حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه و شرایط سرمایه گذاری در ترکیه در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارند، احتمالا با سوالاتی از این قبیل روبرو می شوند. حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه چقدر است؟ چگونه می توان در ترکیه سرمایه گذاری کرد؟
برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید املاک و مستغلات چه مقدار سرمایه مورد نیاز است؟ ثبت شرکت در ترکیه با چه مقدار سرمایه امکان پذیر است؟ آیا می توان با سرمایه گذاری در ترکیه تابعیت این کشور را به دست آورد؟

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه و شرایط عمومی آن

ترکیه به یک مرکز مهم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش های مختلف به ویژه بخش جهانگردی و املاک و مستغلات تبدیل شده است. طبیعت زیبای ترکیه در بخش آسیایی و اروپایی باعث شده است، افراد زیادی با سرمایه گذاری در بخش های مختلف به این کشور مهاجرت کنند. از سال 2002 اقتصاد ترکیه با سرعت خوبی در حال بهبود است.
تولید ناخالص داخلی از 231 میلیارد دلار به 820 میلیارد دلار رسید. در سال 2013 ترکیه به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ در اروپا و شانزدهمین اقتصاد در کل دنیا معرفی شد.

سرمایه گذاری در یک کشور نیاز به حضور جوان واجد شرایط و نیروی کار ماهر دارد. جمعیت جوان ترکیه در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی بسیار زیاد است. به همین دلیل هیچ سرمایه گذاری در ترکیه با مشکل کمبود نیروی کار مواجه نخواهد شد.
همچنین ترکیه به دلیل موقعیت مکانی، بسیاری از مسیرهای تجاری از شرق به غرب را به هم پیوند می دهد. امروزه ترکیه از موقعیت استراتژیک حساسی برخودار است و قابل اطمینان ترین منطقه برای حمل و نقل و روابط تجاری است.

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه
حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه از طریق روش های مختلف

روش های مختلفی برای مهاجرت به ترکیه وجود دارد. یکی از روش های بسیار محبوب برای مهاجران سرمایه گذاری در این کشور می باشد. اگر قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید، می توانید با خرید املاک و مستغلات، سپرده بانکی و یا خرید اوراق قرضه دولتی برای مهاجرت اقدام کنید. حداقل سرمایه مورد نیاز در این روش های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

  • سرمایه گذاری حداقل 250 هزار دلار در بخش املاک و مستغلات، که باید حداقل برای 3 سال حفظ شود.
  • سپرده گذاری حداقل 500 هزار دلار در بانک های ترکیه به مدت سه سال؛ می توانید با سپرده گذاری از بانک سود دریافت کنید.
  • حداقل سرمایه 500 هزار دلار برای خرید اوراق قرضه دولتی و نگهداری آن برای مدت 3 سال.

در صورتی که تصمیم دارید، از طریق خرید ملک برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنید، بهتر است، قیمت ملک کمی بیشتر از 250 هزار دلار باشد. زیرا ممکن است، در زمان ارزیابی، تخمین کمتری بزنند و یا ارزش لیر ترکیه کم شود. به همین دلیل باید حاشیه امنی برای خود در نظر بگیرید.

نرخ مالیات املاک و مستغلات در ترکیه

در ترکیه نرخ مالیات بر درآمد از 15 تا 40% متغیر است. در رابطه با مالیات املاک و مستغلات در صورتی که بیشتر از 5 سال مالک آن ملک باشید، مالیات بر سود سرمایه به شما تعلق نمی گیرد. اما اگر پیش از این زمان ملک را بفروشید، باید مالیات بر سود را پرداخت کنید. مالیات بر املاک سالانه حدود 0.2% از ارزش ملک را شامل می شود. این میزان مالیات به نسبت بازارهای غربی کمتر می باشد.
هنگام خرید املاک و مستغلات در ترکیه حدود 4% هزینه های تمبر وجود دارد. در بسیاری از موارد این هزینه بین خریدار و فروشنده نصف می شود. در برخی مواقع هم اینگونه نبوده و به مذاکرات هنگام عقد قرارداد بستگی دارد.
مالیات بر ارزش افزوده در برخی موارد در ترکیه وجود دارد. اما افراد خارجی که برای اولین بار در بخش املاک و مستغلات ترکیه سرمایه گذاری می کنند، از پرداخت این مالیات معاف هستند.

