اید (و همه‌ی این کارها به خاطر اونه) هم وارد کنید.

اگر ثبت‌نام براتون گیج‌کننده‌س، بدونید که انتشارات خود سازمان امور دانشجویان(واقع در ساختمان اصلی سازمان، کمی بالاتر از کوچه‌ی سهیل) با گرفتن یوزرنیم و پسورد و مدارکتون تمام کارها رو براتون انجام میده.

نکته‌ی مهم: وقتی مقطع ادمیشن‌گرفته‌تون رو توی سایت وارد کردید، تاریخ شروع تحصیلی که وارد می‌کنید بعداً توی فرم درخواست معافیتتون میاد؛ و اگر مثل من خیلی زود برای این معافیت اقدام کنید (۶ ماه زودتر)، وقتی برید سازمان (توی مراحل بعدی) بهتون میگن که فایل ۶ ماه آینده باز نشده. در این صورت خودشون بهتون میگن که درخواست قبلی رو لغو کنید، تاریخ شروع ترم رو به خیلی زودتر تغییر بدید (مثلاً همون روزی که رفته‌اید سازمان امور دانشجویان) و دوباره ثبتش کنید. نگران هم نباشید که دارید دروغ میگید!

۲-۲-۱- ثبت درخواست معافیت تحصیلی

بعد از ورود به سامانه‌ی سجاد، باید از این جا یک درخواست معافیت تحصیلی ثبت کنید.

محلّ ثبت درخواست معافیت تحصیلی توی سامانه‌ی سجاد
محلّ ثبت درخواست معافیت تحصیلی توی سامانه‌ی سجاد

توی این مرحله نامه‌ی پذیرش، عکس پاسپورت، کارنامه‌ی آزمون زبان، برگه سبز، و گواهی موقّت رو باید آپلود کنید و مبلغ ۱۱,۵۰۰تومان پرداخت کنید. طبق نکته‌ی قبلی توصیه می‌کنم که پرداخت رو تا مرحله‌ی بعدی به تعویق بندازید و با مسئول باجه‌ی سازمان امور دانشجویان تاریخ شروع ترم‌تون رو چک بکنید که مشکلی نباشه.

توجّه: کپی تمام مدارک بالا + کپی صفحه‌ی اوّل شناسنامه و کارت ملّی برای مرحله‌ی بعد همراهتون باشه. هر چیزی که آپلود کردید رو باید فیزیکی تحویلشون بدید.

توجّه: اگر در زمان شیوع کرونا دارید این فرایند رو طی می‌کنید، برای مرحله‌ی بعد یک نامه از طرف دانشگاه مبنی بر معتبربودن پذیرش شما علیرغم شیوع کرونا نیاز هست. این نامه لازم نیست خطاب به شما باشه و من پرینت ایمیل گروهی دانشگاه در این مورد رو بهشون دادم.

۳-۲-۱- مراجعه به سازمان امور دانشجویان

به سازمان امور دانشجویان (مشخّص‌شده توی نقشه برید) از در شیشه‌ای (نه در اصلی سازمان) وارد بشید (در شیشه‌ای از نبش کوچه‌ی سهیل برای اتباع غیرایرانی باز میشه، ورودی دانشجویان ایرانی کمی بالاتر از کوچه‌ی سهیله)

کارتون این جا تقریباً خیلی سرراسته، برای باجه‌ی ۹ نوبت بگیرید و بگید یک نامه‌ی معرّفی به نظام وظیفه میخواید. کد ملّی‌تون رو میگید و مسئول باجه درخواستتون رو بررسی میکنه و اگر مشکلی نداشت میگه برید از باجه‌ی ۷ یا ۸ (بایگانی) پرونده‌تون رو بگیرید.

پرونده‌تون یک پوشه‌ی خالیه که تمام مدارکی رو که توی ۲ توجّه‌ قبلی گفتم ازتون میگیرن و توش منگنه میکنن؛ این پرونده رو دوباره به باجه‌ی ۹ می‌برید، پرونده‌تون بررسی میشه و نامه رو بهتون میدن.

که من متاسّفانه عکس این نامه رو ندارم!

۳-۱- مراجعه به سازمان نظام وظیفه‌ی عمومی

بعد از گرفتن نامه‌ی معرّفی به نظام وظیفه در مرحله‌ی قبل، باید به سازمان نظام وظیفه برید. توی این مرحله شما با ارائه‌ی نامه‌ی مذکور، و تامین وثیقه، معافیت تحصیلی‌تون رو از نظام وظیفه برای مقطع بعدیتون اخذ می‌کنید.

