مهاجرت تحصیلی به ترکیه

گرفتن ویزا از کشور ترکیه به نسبت کشورهای اروپایی خیلی راحت تر است و دانشجویان علاقه مند ایرانی می توانند از طریق تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، اقامت بلندمدت در این کشور را به دست آورند. ترکیه یک کشور کم هزینه در بین کشورهای اروپایی است و با توجه با گرانی دلار در کشورمان، ترکیه یک جای ارزان‌تری برای زندگی دانشجویان ایرانی است و مهاجرت تحصیلی به ترکیه آسان است.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

اگر شما می خواهید در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید باید پذیرش یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی ترکیه را داشته باشید یا اینکه هر فردی مانند ایرانی ها می توانند از مقطع ابتدایی در مدارس دولتی ترکیه ، خصوصی ترکیه، بین المللی و مدارس ایرانی به تحصیل بپردازند. و این کار باعث می شود که همانند دانش آموزان ترک به آسانی وارد دانشگاه‌های ترکیه شوند و از مزایای تحصیلی این دانشگاه‌ها بهره مند شوند.

مدارس دولتی ترکیه، دانش آموزان در مدارس ترکیه باید به زبان ترکی مسلط باشند و اخیراً در مدارس ترکیه، زبان دوم را هم آموزش می دهند که می تواند زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی باشد. این مدارس رایگان است. دانش آموزان برای تحصیل و مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید اقامت دائم ترکیه را داشته باشند.

مدارس بین المللی هم برای دانش آموزان وجود دارد که زبان تدریس در آنها انگلیسی است و فارغ التحصیلی در این مدارس یک امتیاز خوبی است و فارغ التحصیلان می توانند با دریافت مدرک IB برای ورود به دانشگاه‌های جهان اقدام کنند و خیلی بهتر پذیرش شوند. این مدارس هزینه دارد و برای یک سال تحصیلی شهریه در حدود 8،000 دلار تا 45،000 دلار در مقاطع مختلف است.

مدارس خصوصی ترکیه از نظر آموزشی همانند مدارس دولتی ترکیه است و هزینۀ تحصیلی آن سالیانه در حدود 4،000 تا 6،000 دلار است.

مدارس ایرانی که دقیقاً مطابق سیستم آموزشی ایران فعالیت می کنند و مدرک فارغ التحصیلی این مدارس مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش ایران است و هزینۀ تحصیلی آن در سال حدود 500 تا 1،000 دلار برای مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان است. این مدارس در ترکیه به تعداد خیلی کمی وجود دارند و بیشتر برای افرادی است که می خواهند پس از فارغ التحصیلی به ایران برگردند.

البته بیشتر ایرانی‌ها بعد از فارغ التحصیلی از مقطع پیش دانشگاهی و دیپلم 12 ساله در ایران می خواهند وارد دانشگاه‌های ترکیه شوند و از این رو مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب می‌کنند. برای این کار باید مدرک دیپلم را ارائه دهند و در آزمون یوس (YOS) دانشگاه قبول شوند. بعضی از دانشگاه‌ها برای پذیرش در دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری آزمون ست(SAT ) می گیرند.

آزمون یوس(YOS) تا قبل از سال 2010 توسط سازمان سنجش ترکیه برگزار می شد ولی از این سال به بعد اختیار پذیرش دانشجو و مهاجرت تحصیلی به ترکیه در هر دانشگاهی به خود دانشگاه داده شد و هر دانشگاهی آزمون یوس خود را برگزار می کند و یا قبولی در آزمون یوس بعضی از دانشگاه‌های دیگر ترکیه را برای پذیرش دانشجو قبول می کند.

اکثر دانش آموزان ایرانی علاقه مندند در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه با توجه به کیفیت بالا و پذیرش آسان‌تر انها نسبت به دانشگاه‌های ایران تحصیل کنند. برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری، پرکردن فرم پذیرش، ارائه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد همسان با مدارک دانشگاهی ترکیه، ارائه مدارک مهارت زبان انگلیسی یا زبان های دیگر چون تافل، آیلتس و سایر مدارک مورد تأیید دانشگاه مربوطه، رزومه، نمرات قبولی در آزمون های ستSAT ،GRE و GMAT و سایر مدارک در خواستی، مورد نیاز است.

