مهاجرت | معرفی بهترین شهرها برای کار و زندگی

اگر قصد مهاجرت دارید یافتن بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی، یکی از داغ‌ترین دغدغه ها است؛ دغدغه ای ترسناک و بزرگ که در این مطلب بررسی می‌ شود.

یکی از دلایل مهاجرت بدون شک یافتن بهترین مکان برای زیستن است. یکی از اساسی ترین بخش های زندگی انسان ها شغل و تخصص آن هاست. یافتن بهترین شهرهای دنیا برای کار، امری اساسی و مهم در دستیابی به زندگی رضایت بخش، پرمعنا و آرام است که می تواند تفاوت بین زندگی شاد و کسل کننده باشد. بسیاری از کشورهای دنیا، به منظور جذب نیروهای کار مناسب، دست به تبلیغات گسترده‌ و چشم نوازی می زنند. نکته مهم در‌ این‌ بین، یافتن شهری سازگار با خلق‌ و‌ خو و اهداف و فرهنگ افراد است. در واقع، عوامل زیادی در یافتن بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی دخیل هستند؛ عواملی که از نیازهای اساسی زندگی گرفته تا مواردی پیش‌ پا‌ افتاده چون آب‌ و‌ هوا را شامل می‌شوند. در ادامه سعی می‌بر آن است تا با بررسی معیارهای مختلف و معقول، بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی معرفی شود.

  • بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی کدام‌اند؟
    هلسینکی (فنلاند)
    مونیخ (آلمان)
    اسلو (نروژ)
    هامبورگ (آلمان)
    استکهلم (سوئد)
    برلین (آلمان)
    زوریخ (سوئیس)
    بارسلونا (آسپانیا)
    پاریس (فرانسه)
    ونکوور (کانادا)

بهترین شهرهای دنیا برای مهاجرت

مهم ترین عوامل در انتخاب بهترین شهرها برای کار و زندگی، ساعات کاری، وضعیت مرخصی و خدمات رفاهی و درمانی هستند؛ مؤلفه هایی که می‌توانند رضایت یک کارمند را از زندگی حرفه‌ای و شخصی خود، رقم بزنند. در ادامه، به 10 شهری اشاره می‌کنیم که بهترین شرایط کاری و زندگی را به شهروندان خود ارائه می‌دهند

هلسینکی (فنلاند)

هلسینکی (Helsinki)
هلسینکی (Helsinki)

هلسینکی (Helsinki) پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور فنلاند است. این شهر در ساحل خلیج فنلاند بنا شده و جمعیتی برابر با 650 هزار نفر دارد. هلسینکی مهم ترین شهر فنلاند در حوزه های سیاسی، تحصیلی، اقتصادی، فرهنگی و تحقیقاتی است. از شهرهای مهم نزدیک به هلسینکی می توان به استکهلم، سن‌‌پتزربورگ و تالین اشاره کرد.

شهروندان هلسینکی، تنها با 40 ساعت کار در هفته، از موهبت زندگی در بهترین شهر دنیا برای کار برخوردارند. سازمان های این شهر سالانه 30 روز مرخصی و کارفرمایان این شهر نیز 1127 روز مرخصی والدین در اختیار کارمندان خود می‌گذارند که رقمی شگفت‌آور است.

هلسینکی آب و هوای مرطوبی دارد؛ تابستان هایی گرم و زمستانهایی که در ژانویه و فوریه دمایشان به زیر 5 درجه سلسیوس می رسد. دماهایی زیر 20 درجه معمولا در یک یا دو هفته از سال روی می دهند.

مونیخ (آلمان)

مونیخ (Munich)
مونیخ (Munich)

مونیخ (Munich) پایتخت کشور آلمان و پرجمعیت‌ ترین شهر ناحیه باواریا است. این شهر حدودا 1.5 میلیون نفر را در خود جای داده و پس از برلین و هامبورگ، سومین شهر بزرگ آلمان و دوازدهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. یکی از جاذبه های گردشگری این شهر رودخانه آیسار است. مونیخ به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز هنری، علمی، تکنولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تجاری و تحصیلی دنیا شناخته می‌شود.