درمورد وثیقه باید بگم که گویا دیگه خونه و زمین و سفته و هیچی الّا پولِ نقدِ شما نزد یک بانکِ تاییدشده قبول نمیکنن. در واقع شما پول وثیقه رو میذارید توی یک حساب به اسم خودتون، و به بانک اجازه میدید که در صورت صلاحدید سازمان نظام وظیفه، پول رو از حسابتون برداشت کنه و به خزانه واریز کنه. (اصطلاحاً ضبط وثیقه انجام بده، برای وقتی که بعد از تموم‌شدن فرجه‌ی یکساله‌ی بعد معافیت تحصیلی، نرید تکلیف سربازی رو مشخّص کنید.)

نقشه‌ی حدودی نقاط مهمّ داخل سازمان نظام وظیفه
نقشه‌ی حدودی نقاط مهمّ داخل سازمان نظام وظیفه

۱-۳-۱- گرفتن فیش ورود به مجموعه!

از در ورودی که وارد میشید، به یک سالن بزرگ (سالن ورودی) می‌رسید؛ توی این سالن یک نوبت برای باجه‌ی تحصیلی بگیرید و وقتی نوبتتون شد به مسئول باجه بگید که نامه‌ی معرّفی از طرف وزارت علوم برای معافیت تحصیلی دارید (کارت ملّی حتماً نیازه، شاید نامه رو هم ازتون خواست) مسئول باجه بهتون یه برگه‌ی ورود، که یه فیش ساده‌س، میده، به گوشه‌ی چپ پیشخوان (یک راهرو به سمت داخل مجتمع) برید و با نشان‌دادن برگه‌ی ورود و کارت ملّی برید برای بازرسی بدنی و کیف و کوله‌تون (توی این مرحله اگر چاقو یا وسیله‌ی خطرناکی داشته‌باشید ازتون میگیرن و موقع خروج باید پس بگیرید.) بعد وارد محوّطه‌ی سازمان بشید.

۲-۳-۱- رجوع به سالن ۳ و پرکردن فرم معافیت تحصیلی

بعد از ورود به محوّطه، به سمت شمال حرکت کنید و از راهروی سمت راست مجموعه به سمت لابی اصلی حرکت کنید، وارد لابی که بشید سمت راستتون سالن ۳ هست که توی سالن وروردی براش اجازه ورود گرفتید. (این برگه‌ی اجازه‌ی ورود رو دیگه نیاز ندارید)

این جا یک نوبت برای باجه‌ی «تحصیلی» بگیرید؛ وقتی نوبتتون شد نامه رو به مسئول باجه بدید، مسئول باجه نامه‌تون رو بهتون پس میده و فرم زیر رو هم بهتون میده که دو قسمت بالایی (علامت‌خورده) رو خودتون باید پر کنید.

فرم درخواست معافیت تحصیلی که ۸ قسمت داره، که ۲ قسمت اوّل رو خودتون پر می‌کنید؛ قسمت سوّم رو مسئول باجه‌ی تحصیلی وقتی فرم رو بهتون میده پر میکنه خودش، قسمت چهارم هم مسئول باجه مالی پر میکنه. قسمت‌های بعدی همون طور که می‌بینید مربوط به آینده‌س برای وقتی که میخواید وثیقه رو پس بگیرید یا نظام وظیفه بخواد وثیقه‌تون رو ضبط کنه.
فرم درخواست معافیت تحصیلی که ۸ قسمت داره، که ۲ قسمت اوّل رو خودتون پر می‌کنید؛ قسمت سوّم رو مسئول باجه‌ی تحصیلی وقتی فرم رو بهتون میده پر میکنه خودش، قسمت چهارم هم مسئول باجه مالی پر میکنه. قسمت‌های بعدی همون طور که می‌بینید مربوط به آینده‌س برای وقتی که میخواید وثیقه رو پس بگیرید یا نظام وظیفه بخواد وثیقه‌تون رو ضبط کنه.

بعد از این که اون دو قسمت رو پر کردید، به باجه‌ی ۱ (باجه‌ی مالی) برید، این باجه معمولاً خلوته و نوبت نیاز نداره، اون جا ازتون می‌پرسن که توی چه بانکی میخواید وثیقه بذارید. گزینه‌هاتون بانک ملّی و قوامین هست، که هر دوشون توی مجموعه شعبه دارن. شعبه‌ی بانک ملّی توی همون سالن ۳ هست، شعبه‌ی قوامین هم توی نقشه مشخّص شده (من چون توی قوامین از قبل حساب داشتم، قوامین رو انتخاب کردم و مرحله‌ی بعد بر اساس فرایندهای این بانکه.)