زبان تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه به ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی است و تحصیل در آنها در صورت دارابودن شرایط بورس تحصیلی می تواند رایگان باشد. هزینۀ تحصیلی سالیانه در دانشگاه‌های دولتی ترکیه  از مقاطع کارشناسی تا دکتری  200 تا 900 دلار و در دانشگاه‌های خصوصی تا 20،000 دلار است. هزینه‌های جانبی و اسکان را هم باید در کنار شهریۀ تحصیلی در نظر بگیریم.

برای دریافت ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه و مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توانید به سفارت ترکیه در هر کشوری مراجعه کرد که به مدت 8 هفته طول می کشد و برای تسریع در این کار بهتر اشت که از مشاوران تحصیلی متخصص استفاده کنید.

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه

کشور ترکیه در چشم انداز بلندمدت خود در نظر دارد تا 350،000 دانشجوی خارجی را به دانشگاه‌های خود جذب کند و تحصیل در این کشور هم برای دانشجویان ایرانی با توجه به بعد مسافت و همجواری به صرفه است. هم اکنون 65،000 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف دنیا در دانشگاه‌های ترکیه به تحصیل مشغولند.

کشور ترکیه یک کشور آسیایی اروپایی است و دانشگاه‌های آن از استانداردهای سیستم آموزشی امریکایی برخوردارند و اعتبار بین المللی دارند، هزینۀ زندگی در ترکیه برای خیلی از اتباع خارجی ارزان است، با توجه به ارتباط اکثر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه با دانشگاه‌های معتبر جهانی قابلیت جابجایی دانشجو به بهترین دانشگاههای دنیا چون MIT، هاروارد و… وجود دارد و به علت اخذ مدرک فارغ التحصیلی با ارزش و مشترک با دانشگاه‌های جهان، تحصیل کرده‌های دانشگاهی به راحتی وارد بازار کار می شوند. به زبان ساده کار تخصصی را بلدند.

پارک های فناوری ترکیه که در پیرامون دانشگاه‌های آن قرار دارند محلی است که دانشجویان دانشگاه در آنها با انجام کارهای پژوهشی و پروژه های علمی و صنعتی تجربه اندوزی می کنند و حتی کارهای بزرگی در دانشگاه‌های و این پارک ها به ثمر رسیده که افتخاری برای کشور ترکیه شده است.

بد نیست جهت اطلاع مهاجران تحصیلی ایرانی علاقه مند به رشته های پزشگی یادآور شویم که دانشگاه دولتی حاجت تپه(Hacettepe University) از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و زیر گروه‌های آن رتبۀ ممتاز کشور ترکیه و رتبۀ 300 دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است و زبان تدریس در رشته‌های پزشکی این دانشگاه هم به انگلیسی است ، پس این دانشگاه میتواند مقصد مناسبی برای تحصیل پزشکی در ترکیه و تحصیل دندانپزشکی در ترکیه باشد .

موارد فوق از دلایل اصلی افزایش مهاجرت تحصیلی افراد علاقمند از دنیا بخصوص ایرانی‌ها به کشور ترکیه است. بطور حتم ، اشتراکات فرهنگی و مذهبی مردم ایران و ترکیه و هم جوار بودن هم باعث می شود که ایرانی ها استقبال بیشتری از تحصیل در ترکیه را داشته باشند.

در پایان ،کشور ترکیه با موقعیت جغرافیایی خود در دنیا، جایگاه گردشگری و سرمایه گذاری، توسعۀ صنعتی، داشتن مراکز علمی و دانشگاهی معتبر و ارزان بودن زندگی مقصد خوبی برای مسافرت و مهاجرت تحصیلی به ترکیه خیلی از مردم دنیا از جمله ایرانی ها شده است.

گزارش بازدید 40،000،000 گردشگر کشورهای مختلف در سال از مناظر و دیدنی های طبیعی و تاریخی کشور ترکیه و پذیرش تعداد زیادی مهاجرین تحصیلی ، گواه محکمی بر وجود شرایط برتر ترکیه از نظر گردشگری و علمی است.

نویسنده مطلب: Yousef Daneshi

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.