راه های مهاجرت به هلند را می‌شناسید؟

هلند سرزمین لاله های واژگون و آسیاب‌های بادی یکی از بهترین کشورها برای کار و زندگی است. برخورداری از بالاترین سطح تامین اجتماعی و رفاه اقتصادی موجب شده تا بسیاری از مردم جهان علاقه مند به سکونت در این کشور زیبا باشند. متقاضیانی که به زندگی و کار در هلند علاقمند هستند باید ابتدا برای اخذ اقامت هلند اقدام کنند. مدارک و فرم درخواست شما بسته به هدفتان از مهاجرت به هلند متفاوت است. می توانید از طریق ویزای تحصیلی، ملاقات با خانواده، ویزای کاری، ثبت شرکت و … برای اقامت هلند اقدام کنید. در این مقاله به روش های مختلف اخذ اقامت هلند اشاره خواهیم کرد.

راه‌های قانونی مهاجرت به هلند

در صورتی که قصد اقامت بیش از ۹۰ روز را در هلند دارید، باید برای اخذ اقامت اروپا درخواست دهید. بسته به ملیت و شرایط، برخی اتباع خارجی می‌توانند پس از ورد به هلند درخواست خود را ارائه دهند. بقیه باید برای اخذ اقامت به سفارت یا کنسولگری هلند مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه کنند. انواع مختلفی از راه‌های قانونی برای مهاجرت به دریافت اقامت هلند وجود دارد که عبارتند از:

  • ازدواج
  • خویش فرما یا کارمند
  • انجام پروژه های تحقیقاتی
  • تحصیلی
  • کار فصلی
  • کارآفرینان و استارت آپ

برای مهاجرت به هلند چه افرادی نیازمند MVV هستند؟

برخی اتباع خارجی باید علاوه بر درخواست اقامت، برای MVV نیز درخواست دهند. MVV نوعی اجازه اقامت است که امکان ورود شما به عنوان شهروند را فراهم می کند نه به عنوان توریست. MVV اجازه اقامت رسمی نیست. متقاضی و همسرش می توانند به صورت همزمان برای اخذ اقامت هلند اقدام کنند. افرادی که در گروه های زیر قرار می گیرند به MVV نیازی ندارند:

  • دارندگان مجوز اقامت هلند
  • شهروندان استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، آمریکا و موناکو و واتیکان
  • شهروندان اتحدیه اروپا یا سوئیس
  • اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا یا سوئیس حتی اگر ملیت متفاوتی داشته باشند
  • به تازگی اقامت دائم یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا را اخذ کرده باشید
  • ۱۸ ماه از اخذ بلوکارت کشوری دیگر (بلوکارت آلمان برای مثال) در اتحادیه اروپا گذشته باشد
  • سایر شرایطی را داشته باشید که به اخذ MVV نیازی نباشد

اخذ اقامت هلند با اسپانسر چه شخصی چیست؟

برای اخذ برخی از انواع ویزای طولانی مدت هلند به اسپانسر نیاز دارید. اگر به عنوان محقق، کارمند یا نیروی متخصص وارد خاک هلند می شوید به کارفرما یا اسپانسر نیاز دارید. اگر برای بازدید از اقوام و بستگان به کشور آسیاب های بادی سفر می کنید نیز اقوام شما یا شخصی که دعوتنامه ارسال کرده اسپانسر شما خواهد بود. اگر هم برای تحصیل به هلند می آیید، دانشگاه شما اسپانسر شماست. کلیه فرم های درخواست هلند در اداره مهاجرت هلند بررسی می شوند. فرم های درخواست باید به سفارت یا کنسولگری هلند ارائه شود و یا اسپانسر شما می تواند فرم ها را یا به صورت مستقیم به اداره مهاجرت هلند تحویل دهد.

آشنایی با پروسه اخذ اقامت هلند بدون MVV

اگر به اخذ مجوز ورود نیازی ندارید، اسپانسر شما می تواند برای شما اقدام کند و یا مدارک لازم را با پست ارسال کند. همچنین می توانید پس از ورود به هلند به صورت حضوری به اراده مهاجرت مراجعه کنید و مدارک لازم را تحویل بدهید. اگر فرم درخواست را به صورت حضوری به اداره مهاجرت هلند ارائه دهید، اداره مهاجرت برچسب تایید اقامت را در پاسپورت شما می چسباند که مجوز حضور قانونی شما در این کشور مادامی که پروسه شما در حال بررسی است، به شمار می رود. به علاوه اینکه امکان کار در هلند را دارید یا نه در استیکر مشخص می شود.