کیفیت بالای زندگی در مونیخ، آن را به یکی از بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی تبدیل کرده است. شهر مونیخ به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از آرام‌ترین شهرهای دنیاست. میزان ساعات کاری ساکنان این شهر 41 ساعت در هفته است. کارفرمایان مونیخ سالیانه حداقل 20 روز مرخصی دراختیار کارکنان خود قرار می‌دهند و مرخصی والدین نیز 406 روز است.

مونیخ دارای آب و هوای قاره ای می باشد که به خاطر قرار گرفتن در ارتفاعات،کمی تعدیل شده است. زمستان های این شهر از اواخر ماه مهر آغاز می شود و تا پایان اسفند ادامه می یابد. دمای هوا در میانه ی زمستان کمی آزار دهنده است و بارش باران های ناگهانی از ویژگی های این شهر در تمام فصول می باشد. تابستان های شهر مونیخ نیز گرم و مرطوب می باشد و میزان رطوبت در این شهر بسیار زیاد است.

اسلو (نروژ)

اُسلو (Oslo)
اُسلو (Oslo)

اُسلو (Oslo) پایتخت کشور نروژ و پر جمعیت ترین شهر آن است. این شهر در سال 1040م بنا و به مرور به مرکز تجارت نروژ تبدیل شد. بافت اسلو ترکیبی از مناطق روستایی و شهری است. پایتخت کشور نروژ در سال 1624 و در دوران حکمرانی شاه کریستین چهارم، در آتشی وحشتناک سوخت و سپس با نام کریستیانیا بازسازی شد. نامی که بار دیگر در سال 1925 به اسلو تغییر یافت. شهر اسلو مرکز اقتصادی و حکومتی کشور نروژ و از بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی است.

یکی از جالب‌‌ ترین ویژگی‌های زندگی در شهر اسلو، ساعات کاری کم کارمندانش است. شهروندان پایتخت نروژ به طور متوسط فقط 38.9 ساعت در هفته کار می‌کنند. سازمان‌ های این شهر خدمات حمایتی مناسبی در زمینه‌های درمانی و رفاهی دراختیار کارکنان خود قرار می‌دهند.

وضعیت هوای اسلو به دلیل دارا بودن طبیعت بکر و ساده در فصول مختلف، زیبایی چشم گیری دارد. اسلو به دلیل نزدیکی به قطب شمال در تابستان ۲۴ ساعت روز است و زمستان های تاریک و طولانی دارد. در تابستان و بهار هم در اسلو می توانید بهترین لحظات را بگذرانید. وضعیت جوی اسلو و در واقع آب و هوای اسلو به طور کلی معتدل است.

هامبورگ (آلمان)

هامبورگ (Hamburg)
هامبورگ (Hamburg)

هامبورگ (Hamburg) دومین شهر بزرگ آلمان و هشتمین شهر بزرگ قاره اروپا است. این شهر جمعیتی بالغ بر 1.84 میلیون نفر را در خود جای می‌دهد. این شهر یکی از 16 ایالت فدرال آلمان است و در جوار رودخانه الب قرار دارد. هامبورگ شهری قدیمی و با تاریخ بسیار غنی است. اهالی هامبورگ شاهد بلایای فاجعه‌آمیزی چون آتش‌سوزی عظیم هامبورگ سیلی بزرگ در سال 1962 و درگیری‌های وحشتناک جنگ جهانی دوم بوده‌اند. این شهر پیش از متحدشدن آلمان، ایالتی مستقل بوده است.

شهروندان شهر هامبورگ، همچون مونیخ، به طور متوسط هفته‌ای 41 ساعت را به زندگی حرفه‌ای خود اختصاص می‌دهند. هامبورگ یکی از کم‌استرس‌ترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی است. سازمان‌های فعال در این شهر شرایط رفاهی و مرخصی‌های مناسبی دراختیار کارمندان خود قرار می‌دهند. با این حال امنیت کمتر این شهر درمقایسه‌با مونیخ، از تبدیل آن به بهترین شهر آلمان برای کار و زندگی جلوگیری می‌کند.

