طراح محصول حرفه‌ای، رزومه حرفه‌ای

۶ ماه پیش زمانی که به صورت جدی تصمیم گرفتیم تیم مرکزی طراحی محصول یکتانت رو تشکیل بدیم، روی جذب نیرو متمرکز شدیم و رزومه‌های زیادی از کانال‌های مختلف به دست‌مون می‌رسید.

من به واسطه گشتن توی تیم‌های مختلف از زمان ورودم به یکتانت، رزومه‌های زیادی برای پوزیشن‌های مختلف دیده بودم، اما رزومه‌های UI/UX Designerها و Product Designerها داستان‌شون متفاوت بود. تفاوت‌ش هم اینه که رزومه‌های این پوزیشن‌ها می‌تونن یه نمونه کار خیلی ساده و جمع‌وجور به حساب بیان که مدل فکری و کاری کاندیداها رو نشون‌ میدن، به همین دلیل هم توی پروسه جذب برای این پوزیشن، رزومه‌ها در کنار نمونه کارها یا همون پرتفولیو اهمیت خیلی زیادی پیدا می‌کنن.

چیزی که از همون روزهای اول جذب‌‌مون نظرم رو جلب کرد این بود که تعداد زیادی از رزومه‌هایی که به دست‌مون می‌رسیدن می‌تونستن با رعایت یه سری اصول، شانس بیش‌تری برای انتخاب شدن داشته باشن. توی این مدت چند نفر از کسانی که با واسطه می‌شناختم‌ هم ازم پرسیدن که شما توی بررسی رزومه‌ها چه مواردی رو در نظر می‌گیرین و زمانی که داشتم فیدبک‌هام رو روی رزومه‌هاشون می‌نوشتم دیدم نکات مشترک زیادی بین‌شون هست. این شد که حس کردم شاید اینجا نوشتن درباره‌شون به کسانی که در حال اپلای برای پوزیشن طراحی محصول یا طراحی رابط و تجربه کاربری هستن کمک کنه و از طرفی اینجا بتونیم نظرات مختلف رو درباره رزومه حرفه‌ای یه طراح محصول حرفه‌ای بشنویم و از هم بیش‌تر یاد بگیریم.


قبل از شروع لازمه بگم که:

  • ۱۰ تا موردی که توی این نوشته ذکر شدن نکته‌هایی هستن که به نظرم اگه توی ساختار و طراحی رعایت بشن، شانس قبول شدن رزومه‌ها و رفتن به مرحله بعد فرآیند جذب رو بالا می‌برن. مسلما سازمان‌های مختلف بنا به مقتضیات خودشون حتما نکته‌سنجی بیش‌تری توی بررسی رزومه‌ها به خرج میدن و معیارهای خاص خودشون (مثل میزان و جنس تجربه) رو هم برای فیلتر کردن رزومه‌ها و دعوت به مصاحبه دارن.
  • توی این نوشته به اصول و استانداردهای کلی رزومه ساختن اشاره نشده. حتما موارد عمومی مثل استفاده نکردن از عکس سلفی برای معرفی خودتون، ارسال رزومه با فرمت مناسب و … رو هم رعایت کنین.

۱. منحصربفرد باش.

مسلما از روزی که ایران‌تلنت و جاب‌ویژن‌ و محصول‌های مختلف داخلی و خارجی دیگه تمپلیت‌هایی برای ساخت رزومه برامون فراهم کردن، خیلی به زیبا و ساختارمندتر شدن رزومه‌ها کمک کردن، اما اگه طراح محصول هستین توصیه اکید اینه که سراغ تمپلیت‌های آماده نرین. به جاش از این فرصت فوق‌العاده برای نشون دادن توانایی‌ها و نقاط تمایزتون استفاده کنین. منحصربفرد باشین و استایل دیزاین‌تون رو توی رزومه‌تون نشون بدین. شرکت‌های خوب دنبال کسانی هستن که با کمک‌شون بتونن محصول بی‌رقیبی به بازار ارائه بدن، برای همین هم دنبال طراح محصولی می‌گردن که سبک خودش رو داشته باشه.

البته که لطفا همین‌جا خوندن رو متوقف نکنین و توی دیزاین رزومه‌ منحصربفردتون حتما مورد ۲ و ۳ و ۴ رو هم رعایت کنین 🙂

۲. ساده نگهش دار.

این جمله مورد علاقه من توی ادبیات طراحی محصوله: Keep it Simple.

