مهاجرت آلمان , راهنمای شروع یادگیری زبان آلمانی

سلام !!

اگه اینجایین و دارین این مطلب رو میخونین احتمالا علاقمند به یادگیری زبان آلمانی هستین و یا میخوایین اون رو شروع کنین برای مهاجرت به آلمان ، حالا به هردلیلی مثل کار ، تحصیل ، سرمایه گذاری ، پناهندگی ، و ….

علت اینکه دارم این مطلب رو مینویسم این هست که روزی که خودم میخواستم شروع کنم دنیایی از سوالات تو ذهنم بود که صددرصد برای کسی که میخواد این زبان و یا هر زبان خارجی دیگه ای رو شروع کنه و مدرک مورد نیاز خودش رو بگیره پیش میاد. مثلا :

  • ‍‍سطح بندی و مدارک این زبان چطوره ؟ امتحاناش چطور و کجا برگزار میشه؟
  • کلاس خصوصی برم یا عمومی ؟آیا کلاس زبان لازمه برای شروع ؟
  • منابع خوب برای یادگیری توی اینترنت و چیه کجاست؟
  • چطور سریع تر و بهتر پیشرفت کنم ؟

اما یه زبانی مثل زبان انگلیسی چون از اول همگی به نوعی درگیرش بودیم توی مدرسه ، کامپیوتر و …. یه چیزایی همه ازش بلدیم و میدونیم ولی آلمانی اینطور نیست . بنابرین تصمیم گرفتم چیزایی که میدونم رو باهاتون به اشتراک بزارم تا راحت تر برین جلو و تصمیم بگیرین.

همچنین خوشحال میشم اگه جایی اشتباه کردم و یا اطلاعات غلط دادم زیر همین پست کامنت بزارید و تصحیح کنید.

مختصری درباره زبان آلمانی و کشور های آلمانی زبان

خیلی نمیخوام روی این بخش مانور بدم چون قطعا میتونین چیزای زیادی راجع بهش پیدا کنین در سطح اینترنت ، هدف من این هست که به طور خلاصه به همه چیز اشاره کنم که لاقل مسیر دستتون بیاد.

از اهمیت زبان آلمانی همین بس که بگم طبق آمار بیش از ۹۰ میلیون نفر توی دنیا به این زبان صحبت میکنن و مثل هر زبان دیگه ای گویش های مختلفی رو هم شامل میشه ، اما درکل به نظر شخص من زبان آلمانی بسیار منظم و پویا هست ، بر خلاف انگلیسی که ممکنه شما گویش انگلیسی ای که توی هند صحبت میشه رو تا حد زیادی متوجه نشین ، اما آلمانی آنچنان تفاوت نمیکنه و اینطور نیست که برای مثال گویش آلمانی ای که توی سوئیس صحبت میشه رو متوجه نشین.

زبان آلمانی خیلی سخته؟

راستش تجربه شخصی من این رو برام روشن کرد که زبان آلمانی آسون تر از انگلیسی هست ،‌ شاید از این حرف من تعجب کنین و شاید هم این اصلا درست نباشه اما خب این صرفا نظر من هست .برای مثال در زبان آلمانی ماضی استمراری و یا حال استمراری نداریم اما از اون طرف سختی های خودش رو هم داره ،برای نمونه هرکلمه در زبان آلمانی حرف تعریف خاص خودش رو داره که تقریبا راهی جز حفظ کردن برای یادگیریشون نیست.

به هرحال زمانی که خودتون شروع به یادگیری کردین خوشحال میشم نظراتتون رو دربارش بدونم 🙂

کشور های آلمان ، اتریش ، سوئیس ، لیختن اشتاین ، لوگزامبورگ کشور های اصلی ای هستن که به زبان آلمانی صحبت میکنن :


سطح بندی زبان آلمانی

توی این بخش میخوام مختصری از سطح بندی و انواع آزمون های زبان آلمانی براتون بگم :

Dist
Dist

مثل زبان زبان انگلیسی ، زبان آلمانی هم سطح بندی هایی داره . همون طور که عکس بالا رو میبینین اولین سطح اون A1 هست که شامل دو کتاب (A1.1 & A1.2) میشه و هر کتاب شامل ۱۲ درس ، این یعنی شما برای گذروندن سطح A1 نیاز دارین که چهار ترم رو بگذرونین که مجموعا میشه ۲۴ درس .

