تفنگ پی سی پی چیست؟ بهترین مدلهای آن در بازار کدامند؟ – ویرگول

تفنگ پی سی پی نسل جدیدی از تفنگ های بادی فنری هستند. مکانیسمی که در تفنگ های پی سی پی به کار برده شده است نسبت به تفنگ های بادی فنری کاملاً متفاوت تر است و کار با آن را راحت تر کرده است. شلیک کردن توسط تفنگ های پی سی پی با استفاده از هوای فشرده داخل سیلندر یا مخزن انجام می ‌شود که در زیر لوله تفنگ و یا در سمت قنداق تفنگ قرار می ‌گیرد.

تفنگ های پی سی پی دارای خشاب هستند که تیرانداز می تواند با یک بار پر کردن از آن استفاده کند. تفنگ های پی سی پی مانند تفنگ بادی فنری نیستند که برای پر کردن خشاب لوله تفنگ را خم کرد تا بتوان خشاب را پر کرد و سپس از آن استفاده کرد.

تفنگ های پی سی پی در واقع حالت اتوماتیک دارند و باعث می‌ شوند تا تیرانداز لذت تیراندازی را تجربه کند زیرا شما می توانید با هر بار فشار دادن ماشه شلیک کنید.

نحوه شارژ تفنگ های پی سی پی

سیلندری که در تفنگ پی سی پی به کار برده شده است توسط کپسول و یا تلمبه مخصوص این تفنگ ها شارژ می شود. اگر بخواهید این تفنگ را با کپسول شارژ کنید باید بگوییم که شارژ کردن توسط کپسول بسیار آسان است. شما می توانید با باز کردن شیر کپسول این تفنگ در عرض چند ثانیه سیلندر آن را شارژ کنید. نگران نباشید باز کردن شیر کپسول این تفنگ به مرور زمان آسیبی نمی بیند.

اما اگر بخواهید با استفاده از تلمبه مخصوص سیلندر تفنگ پی سی پی را شارژ کنید کمی خسته کننده و طولانی می باشد. ولی اگر هزینه شارژ کردن این تفنگ برای شما اهمیت دارد باید از شارژ کردن توسط تلمبه مخصوص استفاده کنید.

اگر می خواهید برای شارژ کردن تفنگ پی سی پی تلمبه مخصوص آن را خریداری کنید باید به این نکته توجه کنید که تلمبه ای را بخرید که هوا را وارد سیلندر این تفنگ نکند، زیرا در این صورت سیلندر تفنگ بر اثر هوا دچار فرسایش می شود.

بسیاری از تفنگ های پی سی پی دارای مانیتور هستند و شما می توانید توسط مانیتور فشار داخل سیلندر را مشاهده کنید. در صورتی که این فشار پایین آمده باشد نشان دهنده این است که سیلندر نیاز به شارژ دوباره دارد. حجم سیلندر های تفنگ های پی سی پی با هم متفاوت هستند. اما معمولاً سیلندرهای این تفنگ حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ بار می باشد.

مگسک تفنگ

بیشتر تفنگ های پی سی پی همانند تفنگ های بادی مگسکی را با خود همراه ندارند، به همین دلیل برای این که تیراندازی بهتر و دقیق تری را داشته باشید باید دوربین را بر روی تفنگ نصب کنید.

تفنگ لگد ندارد و همین عامل باعث می ‌شود که دقت در تیراندازی توسط این تفنگ بالا برود. همچنین در صورتی که این دوربین را بر روی تفنگ وصل کنید در هنگام شلیک آسیبی به دوربین وارد نمی ‌شود و تنظیم دوربین به هم نمی ریزد.

لوله تفنگ های پی سی پی شرود است یعنی صدای بسیار کمی دارد. اما باید گفت که لوله تفنگ های پی سی پی با هم متفاوت هستند. در صورتی که لوله تفنگ انتخابی شما صدا دارد می ‌توانید از سایلنسر و یا صدا خفه کن استفاده کنید. صدا خفه کن می تواند تا ۹۰ درصد صدای لوله تفنگ را کاهش دهد.

کسانی که اهل تیر اندازی و آشکار هستند و به دنبال تفنگی با قدرت بالا می گردند تفنگ های پی سی پی بهترین گزینه برای آن ها می باشد. تفنگ پی سی پی علاوه بر قدرت بالایی که دارد دارای دقت بسیار زیادی نیز می باشد. در هنگام تیراندازی علاوه بر قدرت بالای تفنگ دقت آن نیز دارای اهمیت می باشد.

