فستینگ، این سوئدی موذی

عکس گرفته شده توسط خودم از طبیعت سوئد
عکس گرفته شده توسط خودم از طبیعت سوئد


ـ بچه ها وقت خوابه!

ـ مامان شما مطمئنی که الان باید بخوابیم؟

ـ بله مطمئنم. ساعت از 9 گذشته.

ـ ولی هنوز شب نشده ها! خورشید دیده میشه، نگاه کن!

ـ بله خورشید دیده میشه! ولی در واقع شبه! از این به بعد که تابستونه اینجوریه! هوا روشنه ولی ساعت میگه که شب شده و باید بخوابین! میخواین پرده ها رو بکشم؟

با چشمای معصومشون که از تعجب گرد شده نگاهم می کنند.

ـ نه نه! همینجوری میخوابیم.

این مکالمه رو روزهای اول تابستون، تقریبا هر شب با بچه ها داشتم. تا اینکه کم کم عادت کردند که وقتی هوا هنوز کاملا روشنه وقت خوابه!

و روزهای تابستون بلند و بلند تر شد تا روزهای بلند 22 ساعته. روزهایی که تقریبا تاریکی و شب نداشتیم. ساعت یازده شب به بعد هوا کمی تاریک میشد و وقتی هنوز روشنی بعد از غروب توی آسمون بود. یواش یواش روشنی فجر، خودشو نشون میداد.

این روشنی مداوم رو خیلی دوست دارم. حس میکنم خورشید داره نبودن های زمستونش رو جبران میکنه. طبیعت جون میگیره، همه جا سرسبز و پر از گل و گیاه و درخت میشه!

آدمها هم یه جورایی تشنه ی آفتاب و طبیعت سبزند و اونا هم میخوان مثل خورشید تلافی زمستونو دربیارن! اما وسط این رویای تابستونی، یه کابوس هم هست.

کابوسی به اسم فستینگ ! fästing

یک کنه کوچک خونخوار که از اوایل بهار پیداش میشه. اول به صورت تخم هست و بعد لارو و بعد بالغ میشه و توی مراحل مختلف زندگیش، نیاز به تغذیه با خون حیوان یا انسان داره! جثه اش خیلی کوچکه. اولش کمتر از نیم میلیمتر ، بعد یک لارو یک میلیمتری و در نهایت یک کنه بالغ 3 تا 4 میلیمتری.

توی طبیعت، روی علف ها و درخت ها در انتظار طعمه کمین میکنه! و به محض اینکه حیوان یا انسان از کنارش رد میشه، خودشو میندازه روش و محکم به بدنش میچسبه و شروع به مکیدن خون میکنه. و اگر میزبان متوجه حضورش نشه، تا زمانی که ابعادش ده برابر بشه، و خودش بارور، همونجا به زندگی انگلی ادامه میده!

حالا قسمت وحشتناک ماجرا اینجاست که بعضی از این کنه ها ناقل بیماری های ویروسی یا عفونت های باکتریایی و یا بیماری های مشترک بین انسان و حیوان هستند. عفونت های باکتریایی بین یک تا دو روز زمان میبره تا منتقل بشن و اگر این شانس رو داشته باشی که زود متوجه بشی، میتونی با کندن کنه از بدن،جلوی انتقالش رو بگیری. اما این کنه ها علاوه بر باکتری حامل ویروس TBE هم هستند که بلافاصله منتقل و طی چند هفته منجر به مختل شدن سیستم عصبی و التهاب مغزی میشود. و درصورت عدم درمان به موقع؛ مرگ! البته خوشبختانه همشون ناقل بیماری نیستند , و اینجور نیست که هر بار فستینگ شکارت کرد به این روز بیفتی!

این حشره در اروپا زندگی میکنه و در بعضی استان های سوئد فراوانی زیادی داره. واکسن فستینگ هم در بعضی مراکز درمانی وجود داره، هر چند تمام انواع بیماری ها رو پوشش نمیده و اینطور نیست که واکسنش رو بزنی و دیگه خیالت راحت باشه!

برای همین، اغلب توصیه می کنند که تا حد امکان با لباسهای پوشیده توی طبیعت باشید و هر روز بدن خودتون و بچه ها رو چک کنید.

ما به همین صورت تا حالا چهار بار فستینگ شکار کردیم؛ یا بهتره بگم اونا ما رو شکار کرده بودند!

برای جداکردنشون از بدن حتما باید از انبر مخصوص فستینگ یا موچین استفاده کنی و خیلی خیلی سخت جدا میشن والبته اونایی که نصیب ما شد، خداروشکر ناقل نبودند.

فستینگهایی که ناقل هستند. محل نیششون طی چند روز تا یک هفته به صورت دایره وار قرمز شده و بعد طی چند هفته علائم بیماری شروع میشه. که باید هر چه زودتر تشخیص و درمان شروع بشه.

خلاصه اینجوریه که توی همه ی طبیعت گردی هایی تابستونی سوئد، فستینگ هم حضور داره! حتی اگه خودش نباشه، یادش و اسمش و ترسش هست.

الان اواخر آگوسته و پایان تابستون. یواش یواش طبیعت گردی ها و هم فراوانی فستینگ کمتر میشه.

روزها کوتاه تر شده و ساعت ۹ شب دیگه هوا تاریکه.

سال تحصیلی مدارس نیمه ی آگوست یعنی هفته آخر مرداد شروع شد. دانشگاه هم از اول سپتامبر شروع میشه و الان حال و هوای جشن ها و مقدمات شروع سال تحصیلی رو داره که اونم در نوع خودش مفصل و جالبه و در یک پست دیگه در موردش مینویسم.

عاطفه

نویسنده مطلب: Atefe

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.