ویزا و پاسپورت چه تفاوتی دارند؟

دو واژه پرکاربرد در سفر و مراحل اخذ اقامت اروپا، ویزا و پاسپورت هستند. اگر پیش از این به سفرهای خارجی رفته و یا قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید، قطعا با موضوع دریافت پاسپورت و ویزا درگیر شده‌اید. همانطور که می‌دانید برای سفر به خارج از کشور، پاسپورت مدرکی ضروری است. هر کشور به اتباع خود دفترچه‌ای می‌دهد که نشان دهنده حمایت آن کشور از فرد در سرتاسر جهان است. در اصل پاسپورت شناسنامه بین المللی افراد است. سالیانه رتبه‌بندی پاسپورت‌ها با توجه به قدرتشان تغییر می‌کند. برای ورود به بسیاری از کشورها باید ویزا (یاجازه بازدید) از آن کشور را دریافت کنید.

ویزا برچسب، مهر یا استیکری است که توسط سفارت کشور مورد نظر شما در پاسپورت درج می‌شود. البته سفر به برخی از کشورها نظیر ترکیه نیازی به پاسپورت ندارد. کشورهایی که روابط سیاسی و اقتصادی گسترده دارند، پاسپورت یکدیگر را قبول دارند و نیازی به درج ویزا نمی‌بینند. مثلا با پاسپورت کشوری خاص مثل فرانسه می‌توانید به چندین کشور بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنید.

پاسپورت چیست؟

پاسپورت سندی معتبر حاوی اطلاعات شخصی شما و نشان دهنده تابعیت شماست. با گذرنامه نشان می‌دهید که در کشوری خارجی مسافر هستید. نام کشوری که تابعیت آن را دارید و حافظ منافع شماست نیز در گذرنامه(پاسپورت) ذکر شده است.  رنگ و رتبه پاسپورت از مهمترین ویژگی‌های گذرنامه یا پاسپورت به حساب می‌آیند.  اطلاعات شخصی شما (نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ و محل تولد)  در صفحه اول درج شده است. در بالای صفحه سمت چپ شماره ای هشت رقمی را خواهید دید که کد کشور و شماره گذرنامه شماست.

تاریخ صدور و انقضای پاسپورت نیز در این صفحه دیده می‌شود. اما ویزا برچسب یا استیکری است که توسط سفارتخانه کشور مقصد در پاسپورت شما درج می‌شود. برای داشتن ویزا لزوما باید پاسپورت کشور خودتان را داشته باشید.

شماره پاسپورت چیست؟

شماره پاسپورت در قسمت توضیحات پاسپورت و تحت عنوان Passport No درج شده که با یک حرف انگلیسی شروع می شود. بنابراین برای مثال شماره پاسپورت می تواند مانند J97634522 باشد. شماره پاسپورت یا گذرنامه در حقیقت یک عدد ۹ رقمی است و با یک حرف انگلیسی شروع می‌شود. شماره پاسپورت معمولا  در انتهای صفحه اول گذرنامه (صفحه اطلاعات) حک شده است و این مدرک را باید همواره برای هریک از انواع اقامت اروپا به همراه داشته باشید.

ویزا چیست؟ فرق ویزا و پاسپورت در چیست؟

ویزا سندی است که به صورت مهر، کاغذی یا الکترونیکی در یکی از صفحات پاسپورت درج می‌شود. این استیکر به شما اجازه می‌دهد که در مدت زمان محدود و مشخص شده در کشور مقصد حضور داشته باشید. دارندگان ویزا باید به محدودیت‌هایی مانند مدت زمان اقامت، زمان ورود و تاریخ انقضای ویزای خود توجه کنند. در مجموع می‌توان گفت ویزا نشان دهنده هدف فرد از سفر، مدت زمان مجاز اقامت فرد در کشور مقصد و آخرین مهلتی که می‌تواند در آنجا بماند است.

برای ورود به بسیاری از کشورها نیازی به اخذ ویزای آن کشور نخواهید داشت که این مسئله در نتیجه پیمانی است که میان کشورها برای تردد اتباع خود میان دو کشور منعقد شده است. برای مثال شهروندان ایران و ترکیه می‌توانند بدون ویزا و تنها با در دست داشتن پاسپورت به کشور یکدیگر سفر کنند.

