کشورهایی که مدرک پزشکی ایران را قبول دارند کدم‌اند؟

در سال‌های اخیر بسیاری از پزشکان برای تشکیل زندگی بهتر و ادامه فعالیت حرفه‌ای خود تصمیم به مهاجرت به کشورهای اروپایی گرفته‌اند. در این میان برخی از دانشجویان رشته پزشکی نیز از به فکر شروع فعالیت حرفه‌ای خود در کشورهای پیشرفته اروپایی هستند. معمولاً در این مسیر سؤال‌های زیادی مطرح می‌شود. از هزینه و انتخاب کشور که بگذریم اعتبار مدرک پزشکی ایران برای بسیاری از افراد مورد سؤال است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اعتبار مدرک پزشکی ایران در اروپا بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه موسسه حقوقی سایرس باشید.

طبابت در قلب اروپا، چرا پزشکان قاره سبز را برای فعالیت انتخاب می‌کنند؟

قاره اروپا را می‌توان یکی از پیشگامان رشته پزشکی در دنیا دانست. کشورهای واقع در این قاره ازنظر علمی سرمایه‌گذاری زیادی بر روی رشته پزشکی انجام داده‌اند. به همین دلیل علم پزشکی در کشورهای توسعه‌یافته این قاره نظیر آلمان یا انگلیس بسیار پیشرفته است. از طرف دیگر درآمد پزشکان در کشورهای اروپایی بسیار بالاست. به‌طوری‌که در اکثر کشورها درآمد پزشکان سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است. جدای از درآمد، شرایط ایده آل اقتصادی و اجتماعی نیز بسیاری از پزشکان را به فکر مهاجرت و دریافت اقامت اروپا انداخته است.

منظور از اعتبار مدرک پزشکی چیست؟

در سراسر دنیا برخی از دانشگاه‌ها اعتبار بالاتر و برخی دانشگاه اعتبار کمتری دارند. سیستم‌های آموزشی نیز لیستی از دانشگاه‌های موردقبول خود را تهیه و صرفاً مدرک تحصیلی این رشته‌ها را قابل‌اعتنا می‌دانند. برای مثال وزارت علوم مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس برخی کشورهای شرق دور نظیر فیلیپین یا تایلند را تائید نمی‌کند. در کشورهای اروپایی نیز این مسئله صادق است. در حقیقت این کشورها نیز مدرک سایر کشورها را بر اساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها ارزش‌گذاری می‌کنند.

معادل‌سازی، نقطه شروع طبابت در کشورهای اروپایی

در تمامی کشورها برای فعالیت حرفه‌ای نیاز به مجوز داریم.  طبیعتاً با توجه به حساسیت رشته پزشکی، نگاه‌ها به این شغل و رشته دقیق‌تر و ظریف‌تر است. به همین دلیل تقریباً تمامی کشورهای دنیا فرآیند معادل‌سازی مدرک پزشکی را با دقت انجام می‌دهند. در فرآیند معادل‌سازی معمولاً توانایی علمی و تخصصی داوطلب موردسنجش قرار می‌گیرد. در بسیاری از کشورها صرفاً به آزمون علمی برای معادل‌سازی بسنده نمی‌شود بلکه داوطلب باید در یک دوره کوتاه آموزشی نیز شرکت کند.

در کدام کشور معادل‌سازی راحت‌تر انجام می‌شود؟

در اکثر کشورهای اروپایی قوانین سفت و سختی برای معادل‌سازی وجود دارد. در حقیقت نمی‌توان گفت که معادل‌سازی مدرک پزشکی در کدام کشور بهتر و راحت‌تر است. البته باید توجه داشت کشورهایی که برای مدرک پزشکی ایران اعتبار بالاتری را در نظر بگیرند، می‌توانند گزینه‌های بهتری برای مهاجرت پزشکان باشند.

