قوانین جدید ویزای شینگن ۲۰۲۰

کد و قوانین جدید ویزای شینگن چیست؟

کد ویزای شینگن با مشخصه‌ی EC) No 810/2009) از سال ۲۰۱۰ میلادی به اجرا در آمد. بعد از آن کمیسیون اروپا کد جدید EC) No 810/2009) را تصویب کرد. که به موجب آن، علاوه‌بر تسهیل فرآیند گرفتن ویزای شینگن برای مسافرانی که به صورت مکرر به کشورهای حوزه شنگن سفر می‌کنند، فرآیند پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی را ساده‌تر نماید. کد جدید ویزای شینگن از بهمن سال 98 اجرا شد.

تغییرات جدید در قوانین ویزای شینگن

ازجمله مهم‌ترین تغییرات به‌روزرسانی شده در کد جدید ویزای شینگن به شرح زیر می‌باشند:

۱٫ افزایش هزینه درخواست ویزای شینگن

هزینه‌های جدید درخواست ویزای شنگن در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر می‌باشد:

برای بزرگسالان + ۲۰ یورو = ۸۰ یورو هزینه نهایی

برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال + ۵ یورو = ۴۰ یورو هزینه نهایی

برای کودکان زیر ۶ سال = رایگان

۲٫ افزایش فرصت زمانی درخواست ویزای شینگن

افزایش فرصت زمانی درخواست ویزا قبل از سفر از دیگر مزایای کد جدید برای گرفتن و دریافت ویزای شینگن است. این زمان از ۳ ماه کنونی به ۶ ماه افزایش می‌یابد. برای دریانوردان با ماموریت‌های موجه این زمان به ۹ ماه قبل از سفر افزایش یافته است. حداقل زمان درخواست ویزا قبل از سفر همان ۱۵ روز می‌باشد.

۳٫ درخواست ویزای شینگن به صورت آنلاین برای کشورهای عضو شنگن

اتحادیه اروپا ساختاری را برای متقاضیان ویزای شینگن درنظر گرفته تا بتوانند تکمیل فرآیند پر کردن فرم درخواست، امضا و تایید آن را به صورت آنلاین انجام دهند.

همچنین این امکان برای کشورهای عضو فراهم خواهد بود تا به درخواست‌ کنندگان ویزا اجازه دهند، فرم درخواست ویزای شنگن خود را به صورت الکترونیکی امضا نمایند که اصالت این امضا به وسیله مراجع ذیصلاح برسی خواهد شد.

۴٫ ویزای ۵ ساله چند بار ورود شینگن

هدیه جدید کشورهای عضو شنگن به مسافران کثیر السفر خود که وضعیت اقتصادی خوبی در کشور خود داشته و قصد ماندن در خاک شنگن بیشتر از زمان ویزای خود ندارند، ویزای مولتی پل ۵ ساله می‌باشد. اهداف خاصی برای متقاضیان ویزای مولتی شینگن با اعتبار ۵ سال مطرح نشده است. البته کشورهای عضو باید به افرادی که نیاز به سفرهای متعدد به خاک شنگن را دارند توجه کنند. از جمله این افراد می‌توان به ورزشکاران، هترمندان و تجار اشاره کرد.

۵٫ انجام کلیه امور مربوط به گرفتن ویزای یک کشور عضو شینگن، در کشورهای ثالث

کد جدید ویزای شینگن، همه اعضای حوزه شنگن را ملزم به حضور در کشور ثالث کرده است.

کشور ثالث در واقع هرکشور دیگری است که تبعه‌ی آن، برای ورود به کشور عضو شینگن نیاز به اخذ ویزای شینگن دارند. این امر می‌تواند از راه‌های زیر انجام گردد:

  • سفارت یا کنسولگری، در صورتی که در کشور ثالث سفارت یا کنسولگری فعال داشته باشد.
  • سفارت یکی دیگر از کشورهای عضو، در صورتی که در کشور ثالث سفارت فعال نداشته باشد.
  • برون سپاری پذیرش درخواست ویزا شنگن به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برون مرزی.

تعهدات سخت‌گیرانه‌ای برای رعایت این مورد، از کشورهای عضو حوزه شنگن اخذ شده است که در نتیجه، اتباع بعضی از کشورها دیگر اجبار ندارند تا برای امور بیومتریک، ارائه مدارک و یا مصاحبه با آفیسر کنسولگری، به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند.

۶٫ قوانین جدید برای بیمه مسافرتی شنگن

مسافرینی که درخواست ویزای چند بار ورود یا مالی‌پل را دارند، باید ثابت کنند که بیمه مسافری شینگن معتبر و با زمان کافی متناسب با سفرهای خود را تهیه کرده‌اند. در این راستا در فرم‌های جدید اتحادیه اروپا، اظهار نامه‌ای با مظمون زیر قرار داده شده است:

“اینجانب از نیاز به یک بیمه خدمات درمانی سفر مناسب و کافی برای اولین سفر و نیز سفرهای بعدی خود به کشور عضو آگاه می‌باشم.”

آیا کد جدید ویزای شینگن در ایران نیز اجرا شده است؟

قوانین جدیدی که در بالا اشاره شد در ایران و تمامی دنیا در اواخر سال 98 به اجرا درآمده است. اگرچه هدف از طراحی و تصویب این قوانین تسهیل شرایط اخذ ویزای شینگن برای متقاضیان اخذ آن است. اما سفارت‌خانه ها با توجه به شرایط سیاسی هر کشور، در رابطه با صدور ویزا برای متقاضیان تصمیم‌گیری می‌کنند که در کشور ما نیز با توجه به شرایط کنونی ممکن است سخت‌گیری بیشتری برای صدور ویزای شینگن صورت گیرد. در هر حال امیدواریم با اجرایی شدن این قوانین روند صدور ویزا در ایران برای افرادی که واقعا فقط قصد سفر به کشورهای شنگن را دارند و قبل از اتمام زمان ویزا خاک شنگن را ترک می‌کنند، آسان‌تر شود. گفتنیست در زمان نگارش این مقاله با توجه به شیوع ویروس کرونا، در 4 ماهه اول سال 99 هیچگونه ویزای توریستی شنگن صادر نشده است.

منبع : قوانین جدید ویزای شینگن در سال 2020

نویسنده مطلب: okvisa.ir

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.