اعتبار متفاوت ویزا و پاسپورت

پس از آنکه توضیحاتی درباره پاسپورت و ویزا ارائه کردیم، می‌توانیم به تفاوت‌های میان ویزا و پاسپورت هم اشاره کنیم. ویزا یا روادید سند و مدرکی است که اجازه ورود به کشوری را در مدتی خاص صادر می‌کند. پاسپورت نشان دهنده تابعیت و هویت شما و مجوز ورود و خروجتان به کشور مبدا است اما ویزا اجازه حضور شما در کشور مورد نظر است. برای سفر به خارج از ایران و ورود به اروپا به هر دو مدرک یعنی پاسپورت و ویزا نیازمند هستید.

این ۲ سند در مدت زمان اعتبار نیز با هم متفاوت هستند. پاسپورت معمولا ۵ سال اعتبار دارد ولی مدت زمان اعتبار ویزا به هدف سفر شما بستگی داشته و می تواند چند روزه یا چند ماهه باشد. ویزا معمولا به صورت برچسب یا مهر در پاسپورت درج می شود. از دیگر تفاوت های ویزا و پاسپورت می توان به اشکال مختلف آنها اشاره کرد.

انواع ویزا و پاسپورت‌های مختلف

پاسپورت تمام کشورهای دنیا به ۴ رنگ مشکی، آبی، قرمز و سبز است. این مدرک شناسایی که در سطح بین المللی معتبر شناخته می‌شود در سفرهای خارجی اهمیت زیادی دارد. پاسپورت که مانند کارت شناسایی هر فرد در کشوری خارجی است نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم. اما ویزا معمولا برای بازدیدهای کوتاه‌مدت از یک کشور صادر می‌شود. همچنین ویزا می‌تواند یکبار ورود (فرد فقط می‌تواند یک بار به کشور مقصد وارد شده سپس از آن کشور خارج شود) و یا چند بار ورود باشد که فرد می تواند با توجه به قوانین چند بار به کشور وارد شده یا از آنجا خارج شود. هدف هر شخص از سفر به یک کشور متفاوت است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. ویزای پزشکی:  برای درمان بیماری و یا استفاده از امکانات پزشکی در کشوری دیگر است.
  2. ویزای ورزشی و هنری: برای وزشکاران و هنرمندانی که قصد شرکت در رقابت ها، کنسرت ها، نمایش ها و رویدادهای دیگر را دارند صادر می شود.
  3. ویزای توریستی: این ویزا متداول‌ترین نوع ویزا است که برای مدت زمانی محدود با هدف سفر به کشوری خاص صادر می شود.
  4. ویزای تجاری: این ویزا با هدف انجام کسب و کار یا ماموریتی در کشور دیگر در مدت زمان محدود صادر می‌شود. برای استخدام شدن در شرکت خارجی باید ویزای کاری آن کشور را اخذ کنید. در صورتی هم که تمایل به راه اندازی کسب و کاری در کشور مقصد را دارید باید ابتدا اقامت موقت آنجا را اخذ کنید.
  5. ویزای تحصیلی: شخص با هدف تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور اقدام به اخذ این ویزا می‌کند که در پایان دوره باید به کشور بازگردد.
  6. ویزای ترانزیت: مدت اعتبار این ویزا کمتر از ۵ روز است و برای افرادی صادر می‌شود که می‌خواهند از طریق این کشور به کشور سومی سفر کنند.
  7. پاسپورت توریستی: این پاسپورت برای شهروندان کشور با هدف سفر و بازدید از کشوری دیگر صادر می شود.
  8. پاسپورت رسمی: این پاسپورت برای کارمندان دولتی برای سفرهای کاری صادر می شود.
  9. پاسپورت دیپلماتیک: این پاسپورت برای دیپلمات ها و کارمندان سفارتخانه برای سفرهایی با هدف کاری صادر می‌شود. دارندگان پاسپورت دیپلماتیک نیز باید مانند سایر شهروندان ویزای کشور مقصد را دریافت کنند.

صدور پاسپورت و ویزا چقدر زمان می‌برد؟

برای صدور ویزا باید به اداره پلیس مراجعه کنید. در ایران معمولا سه تا ۱۵ روز پس از ارائه مدارک به پلیس ۱۰+ پاسپورت به درب منزل شما ارسال می‌شود. اما برای صدور ویزای کشورهای مختلف مثلا ایتالیا ابتدا باید از سفارت مورد نظر وقت گرفته و مدارک را تحویل دهید. بسته به نوع درخواست ویزای شما، مدت اقامت و دلایل سفر به این کشور ممکن است با درخواست شما موافقت یا مخالفت شود. اما معمولا صدور ویزای کشورهای اروپایی بین دو هفته تا یک ماه زمان می برد.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.