مسئول باجه فرم معافیت رو بهتون پس میده، و یک نامه هم خطاب به بانک انتخابیتون بهتون میده که باید با اون نامه به بانک مراجعه کنید.

۳-۳-۱- مراجعه به بانک( ِقوامین)

توی بانک مدارک زیر رو ازتون میخوان، حتّی اگر از قبل حساب داشته‌باشید.

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملّی

توجّه: توی شعبه خودشون کپی نمیگیرن و اگر کپی‌ها رو ندارید از واحد تکثیر توی سالن۳ (که اون هم کارتخوان نداره) میتونید بگیرید.

طبق قوانین بانک قوامین، شما باید ۲۲.۵ میلیون تومان توی حسابتون بذارید تا بهتون گواهی سپرده بدن (گواهی سپرده اون چیزیه که نظام وظیفه ازتون میخواد)

بهتره که این ۲۲.۵ میلیون رو از قبل توی حسابتون بذارید، با ساتنا میشه ۲۰میلیون انتقال داد (که چند ساعت طول میکشه و توی این چند ساعت کارتتون توی کارتخوان‌ها کار نمیکنه!) و ۲.۵ هم میتونید توی باجه کارت بکشید (یا کلّ مبلغ رو حتّی) ولی کارت باید حتماً به اسم خودتون باشه.

دیگه این مرحله خیلی توضیحی نداره، کارمندهای شعبه‌ی نظام وظیفه خیلی خوب میدونن که شما چرا اونجایید و تقریباً همه‌ی راهنمایی‌ها برای پرکردن هر فرمی روی شیشه‌ی باجه چسبونده‌شده. کلّی فرم پر می‌کنید و امضا و اثر انگشت می‌زنید و چند تا فیش بانکی پر می‌کنید و در نهایت مسئول بانک بهتون یه برگه به شکل زیر میده:

یک نمونه گواهی سپرده
یک نمونه گواهی سپرده

۴-۳-۱- برگشتن به سالن ۳

برگه‌ی گواهی سپرده رو به همراه فرم معافیت دوباره باید به باجه‌ی مالی ببرید، اون جا مسئول باجه‌ی مالی بخش مربوط به خودش رو توی فرم معافیت امضا میزنه و شما دوباره باید برید باجه‌ی تحصیلی.

توی باجه‌ی تحصیلی، فرم معافیت رو که از باجه‌ی مالی پس گرفتید به همراه نامه‌ی وزارت علوم میدید به مسئول باجه و اون هم به جاش به شما یه برگه به شکل زیر میده:

یک نمونه برگه‌ی معافیت تحصیلی
یک نمونه برگه‌ی معافیت تحصیلی

این برگه که برگه‌ی معافیت تحصیلی شماس رو باید ببرید دفتر رئیس مرکز (کنار واحد تکثیر و بغل باجه‌ی مالی) تا براتون مهر و امضا کنه.

تمام شد و شما معافیت تحصیلی گرفتید! ولی کار هنوز تموم نشده.

* ۵-۳-۱- تحویل برگه‌ی معافیت تحصیلی به سازمان امور دانشجویان

شما باید برگه‌ی معافیتتون رو ببرید سازمان امور دانشجویان (همون جایی که ازش نامه‌ی معرّفی به نظام وظیفه گرفتید.) حواستون باشه که اون‌ها این برگه رو ازتون میگیرن پس چند تا کپی و عکس ازش داشته‌باشید.

برای باجه‌ی ۹ نوبت بگیرید، اگر همه‌ی این کارها رو توی یه روز کرده‌‌باشید میتونید امیدوار باشید که مسئول باجه یادش بیاد کی هستید و بدون نوبت کارتون رو انجام بده! اون ازتون میخواد که معافیت تحصیلیتون رو «توی سامانه‌ی سجاد آپلود کنید» که انتشارات سازمان براتون انجام میده. خودتون هم میتونید با ویرایش درخواست معافیت تحصیلیتون که توی مرحله‌ی ۱-۲-۲ ثبت کردید این کار رو انجام بدید (ویرایش از طریق کارتابل و انتخاب درخواستتون ممکنه.) بعد از آپلود برگه‌ی معافیت، باجه‌ی ۹ ازتون این برگه رو میگیره و ضمیمه‌ی پرونده‌تون میکنه؛ و بهتون یه نامه میده خطاب به دانشگاه مبنی بر این که اون‌ها اجازه دارن تا بعد از دریافت پول، مدارکتون رو تحویلتون بدن.

