ویزای آلمان و سایت ویزامتریک

تجربه من از شرایط دریافت ویزای آلمان و سایت ویزامتریک، تجربه‌ای جالب بود. چون برای اولین بار اقدام به دریافت ویزای شینگن کرده بودم و البته اولین تجربه سفر من به خارج از ایران نیز بود.

در ادامه این نوشته، تجربه شخصی خودم را از دریافت ویزای توریستی نوشتم.

همین اول باید بگویم که در دوره انجام و آماده کردن مدارک استرس زیادی کشیدم اما در نهایت روزی که به ویزامتریک مراجعه کردم، متوجه شدم برای هیچ کدام از مراحل انجام کار نباید استرس داشت؛ چون این کار خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

اگر مثل من دعوتنامه داشته باشید و یا حتی به هر روش دیگری بخواهید اقدام به رفتن به آلمان بکنید باید به سایت ویزامتریک که مرکز درخواست ویزا برای کشور آلمان است و توسط هیئت‌های مربوطه دیپلماتیک
و سفارت آلمان در تهران تصویب شده است، مراجعه کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که تاریخ قرار ملاقات تا آغاز سفرتان باید کمتر از 90 روز فاصله داشته باشد.

با مراجعه به صفحه فارسی سایت ویزامتریک می‌توانید مراحل و روند درخواست ویزای شنگن رو ببینید.

رزرو قرار ملاقات ویزامتریک

اولین مرحله یعنی رزرو قرار ملاقات ویزامتریک، این است که مبلغ 1900000 ریال را برای هر نفر به حساب شرکت رهیاب گذر آرتا نزد بانک سامان و با شماره حساب و شماره کارتی که در سایت درج شده پرداخت کنید.

تجربه شخصی من در این مرحله تجربه خوبی نبود. چون به نظر من سیستم پرداخت، به خوبی در سایت ویزامتریک توضیح داده نشده است.

پس از این که پرداخت از طریق یکی از روش‌های درج شده یعنی «فیش‌های نقدی» یا «ای تی ام یا پرداخت با موبایل» انجام شد، یک روز کاری باید صبر کرده و سپس وارد صفحه سیستم وقت دهی ویزامتریک شوید.

در صفحه فوق هم می‌توان از گزینه سرویس قرار مصاحبه VIP و هم قرار مصاحبه نرمال برای ویزای شنگن اقدام کرد. (من خودم چون نمی‌خواستم هزینه اضافه بدهم که ظاهرا الان معادل 600 هزار تومان برای هر نفر است از گزینه نرمال استفاده کردم.)

برای فیش‌های نقدی با انتخاب آیتم تراکنش و وارد کردن شماره قرمز مندرج در فیش و تاریخ پرداخت می‌توان ثبت نام کرد. برای ای تی ام یا پرداخت با موبایل، با وارد کردن شماره کارت و تاریخ پرداخت در سایت می‌توان ثبت نام کرد.

با توجه به این که من برای پرداختم از گزینه پرداخت ای تی ام استفاده کرده بودم مجبور شدم به صفحه فرم پشتیبانی به آدرس iranappointments.visametric.com/schengen/fr/contact بروم و تصویر پرداختم را آنجا آپلود کرده و درخواست ثبت فیش پرداخت را به این روش انجام دهم. بلافاصله بعد از ارسال پیام هم متنی به ایمیل دریافت کردم که توضیح داده بودند درخواست، بررسی و نتیجه اعلام می‌شود.

بعد از این مرحله دو روز کاری گذشت و نامه‌ای مبنی بر تایید فیش دریافت کردم. به این ترتیب مجدد وارد صفحه وقت ملاقات شدم و در صفحه فوق با ادامه دادن مراحل، ثبت نام را کامل کرده و وقت ملاقات را با توجه به گزینه‌های موجودی که وجود داشت انتخاب کردم و با دریافت فرمی که نشان از موفقیت آمیز بودن ثبت نام‌ بود، یک ایمیل که حاوی PNR (که ظاهرا کد مرجع هر مسافر) است و اطلاعات زمان ملاقات دریافت کردم.

عوض و یا کنسل کردن قرار ملاقات ویزامتریک

طبق آنچه در سایت ویزامتریک درج شده، می‌توان قرار ملاقات خود را تا 72 ساعت قبل از تاریخ قرار ملاقات عوض و یا کنسل کرد.

