فول فاند چیست؟ پروسه دریافت فول فاند برای تحصیل در کانادا چگونه است؟

دریافت فول فاند برای تحصیل در کانادا
دریافت فول فاند برای تحصیل در کانادا

یکی از دغدغه های مهم دانشجویان، تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های دوران تحصیلی همچون  شهریه دانشگاه، اجاره بهای مسکن یا خوابگاه می باشد. نحوه گرفتن کمک هزینه‌های تحصیلی و دانستن انواع آن، مسائل مهمی هستند که در خصوص تصمیم‌ گیری برای اپلای و ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار مهم می باشند.

فول فاند چیست؟

شاید سوالات زیادی برای ما مانند تعریف فول فاند چیست ؟ شرایط دریافت فول فاند در دانشگاه های کانادا کدام است؟ چه افرادی واجد شرایط دریافت این گونه بورسیه های تحصیلی هستند؟ این فاند ها به چه مقاطعی از تحصیل اعطا می شوند؟ مهاجرت از طریق بورسیه تحصیلی چگونه است؟ پیش بیاید

فول فاند زمانی است که همه هزینه ها  برای تحصیل پرداخت شود.هزینه شهریه، هزینه های زندگی و  سایر هزینه های زندگی به طور کامل پرداخت شود. فول فاند  یعنی پرداخت شهریه  در دوران تحصیل و همچنین پرداخت وجه به دانشجو برای تامین زندگی و امرار معاش در دوران دانشجویی است. فول فاند زمانی است كه سازمان يا دانشگاه اعطا کننده بورس تحصيلي، تمام هزينه های تحصيل شامل:

  • هزينه های درخواست
  • هزينه دانشگاه
  • هزينه هاي زندگي
  • هزينه های ماهیانه
  • هزينه تحقيقات

را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

این گونه به نظر می رسد ورود به دانشگاه در کانادا به اندازه کافی دشوار است. این مبحث بعد از قبولی در دانشگاه به گونه دیگر مطرح می شود. از پس مخارج تحصیل در کانادا برآمدن، خود یک مسئله جدی است و در صورت ناتوان بودن در تامین مخارج زندگی و تحصیل در کانادا، اوضاع پیچیده تر می شود.

افرادی که به دنبال یافتن راهی برای آسان تر کردن این مسیرهستند ، می توانند پروسه مذاکره برای این کار را یاد بگیرند تا بتوانند از این فرصت  برای دریافت فاندهای تحصیلی از دانشگاه یا موسسات خصوصی استفاده کنند.

گرفتن فول فاند سخت است ولی غیر ممکن نیست.اکثر دانشگاه های دولتی به میزان محدودی فول فاند برای دانشجویان  خود که واجد شرایط باشند دارند.

بورس های تحصیلی  برای اهداف مختلفی داده می شوند. این بورس ها  به دو دسته تقسیم می شوند:

  • بورس های تحصیلی کامل یا به به اصطلاح فول فاند (fully funded scholarship)
  • بورس های تحصیلی محدود

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس با مدیریت آقای مهیار حلاج پور بهترین وکیل مهاجرت کانادا، آماده ارائه خدمات مشاوره ای و وکالتی به شما در خصوص اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا می باشد.در مبحث زیر بر آنیم تا انواع بورسیه و فاندها و دریافت فول فاند را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهان(QS )که سالیانه منتشرمی شود،18دانشگاه کانادا در میان 500 دانشگاه برتر جهان می باشند. در مورد تحصیل در کانادا و ویزای تحصیلی کانادا بیشتر بخوانید.

انواع بورسیه های تحصیلی در کشور کانادا

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده، کانادا پس از انگلستان دومین مقصد جذاب برای مهاجرت تحصیلی در جهان به شمار می رود و این موضوعی است که تحصیل در این کشور را بیش از پیش برای متقاضیان تحصیل در خارج جذاب می سازد. در کشور کانادا بورسیه های مختلفی وجود دارد که گاه از طرف دولت، گاه از طرف سازمان های مختلف و گاه از طرف دانشگاه های این کشور ارائه می شوند و دلیل اصلی این مسئله آن است که هزینه های تحصیل در کانادا به نسبت برخی از نقاط دنیا گران تر است و این مسئله ممکن است بسیاری را به ناچار مجبور به کنار گذاشتن کانادا از گزینه های خود کند.