جلوتر در این مورد توضیح میدم که کسانی که میخوان شروع کنند آیا کلاس زبان مناسب هست براشون یا به طور خودخوان هم میشه خوند شروع کرد.

مؤسسه گوته

همینطور که از اسم پیداست گوته نام یکی از فیلسوف های معروف آلمانی به نام یوهان ولفگانگ فون گوته هست.سال ۱۹۵۱ ،‌آلمان برای گسترش فرهنگ زبان و ادبیات آلمانی در کشور های مختلف ، موسسه گوته یا انستیتو گوته رو راه اندازی کرد . اینطور که من متوجه شدم تقریبا نزدیک به ۹۰ شعبه در کشور های مختلف تاسیس شده . همینطور سال ۱۹۵۸ این شعبه به ایران هم رسید و در تهران شروع به کار کرد اما متاسفانه در سال ۱۹۸۷ تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور ،‌ این موسسه در تهران بسته شد اما بعد از اون ، مجددا موسسه دیگه ای تحت حمایت سفارت آلمان به نام موسسه آموزش زبان آلمانی (DIST) سال ۱۹۹۵ شروع به کار کرد . روش تدریس ، کتاب ها و متد های آموزشی این موسسه کاملا منطبق بر انستیتو گوته هست و در واقع این موسسه نماینده برگزاری امتحانات و آزمون های مورد نیاز برای شماست .

شما هرجای ایران باشین ، چه خودخوان بخونین چه برین کلاس زبان در نهایت برای گرفتن مدرک و آزمون باید باید از این موسسه وقت بگیرین و ثبت نام کنین…البته که میتونین بیایین تهران و کلاس هاتون رو هم همین موسسه برین اما خب من با توجه به هزینه ای که هرترم داره( یک میلیون و دویست ) اصلا توصیه نمیکنم 🙂

آزمون ها و مدارک زبان آلمانی

اگه نگاهی به سایت موسسه گوته در تهران بندازین اطلاعات زیادی درباره انواع امتحانات و آزمون ها میتونین پیدا کنین اما به طور کلی و چیزی که مورد نیاز شخص خودم بوده رو برای شما میگم

دو مدل آزمون هست که احتمالا برخورد میکنین همون طور که بالاتر گفتم

سطح های آلمانی شامل A1 ، A2 و….میشن . شما میتونین هرسطحی رو که امادگی اون رو داشتین توی سایت ثبت نام کنین و شرکت کنین ،‌برای مثال اگه من تا سطح B1 خوندم میتونم برای آزمون ‌B1 zertifikat اقدام کنم .

توجه داشته باشین که همیشه باید از چند ماه قبل تلاش کنید برای ثبت نام آزمون چون به شدت شلوغ
هست معمولا چند ماه بعد نوبتتون میشه پس از قبل زمان بندی لازم رو انجام بدید:)

یک چیز رو همیشه یادتون باشه که شما حتی اگه C1 zertifikat که سطح بالایی محسوب میشه رو امتحان بدید و مدرک بگیرید باز هم برای ورود به دانشگاه به شما پذیرش مشروط میدن ، این یعنی میتونین برین اما قبل ورود به دانشگاه باید داخل آلمان هم یک امتحان دیگه بدید تا سطح شما مشخص بشه .

اما آزمون دیگه ای داریم به نام TestDaf . اینطور در نظر بگیرین که تست داف معادل همون آیلتس در زبان انگلیسی خودمونه . سوالات این آزمون داخل خود آلمان طراحی میشه و بعد ، به طور هماهنگ در بیشتر از ۸۰ کشور جهان که دارای انستیتو گوته هستن برگزار میشه و در نهایت برای تصحیح هم مجددا فرستاده میشه به خود آلمان.

