چگونه ویزای کاری آلمان را به دست آوریم؟

یکی از پرطرفدارترین راه های ورود به آلمان، ویزای کاری این کشور است. طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹ بیشترین ویزای کاری اروپا و شنگن از کشور آلمان صادر شده است. حقوق متناسب با هزینه های زندگی، زندگی آسان، آرامش، امکانات شهروندی بالا مانند بیمه خدمات درمانی جامع و خدمات تحصیلی مختلف موجب شده تا آلمان مورد توجه نیروی متخصص قرار بگیرد. بر اساس قانون ۱۸c کشور آلمان، ویزای جستجوی کار مجوزی است که به افراد تحصیل کرده اجازه می دهد تا به مدت ۶ ماه در کشور آلمان برای یافتن شغل مناسب با شرایط خود، اقامت داشته باشد. در ادامه شما را برای اخذ ویزای کاریابی آلمان به عنوان یکی از راه های اقامت اروپا راهنمایی می کنیم.

شرایط لازم برای اخذ ویزای کار آلمان

اخذ ویزای کار و اقامت آلمان برای مشاغل و تخصص هایی راحت است که این کشور با کمبود آنها مواجه می شود. رشته های فنی مهندسی به خصوص مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و پرستاری به راحتی پذیرش می شوند.

شرایطی که برای اخذ ویزای کاری آلمان اهمیت دارند عبارتند از:

  1. انطباق تحصیلات متقاضی با مشاغلی که توسط دولت آلمان اعلام نیاز شده اند
  2. داشتن سابقه کاری ۳ تا ۵ ساله مرتبط با رشته تحصیلی
  3. آشنایی با زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح لازم

لطفا به این نکته توجه کنید که برای اخذ ویزای جستجوی کار نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید ولی تسلط داشتن به زبان آلمانی یا انگلیسی شانس انتخاب شما را افزایش می دهد. در اصل بررسی شرایطی مانند سابقه تحصیلی، سابقه کاری، مهارت و دانش زبانی، سفارت را قانع می کند که فرد برای ورود به آلمان و استخدام شدن در آنجا شرایط لازم را دارد.

برای اخذ ویزای کاری می توانید از دو روش اقدام کنید. اول آنکه رزومه خود را به شرکت های کاریابی بدهید تا برای شما کاری مناسب پیدا کنند. سپس کارفرما قراردادی را برای شما تنظیم کرده که میزان حقوق شما باید حدود ۵۰ هزار یورو در سال باشد و از طریق سفارت اقدامات لازم را برای اخذ ویزای کاری آلمان انجام می دهد. سپس شما به آلمان سفر کرده و مراحل اداری را طی می کنید. در این روش که اصطلاحا به بلوکارت معروف است متقاضی باید تحصیلاتی مرتبط با فرصت شغل مورد نظر و سابقه کاری مرتبط داشته باشد.

در روش دوم به آلمان سفر می کنید و ۶ ماه فرصت دارید تا کاری مناسب پیدا کنید. در صورتی که موفق نشدید راه هایی وجود دارند که این ویزا را تمدید کنید. این روش به ویزای جستجوی کار شهرت دارد. این نوع ویزا کوتاه مدت است و به فرد اجازه می دهد بدون دعوتنامه و قراردادکاری وارد خاک آلمان شوند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار آلمان

ارائه مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط با شغل مورد نظر همچنین سوابق شغلی مناسب شانس شما را برای اخذ ویزای کاریابی آلمان بالا می برد. در نظر داشته باشید که باید تمام مدارک مورد نیاز را تکمیل سپس برای اخذ ویزا اقدام کنید. نقص در پرونده می تواند درخواست ویزای شما را رجکت کرده و یا زمان صدور آن را به تاخیر بیاندازد. برای اخذ ویزای کاری آلمان باید مدارکی را رائه دهید که به شرح ذیل هستند:

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • قراردادکاری
  • مدارک تحصیلی
  • سوابق کاری
  • رزومه
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه درمانی

مزایای مهاجرت از طریق کاریابی به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان امنیت شغلی و اجتماعی، آرامش و رفاه شما و خانواده تان را به ارمغان می آورد.  آلمان یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپا از لحاظ اقتصادی است. در میان ۵۰۰ ابر شرکت های جهانی، ۵۳ شرکت در آلمان هستند. در میان این شرکت ها نام شرکت هایی مانند فولکس‌واگن، آلیانتس، دایملر، بنز، بی‌ام‌ و، زیمنس، و بایر توجه همه را به خود جلب می کند. این غول های جهانی به نیروی متخصص نیاز دارند و هدف مناسبی برای علاقمندان به اخذ ویزای کار آلمان به حساب می آیند.

افرادی که از طریق ویزای کاری اقدام به مهاجرت به آلمان می کنند امکان اخذ ویزا برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را دارند. کلیه اعضای خانواده می توانند از خدمات شهروندی و رفاهی مانند بیمه جامع و تحصیل رایگان فرزندان استفاده کنند. همچنین دارندگان ویزای کاری آلمان امکان سفر بدون نیاز به اخذ ویزا را به کلیه کشورهای حوزه شنگن دارند.

از طریق بلوکارت، میتوانید از ابتدا و به صورت همزمان برای اخذ ویزای همسر و فرزندان اقدام کنید ولی در صورتی که از طریق ویزای جستجوی کار اقدام می کنید، ابتدا فرد به آلمان سفر می کند و بعد از یافتن شغل مناسب می تواند برای همراهان خود اقدام کند.

شرایط کاریابی در آلمان برای ایرانیان

شرایط کار در آلمان موضوعی کاملا نسبی است که به دانش علمی، تخصص، سن و تسلط فرد به زبان آلمانی یا انگلیسی بستگی دارد. مواردی که ذکر شد شرایط و وضعیت استخدامی شما را مشخص می کند. هر چقدر دانش و تخصص شما بالاتر باشد شانس پذیرش شما در مشاغل بهتر نیز بالاتر می رود.

آلمان در فهرست کشورهایی است که توانسته برای اتباع خارجی شرایط کار و زندگی مناسبی را فراهم کند. در نهایت می توان گفت که شرایط کار برای اتباع خارجی با شهروندان آلمانی تفاوت زیادی ندارد.

تسهیل در صدور ویزای کاریابی آلمان در سال های اخیر

با پا به سن گذاشتن جمعیت آلمان و در نتیجه رشد منفی آن، این کشور قطعا با کمبود نیروی کار جوان دوره دیده یا نیروی کار متخصص روبه رو خواهد شد. بازار کار در این کشور عالی است به طوری که پایین ترین نرخ بیکاری را در آلمان مشاهده می کنید. به همین دلیل دولت آلمان بازار کار این کشور را مختص به نیروی کار داخلی نکرده است و از متخصصین رشته های مورد نیاز در آلمان از سراسر دنیا دعوت به همکاری می کند.

بهترین شهرها برای اخذ ویزای کاریابی آلمان

بهتر است پیش از ورود به آلمان راجع به شهرهای مختلف آن و فرصت های شغلی مرتبط تحقیقات لازم را به عمل آورید. به این ترتیب نه تنها در زمان صرفه جویی می کنید بلکه شانس پیدا کردن شغلی مناسب را افزایش دهید. فرصت های شغلی بیشتری در شهرهای صنعتی مانند کلن، هامبورگ، مونیخ، برلین و دوسلدورف وجود دارد.

نویسنده مطلب: موسسه حقوقی بین المللی سایرس

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.