نروژ و شفافیت فروش نفت

نروژ جزو کشورهای اسکاندیناوی است و نروژی‌ها از نسل جنگ‌جویان نوس یا همان وایگینگ‌ها هستند. در تاریخ‌شان جز دزدی، قتل، غارت و آدم‌کشی چیزی نخواهید یافت! اما نوادگان همین دزدها امروز کاری کرده‌اند که فرزندانشان بدون چشم‌داشت به ثروت دیگر ملت‌ها در رفاه کامل زندگی کنند و توانسته‌اند نروژ را به یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا از نظر سرمایه‌گذاری اقتصادی و امنیت فردی تبدیل نمایند.

تصویر بالا مربوط به سایت صندوق نفت نروژ با نام Oljefond است. رقم موجود در صندوق را آن بالا به صورت بروز در برابر همه به طور شفاف قرار داده‌اند و در پایین آن نوشته‌اند:
برای شما و برای نسل‌های آینده
موجودی صندوق نفت نروژ، همین امروز نزدیک به 9 تریلیارد کرون،‌ یا یک تریلیارد دلار آمریکاست! رقمی شگفت‌آور برای کشوری با جمعیت پنج میلیون و اندی! و جالب‌تر اینکه با واریز سود به صندوق رقم آن در حال افزایش میباشد و این افزایش موجودی به صورت لحظه‌ای در سایت برای تمام مردم دنیا قابل مشاهده است!
به راستی چگونه میشود ملتی از نسل یکی از بدنام‌ترین چپاولگران تاریخ یعنی وایکینگ‌ها، تا این اندازه راستگو و درستکار باشند و موجودی صندوق نفت خود را تا کرون آخر شفاف‌سازی کنند و هیچ ابایی از آشکار کردن دخل و خرجشان نداشته باشند!؟
.
آدرس سایت صندوق نفت نروژ

http://www.nbim.no/no

نویسنده مطلب: دکتر علی نیکوئی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.