تفنگ های پی سی پی چه تاریخچه‌ی دارند؟

برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی تفنگ های بادی که دارای کالیبر های ۳۰ تا ۵۱ بودند در شکار گوزن و گراز مورد استفاده قرار می گرفته است. این تفنگ ها مخزنی داشتند که توسط تلمبه هوا آن را پر می ‌کردند. این تفنگ ها این توانایی را داشتند که یک ساچمه سربی را از ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ فوت در ثانیه شلیک کند و این توانایی برای شکارچیان بسیار قابل اهمیت بود.

بنابراین این تفنگ به دلیل توانایی هایی که داشت در جنگ نیز مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از دلایلی که باعث شده بود تفنگ های پی سی پی در جنگ بسیار استفاده شود و به یکی از تفنگ های پرطرفدار تبدیل شود قدرت بالا و همچنین صدای این تفنگ ها بود، در آن زمان تفنگ های پی سی پی در مقابل تفنگ های باروتی قرار می‌ گرفت.

مشکل رطوبت در تفنگ ها

تفنگ های باروتی در رطوبت به خوبی کار نمی کردند. تفنگ های پی سی پی در رطوبت عملکرد بسیار خوبی داشتند و همچنین در هنگام شلیک دود ناشی از باروت را منتشر نمی کردند. منتشر نشدن دود ناشی از انفجار باروت برای تیراندازان بسیار اهمیت داشت. زیرا جای تیراندازی را آشکار نمی کرد.

تفنگ های پی سی پی در دست مردم روستایی و عامی نیز بسیار مشاهده می شد اما از آنجایی که آن ها اطلاعات کافی از این تفنگ نداشتند با مشکلاتی مانند ترکیدن مخزن آن و یا نشتی باد از دریچه ها مواجه می شدند. اما زمانی که سربازان این تفنگ را بر دست می گرفتند و در جنگ از آن استفاده می‌ کردند تمام توانایی ها و مزیت های این تفنگ را به نمایش می گذاشتند.

یکی از مزیت های بسیار بارز تفنگ های پی سی پی در مقابل تفنگ های فنری این است که اندازه، وزن و حجم بسیار کمی دارند و به دلیل نداشتن لگد و همچنین ارتعاش های اضافی دقت بسیار زیادی در تیراندازی توسط این تفنگ به وجود می آید.

طریقه کار سیستم تفنگ پی سی پی:

به طور کلی باید به این نکته اشاره کرد که تفنگ های پی سی پی در مقایسه با دیگر تفنگ ها اجزای ساده‌تر و کمتری دارند. از اجزای اصلی تفنگ پی سی پی عبارت است از:

مخزن هوا: همه ی این تفنگ ها یک مخزنی دارند که هوای فشرده را ذخیره می کنند تا تفنگ بتواند توسط آن هوا برای شلیک کردن نیرو بگیرد.

چکش: یک قطعه فنری است که برای باز کردن والو از آن استفاده می شود.

والو در تفنگ: والو دریچه‌ای است که هوای فشرده در مخزن برای ورود و خروج به آن نیاز دارد. والو هوای فشرده را کنترل می کند. دریچه والو با فشار چکش باز می شود.

اجزای دیگر این تفنگ ماشه و لوله هستند که همه ما تا حدودی با این اجزاء آشنایی داریم.

چگونگی کارکرد تفنگ پی سی پی در زمان حال:

هوای فشرده که در مخزن وجود دارد باید راهش را توسط والو که در کنترل چکش است، باز کند. زمانی که ماشه کشیده می شود چکش به وال ضربه می ‌زند و باعث می ‌شود تا والو باز شود. در همین حوالی هوای فشرده در مخزن به پشت ساچمه منتقل می شود و سپس در امتداد لوله قرار می گیرد و بعد از شلیک شدن به منطقه مورد نظر پرتاب می ‌شود.

نکات قابل توجه برای خرید تفنگ های بادی یا پی سی پی:

زیبایی ظاهر: شما برای اینکه انتخاب درستی در تفنگ های پی سی پی بادی داشته باشید باید به زیبایی ظاهر تفنگ توجه کنید. معمولاً قنداق تفنگ های بادی و یا پی ‌سی ‌پی از چوب ساخته شدند که چوب درخت راش طرفداران بسیار زیادی دارد.