یکی از مهم ترین مسائلی که افراد متقاضی بورسیه یا فاند باید بدان توجه کنند این است که برنامه های فاند و کمک تحصیلی و همچنین انواع بورسیه های  انواع متنوعی دارد که دانشجویان بین المللی که متقاضی دریافت آن هستند، باید با آن ها آشنایی داشته باشند.

Scholarships, grants, bursaries از بورسیه های مهم کانادا هستند.

اسکالرشیپ (Scholarships)  با شرایط خاصی  چون شرایط درسی و مقطع تحصیلی متقاضی ارائه می شود که  این مورد توسط منابع دولتی کانادا و شرکت های خصوصی انجام می شود. به اسکالرشیپ فلوشیپ (fellowship) نیز اطلاق می شود که برای دریافت آن متقاضی باید دارای صلاحیت های علمی مانند معدل بالا، مقاله، و نمره زبان انگلیسیIELTS یا  GREمناسب باشد.

گرفتن Grants و bursaries این نوع از بورسیه ها بستگی به شرایط  ویژه تری دارد، (دانشجویانی که نیازبیشتر مالی دارند، شامل این دسته خواهند شد).

شایان ذکر است که در این موارد صلاحیت های علمی ملاک نیست و این کمک هزینه در موارد کمی به دانشجویان بین المللی اعطا می شود. برای این سه نوع فاند یا بورسیه نیازی به پس دادن آن نیست.

بورسیه های تحصیلی دولتی در کشور کانادا

یکی از مزیت های تحصیل در کشور کانادا آن است که دولت این کشور نیز از دانشجویان بین المللی حمایت می کند و این موضوع را می توان از طریق تعداد بورسیه های تحصیلی که در دسترس دانشجویان بین المللی قرار می گیرد متوجه شد. در ادامه برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط دولت کانادا به دانشجویان را معرفی خواهیم کرد.

یکی از بهترین بورسیه های دولتی موجود در کشور کانادا، بورسیه دوره پسادکترای بانتینگ (Banting) است. این بورسیه در اختیار دانشجویان بین المللی نیز قرار می گیرد و دولت آن را در اختیار افرادی قرار خواهد داد که تحصیلات تکمیلی خود را در علوم طبیعی، اجتماعی یا تحقیقات بهداشت پشت سر گذاشته باشند.

بورسیه تحصیلات تکمیلی در کشور کانادا یا بورسیه دوره کارشناسی ارشد، بورسیه هایی هستند که در اختیار دانشجویان کانادایی قرار می گیرد که در دانشگاه های CGS-M ثبت نام کرده باشند.

بورسیه تحقیقات و پژوهش IDRC نیز یکی دیگر از بورسیه هایی است که شهروندان خارجی نیز در کانادا توان دسترسی به آن را خواهند داشت. این بورسیه در اختیار دانشجویانی قرار می گیرد که از کشورهای در حال توسعه به کانادا مهاجرت کرده اند و در دوره های کارشناسی ارشد یا دکتری تحقیقات محور در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا نام نویسی کرده اند.

بورسیه تحصیلات تکمیلی NSERC یکی از متنوع ترین بورسیه های تحصیلی است که در این کشور توسط دولت کانادا ارائه می شود. این کمک هزینه ممکن است به صورت جایزه، وام یا بورسیه در اختیار دانشجویان برتری قرار بگیرد که در رشته های علوم طبیعی یا مهندسی در یکی از دانشگاه های برتر کشور کانادا در حال تحصیل بوده و نمرات شایسته ای کسب کرده باشند. بودجه این بورسیه توسط NSERC تامین می شود.

یک بورسیه تحصیلی دیگر در کشور کانادا وجود دارد که با نام OAS شناخته می شود. این بورسیه تحصیلی دولت کانادا از طرف سازمان ایالات متحده آمریکا یا OAS است و در اختیار دانشجویانی قرار خواهد گرفت که عضویت این سازمان را در اختیار داشته باشند که شامل کشورهایی از جمله آمریکای لاتین و جزایر کارائیب می شود.

