معرفی بهترین رشته های تحصیلی در اروپا

انتخاب بهترین رشته به رتبه و عملکرد دانشگاه و کشور مقصد بستگی دارد. بسیاری بر این باورند که رشته‌هایی مانند داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، معماری و حقوق بین الملل جزو بهترین رشته‌ها هستند ولی برای انتخاب بهترین رشته باید علایق و استعدادهای خود را نیز در نظر بگیرید. بازار کار رشته مورد نظر در کشور مورد نظر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی پرطرفدارترین رشته ها در اروپا می پردازیم.

آشنایی با بهترین رشته های تحصیلی در دنیا و اروپا

روپا دارای معتبرترین و با سابقه‌ترین دانشگاه‌‌های جهان است. اگرچه صرف تحصیل در یک دانشگاه اروپایی مزیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود اما انتخاب رشته متناسب با بازار کار در کشورهای مختلف اروپایی می‌تواند گرایش افراد را برای ثبت نام در دانشگاه‌ها و رشته های مختلف تعیین کند.

پرستاری از بهترین رشته ها برای مهاجرت است

در دهه گذشته کشورهایی مانند آلمان، اتریش، انگلستان و بلژیک  در این حوزه پرستار استخدام می کنند. به عنوان مثال کشور اتریش در ۱۴ حوزه مختلف از قبیل جراحی، روانپزشکی، مراقبت از کودکان با کمبود نیروی کار مواجه است. بلژیک در حوزه هایی مانند سالمندان و اورژانس آلمان برای مراقبت از سالمندان و انگلستان به پرستار در حوزه مراقبت از نوزادان و پرستار اتاق عمل به نیروی کار نیاز دارد.

کشورهایی مانند ایتالیا با ۶۰ هزار دلار، لوکزامبورگ با ۶۰ هزار تا ۱۲۵ هزار دلار، ایرلند ۶۴ هزار دلار، نروژ ۵۲ هزار دلار، دانمارک با ۵۴ هزار دلار در فهرست کشورهایی هستند که بالاترین میزان حقوق سالیانه را به پرستاران پرداخت می کنند.

مهندسی مکانیک، بهترین رشته مهندسی در دنیا

۱۸ کشور دنیا به مهندس مکانیک به خصوص در صنعت خودروسازی و هوا فضا نیاز دارند به عنوان مثال اتریش به ۲۳ تکنسین در حوزه های مختلف به خصوص در خودروسازی و تهویه مطبوع نیازمند است.  آلمان در رشته های مهندسی به خصوص مهندسی IT و خودروسازی، اسپانیا در رشته مکانیک و بریتانیا در رشته هوا فضا نیوری کار بیشتری می پذیرد.

پزشکی بهترین رشته برای مهاجرت و اپلای در ۱۸ کشور دنیا

تحصیل پزشکی در آلمان و یا کشورهای دیگر کار آسانی نیست و شما باید حتما از نظر علمی درسطح خیلی خوبی قرار داشته باشید. همچنین اگر این رشته را در ایران گذرانده اید و برای تخصص در کشور دیگری اقدام می کنید، مدرک تحصیلی شما باید ارزیابی و معادل سازی شود. در صورت لزوم دروسی را در دانشگاه بگذارانید و یا در آزمون های خاصی شرکت کنید. در کل ۱۸ کشور در دنیا به پزشک نیازمندند به عنوان مثال آلمان به ۵ هزار پزشک در حوزه های مختلف نیازمند است. این رشته با حداقل ۶۴ هزار دلار در سال در فهرست پردرآمدترین رشته های این کشور است. نیوزیلند به پزشک عمومی و ۱۰ نوع تخصص نیاز دارد.

انگلستان نیز در زمینه هایی مانند تخصص کودکان، خون و روانپزشکی نیروی کار می پذیرد. کلیه کشورهای اسکاندیناوی و فنلاند به دندانپزشک باتجربه نیاز دارند. متوسط حقوق سالانه دندانپزشکان در سوئد تقریبا ۷۸۸۲۶ دلار است. دانشگاه های ایتالیا نیز در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در رتبه بندی جهانی، رتبه خوبی را به خود اختصاص داده اند.