درسته که قراره شما رو بر اساس رزومه‌تون قضاوت کنن و این فرصت فوق‌العاده‌ای برای معرفی خودتونه ولی حواس‌تون باشه که زیاده‌روی هم نکنین.

فردی که کارش بررسی و فیلتر رزومه‌ها توی شرکت‌های بزرگه که تعداد زیادی متقاضی براشون وجود داره، در بهترین حالت قراره که حدود یک ربع وقت روی بررسی رزومه و نمونه کارهای شما بذاره. برای موقعیت طراحی محصول بیش‌تر این زمان به بررسی نمونه کارها می‌گذره، بنابراین شاید چیزی حدود ۵ دقیقه از این زمان به رزومه‌تون برسه، پس خیلی مهمه که ساده و مختصر موارد لازم و اصلی رو ذکر کنین و به جاش وقت بیش‌تر و پرداختن به جزییات رو برای پرتفولیوتون و نمونه کارهاتون بذارین.

این ساده و مختصر بودن می‌تونه جنبه‌های مختلفی داشته باشه، مثلا:

  • اطلاعات اضافه ندین. آدرس دقیق شما با پلاک خونه‌تون توی رزومه هیچ کاربردی نداره. نهایتا ذکر کردن شهرتون و در بهترین حالت اینکه کجا می‌تونین مشغول به کار بشین کفایت می‌کنه. البته که اکثر نیروهای منابع انسانی توی تماس اولیه‌ای که با شما می‌گیرن این موارد رو چک و ثبت می‌کنن.
  • عکس‌های شلوغ بک‌گراند فقط تمرکز رو از روی اصل موضوع که شمایین برمی‌دارن.
  • توی تله دیزاین بیش‌ از حد از نیفتین. آیکون‌های زیاد و بعضا بی‌معنی رو حذف کنین و سعی کنین مینیمال طراحی کنین.

۳. استانداردها و اصول UI Design رو رعایت کن.

اگه توی رزومه‌تون اصول دیزاین رو رعایت نکنین، خیلی جای سوال وجود داره که آیا توی طراحی‌ها و خروجی‌هاتون هم همین‌طور عمل می‌کنین؟ این اصول رو بلد نیستین یا صرفا توی رزومه بی‌دقت بودین؟ هیچ کدوم از این‌ها برای کسایی که رزومه‌تون رو بررسی می‌کنن جالب نیست و احتمال‌ش زیاده که رزومه دیگه‌ای رو به شما ترجیح بدن.

اگه تازه‌کار باشین این مورد اهمیت بیش‌تری هم پیدا می‌کنه. کسانی که سابقه کاری دارن معمولا فیلترهای مجموعه‌‌های دیگه‌ای رو رد کردن و نمونه‌کارهای واقعی دارن که قابل بررسی و ارزیابی هستن. اما اگه شما تازه‌کار هستین و خودآموز و یا با شرکت توی دوره‌های مختلف با این حوزه آشنا شدین، اینجا می‌تونین نشون بدین که بلدین مواردی که یاد گرفتین رو به درستی توی انتقال مفهوم و اطلاعات به کار ببرین.

یه نمونه از عدم رعایت کنتراست توی رزومه‌ که برای یه طراح محصول به شدت تاثیر منفی داره.
یه نمونه از عدم رعایت کنتراست توی رزومه‌ که برای یه طراح محصول به شدت تاثیر منفی داره.

موارد اصلی که خیلی بیش‌تر از همه به چشم میان:

  • بخش‌بندی درست اطلاعات
  • تایپوگرافی و خوانایی متن
  • رعایت سلسله مراتب یا همون Hierarchy المان‌ها
  • استفاده‌ درست از رنگ‌ها و کنتراست
  • فاصله‌ها، گریدبندی و فضای سفید

۴. به رزومه‌ت به چشم یه محصول نگاه کن.

یکی از مواردی که توی همه مراحل جذب یه طراح محصول یا UI/UX Designer بررسی میشه، میزان توجه شما به نیازهای کاربر و تجربه خوب مخاطب‌تونه. این مساله توی رزومه‌تون هم خیلی خوب خودش رو نشون میده. زمانی که دارین رزومه‌تون رو آماده می‌کنین، بهش به چشم یه محصول نگاه کنین. کسی که داره رزومه شما رو بررسی می‌کنه کاربر و مخاطب شماست و لازمه به این فکر کنین که چطوری می‌تونین کارش رو راحت کنین و طوری دیزاین کنین که به راحت‌ترین روش ممکن به هدف‌ش برسه.