هامبورگ یک شهر بندری با آب و هوای معتدل دریایی است. با توجه به موقعیت آن، هامبورگ کمی نسبت به برلین، که در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب است، خنک‌تر است. ماه آگوست گرم‌ترین ماه سال است. در حالی که زمستان سرد است.

استکهلم (سوئد)

استکهلم (Stockholm)
استکهلم (Stockholm)

پایتخت کشور سوئد، استکهلم (Stockholm)، پرجمعیت‌ترین شهر در نواحی اسکاندیناوی است. این شهر حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد و شامل 15 جزیره کوچک می‌شود. استکهلم درکنار دریاچه مالارن واقع است که به دریای بالتیک می‌ریزد. تاریخ آغاز زندگی انسان‌ها در این شهر، به شش قرن پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در سال 1252، بیرگر یارل استکهلم را بنا کرد. این شهر مرکز فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی کشور سوئد است.

دولت سوئد طرح‌های فراوانی برای برقراری تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای کارکنان خود ارائه داده است. استکهلم یکی از آرام‌ترین و بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی برای تمامی افراد محسوب می‌شود. تنوع فراوان ساکنان این شهر از منظر‌های گوناگون، محیطی جذاب و مهاجرپسند ایجاد کرده است.

اکثر مردم فکر میکنند سوئد خیلی سرد باشد و وقتی اسم این کشور را می شنوند، آب و هوایی زمستانی در ذهن آن ها تداعی می شود. اما به خاطر جریان های گلف استریم، آب و هوای این کشور از آنچه تصور میکنید خیلی ملایم تر می تواند باشد. این کشور چهارفصل است و بهار،‌تابستان، پاییز و زمستان،‌هریک ویژگی های خاص خودشان را دارند. بهار از ماه مارس شروع می شود و تا آپریل ادامه دارد. تابستان از ژوئن تا آگوست، پاییز از سپتامبر تا اکتبر و زمستان از نوابر تا فوریه ادامه دارد.

برلین (آلمان)

برلین (Berlin)
برلین (Berlin)

برلین (Berlin)، پایتخت کشور آلمان، چه از نظر مساحت و چه از نظر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر این کشور است. درحدود چهارمیلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و این شهر یکی از 16 ایالت فدرال کشور آلمان است. برلین در کرانه رودخانه اسپری قرار دارد. از ویژگی‌ های محیطی این شهر می‌تواند به وجود دریاچه‌های فراوان در نواحی غربی و جنوب‌شرقی رودخانه اسپری اشاره کرد.

حدود یک‌ سوم این شهر را جنگل‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها، رودخانه‌ها، کانال‌ها و دریاچه‌ها تشکیل می‌دهند. ساعت آغاز کار در برلین، 10 صبح است و این شهر از نظر استرس، وضعیتی بدتر از هامبورگ و مونیخ دارد.

زوریخ (سوئیس)

زوریخ (Zürich)
زوریخ (Zürich)

زوریخ (Zürich) یکی از شهرهای شمالی کشور سوئیس است. این شهر در کرانه دریاچه زوریخ قرار دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه و ایستگاه قطار سوئیس را در خود جای می‌دهد. 15 سال پیش از میلاد مسیح،‌ رومی‌ها این شهر را بنا کردند.

ساعات کاری در شهر زوریخ، نسبتا زیاد است و سازمان‌های آن امکانات رفاهی و درمانی خوبی ارائه می‌دهند. این شهر یکی از کم‌استرس‌ترین مکان‌های دنیا برای کار و زندگی است و از این حیث، تنها مونیخ توانایی رقابت با آن را دارد. زوریخ پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس است و ویژگی‌هایی چون آلودگی هوای اندک و میزان رضایت از زندگی زیاد شهروندان، آن را به یکی از بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی تبدیل کرده‌اند.