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

بسیاری از بازرگانان، کارآفرینان و سرمایه گذاران تمایل دارند، شرکت خود را در ترکیه راه اندازی کرده و از این طریق با کشورهای دیگر رابطه تجاری داشته باشند. در ترکیه می توان با توجه به ساختار و فعالیت شرکت، انواع شرکت را به ثبت رساند. بیشتر بازرگانان خارجی تمایل دارند، شرکت با مسئولیت محدود را در ترکیه راه اندازی کنند.
این نوع شرکت قوانین سختگیرانه ای نداشته و مراحل ثبت و راه اندازی آن ساده تر می باشد. اگر قصد ثبت شرکت در ترکیه از نوع مسئولیت محدود را دارید، باید شرایط زیر را مهیا کنید:

  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود 10 هزار لیر ترکیه (1168 دلار آمریکا) بوده و باید در حساب بانکی محلی در ترکیه واریز شود.
  • مراحل قانونی ثبت شرکت و رزرو نام تجاری باید انجام شود.
  • اساس نامه شرکت باید تنظیم شود. این اساس نامه شامل اطلاعاتی در مورد شرکت، فعالیت ها، قوانین عمومی، آدرس، مشخصات صاحبان شرکت، قوانین انحلال و موارد دیگر است.
  • برای انجام فعالیت های خاص در ترکیه به مجوزهای ویژه ای نیاز است.
  • ثبت نام برای پرداخت مالیات و مشارکت های اجتماعی در ترکیه لازم است.

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت
حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری های کلان در ترکیه

در صورتی که شخصی بخواهد حداقل 50 میلیون لیر (پنج میلیون و 800 هزار دلار) در ترکیه سرمایه گذاری کند، آن کارآفرین به عنوان سرمایه گذار بزرگ در ترکیه شناخته می شود. این نوع سرمایه گذاری به بخش نفت وگاز، داروها، بندر و ماهیگیری و حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی اختصاص دارد.
همچنین برخی سرمایه گذاران ممکن است، در بخش خودرو، الکترونیک یا خدمات حمل و نقل  خط لوله سرمایه گذاری کنند. تقاضای سرمایه گذاری خارجی در این بخش ها زیاد است.

توافق نامه های بین المللی در ترکیه

ترکیه توافق نامه های دو جانبه زیادی برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی با سایر کشوها امضا کرده است. از طریق این توافق نامه ها شرایط مطلوبی برای تجار خارجی، که علاقه مند به سرمایه گذاری در ترکیه و افزایش حجم سرمایه گذاری در اقتصاد ترکیه را دارند، فراهم کرده است. به منظور اطمینان از فضای دوستانه تجاری برای سرمایه گذاری خارجی در ترکیه، مقامات این کشور بیش از 70 معاهده مالیات مضاعف را امضا کرده اند. سرمایه گذاران ایرانی دیگر ملزم به پرداخت مالیات در هر دو کشور نیستند.

هزینه اخذ تابعیت ترکیه

پس از چند ماه اقامت در ترکیه شما، همسر و فرزندانتان که زیر 18 سال سن دارند، می توانید برای اخذ تابعیت ترکیه اقدام کنید. دریافت تابعیت ترکیه امکان سرمایه گذاری های بیشتر و استفاده از مزایای شهروندی این کشور را برای شما مهیا می کند. برای درخواست تابعیت و شهروندی ترکیه هزینه هایی باید پرداخت کنید، که به شرح زیر هستند.

سخن پایانی حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه

حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه و شرایط سرمایه گذاری در ترکیه در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. انواع روش های سرمایه گذاری مثل سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات، خرید اوراق قرضه دولتی، سپرده گذاری و ثبت شرکت در ترکیه به طور کامل توضیح داده شد. همچنین هزینه هایی که برای اقامت و تابعیت ترکیه باید پرداخت شود، عنوان شد. ترکیه جز کشورهایی محسوب می شود، که می توان با حداقل سرمایه تابعیت و شهروندی آن را به دست آورد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حداقل سرمایه برای مهاجرت به ترکیه می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی (02172207) استفاده کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کرده و پاسخ آن را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

نویسنده مطلب: آتیه آفرینان

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.