مهندسی برق بهترین رشته برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اتریش در بخش هایی مانند انرژی، ساخت و ساز و خودرو، مجارستان در رشته مهندسی برق، انگلستان در زمینه نفت و گاز و انرژی به مهندس برق نیازمند هستند. این رشته در فهرست رشته های پرطرفدار در آلمان نیز هست. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای مهندسی برق فرصت های زیادی را ایجاد می‌کند.

برنامه‌نویسی و IT بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج از کشور

کار متخصصان این حوزه عبارت است از تحقیق، توسعه، نوشتن برنامه و دستورالعمل برای نرم‌افزار، اپلیکیشن و وب‌سایت؛ در لیست مشاغل مورد نیاز در اتریش نام دست کم ۱۵ حرفه در زمینه برنامه‌نویسی کامپیوتری و طراحی وب، نرم‌افزار و مولتی مدیا دیده می‌شود. در آخرین لیست مشاغل مورد نیاز نیوزیلند دست کم ۹ گرایش مختلف برنامه‌نویسی دیده می‌شود.

این رشته در فهرست مشاغلی است که تقریبا همه کشورها من جمله آلمان، اتریش، نیوزیلند و لوکزامبورگ به نیروی کار با سابقه در این زمینه نیازمند هستند. مهندسان IT در آلمان و یا سوئد حداقل ۵۳ تا ۵۶ هزار یورو در سال درآمد دارند. حقوق تحلیلگر سیستم در نیوزیلند با حداکثر ۵ سال سابقه کار ۶۱۶۹۹ دلار در سال است.

چه رشته هایی برای مهاجرت خوب است؟ مهندسی عمران

مهندسی خاک پرطرفدارترین شاخه مهندسی عمران است. این رشته نیز در فهرست مشاغل پرطفدار در آلمان و بریتانیا است. حداقل حقوق مهندسین راه و ساختمان در آلمان ۴۶ هزار تا ۵۸ هزار دلار است.

حسابداری بهترین رشته برای اپلای کار در تمام دنیا

یونان و ایرلند در این رشته به نیروی کار متخصص نیازمند هستند. تحلیلگران مالی، متخصص مالیاتی و کارشناس ریسک از رشته های پرطرفدار در یونان و ایرلند هستند. حسابداری در اکثر کشورهای دنیا بازار کار خوبی دارد. رشد نظام سرمایه داری و گسترش شرکت‌ها و صنایع مختلف نیاز به متخصصان امور مالی و حسابداری را هر روز بیشتر می‌کند.

هتلداری برترین رشته برای مهاجرت به مناطق توریستی

کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان که سالیانه تعداد زیادی توریست را به خود جذب می کنند در این زمینه به نیروی کاری ماهر نیازمند هستند. فرصت های شغلی مناسبی برای این افراد وجود دارد.

برای انتخاب بهترین رشته نه تنها باید به بازار کار و میزان درآمد توجه داشته باشید بلکه باید علاقه خود را نیز در نظر بگیرید. شرایط زندگی در آن کشور نیز مسئله دیگری است که باید به آن دقت کنید. به عنوان مثال دانشگاه های دولتی آلمان، فرانسه، نروژ، ایتالیا رایگان هستند و باید شهریه کمی را سالیانه پرداخت کنید. بنابراین پیش از هر اقدامی برای صرفه جویی در وقت و هزینه  اطلاعات لازم راجع به دانشگاه و شرایط کار در کشور مقصد را بررسی کنید و سپس با آگاهی کامل برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید.

بهترین رشته های تحصیلی در دنیا چیست؟

بهترین رشته های تحصیلی در دنیا رشته های دانشگاهی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، پرستاری و برنامه نویسی هستند.

بهترین رشته مهندسی در دنیا چیست؟

بهترین رشته مهندسی بر اساس بررسی های انجام شده رشته های مهندسی برق، مکانیک و برنامه نویسی و IT هستند. البته این لیست ادامه پذیر است و تنها سه مورد از بهترین ها را معرفی کنیم.

بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج از کشور چیست؟

بر اساس اطلاعاتی که از سال ۲۰۲۰ داریم، دو رشته برنامه نویسی و IT و زیررشته های مرتبط با آن در زمره بهترین رشته هایی است که برای تحصیل در خارج از کشور پیش روی شما قرار دارند.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.