بارسلونا (اسپانیا)

بارسلونا (Barcelona) در در شمال‌شرقی کشور اسپانیا قرار دارد و بزرگ‌ترین شهر ناحیه کاتالونیا است. این شهر حدود 6.4 میلیون نفر را در خود جای داده و به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای قاره اروپا شناخته می‌شود. در قرون وسطی، رومی‌ها این شهر را ساختند. این شهر یکی از مهم‌ترین نواحی پادشاهی آراگون بود و درحال‌حاضر، یکی از غنی‌ترین شهرهای دنیا از منظر فرهنگ و تاریخ است.

مواردی چون بناهای تاریخی آنتونی گادی و لوییس دامنک آی مونتانر این شهر را به یکی از مراکز گردشگری دنیا تبدیل کرده‌اند. کارکنان شهر بارسلونا به طور متوسط، 41 ساعت در هفته کار می‌کنند؛ میزانی که از تمامی شهرهای حاضر در این فهرست بیشتر است. با‌این‌حال، سازمان‌های این شهر حدود 30.5 روز مرخصی دراختیار کارمندان خود قرار می‌دهند.

پاریس (فرانسه)

پاریس (Paris) یکی از مشهورترین شهرهای دنیا و پایتخت کشور فرانسه است. این شهر با جمعیتی حدود دومیلیون نفر، شلوغ‌ترین شهر فرانسه است و از قرن هفدهم، به‌عنوان یکی از مراکز اقتصادی،‌ دیپلماسی، تجاری، مد، علمی و هنری اروپا شناخته می‌شود. پاریس پس از سنگاپور،‌ گران‌ترین شهر دنیاست. این شهر دو فرودگاه بزرگ دارد و یکی از شلوغ‌ترین سیستم‌های مترو دنیا را در خود جای می‌دهد. پاریس بیش از هر چیزی با موزه‌های خود شناخته می‌شود. پاریس، برج ایفل و مزه‌هایش تور فرانسه را به یکی از محبوب ترین تورهای جهان تبدیل نموده است.

دولت فرانسه لایحه‌های زیادی برای ایجاد تعادلی سالم و مناسب بین زندگی کاری و شخصی کارکنان خود ایجاد کرده است. شهروندان این کشور به طور متوسط، ماهانه 35 ساعت را وقف شغل خود می‌کنند و می‌توانند درصورت تمایل، از دریافت ایمیل‌های کاری در اوقات استراحت خود خودداری کنند.

ونکوور (کانادا)

ونکوور (Vancouver) شهری ساحلی در غرب کانادا و پرجمعیت‌ترین شهر ناحیه بریتیش کلمبیا است. این شهر حدود سه میلیون نفر جمعیت داد و ونکوور یکی از متنوع‌ترین شهرهای دنیا از منظر نژادی و زبانی است و سالیانه پذیرای مهاجران زیادی از سراسر دنیا است. طبق آمار، زبان مادری بیش از 50 درصد ساکنان این شهر غیرانگلیسی است. حدود 30 درصد از شهروندان ونکوور چینی هستند و به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی شناخته می‌شود.

سالیانه کنفرانس‌ها و رویدادهای جهانی فراوانی در ونکوور برگزار می‌شوند. در سال 1867، فردی انگلیسی به نام جان دیتون این شهر را بنیان نهاد. ونکوور تنها شهر غیراروپایی حاضر در این فهرست است و ساکنانش، به‌طور متوسط هفته‌ای 40 ساعت کار می‌کنند و سالیانه فقط 10 روز مرخصی دارند.

استانبول (ترکیه)

ترکیه همسایه شمال غربی ایران است. کشوری که نیمی از آن همسایه کشورهای آسیایی و نیم دیگر آن همسایه کشورهای اروپایی است و به سبب همسایگی با ایران از لحاظ فرهنگ و سبک زندگی تشابهات زیادی با ایران دارد.