دقیقا همین جاست که می‌تونین توجه‌تون به کاربردپذیری رو نشون بدین. چند تا نمونه رو در ادامه می‌تونین ببینین:

  • حتما هر آدرس اینترنتی که توی رزومه‌تون میارین رو لینک کنین که راحت و با یه کلیک بشه بهشون دسترسی پیدا کرد. این شامل آدرس پروفایل لینکدین، Dribbble، Behance، گوگل‌درایوی که نمونه کارهاتون رو روش گذاشتین و … میشه. اگه حتی یه قدم جلوتر برین و پرتفو رو به عنوان یکی از المان‌های اصلی رزومه و در قالب دکمه CTAدار بیارین خیلی خیلی بهتره. همیشه مهم‌ترین المان‌ها رو بذارین دم‌دست‌ترین جاها و راه رسیدن بهشون رو راحت کنین.

دکمه CTA دیدن نمونه‌کارها، درست زیر اسم و پوزیشن و توی چشم‌ترین جای ممکن
دکمه CTA دیدن نمونه‌کارها، درست زیر اسم و پوزیشن و توی چشم‌ترین جای ممکن

  • اگه رزومه طولانی‌ای دارین و تونستین نمونه کارهاتون رو هم با کیفیت خوب ضمیمه رزومه‌تون کنین، بهتره که اول رزومه‌تون یه دایرکتوری بذارین که بشه با یه کلیک رفت به بخش مربوطه از پرتفولیوتون.
  • اگه نتونستین حجم عکس‌های نمونه کارتون رو پایین بیارین و عکس‌ها تار و مبهم میشه بهتره اصلا توی رزومه‌ نیاریدشون و به جاش لینک به مدیوم‌هایی بدین که برای ارائه نمونه کار مناسب هستن (مثل Dribbble، Behance، InVision و …)
  • عکس‌های سه‌بعدی و زاویه‌دار پر از جزییاتی که از فاصله زیاد از یه دیزاین می‌ذارین نمونه خوبی برای بررسی کارهاتون نیستن. توی یکی از بخش‌های کتاب Hundred Things Every Designer Needs to Know about People اتفاقا به همین مورد اشاره شده که سه‌ بعدی کردن تصاویر زحمت بیش‌تری به مغز آدم میده و زمان می‌بره تا آدم‌ها بتونن بُعد رو درک کنن و جزییات طرح رو متوجه بشن. سعی کنین طرح‌هاتون رو دو بعدی ارائه بدین، به خصوص اونایی که جزییات زیادی دارن.
چپتر ۳ از کتاب ۱۰۰ تا چیزی که هر دیزاینری باید درباره مردم بدونه.
چپتر ۳ از کتاب ۱۰۰ تا چیزی که هر دیزاینری باید درباره مردم بدونه.

  • سعی کنین از المان‌ها و دیزاین راحت‌الفهم (!) برای انتقال اطلاعات استفاده کنین. مثلا یکی از دیزاین‌هایی که خیلی مد شده و زیاد استفاده میشه و به نظرم واقعا کارایی پایینی دارن ستاره‌ها و بارهایی هستن که قراره میزان تسلط بر اسکیل‌ها و ابزارهای مختلف رو نشون بدن ولی به سختی اطلاعات به دردبخوری به آدم می‌دن. ۴ تا ستاره از ۵ تا توی Usability Test یعنی چی؟ آشنایی ۹۰ درصد با زپلین یعنی چقدر؟ پروگرس بار زیر دقیقا چی رو نشون میده؟
تنها برداشتی که از این میشه کرد اینه که استاد فیگما فوت کوزه‌گری رو نگفته باشه :)
تنها برداشتی که از این میشه کرد اینه که استاد فیگما فوت کوزه‌گری رو نگفته باشه 🙂

خیلی ساده می‌تونین ابزارهایی که باهاشون کار کردین رو با یه آیکون ساده نشون بدین. اگه مثلا میزان تسلط شما به فیگما برای مصاحبه‌کننده‌تون مهم باشه، حتما توی مصاحبه و تسک‌تون درباره‌ش مطمئن میشن و این درصدها و عددها در واقعیت برای کسی قابل استناد نیستن.

(این البته نظر شخصی منه. خوشحال میشم نظر شما رو هم توی کامنت‌ها در این باره بدونم.)

  • به جای اینکه توی هر کدوم از بخش‌های تجربه‌هاتون فقط ماه و سال شروع و پایان کارتون رو بذارین خیلی بهتره که به طول دوره کاری‌تون اشاره کنین. اینطوری توی زمانی که آدم‌ها برای حساب کتاب کردن باید خرج کنن صرفه‌جویی می‌کنین.