نتایج آزمون تست داف به این شکل هست :

سطح تست داف 5 (TDN5)

سطح تست داف 4 (TDN4)

سطح تست داف 3 (TDN3)

دسته بندی بالا در واقع معادل سطح B2.1 تا C1.2 هست .اگه شما بتونین تست داف سطح 4 رو بدست بیارین عملا دیگه هیچ مشکلی برای ورود به دانشگاه ندارین و از اون بیشتر ، تست داف سطح 5 یعنی شما بیش از اون چیزی که نیاز هست حتی بلدین و دیگه جای هیچ نگرانی باقی نمیزاره . جالبه که بدونین اعتبار مدارک تست داف مادام العمر هست .

پس توصیه میکنم از اول درست و حسابی برای این آزمون تلاش کنین که بار خودتون رو بسته باشین:)


کلاس زبان برم یا نرم ؟ چطور شروع کنم؟

جواب این سوال تا حد زیادی به شرایط خود شما برمیگرده ، چون میزارن یادگیری ، شرایط روحی ، مدل آموزشی که باهاش راحت هستین و … همه ی این ها منحصر به فرد هست اما با توجه به اینکه شما هیچ دانشی از زبان آلمانی ندارین پیشنهاد من اینه به هیچ وجه به طور خودخوان شروع نکنین . از اونجایی که شما اولین بارتون هست با این زبان مواجه میشین احتمال خیلی خیلی زیاد اگه خودخوان شروع کنین بعد مدتی رها میکنین و از اون زده میشین چرا؟ چون به نظرتون خیلی گنگ و سخت میاد . پس توصیه من این هست که حداقل وقتی با زبان خارجی ای هیچ آشنایی ندارین برای شروع دو الی سه ترم کلاس زبان برین . اینطور هم با اصول اولیه اون زبان آشنا میشین هم ممکنه دوستان خوبی پیدا کنین که هم مسیر شما هستن .

بعد از اون اختیار دست خودتون هست که باز هم کلاس برین یا خودخوان بخونین که این باز هم بستگی بهش شخصیت و روحیات شما داره برای مثال :

اگه جز آدمایی هستین که کار امروز رو به فردا موکول میکنن و یا همیشه میخوان از شنبه باشگاه برن !

پس خودخوان خوندن (Self Study) زبان برای شما مناسب نیست باید کلاس برین تا یه سیستمی روی شما فشار بیاره و امتحان بگیره که موظف بشین اون رو ادامه بدین:)


حرف آخر

امیدوارم تا اینجای مطلب خونده باشین و یه راست نیومده باشین به این پایین ، تا جایی که تونستم سعی کردم مختصر ، مفید و با اطلاعات درست بنویسم . میخواستم منابع برای یادگیری هم معرفی کنم که خب به نظرم این مطلب به اندازه کافی طولانی شد به زودی در یک مطلب جدید کتاب ها ،‌نرم افزار ها و هرچی که به نظر لازم و به درد بخور هست رو براتون مینویسم.

پس من رو دنبال کنین تا بتونین مطلب بعدی رو که منتشر کردم راحت پیدام کنین:)

همچنین اگه اطلاعات اشتباهی دادم ، خوشحال میشم زیر این پست اشاره کنین و یا تکمیل کنین .

خدانگهدار موفق باشین 🙂

نویسنده مطلب: PouRia Bonyadgozar

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظرات
  1. نیلوفر می گوید

    با سلام و وقت بخیر
    من 24 سالمه و میخوام به آلمان مهاجرت کنم و به IT و رشته های مرتبط با هوش مصنوعی یا کامپیوتر علاقه مندم.
    یه خلاصه از شرایطم میگم:
    لیسانس مهندسی شهرسازی از دانشگاه سراسری با معدل 17
    دو ساله سابقه کار به عنوان گرافیست
    مدرک زبان آلمانی B2
    گواهی معتبر بین المللی UI/UX (طراحی تجربه کاربر در کامپیوتر)

    با توجه به سابقه گرافیکی و گواهی ها و نمونه های UI/UX میتونم در مقطع ارشد دانشگاه های رایگان آلمان در رشته های علوم کامپیوتری پذیرش بگیرم؟ یا فقط درصورتی که رشته شهرسازی رو ادامه بدم از تحصیل رایگان بهره مند میشم؟
    به نظر شما برای من آوسبیلدونگ برای رشته های کامپیوتری مناسب تره یا تحصیل در دانشگاه؟

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.