البته من در این مرحله دچار مشکل شدم و به نظرم این ناشی از UX سایت ویزامتریک بود چون در ابتدا در صفحه کنسل و یا عوض کردن تاریخ قرار ملاقات، گزینه کنسل قرار داده شده بود و هیچ جایی هم توضیحی مبنی بر این که لازم نیست اول کنسل شود و بعد قرار ملاقات جدید ست شود وجود نداشت، بنابراین من به اشتباه و با این ذهنیت که باید اول کنسل کنم و بعد قرار بعدی را رزرو کنم، متاسفانه مجبور شدم مجدد 190 هزار تومان پرداخت کنم و دوباره مراحل را از اول انجام بدهم.

بعد از این که برای بار دوم تمامی مراحل را پیش بردم، به دنبال جمع‌آوری مدارک که مهم‌ترین بخش کار است رفتم.

مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن

در این مرحله باید به صفحه مدارک مورد نیاز ویزای شینگن مراجعه کرده و با توجه به روش مسافرت، پی دی اف مدنظر را دانلود و با مطالعه آن مدارک مورد نظر را آماده کرد.

مهم‌ترین مدرک، مدرک مبنی بر ثبات اقتصادی و در واقع همان گردش مالی حسابی است که با آن پرداخت اولیه را انجام دادید. این مدرک باید یک هفته یا 10روز قبل از وقت سفارت از بانک دریافت شود. این مدرک شامل پرینت تراکنش مالی سه ماه گذشته حساب بانکی (نسخه اصلی به همراه مهر بانک یا مدارکی دیگر دال بر تمکن مالی است.)

طبق گفته‌هایی که من از دوستان و مشاوران در این خصوص گرفتم، ظاهرا باید حداقل معادل 50 میلیون در حساب وجود داشته باشد و در طی سه ماه آخر قبل از دریافت تراکنش مالی نیز این حساب باید گردش مالی کافی داشته باشد و باید تا زمان اعلام نتیجه ویزا نیز این مبلغ و تراکنش‌ها همچنان ادامه‌دار باشد. (البته اینها همه صحبت‌هایی است که هیچ منبعی برای آنها ندارم و فقط از مشاوران و افرادی که در این حوزه تجربه داشتند کسب کرده‌ام.)

چک لیست مدارک مورد نیاز ویزای شینگن مسافرتی

چک لیست ویزای شینگن آلمان شامل:

مدارک عمومی

  • اصل گذرنامه حاوی دو صفحه خالی
  • کپی صفحه مشخصات گذرنامه
  • کپی شناسنامه از تمام صفحات و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی دعوتنامه
  • فرم درخواست ویزای شنگن برای آلمان، همراه با عکس با پس زمینه سفید و ابعاد 45 در 35 میلی متر
  • پرسشنامه امنیتی تکمیل و امضا شده که در صفحه آخر فرم درخواست ویزا قرار گرفته است
  • مدرک مبنی بر وجود بیمه مسافرتی به همراه کپی
  • بلیط هواپیما یا رزرو پرواز
  • مدارکی در خصوص محل اقامت و تامین هزینه‌های زندگی در طول سفر (رزرو هتل یا تایید محل اقامت و یا تایید هزینه‌ها توسط دعوت کننده)
  • پرینت تراکنش مالی سه ماه گذشته حساب بانکی (نسخه اصلی به همراه مهر بانک یا مدارک دیگری دال بر تکمن مالی (کارت اعتباری، حساب ارزی و …)

مدارک مبنی بر ثبات اجتماعی – اقتصادی

  • شناسنامه (مدرک شناسایی جهت نشان دادن وابستگی خانوادگی)
  • کارمند یا کارگر: گواهی کار و یا آخرین قرارداد کاری به همراه فیش‌های حقوقی سه ماه گذشته، گواهی تامین بیمه اجتماعی و خدمات درمانی و در صورت نبود اینها، گواهی کارفرما و گواهی کار. (اگر خبرنگار باشید گواهی کار در رسانه خبری مربوطه دال بر فعالیت خبرنگاری هم خوب است)

مدارک مرتبط با سفر

در صورتی که سفر شخصی یا بازدید از خانواده و فامیل باشد باید

  • دعوتنامه خانواده مهمان که به صورت تعهدنامه تهیه و تنظیم شده ارائه شود
  • جهت بازدید از اعضای خانواده و فامیل: گواهی رابطه خانوادگی (مثلا شناسنامه یا هر گواهی برای نسبت خانوادگی)

توصیه‌هایی در خصوص مدارک

توصیه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنم، نشات گرفته از تجربه شخصی من است، بنابراین برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کنم حتما در خصوص هر کدام از مدارک اگر شک و شبهه‌ای وجود داشت حتما از مشاوران این حوزه کمک بگیرید.

