چطور یک رزومه برنامه نویسی خوب بنویسیم؟

خیلی از ما برنامه نویس ها مهارت های زیادی در زمینه برنامه نویسی داریم اما وقتی پای صحبت کردن و مصاحبه وسط باشد، نمیتوانیم تواناییهایمان را آنطور که باید، به نمایش بگذاریم. یک از مواردی که در نمایش تواناییهای ما به شدت مهم است، رزومه برنامه نویسی ماست. در این مطلب، ما درباره نوشتن یک رزومه خوب برنامه نویسی آشنا خواهیم شد.در اینجا به چند نکته که نیاز است در رزومه برنامه نویس رعایت شود، اشاره میکنیم:

کدفرند،دوست برنامه نویس من
کدفرند،دوست برنامه نویس من

1-سوابق کاری تیغ دولبه

بسیاری از برنامه نویسان یک لیست بلند بالا از جاهایی که کار کرده اند، در رزومه مینویسند. از دید یک کارفرما، این موضوع نه تنها خوب نیست، بلکه بد هم هست! اولین سوالی که به ذهن آنها میرسد این است که چرا این شخص هر ۲ یا ۳ ماه، کارش را عوض کرده است؟ اگر کار شما به صورت همکاری پروژه ای یا مشاوره بوده است، حتما این موضوع را قید کنید. در غیر این صورت، به احتمال زیاد، کارفرما از اینکه شما هر چند ماه کارتان را عوض کرده اید، احساس خطر میکند.

2-رزومه برنامه نویسی تان را زیاد طولانی نکنید

سعی کنید درگیر جزئیات بیهوده نشوید و بیش از حد ننویسید. یک رزومه بیش از حد طولانی، از حوصله مطالعه کننده، خارج است. یک رزومه برای اینکه توجه کارفرما را جلب کند، لزوما نباید طولانی باشد. قواعد نگارشی را رعایت کنید و رزومه منظمی بنویسید که کارفرما را نترساند!

3-از نوشتن زندگینامه و اهداف در رزومه بپرهیزید

نوشتن زندگینامه و این قبیل جملات، وقت خواننده رزومه شما را تلف میکند. جملاتی از قبیل: “برنامه نویس حرفه ای با ۱۰ سال سابقه تولید نرم افزار در زمینه دات نت و…” جملات بی ارزشی هستند که اکثر ما با آنها شروع میکنیم و جالب اینجاست که اصلا ارزشی ندارند و به شدت تکراری هستند. لطفا از آنها استفاده نکنید.

قصه نوشتن “اهداف” کمی متفاوت تر است. اصلا هدف ها چه هستند و چرا آنها را در رزومه مینویسیم؟ بیایید با یک مثال صحبت کنیم. فرض کنید سوابق کاری شما نشان میدهد که یک برنامه نویس ویندوز بوده اید با سابقه ساخت کنترل های سفارشی در دات نت. در صورتی که مصاحبه کننده رزومه شما را بخواند، نتیجه میگیرد که شما قصد دارید در کار جدید، به ساختن کنترل های سفارشی دات نت ادامه بدهید. در این صورت نیازی به نوشتن “اهداف” ندارید.

از طرف دیگر اگر هدف شما در کار جدید متفاوت است، باید این موضوع را بنویسید. مثلا اگر تا به حال کنترل های سفارشی ویندوزی مینوشتید اما قصد دارید در کار جدید، طراح وب باشید، باید این نکته را در قسمت اهداف کاریتان بنویسید تا مصاحبه کننده بداند شما تمایل به انجام چه کاری دارید.در این صورت، کارفرما میداند که شما قصد انجام چه کاری را دارید و وقت شما و خود او، تلف نمیشود. چراکه در تعداد زیادی از مصاحبه های کاری، بعد از مصاحبه مشخص میشود که کار شرکت، با چیزی که شما مد نظر دارید، همخوانی ندارد.

4-مهارتهایتان در مرکز توجه قرار دهید

خواندن جزئیات خسته کننده در مورد اینکه شما چطور و چگونه کاری را انجام داده اید، یا اینکه چه ایده آل هایی دارید و این دست مطالب، از حوصله یک مصاحبه کننده خار است. یک مصاحبه کننده ترجیح میدهد که بتواند خیلی سریع، با مهارت ها و معلومات شما آشنا شود. تا ببیند آیا شما حداقل توانایی های مورد نظر او برای گرفتن شغل را دارید یا خیر.

5-مدارک تحصیلیتان را در آخر رزومه برنامه نویسی تان بنویسید نه اول!

بعضی از مدیران، به تحصیلات و مدارج تحصیلی شما اهمیت زیادی میدهند، اما معمولا اینطور نیست. بیشتر مدیران به این نکته زیاد اهمیت نمیدهند. بنابراین عاقلانه نیست اگر رزومه تان را با یکموضوع کم اهمیت تر شروع کنید. مدارج تحصیلتان را لیست کنید، اما در انتهای رزومه. نکته مهم ایناست که، یک کارفرما معمولا علاقه ای به داشتن اطلاعات درباره مدرک تحصیلی شما ندارد، مگر اینکه قسمت ابتدای رزومه شما چشم او را گرفته باشد.

6-از خود تعریف و تمجید نکنید

در بسیاری از رزومه ها مشاهده می‌کنیم که افراد جملاتی همچون «با بیش از ۱۰ سال سابقه ی درخشان به عنوان برنامه نویس ارشد»، «کاملا حرفه یی در زمینه ی …» و غیره در رزومه ی خود می‌آورند که خبر ناراحت‌کننده این است که با توجه به این که اکثر متقاضیان کار در مورد مهارت های خود غلو می‌کنند و در رزومه برنامه نویسی خود بیش از آن که مهارت هایشان را بنویسند، آمال و آرزوهایشان را درج می‌کنند، برخی از مدیران منابع انسانی نسبت به گونه جملات آلرژی پیدا کرده و دیدن این دست جملات را یکی از نشانه‌های عدم دعوت کردن فرد برای مصاحبه در نظر می‌گیرند.

7-از مسائل حاشیه ای دوری کنید

برخی متقاضیان هستند که تمایل شدیدی دارند تا یکسری مسائل حاشیه یی را وارد رزومه برنامه نویسی خود کنند که از آن جمله می‌توان به دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی، پیشینه ی خانوادگی، علائق فردی و … اشاره کرد. این دست اطلاعات بیش از آن که کمک به فرایند استخدامی شما کنند، می‌توانند منجر به از دست دادن یک فرصت شغلی شاید خوب شوند!

نویسنده مطلب: کدفرند(دوست برنامه نویس من)

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.