چگونه یک پروپوزال سوشال مدیا مارکتینگ بنویسیم؟

بطور کلی هدف از یک پروپوزال کاری، توضیح خدمات و گستره فعالیت تیم یا شرکت شما برای بهبود کسب و کار کارفرما می باشد.

به طور اختصاصی پروپوزال سوشال مدیا بر روی قسمتی از فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی گوناگون نظیر اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، تلگرام، لینکدین و… می باشد.

برای نوشتن پروپوزال، استاندارد مشخص و تعریف شده ای که باید حتما از آن پیروی شود وجود ندارد و با توجه به خدمات شما و اهداف کاری تان، آیتم های آن می تواند متفاوت باشد. در این مطلب نمونه ای از یک پروپوزال سوشال مدیا را با هم بررسی می کنیم و آیتم های مهم آن را مشخص می کنیم.

فرمت کلی پروپوزال :

1- مقدمه

معرفی پروپوزال، اشاره به نقش سوشال مدیا در کسب و کار مورد نظر…

2- استراتژی کلان

تعریف کلی “نقشه راه پروژه ” و دلیل انتخاب پلتفرمی که قرار است در آن فعالیت صورت گیرد.

3- بررسی وضعیت فعلی بیزینس موردنظر

4- بررسی وضعیت رقیبان در پلتفرم های مشابه

5- تعریف استراتژی، تعیین اهداف و مشخص کردن بازه زمانی رسیدن به هر یک از آن ها برای هر پلتفرم

6- شرح جزئیات خدمات به صورت هفتگی یا ماهانه همراه با قیمت

7- آوردن تجارب و سوابق کاری مرتبط


حال به طور جزئی تر به بررسی یک پلتفرم (مثلا اینستاگرام) می پردازیم و مشخص می کنیم در هر یک از عنوان های کلی که ذکر شد به چه مواردی می توان پرداخت:

1- مقدمه

اشاره به اهمیت جایگاه امروز اینستاگرام از نظر محبوبیت، میزان دسترسی مخاطبان و فعالیت بیزینسی در این پلتفرم

2- استراتژی کلان

اگر اطلاع دارید که کارفرمای شما از حضور در شبکه های اجتماعی چه هدفی را دنبال می کند، با توجه به این موضوع استراتژی را نوشته یا پس از یک جلسه کاری با کارفرما و روشن شدن اهداف به آن بپردازید.

همچنین مزایای ورود کسب و کار مورد نظر به اینستاگرام را توضیح دهید و چند نمونه موفق را مثال بزنید.

3- بررسی وضعیت فعلی بیزینس موردنظر

در صورتی که بیزینس مورد نظر در اینستاگرام حضور دارد، لازم است برخی پارامترها مانند تعداد فالور، نرخ اینگیجمنت، تعداد پست گذاری در هفته، نرخ لایک به کامنت، نرخ رشد فالور، نوع پست گذاری و میزان جذابیت پیج، پروفایل و موارد دیگر بررسی و ارزیابی شود.

4- بررسی وضعیت رقیبان در پلتفرم های مشابه

تمام مواردی که در مورد قبلی گفته شد برای رقیبان این بیزینس نیز بررسی شود.

5- تعریف استراتژی، تعیین اهداف و مشخص کردن بازه زمانی رسیدن به هر یک از آن ها در اینستاگرام

برنامه پیشنهادی خود را با توجه به اهداف مدنظر کارفرما، وضعیت فعلی پیج و رقیبان به صورت جزئی تر شرح دهید و برای اهدافی که تعریف نموده اید، بازه زمانی مشخص کنید.

6- شرح جزئیات خدمات به صورت هفتگی یا ماهانه همراه با قیمت

برنامه پست گذاری، محتوای پست ها، مدیریت پیج و آنالیز آن را به صورت ماهانه یا هفتگی همراه با قیمت مشخص کنید.

7- آوردن نمونه کارهای قبلی فراموش نشود!


لینک چند نمونه سایت خارجی که به صورت رایگان می توانید در آن ها پروپوزال خود را طراحی کنید را برایتان آورده ام که از آن ها ایده بگیرید:

https://www.sendible.com/insights/social-media-proposal-template

https://qwilr.com/create/instagram-marketing-proposal/

https://www.pandadoc.com/social-media-marketing-proposal-template/

فراموش نکنید در کنار همه این پارامترها قالب پروپوزالی که ارائه می دهید در نگاه کارفرما تاثیر گذار است. پس به جذابیت قالب انتخابی خود توجه نموده، یک قالب ساده و در عین حال خیره کننده انتخاب کنید.

نویسنده مطلب: آسانا سلیم زاده- asana salimzadeh

منبع مطلب

نظرات
  1. Hosein می گوید

    ممنونم بابت تایمی که گذاشتید.در کلامِ شما حس کمک به همکار و هم نوع(بدون چشم داشت) را احساس کردم.درود به شما.

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.