در دوره فنی مهارتی شرکت کنید و استخدام شوید!

بله درست شنیدین! در دوره فنی مهارتی شرکت کنید، همزمان پول تو جیبی بگیرید و سپس استخدام بشید…

اگه دانشجو هستین یا تحصیل خودتون رو تموم کردین و دنبال کار میگردین و یا حتی وارد دانشگاه نشدین و دغدغه انتخاب بین دانشگاه و سربازی رو دارین، توصیه میکنم ادامه این مطلب رو دنبال بفرمایین.

متاسفانه با شرایط این روزهای صنعت و بازار هر کدوم از ما توی خانواده مون افرادی رو میشناسیم که چندین سال در مقاطع مختلف عالی تحصیل کردن و امروز بیکار هستن یا توی شغل های غیر مرتبط با رشته خودشون فعالیت میکنن.

این وضعیت ممکنه افکار شما رو هم درگیر کرده باشه که بعد از فارغ التحصیلی چه آینده ای در انتظار من هست. برم دانشگاه؟ ارشد بخونم؟ سربازی برم؟ مهاجرت کنم؟ یا چی…

امروز میخوام پیشنهاد متفاوتی رو بهتون ارایه بکنم که احتمالا مورد استقبال خیلی از دوستان قرار بگیره و گره از مشکلات و دغدغه های فکری تون باز بکنه.

اگر زیر 25 سال سن دارید و مدرک دیپلم مدرسه رو دریافت کردید، این پیشنهاد میتونه برای شما کارساز باشه.

کشور آلمان چندین سال هست که برای تامین نیروی کاری خودش در بخش صنعت و خدمات، اقدام به ارایه گزینه مهاجرتی تحت عنوان آوسبیلدونگ کرده که در ادامه شرایط و جزئیات اون رو خدمتتون عرض میکنم.

دوره های فنی و مهارتی ای در رشته های مختلف برگزار میشه که شما بمدت 2 الی 4 سال در اون شرکت میکنید و شامل کلاس های تئوری و بخش عملی هست که در محیط کار واقعی میگذرونید و در طی این مدت برای کارآموزی شما بصورت ماهانه مبلغی پرداخت میشه تا هزینه زندگی رو پرداخت کنین و بسته به رشته انتخابی، میتونه عددی بین 400 تا 1200 یورو باشه.

و البته در بازه های زمانی مشخصی از شما امتحان میگیرن که متوجه بشن مطالب رو بخوبی یاد گرفتید و نهایتا اگر آماده کار شده باشید مدرکی برای شما صادر میشه که باهاش میتونید در شغل مورد نظر استخدام بشید. ضمنا مدارک صادره علاوه از خود آلمان، توی کشور های دیگه هم اعتبار داره! (آمریکا، اروپا و حتی ایران…)

حالا که مدرک رو گرفتید، یا توسط همون محلی که کارآموزی میکردید جذب میشید (به احتمال قوی) و یا اینکه فرصت دارید که یه جای دیگه ای کار پیدا کنید و ویزای خودتون رو به ویزای کاری آلمان تمدید کنید.

دوره های آوسبیلدونگ در رشته و موضوعات متنوعی از فنی مهندسی تا خدماتی و پرستاری ارایه میشه و تنها موارد مورد نیاز برای اقدام در این دوره ها داشتن مدرک دیپلم مدرسه و گواهی زبان آلمانی در سطح B2 هست، که پس از بررسی های اولیه و صدور ویزا از سوی سفارت میتونید وارد کشور آلمان شده و دوره آموزشی خودتون رو شروع بکنید.

چالش اصلی این روش، یادگیری زبان آلمانی هست که اگر همت داشته باشید میتونید در عرض 6 ماه تا یکسال خودتون رو به سطح مورد نیاز برسونید! (به شرط یادگیری مستمر) و مشکل بعدی شرط سن هست که ممکنه شما اون عدد رو رد کرده باشید. (که البته برای برخی رشته های خاص این شرط سنی بالاتر هست)

در آخر نیاز دونستم که بگم بنده مشاور مهاجرتی نیستم و صرفا تجربیات سایر دوستانی که اقدام کردن رو ارایه دادم و ممکنه برخی از جزئیات متفاوت باشه و یا حتی طی سال های آینده دچار تغییراتی بشن. پس بهتره از سایت های مرجع خود کشور آلمان موارد دقیق رو مطالعه کنید.

البته جلوتر چندین سایت مفید برای پیدا کردن پوزیشن آوسبیلدونگ و 10 رشته پر درآمد این حوزه رو بهتون معرفی میکنم.

> سایت های مرتبط با یافتن پوزیشن آوسبیلدونگ:

www.azubi.de

www.ausbildungplus.de

www.ausbildung.de

www.ihk-lehrstellenboerse.de

> 10 رشته پر درآمد آوسبیدونگ:

– کنترل کننده ترافیک هوایی

– مهندس تعمیر کشتی

– کارمند رسمی (اداره گمرک)

– افسر پلیس

– پرستاری

– فروش بیمه

– حسابداری

– کارمند آزمایشگاه فیزیک

– فناوری اطلاعات (آی تی)

– مکانیک خودرو

توجه داشته باشید که تنوع رشته بسیار زیاد هست و 10 عنوان بالا صرفا موارد پر درآمد محسوب میشن و ممکنه بعضیاش برای اتباع خارج از آلمان امکان پذیر نباشن. پس حتما قبل از هر اقدامی تحقیق کنید.

ضمنا اگه این مقاله مورد پسندتون بود، برای دوستانی که فکر میکیند براشون مفید هست بفرستید و همچنین سوالی داشتید بپرسید تا در صورت امکان راهنمایی بیشتری انجام بدم.

نویسنده مطلب: مهندسی مکانیک

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.