برای شما درک کدوم یکی از نمونه‌های زیر راحت‌تره؟

اشاره به دوره کاری با ماه و سال
اشاره به دوره کاری با ماه و سال

اشاره به طول دوره کارآموزی هم با ماه و سال هم با طول دوره
اشاره به طول دوره کارآموزی هم با ماه و سال هم با طول دوره

۵. به جزییات توجه کن.

شاید این نکته توی موردهای دیگه نهفته باشه ولی به دلیل اهمیتی که داره یه شماره رو کامل براش گذاشتم که بازم بگم که خیلی مهمه که مهارت‌های لازم طراحی مثل جزئی‌نگری و توجه‌تون به UX Writing رو توی رزومه‌تون هم نشون بدین.

غلط‌های املایی و تایپوها، غلط دستور زبانی مثل استفاده نادرست از ه کسره، کپی‌ پیست‌های اشتباه و تکرار دوباره سطرها و جمله‌ها مواردی هستن که متاسفانه به کرات توی رزومه‌ها دیده میشن. شاید غلط املایی به تنهایی باعث رد شدن رزومه شما نشه اما تاثیر منفی روی ذهن بررسی‌کننده رزومه شما میذاره و در کنار چند تا مورد منفی دیگه توی رزومه‌تون می‌تونه شانس موفقیت‌تون رو کم کنه.

۶. پیش‌فرض‌‌های بدیهی رو حذف کن.

با توجه به اینکه فضای محدودی برای ارائه خودتون دارین به نظرم خیلی خوبه که موارد بدیهی رو حذف کنین و به جاش به تجربه‌های منحصربفردتون توی کاری که کردین و محصولی که ساختین اشاره کنین. مثلا اگه شما حدود ۲-۳ سال تجربه به عنوان یه دیزاینر دارین، حتما وایرفریم و پروتوتایپ کردن رو بلدین و این موارد جزو انتظارات اولیه‌ای هست که از یه دیزاینر وجود داره، بنابراین کسی که داره رزومه شما رو میخونه و کارش رو بلده از روی تجربه‌تون متوجه این موارد میشه و بیش‌تر دل‌ش میخواد بدونه که شما چه خروجی‌هایی داشتین. البته که اگه تازه‌کار هستین و خودآموز یا با شرکت توی دوره‌های مختلف دیزاین رو یاد گرفتین، اشاره کردن به این موارد مشکلی نداره و خوبه که بگین چه مواردی رو تمرین کردین.

۷. از خروجی‌ها و اثری که ایجاد کردی بگو.

زمانی که دارین از تجربه‌تون توی پروژه‌ها و سازمان‌های مختلف می‌گین، خیلی بهتره که به جای اینکه فقط بگین ۱ سال توی یه شرکتی UI/UX Designer بودین یا اینکه چند ماه فریلنس کار کردین، توی چند تا جمله ساده بگین که دقیقا نقش‌تون چی بوده و روی چیا کار کردین. مثلا می‌تونین به موارد زیر اشاره کنین:

  • کار روی ورژن موبایل، اپ، پنل‌های کاربری و …
  • تجربه‌ دیزاین از صفر یا ریدیزاین محصولی که قبلا وجود داشته.
  • تجربه تست و مصاحبه گرفتن.
  • به تنهایی کار می‌کردین یا عضوی از یه تیم چند نفره بودین.
  • اشاره به بهبودهایی که ایجاد کردین با ارائه دیتا به صورت عددی و درصدی
  • کار کردن روی دیزاین‌سیستم‌ها
  • تجربه منتورشیپ، شرکت و همکاری توی فرآیند جذب و استخدام و …

۸. صادق باش.

مطمئنا همه‌مون حواس‌مون هست که توی رزومه‌مون از حقیقت دور نشیم و به مهارت‌ها و تجربه‌هایی که نداریم اشاره نکنیم، اما به نظرم خوبه یه مرحله فراتر هم بریم و درباره مواردی که اطلاعات خیلی محدودی ازشون داریم هم ادعایی نکنیم. مثلا اگه یه بار یه مقاله درباره Gamification خوندیم یا توی یه ارائه درباره این موضوع شرکت کردیم بهتره که توی رزومه‌مون به عنوان مهارت نیاریم‌ش. مصاحبه‌کننده‌ای که کارش رو بلده توی ۲-۳ دقیقه صحبت با ما متوجه میشه که واقعا سر از Gamification درمیاریم و تجربه‌ای توش داریم یا نه، پس بهتره از همون اول صادق باشیم و همون‌طوری که هستیم خودمون رو ارائه کنیم. شاید خیلی بهتر باشه این موارد رو به عنوان علاقه‌مندی‌تون ذکر کنین نه مهارت‌هاتون.