کدام کشور اروپایی برای مهاجرت پزشکان بهتر است؟

در هیچ‌کدام از روش‌های مهاجرتی مانند اقامت کاری، اقامت تمکن مالی اروپا و اقامت سرمایه‌گذاری نمی‌توان یک کشور را به‌عنوان کشور مناسب معرفی کرد. در حقیقت هر شخص بایستی بر اساس انتظارات و نیازهای خود بهترین کشور را انتخاب کند. پس از بررسی اعتبار مدرک پزشکی ایران و معادل‌سازی آن، بد نیست نگاهی به کشورهای مناسب برای مهاجرت پزشکان داشته باشیم.

۱- آلمان، پزشکی در سرزمین آهنین

ویزای کاری آلمان در کنار تمکن مالی اسپانیا از پر تقاضاترین انواع ویزای اروپا به شمار می‌رود. ویزای پزشکان نیز زیرمجموعه ویزای کاری قرار می‌گیرد. آلمان به دلیل برخورداری از اقتصادی توسعه‌یافته، فرهنگ غنی و شرایط اجتماعی مناسب به یکی از مقاصد جذاب پزشکان تبدیل‌شده است. البته میزان درآمد پزشکان در آلمان نیز بسیار بالاست و بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار یورو برآورد می‌شود. طبیعتاً باگذشت زمان و اخذ مدارک تخصصی می‌توان انتظار درآمد بسیار بالاتری را داشت.

۲- فرانسه، کشور محبوب پزشکان در اروپا

فرانسه نیز یکی از دیگر کشورهای محبوب اروپایی برای مهاجرت پزشکان است. این کشور با برخورداری از یک سیستم مدرن درمانی، امکان کسب درآمد بالایی را برای پزشکان فراهم کرده است. از طرف دیگر شرایط ایده آل اقتصادی و اجتماعی فرانسه را به یکی از گزینه‌های محبوب و جذاب برای دریافت اقامت اروپا تبدیل کرده است.

۳- اتریش، کشور محبوب در شمال اروپا

اتریش یکی دیگر از کشورهای محبوب پزشکان برای مهاجرت محسوب می‌شود. رشته پزشکی این کشور یکی از بهترین رشته های تحصیلی در اروپا به‌حساب می‌آید. در کنار پزشکان داخلی، پزشکان خارجی و مهاجر به اتریش نیز می‌توانند درآمد بالایی کسب کنند. این کشور با برخورداری از بیمارستان و تجهیزات مدرن و استفاده از آخرین یافته‌های علم پزشکی یکی کشورهای پیشرو اروپا در این زمینه به‌حساب می‌آید.

پزشکان در انتخاب کشور باید به چه نکاتی دقت کنند؟

پزشکانی که قصد اخذ اقامت اروپا را دارند باید در انتخاب کشور به نیازها، شرایط مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دقت کنند. البته این تحلیل و بررسی صرفاً به پزشکان محدود نمی‌شود بلکه شامل انواع ویزا مانند ویزای کاری، ویزای جاب سیکر اتریش، بلوکارت آلمان و به‌طورکلی هر روش مهاجرتی می‌شود. اگر بخواهیم شفاف‌تر صحبت کنیم باید بگوییم هر فرد باید بر اساس شرایط خود بهترین انتخاب را انجام دهد.

مهاجرت به اروپا با موسسه حقوقی سایرس

در این مقاله به بررسی اعتبار مدرک پزشکی ایران در اروپا و معادل‌سازی آن پرداختیم. فرآیند مهاجرت به اروپا با هر روشی دردسرها و چالش‌های خاص خود را دارد. در مسیر مهاجرت به اروپا می‌توانید روی کمک موسسه سایرس حساب باز کنید. ما در سایرس افتخار داریم که امکان دریافت اقامت اروپا را از طریق تمکن مالی اروپا، اقامت سرمایه گذاری اروپا، ویزای کارآفرینی، ثبت شرکت و همچنین اقامت از طریق مجوز برای متقاضیان فراهم کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی می‌توانید با شماره‌های اعلام‌شده در سایت تماس حاصل کنید.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.