1- عکسی که تحویل می‌دهید کاملا باید با استانداردهای اعلام شده هماهنگی داشته باشد در غیر اینصورت باید در ویزامتریک مجدد عکس بگیرید. بنابراین اصلا برای عکس نگران نباشید. (من برای عکس به عکاسی 42 در ابتدای بخارست رفتم که کاملا مشخصات عکس بیومتریک را می‌دانست و حتی توصیه‌های خوبی در خصوص عکس به من کرد، من عکس باحجاب نگرفتم این در حالی بود که فکر می‌کردم باید حتما عکس با حجاب ارائه شود.)

2- بیمه مسافرتی را نیز می‌توان از خود ویزامتریک دریافت کرد. (بیمه مسافرتی که من گرفتم از بیمه سامان بود که مورد تایید خود ویزامتریک هم هست؛ بیمه‌ای که من گرفتم سه ماهه است و بنابراین از زمان صدور به مدت سه ماه می‌توانم از آن برای سفرم استفاده کنم.) در مورد بیمه مسافرتی، مشکلات زیادی داشتم چون آژانس‌های مسافرتی، قیمت‌هایی بالا به من اعلام کردند و خیلی از آنها حتی می‌گفتند در صورت دریافت نکردن ویزا هم مبلغ را عودت نمی‌دهند، اما جایی که من بیمه مسافرتی را گرفتم، هم مبلغ بسیار کم بود و هم عودت وجه داشت.)

3- در خصوص معادل مبلغی که باید در حساب برای تراکنش مالی سه ماهه ارائه شود نیز روایت‌های متفاوتی را شنیدم که در نهایت تصمیم گرفتم کار خودم را بکنم، هر چند توصیه می‌کنم با توجه به نوع سفر و یا اگر دعوتنامه دارید تصمیم خود را بگیرید. جایی شنیدم که باید برای هر روز سفر، معادل 600 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید که به نظر من زیاد بود اما شاید هم درست باشد، پس توصیه می‌کنم اگر پول کافی دارید حتما در حسابتان تا زمان دریافت نتیجه نگه دارید.

توصیه: حتما قبل از ورود به ویزامتریک، معادل پولی که باید ارائه دهید را چک کنید، چون اگر کمتر آورده باشید باید مجدد از ویزامتریک خارج شده و به صرافی که نزدیک آنجا است اما امکان دارد شلوغ باشد، بروید. (وقت طلاست)

4- حتما تراکنش مالی که از بانک دریافت می‌کنید را در هنگام تحویل از بانک چک کنید؛ چون برخی بانک‌ها دقت نمی‌کنند و تراکنش را به صورت ارزی ارائه نمی‌دهند و یا اعداد را به فارسی در متن انگلیسی ارائه می‌دهند که اینها هیچ کدام مورد تایید نیست.

5- همه کپی‌ها باید A4 باشند.

6- رزرو پرواز هم گزینه‌ای بود که خیلی برای من سوال برانگیز بود؛ چون آژانس‌ها برای رزرو هم قیمت‌های متفاوت اعلام می‌کردند. (من برای رزرو هم از جایی که بیمه مسافرتی را گرفته بودم کمک گرفتم، بنابراین با توجه به این که هر رزرو 72 ساعت اعتبار دارد، در روز ملاقاتم با ویزامتریک رزروم را انجام دادم.)

نکته: تاریخ سفر برنامه‌ریزی شده با تاریخ رزرو بلیط، تاریخ بیمه مسافرتی و بازه زمانی دعوت‌نامه باید یکسان باشند.

7- فرم تقاضای روادید ویزای شنگن را می‌توان به راحتی پر کرد و حتی می‌توان نحوه پر کردن را با جستجو در اینترنت پیدا کرد. (چیزی که من در ویزامتریک دیدم این بود که برخی افراد در خود ویزامتریک این فرم را دریافت کرده بودند و پر می‌کردند؛ ضمن اینکه اگر ایرادی در این فرم باشد متصدی ویزامتریک آن را اصلاح می‌کند.)