*این مرحله از این بابت ستاره‌دار هست که راستش خیلی هم مرتبط به گرفتن معافیت تحصیلی نیست؛ ولی خب برای شروع مرحله‌ی بعد حیاتیه!

۲- اقدام برای لغو تعهّد تحصیل رایگان

درمورد این که تعهّد چیه و لغوش چیه؛ باید بگم که شما به عنوان دانشجویی که از حقّ تحصیل رایگان استفاده کرده‌اید، متعهّد هستید که متناسب با مدّت و رشته‌ی تحصیلتون برای دولت کار کنید (یعنی براتون بیمه رد بشه خلاصه!) این تعهّد رو هم شما موقع ثبت‌نام توی دانشگاه وقتی ۱۸سالتون بوده داده‌اید.

حالا برای لغوش یا باید واقعاً یه مدّت زمانی رو کار کنید (اگر دانشجوی روزانه هستید این مدّت از بعد از فراغتتون حساب میشه)، یا از عدم کاریابی استفاده کنید (که قانونش برای مشمولین خیلی تغییر کرده و کسی استفاده نمیکنه و من هم نمیدونم) یا پول بدید! (روش‌های دیگه مانند ازکارافتادگی هم هست که من اطّلاعی ندارم ازشون)

نکته: میتونید تعهّدتون رو با «پرداخت و کار» لغو کنید، این روش این طوریه که به ازای هر ماه بیمه‌ای که بعد از فراغتتون براتون رد شده از مبلغ لغو تعهّدتون کم میکنن.

۱-۲- درخواست لغو تعهّد
درخواست لغو تعهّد هم مثل درخواست معافیت از سامانه‌ی سجاد باید انجام بشه.

محلّ ثبت درخواست لغو تعهّد تحصیل رایگان توی سامانه‌ی سجاد
محلّ ثبت درخواست لغو تعهّد تحصیل رایگان توی سامانه‌ی سجاد

فرم درخواست لغو تعهّد هم خیلی پیچیدگی نداره، ازتون تعداد واحدهای اخذشده رو می‌پرسه که تمام واحدهایی که اخذ کرده‌اید رو توش می‌نویسید.

نامه‌ای که توی مرحله‌ی ۱-۳-۵ گرفتید رو این جا توی سایر مدارک آپلود کنید. نحوه‌ی لغو تعهّد رو هم براساس توضیحات بالا انتخاب کنید. (اگر میخواید با سابقه کار تخفیف بگیرید باید این سابقه رو توی پروفایلتون به صورت یه سابقه‌ی بیمه وارد کنید.)

توجّه: فیلد واحدهای جبرانی یعنی «واحدهایی که توی ارشد پیش‌نیازِ کارشناسی داشته‌ان و شما چون پاس نکرده‌بودید مجبور شده‌اید بردارید؛» معنیش این نیست که «چه واحدهایی رو افتاده‌اید و دوباره پاس کرده‌اید.» پس اگر دانشجوی کارشناسی هستید این رو صفر بذارید، و اگر دانشجوی مقطع بالاتر هستید تعداد واحدهایی که مجبور شده‌اید از کارشناسی به عنوان پیش‌نیاز بردارید رو بنویسید.

مرحله‌ی بعد براساس قوانین دانشگاه امیرکبیر نوشته‌شده؛ روند کلّی همه‌ی دانشگاه‌ها همینه ولی خب شاید اسم دفاتر و معاونت‌ها فرقی بکنه! من اطّلاعی ندارم.

۲-۲- مراجعه به دانشگاه

بعد از ثبت درخواست لغو تعهّد باید به دانشگاه، دفتر امور فارغ‌التحصیلان توی طبقه‌ی ۳ آموزش کل مراجعه کنید (آموزش کل نبش کوچه‌ی دانشکده‌ی مهندسی پزشکیه) اون جا باید بگید برای لغو تعهّد اومده‌اید، ازتون گواهی موقّت، و نامه‌ی تسویه حساب صندوق رفاه دانشجویان رو میخوان، اگر وام دانشجویی نگرفته‌اید پس نامه‌ی تسویه حساب هم لازم ندارید!

