کارشناسی ارشد به ایستگاه پذیرش بدون کنکور رسید!

این روزها خبر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آن هم با شیوه ای متفاوت نسبت به سال های گذشته در صدر اخبار پر حاشیه تحصیلی قرار دارد. ماجرا از این قرار است که سازمان سنجش آموزش کشور بخشی از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را که طی برگزاری آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال 99 تکمیل نشده بود، به ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد و سراسری اختصاص داده تا بدین ترتیب شرایط تحصیل در این مقطع برای کلیه علاقه مندان فراهم گردد.

پذیرش بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد سال جاری را می توان همان فرآیند تکمیل ظرفیت آزمون ارشد سال 99 اما با روشی متفاوت تلقی کرد.

امکان پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور فراهم شد!

در دوره های پیشین، ثبت نام بدون کنکور ارشد صرفا در مورد تعداد بسیار محدودی از داوطلبان که از آن ها با عنوان استعداد درخشان یاد می شود انجام می گرفت. به این صورت که هر دانشگاه با در نظر گرفتن 10 الی 15 درصد ظرفیت رشته های با آزمون خود، از متقاضیان واجد شرایط سهمیه استعداد درخشان ثبت نام به عمل می آورد.

اما امسال داستان متفاوت بوده و سازمان سنجش برای تمامی متقاضیان تحصیل در این مقطع نیز شانس قبولی در دانشگاه های سراسری و آزاد را در نظر گرفته است. طرح اولیه این مصوبه درفاصله بین مرداد تا آبان ماه در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مطرح شد و پس از بررسی های بسیار، نتیجه نهایی آن در آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org به اطلاع عموم رسید.

پذیرش در مقطع ارشد بر اساس سوابق تحصیلی در چه رشته ها و چه دانشگاه هایی انجام می شود؟

ظرفیت پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد هر رشته و دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته آن مشخص می گردد. مسلما پس از اعلام نتایج نهایی همواره ظرفیت مازاد و تکمیل نشده در رشته های کم متقاضی باقی می ماند. با توجه به این که به نظر می رسد تعداد انتخاب رشته کننده های مردود در سال جاری کم بوده و هنوز هم صندلی خالی در دانشگاه های سراسری و آزاد وجود داشته باشد، بنا شد مطابق با روال هر سال اما در سطحی وسیع تر و به روش بدون آزمون یا همان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، تکمیل ظرفیت صورت بگیرد.

شرکت کنندگان در پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد باید از ضوابط تعیین شده در دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته مربوطه برخوردار باشند.

با وجود پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، امسال تکمیل ظرفیت ارشد داریم؟

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، تکمیل ظرفیت در مقطع کارشناسی ارشد امسال نیز اجرا خواهد شد. با این تفاوت که در سال های گذشته، تنها متقاضیانی که در آزمون شرکت کرده و یا در هیچ یک از انتخاب های خود پذیرفته نشده و یا از رشته محل قبولی خود رضایت خاطر نداشتند، می توانستند در این فرآیند شرکت نمایند.

اما در سال 99 حتی داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده اند نیز مجاز به ثبت نام در این مرحله هستند. البته این دسته از افراد باید دارای تمامی شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری که در دفترچه مربوطه قید می گردد، باشند.

پس اگر از علاقه مندان به ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد هستید و معدل تراز شده دوره کارشناسی شما در محدوده قابل قبولی قرار دارد، لازم است منتظر انتشار فایل دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته باشید تا با آگاهی کافی در فرآیند نام برده شرکت کنید.

زمان بندی ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد

با توجه به این که مهلت نام نویسی بدون آزمون این مقطع در فاصله بین 25 لغایت 30 آذر ماه سال جاری از طریق سایت sanjesh.org انجام خواهد شد، داوطلبان می توانند همزمان با آغاز فرآیند نام نویسی، دفترچه راهنمای مربوطه را نیز از طریق سایت مذکور دریافت نمایند.

جالب است بدانید که ستاد ملی کرونا نیز در تصمیم اجرای این فرآیند نقش دارد. شاید بتوان از این زاویه مسئله را تحلیل نمود که بر اساس تغییراتی که پیدایش و گسترش این ویروس در روند برگزاری اکثر آزمون های سال 99 ایجاد کرد، تعدادی از داوطلبان روحیه خود را از دست داده و از شرکت در آزمون منصرف گشتند و یا در نتیجه تعویق هایی که در اجرای کنکور ارشد اتفاق افتاد از طی ادامه مسیر خود برای دستیابی به موفقیت در این زمینه نا امید شدند. بر همین مبنا، برگزاری این مرحله فرصتی شد تا علاقه مندان به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، بتوانند در رشته مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

نویسنده مطلب: ایران مشاوره

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.