۹. رزومه‌ت رو کاستومایز کن.

معمولا زمانی که دنبال کار جدید می‌گردیم، یکی دو تا شرکت هستن که براشون اشتیاق بیش‌تری داریم و کار کردن توی اون تیم‌ها برامون خیلی مهمه. اگه انرژی و شوق کافی رو برای ملحق شدن به یه تیم خاص دارین، چند قدم فراتر بذارین و رزومه‌تون رو برای اون سازمان و تیم خاص شخصی‌سازی کنین:

  • اگه مهارت یا آشنایی با ابزارهایی خاصی دارین که توی اون صنعت و حوزه کاری اهمیت بیش‌تری داره حتما بهش اشاره کنین. مثلا توی یه شرکت دیجیتال مارکتینگ آشنایی با گوگل‌آنالتیکس و تگ‌منجر یه پوینت مثبت به حساب میاد.
  • اگه نمونه کار مشابه توی اون صنعت و حوزه کاری دارین حتما توی نمونه‌کارهاتون بیارین. اگه مثلا اون شرکت توی حوزه B2B داره کار می‌کنه، علاقه‌منده که نمونه کارهای دیزاین پنل‌های کاربری شما رو هم حتما ببینه.
  • اگه واقعا مصمم‌ هستین که نظر اون تیم رو جلب کنین، بهشون یه پیشنهاد برای بهبود محصول‌شون و یه ریدیزاین بدین. درسته که این کار ازتون زمان و انرژی زیادی می‌بره اما اینجوری مثل یه ستاره بین بقیه کاندیداها می‌درخشید و علاقه‌تون به محصول اون تیم رو نشون میدین. مطمئن باشین هیچی برای تیم جذب یه شرکت از این جذاب‌تر نیست.

۱۰. حواست باشه که خودت رو چطور معرفی می‌کنی.

عنوانی که از خودمون توی رزومه میذاریم شاید توی قدم اول خیلی مهم به نظر نیاد، اما توی ذهن کسی که داره رزومه شما رو بررسی می‌کنه و احیانا قراره بعدا با شما مصاحبه کنه رد خودش رو به جا می‌ذاره.

اینکه خودتون رو UI/UX Designer معرفی می‌کنین یا فقط UX Designer یا Product Designer یا UX Researcher و … تفاوت ایجاد می‌کنه و مشخص می‌کنه که تیم جذب باید از شما چه انتظاری داشته باشه.

باز هم در راستای رعایت صداقت، مثلا اگه واقعا کار از جنس Product Design نکردین، بهتره که خودتون رو هم با این عنوان معرفی نکنین. اگه این پوزیشن مقصدیه که برای خودتون توی مسیر کاری‌تون متصور شدین، می‌تونین توی مصاحبه‌ها درباره‌ش صحبت کنین و مطمئن بشین که چنین مسیر و فرصتی براتون وجود داره و می‌تونین در جهت‌ش حرکت کنین.

از طرف دیگه توی بعضی از رزومه‌ها هم بعضا عنوان‌هایی مثل Front-end Developer & Designer دیده میشه. این عنوان‌ها شاید توی استارتاپ‌های کوچیک ازشون استقبال بشه ولی برای شرکت‌های بزرگ‌تر که ترجیح میدن تخصصی‌تر کار کنن ابهام ایجاد کنه و این حس رو منتقل کنه که شما هنوز حوزه تخصصی‌تون رو انتخاب نکردین. حتما این موارد رو توی انتخاب سازمانی که براش اپلای می‌کنین لحاظ کنین و توی قدم بعد یعنی ارسال رزومه هم در نظر داشته باشین.


این ۱۰ تا مورد از اصلی‌ترین نکته‌هایی بودن که بین رزومه‌هایی که دیده بودم پرتکرارتر و برام از بقیه پررنگ‌تر بودن. شما هم اگه طراح محصول یا UI/UX Designer هستین و جایی فیدبکی گرفتین که به بهتر شدن رزومه‌تون کمک کرده یا خودتون توی فرآیند جذب درگیر هستین و نکته‌ای هست که به نظرتون جا مونده کامنت بذارین تا از هم یاد بگیریم.

نویسنده مطلب: مریم اسماعیلی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.