اگر اسپانسری در هلند دارید، می تواند برخی مراحل را برای شما انجام دهد. گزینه دیگری نیز وجود دارد که شخصا از سفارت هلند در کشور خود اقدام کنید.

مدارک لازم برای اخذ اقامت هلند

علاوه بر فرم درخواست باید مدارک دیگری مانند پاسپورت و شناسنامه معتبر، مدارک مالی و شغلی و … را ارائه دهید. مدارک مورد نیاز با توجه به پکیج انتخابی شما متفاوت است. پروسه بررسی مدارک و اخذ اقامت به صورت کلی ۹۰ روز است. شهروندان کشورهای ثالث که خارج از هلند هستند و برای اقامت این کشور اقدام کرده اند می توانند MVV خود را از سفارت دریافت کنند. پس از ورود به هلند فقط دو هفته فرصت دارید تا مدارک خود از اداره مهاجرت دریافت کنید.

با توجه به مسیر اقامتی باید چند کار دیگر نیز انجام دهید که عبارتند از:

  • ثبت اطلاعات شخصی در شهرداری: کلیه فرادی که بیش از ۳ ماه در هلند سکونت دارند باید در نزدیکترین شهرداری محل سکونت خود ثبت نام کنند تا اطلاعات آنها در دیتابیس ثبت شود.
  • گواهی سلامت پزشکی
  • شرکت در آزمون ادغام مدنی و یا آزمون های زبان هلندی ( اگر به شرکت در این آزمون نیاز داشته باشید نامه ای از وزارت آموزش و پرورش با ذکر منابع لازم و مدتی که برای مطالعه فرصت دارید، ارسال خواهد شد.)

شرایط تمدید اقامت پس از مهاجرت به هلند

حداکثر اعتبار اقامت شما ۵ سال است. معمولا شما و همسرتان ۳ ماه پیش از انقضای تاریخ اعتبار اقامت نامه ای دریافت خواهید کرد. چنانچه از اداره مهاجرت نامه ای دریافت نکنید، در اسرع وقت به اداره مهاجرت مراجعه کنید. فراموش نکنید که تمدید اقامت شما بسته با تائید مدارک هویتی و اقامتی دوره موقت خواهد بود.

ثبت شرکت مطمئن‌ترین راه مهاجرت به هلند

برای ثبت شرکت در هلند به سرمایه اولیه ۵۰ هزار یورو نیاز دارید. همچنین متقاضی باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشد، بیزنس پلن ارائه دهد و بیمه و مالات پرداخت کند. این اقامت یک ساله صادر می شود که تا ۵ سال قابل تمدید است. پس از این مدت اگر شرایط لازم را داشته باشید، می توانید برای اقامت دائم درخواست بدهید.

مهاجرت ۵ ساله به هلند با ویزای کاری

اگر حداقل مدرک لیسانس، سابقه کاری مرتبط با مدرک تحصیلی، آشنایی با زبان هلندی و سایر شرایط لازم را داشته باشید و کارفرمایی در هلند پیدا کنید می توانید از این طریق به هلند مهاجرت کنید.  این اقامت معمولا یک ساله و با رعایت شرایط تا ۵ سال قابل تمدید است.

همچنین اگر مدرک تحصیلی حداقل لیسانس، سابقه کاری حداقل ۵ سال، آشنایی به زبان هلندی را داشته باشد و کارفرمایی در هلند پیدا کنید و میزان حقوق دریافتی شما در قرارداد ماهی ۵ هزار یورو باشد، می توانید برای اخذ بلوکارت هلند اقدام کنید.

ویزای تحصیلی ۵ تا ۲۵ هزاریورویی برای مهاجرت به هلند

سیستم آموزشی هلند مدرن و معتبر است. هزینه تحصیل در داشگاه های هلند حدود ۵ هزار یورو است البته در برخی دانشگاه‌ها به ۲۵ هزار یورو نیز می‌رسد. پس از فارق التحصیلی ۶ ماه فرصت دارید تا ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

اقامت آسان هلند از طریق ازدواج

اگر با تبعه هلند ازدواج کنید و در صورتی که ازدواجتان سوری نبوده و یا طلاق نگیرید و همچنین همسرتان توانایی پرداخت هزینه های زندگی برای ۲ نفر را داشته باشید، می توانید برای اخذ تابعیت هلند اقدام کنید.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.