بورسیه تحصیلات تکمیلی وانیر نیز یکی دیگر از بورسیه هایی است که دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا می توانند به آن دسترسی داشته باشند. باید در نظر داشت که این تنها بخشی از بورسیه هایی است که از طرف دولت کانادا در اختیار شهروندان خارجی و بومی قرار می گیرد و لیست بسیار مفصلی از این بورسیه ها در وب سایت رسمی بورسیه های دولتی کشور کانادا یا وزارت آموزش و پرورش این کشور وجود دارد.

بورسیه های غیر دولتی در کانادا

علاوه بر دولت کانادا، سازمان های بسیار زیادی نیز در این کشور وجود دارند که بورسیه های مختلفی را در اختیار علاقمندان به تحصیل در کشور کانادا قرار می دهند. یکی از این بورسیه ها، بورسیه صندوق اکولوژیکی آنه والی است که در اختیار دانشجویانی قرار می گیرد که در رابطه با شرایط حیوانات و در سطح دکترا تحقیقات علمی را انجام می دهند. این بورسیه تنها در استان های کبک و بریتیش کلمبیا در دسترس قرار می گیرد.

بورس تحصیلی یابود کانادا یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی در کشور کانادا است که هزینه کامل تحصیل دانشجویان بریتانیایی در مقطع تحصیلات تکمیلی را فراهم می آورد. دانشجویانی که از این بورسیه استفاده می کنند حتی نیازی به پرداخت هزینه بلیت سفر خود به کشور مبدا و بازگشت به کانادا را نخواهند داشت و می توانند با استفاده از این بورسیه کلیه هزینه های زندگی خود در کشور کانادا را دریافت کنند. شهریه، هزینه محل اقامت و مواردی از این دست به وسیله این بورسیه قابل تامین است.

بورسیه تحصیلی امنیتی سرف شارک (Surfshark) یکی دیگر از بورسیه های در دسترس برای تحصیل در کشور کانادا است. افرادی که از این بورسیه تحصیلی استفاده می کنند باید یک مقاله علمی را در اختیار این نهاد قرار دهند و در نتیجه می توانند 2000$ به عنوان کمک هزینه دریافت کنند. این بورسیه از مقطع دبیرستان تا کارشناسی ارشد در دسترس است. مزیت اصلی استفاده از این بورسیه آن است که افراد با هر ملیتی قادر خواهند بود تا از آن بهره ببرند.

بورسیه های تحصیلی و فلوشیپ های ترودو یکی دیگر از بورسیه های در دسترس در کشور کانادا است. بنیاد ترودو بورسیه های تحصیلی زیادی را برای دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا در نظر گرفته است و در صورتی که دانشجویی در یکی از دانشگاه های مورد تایید این کشور به تحصیل پرداخته باشد، می تواند از این بورسیه ها استفاده کند.

شرایط گرفتن فول فاند از کشور کانادا

برای اینکه افراد متقاضی بتوانند فول فاند یا بورسیه از کانادا دریافت کنند، می بایست در رشته های مهندسی، بهداشت، علوم طبیعی علوم انسانی و علوم جتماعی دارای سطح بالایی از معدل و رزومه های علمی، پژوهشی، داشتن نمره زبان بالا و نیز یک انگیزه نامه قوی که بیانگر هدف از تحصیل در کاناداست، باشند.

کانادا جز کشورهاییست که در تخصیص بورسیه تحصیلی  به دانشجویان خود بسیار فعال است .

نکات مهم در خصوص فول فاند در کشور کانادا

  • در ابتدا باید ثبت نام در یکی از مقاطع تحصیلی دردانشگاه های کانادا
  • بورس تحصیلی می تواند تا سقف 50,000 دلار کانادا در سال ارزش داشته باشد
  • پیشرفت دانشگاهی، پتانسیل تحقیق و رهبری سه معیار ارزیابی یکسان برای واجد شرایط بودن برای فاندها یا بورسیه های تحصیلی است
  • معرفی شدن دانشجویان از سوی موسسه یا فرد اعطاکننده بورسیه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی اخذ بورسیه تحصیلی در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به مقاله بورسیه فول فاند کانادا مراجعه کنید.

نویسنده مطلب: مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.