بهتون یه فرم درخواست صدور دانشنامه میده که پر می‌کنید و بعد باید به طبقه‌ی ۸ نسّاجی، دفتر آموزش‌های آزاد، مراجعه کنید. (از آسانسور عمومی طبقه ۸ که پیاده شید، سمت راستتونه)

اون جا یه نوبت برای لغو تعهّد بگیرید (اگر هم دیدید کسی نیست و خلوته همین طوری برید از در اتاق انتظار داخل فضای اصلی دفتر!) اتاق کارهای لغو تعهّد سمت چپتونه، مسئولش هم آقای عبّاسی هستن؛ ولی اگر نبودن همکارهاشون به جاش کارتون رو انجام میدن.

ازتون شماره دانشجویی رو میپرسن و اگر مشکلی توی پورتالتون نبود (اگر به امور فارغ التحصیلان مراجعه کرده‌باشید قاعدتاً نباید مشکلی باشه) ازتون کد پیگیری درخواست لغو تعهّد توی سامانه‌ی سجاد رو میخواد (این کد رو توی کارتابل‌تون توی سایت میتونید پیدا کنید) و بعد از بررسی درخواستتون هزینه‌ی لغو تعهّد رو براتون حساب میکنه.

هزینه به ازای هر سال ورودی فرق میکنه، برای ورودی ۹۴ چیزی حدود ۱ میلیون تومن شهریه‌ی ثابت هر ترم و ۱۰۰ هزار تومن به ازای هر واحد( ِ بیشتر از یه تعدادی واحد) هزینه حساب میشه. یعنی شما اگر ۹ ترمه و با ۱۳۲ واحد درستون رو تموم کرده‌باشید، ۹ میلیون شهریه ثابت باید بدید و از اون ۱۳۲ واحد هم از یه عددی به بعدش پولی حساب میشه (مثلاً از ۱۰۰، عددش رو نمیدونم!)

برای من که دانشجوی علوم پایه بودم و ۹ترمه و با ۱۳۲ واحد درس رو تموم کردم، هزینه‌ش شد ۱۰ میلیون تومن پس خودتون رو برای یه همچین ارقامی آماده کنید!

بعد از این که مسئول لغو تعهّد دانشگاه درخواستتون رو توی سجاد تایید کرد، وضعیت درخواستتون توی کارتابل‌ به «پرداخت» تغییر میکنه؛ با کلیک روی درخواست و رفتن به صفحه‌ی بعد میتونید گزینه‌ی پرداخت رو بزنید و به درگاه بانک منتقل بشید. بعد از پرداخت، مسئول لغو تعهّد دانشگاه باید دوباره درخواستتون رو بررسی کنه و اگر تایید کرد، درخواستتون برای تایید به سازمان امور دانشجویان منتقل میشه که این تایید ممکنه یکی دو روز طول بکشه. بعد از تایید سازمان، سامانه یک نامه به صورت pdf بهتون میده که باید پرینتش کنید و موقع تحویل‌گرفتن دانشنامه همراه داشته‌باشید.

صدور دانشنامه دو هفته طول میکشه، و وقتی صادر بشه اسمتون توی اکسل این صفحه وارد میشه و میتونید برید دانشنامه‌تون رو، که یه پوشه حاوی مدرک لیسانس، کارنامه‌ی رسمی فارسی، کارنامه‌ی رسمی لاتین، مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی (اگر از قبل دست دانشگاه‌ بوده) است، بگیرید.

توضیحات تکمیلی: آیین نامه‌ی صدور دانشنامه‌ی دانشگاه امیرکبیر برای مقطع کارشناسی

مراحل بعد درمورد ترجمه‌ی مدارک و خروج از کشور رو توی یه پست دیگه (هر موقع که خودم دچارش شدم!) می‌نویسم.

موفّق باشید!

توضیحات اضافی:

  • نقش کرونا توی این فرایند برای من این بود که همه جا خیلی خلوت بود، و مثلاً وقتی رفتم سازمان امور دانشجویان، آخر وقت کارمندشون بهم گفت تنها مراجعشون اون روز من بودم! این به من کمک کرد که کلّ مراحل گرفتن معافیت و لغو تعهّد رو توی یک روز انجام بدم. برای همین شاید زمان‌بندی‌ای که شما باید برای کارهاتون، در زمان پس از شیوع کرونا، در نظر بگیرید با این پست کمی فرق کنه.

نویسنده مطلب: سجّاد

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.