از جمله شهرهای پرجمعیت، بزرگ و معروف ترکیه می‌توان استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا را نام برد که همه جز مراکز استان‌ها هستند.

استانبول با جمعیت ۱۵٬۰۶۷٬۷۲۴ پرجمعیت‌ترین و معروف‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود که سالانه تعداد بسیار زیادی توریست از جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن می‌کنند. همانطور که در تصویر بالا و بر روی نقشه مشاهده می‌کنید، این شهر در غربی‌ترین نقطه ترکیه، دورترین فاصله از ایران و در قسمت اروپایی ترکیه و در سواحل دریای سیاه و دریای مرمره قرار دارد.

این شهر بزرگترین کلانشهر اروپا و دومین کلانشهر بزرگ خاورمیانه بعد از قاهره مصر است که با داشتن بناهای تاریخی بزرگ و مشهوری همچون مسجد ایاصوفیه و کاخ موزه توپ قاپی در نزد گردشگران بسیار محبوب است و به همین سبب مهم‌ترین شهر در صنعت توریسم ترکیه به حساب می‌آید و تور استانبول نیز از محبوب ترین تورها در ایران است.

تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد، بارانی و برفی ویژگی آب و هوای استانبول است. آب و هوای این شهر معتدل است و معمولا در زمستان و یا تابستان در محدوده مناسبی از دما قرار می‌گیرد. در تصویر زیر می‌توانید جدول دمای میانگین این شهر را مشاهده کنید.

اجازه کار در استانبول یا چالیشما ایزنی همانطور که از اسمش مشخص است به فرد اجازه کار کردن در استانبول را می دهد.

اجازه کار در استانبول به ۳ طریق زیر امکان پذیر است:

  1. اگر در ایران هستید باید یک کارفرمای ترک پیدا کنید که به تخصص شما نیاز داشته باشد. ایشان برای شما درخواست مجوز و ویزای کار می کند و در صورت موافقت مراجع مربوطه شما از سفارت ترکیه در ایران این اجازه را دریافت می کنید و راهی ترکیه می شوید.
  2. در روش دوم شما باید در ترکیه باشید و یک شرکت ترک کارفرمای شما باشد. کارفرما برای شما اقدام به اخذ مجوز کار می کند که قاعدتا صرف ۲۱ روز جواب وزارت کار می رسد.
    کارفرما باید وزارت کار را متقاعد کند که تخصص شما مورد نیازش است و یک شخص ترک با این تخصص برای همکاری وجود ندارد.
    شخصی که از این طریق مجوز کار را میگیرد ابتدا برای یک سال و در صورت عدم سو پیشینه و رضایت کارفرما برای دو سال اجازه کار را دریافت می کند بعد از پنج سال هم شخصی که مجوز کار دارد میتواند برای اقامت دائم یا در صورت شرایطی خاص میتواند برای شهروندی اقدام کند.
  3. روش سوم از طریق ثبت شرکت در ترکیه است که پس از ثبت چنانچه در هر سمتی در شرکت خودتان بخواهید فعالیت داشته باشید نیاز به اخذ اجازه کار دارید.
    در این روش حتما باید پنج نفر ترک را تحت استخدام خود داشته باشید و حقوق و بیمه آن ها را پرداخت کنید.
    چالیشما ایزنی به شما اجازه میدهد که به صورت قانونی و تحت پوشش بیمه در ترکیه زندگی و کار کنید و در صورت فعال بودن شرکت پس از پنج سال برای خودتان و همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود درخواست شهروندی بدهید.

در این مقاله، سعی شد با بهترین شهرهای دنیا برای کار و زندگی آشنا شویم. آیا شما تاکنون به مهاجرت فکر کرده اید؟ کدام شهر را برای این کار انتخاب می کنید؟ دلیل مهاجرت احتمالی تان چیست؟ شما می توانید نظرات خود را با من و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع: پلازامگ

نوشته های دیگر من: https://virgool.io/@maryamkh1987

نویسنده مطلب: maryam_kh

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.