نکاتی که باید در روز ملاقات رعایت کنید

در روز ملاقات بهتر است زودتر از موعد قرار در ویزامتریک حضور داشته باشید. زودتر رسیدن بهتر از دیر رسیدن است. هر چند به نظر می‌آید ویزامتریک همکاری لازم را با اشخاص دیر آمده نیز دارد.

چیزی که من دیدم این بود که زودتر از ساعت مقرر در طبقه همکف ویزامتریک مدارکم را دریافت و بررسی کردند و بعد من را به طبقه دوم فرستادند.

نکته 1: زمانی که در همکف و در انتظار هستید تا اسمتان را صدا کنند مسئولی از شما می‌خواهد فرم عودت وجه 190 هزار تومانی را قبل از اینکه صدایتان کنند پر کنید. در این فرم باید شماره شبای خود را درج کنید. (این فرم را در همان طبقه اول به متصدی که مدارک شما را بررسی می‌کند باید تحویل دهید. مبلغ فوق نیز در کمتر از 2 روز برای من عودت داده شد.)

نکته 2: فرم عودت وجه فوق در سایت ویزامتریک هم موجود است و می‌توان قبل از آمدن آن را پر کرد.

در طبقه دوم بعد از ارائه پاسپورت و دریافت نوبت، مدت کوتاهی منظر ماندم تا مدارکم توسط کارشناس بررسی شود. (در صورتی که نقصی در مدارک وجود داشته باشد در این مرحله به شخص اعلام می‌شود.)

بعد از بررسی کارشناس، معادل 80 یورو به صندوق پرداخت کردم که 60 یورو برای هزینه ویزا و بررسی مدارک، 19 یورو برای Coordination یا هزینه هماهنگی و در صورتی که بخواهید اس ام اس و یا تماس علاوه بر ایمیل رایگان داشته باشید نیز یک یورو برای اس ام اس و 43 هزار تومان هم برای تماس تلفنی باید پرداخت کنید.

مرحله بعد از پرداخت کمی طولانی بود اما انجام شد. بعد از پرداخت مبلغ باید منتظر بمانید تا شماره‌ای که ابتدا به شما دادند را مجدد صدا کنند. بعد از خوانده شدن شماره نیز به باجه اعلام شده باید رفت تا مرحله آخر یعنی انگشت نگاری انجام شود.

با پایان انگشت نگاری، فرمی ارائه می‌شود که تنها با ارائه آن می‌توان بعد از دریافت نتیجه ویزا، اقدام به دریافت پاسپورت خود از ویزامتریک کرد. بنابراین باید در حفظ آن بسیار کوشا بود.

در فرم فوق کل هزینه‌های دریافتی به همراه تاریخ درخواست و تاریخ پرواز و نام و تاریخ تولد و شماره پاسپورت و شرایط تحویل پاسپورت قید شده است.

طبق گفته متصدی آخرین باجه، یعنی باجه انگشت نگاری و آنچه در فرم نوشته شده بود، دریافت نتیجه بین 2 تا 3 هفته زمان می‌برد. (زمان اعلام شده برای من بسیار طولانی بود امیدوارم برای باقی دوستان این زمان کوتاه باشد.)

مطمئنا کل پروسه دریافت ویزا با توجه به نوع سفر برای هر شخص متفاوت است، اما نکته‌ای که لازم است بگویم این است که استرس و نگرانی هیچ کمکی به انجام بهتر کار نمی‌کند کافی است با آرامش مراحل را طی کرد و در هر مرحله که نیاز به صبر است، صبور بود.

تجربه شخصی من با سایت ویزامتریک تجربه خوبی نبود. به نظرم خیلی از قسمت‌های سایت قابل فهم نبودند و از طرفی هم چون نتوانستم پاسخ سوالاتم را در faq (سوالات متداول) بگیرم، امیدوارم این سایت در راستای بهبود تجربه کاربری خود اقدامات جدی انجام دهد.

تجربه دیگری که کسب کردم این بود که ویزامتریک تماس‌های تلفنی را جواب نمی‌دهند اما تجربه‌ای که از رفتار پرسنل ویزامتریک کسب کردم، تجربه‌ای خوب بود و امیدوارم این تجربه خوب نصیبت همه افراد مراجعه کننده به ویزامتریک شود.

نویسنده مطلب: حبیبه مجیدی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.