ماشه و لوله تفنگ ها از جنس فولاد است. ماشه فولادی در تفنگ ها حساسیت در زمان تیراندازی را افزایش می ‌دهد. صدای تفنگ تاثیر بسیار زیادی در شکار دارد زیرا در صورتی که صدای تفنگ زیاد باشد می ‌تواند شکار را فراری دهد.

قدرت خروجی گلوله: قدرت خروجی گلوله برای شکارچیان و تیراندازان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که قدرت خروجی تفنگ بالا باشد سرعت گلوله نیز به همان نسبت بالا می باشد و می تواند به راحتی مسیر طولانی را بدون مشکل طی کند.

وزن و حجم تفنگ: شما باید قبل از خرید تفنگ بادی به حجم آن نیز توجه کنید. در صورتی که تفنگ شما دارای وزن زیادی باشد شما در حمل کردن آن دچار مشکل می شوید. بنابراین بهتر است تفنگ های بادی را انتخاب کنید که قنداق آن ها از جنس فایبر باشد.

زیرا وزن سبک تری نسبت به قنداق های چوبی دارند. اما تفنگ هایی که قنداق آن ها از جنس فایبر باشند نسبت به قنداق های چوبی زیبایی ظاهری کمتری دارند.

میزان کالیبر: تفنگ های پی ‌سی ‌پی بادی کالیبرهای مختلفی دارد اما رایج ترین کالیبر برای تفنگ های بادی ۱۷۷ میلی متر می باشد.

شرکت در مسابقات

در صورتی که می خواهید در مسابقات بین المللی تیراندازی شرکت کنید تفنگ شما باید تا برد ۱۰ متر را پوشش دهد. اما برای شکار و یا مصارف عمومی تفنگ های بادی که کالیبر ۲۲ میلی متر داشته باشند بهترین گزینه برای شما می باشد.

تفنگ های پی سی پی بسیار زیادی در بازار وجود دارند که مدل های بسیار متنوعی دارند و هر فردی بر اساس اولویتی که برای خود در نظر گرفته است می ‌تواند یکی از مدل‌های موجود در بازار را خریداری کند. از بهترین تفنگ های پی سی پی در بازار  شامل اشتایر، آرتمیس، بنجامین، دی استیت، دیانا، رومنتون، کراسمن، کرال، بروکوک، ایکول و ایرارمز می باشد.

مدل های دیانا، آرتمیس و آرتمیس مدل بوچی وان یکی از موفق ترین تفنگ های پی سی پی است که در مسابقات از آن استفاده بسیار زیادی می ‌شود و دارای دقت بسیار بالاست.

هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی ها و مزایای مختلفی هستند که شما حتماً باید قبل از خرید هر کدام از این مدل ها ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهید.

مزایا و معایب تفنگ پی سی پی:

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم تفنگ پی سی پی قدرت و دقت بالا را در کنار هم دارد. از مهم ترین مزایای که تفنگ پی سی پی آن را دارا می باشد عبارت است از:

  • بهترین تفنگ برای تک تیراندازی
  • عدم لگد و عدم آسیب به دوربین در طولانی مدت
  • دارای کیفیت و دقت بالا
  • طراحی های متنوع و زیبا
  • مسلح کردن آسان و سریع

برخی از مدل های تفنگ های پی سی پی حالت نیمه اتوماتیک دارند. یعنی شما می‌ توانید پی‌درپی ماشه را بکشید و سپس شلیک کنید زمان تعویض ماشه بسیار کوتاه می باشد.

همانطور که مشاهده کردید این تفنگ مزایای بسیار زیادی دارد و در بین تیراندازان و همچنین کسانی که اهل شکار هستند یکی از تفنگ های پرطرفدار به حساب می آید. اما این تفنگ معایبی را نیز دارا می باشد.

از معایب این تفنگ می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای شارژ مخزن این تفنگ باید تلمبه مخصوص و یا کپسول شارژ بخرید که می تواند هزینه بسیار زیادی را برای شما داشته باشد.

شما باید متعلقات این تفنگ را تمیز نگهدارید. ممکن است تمیز نگه داشتن آن برای بسیاری از افراد کار مشکلی باشد.

در صورتی که شارژ تفنگ تمام شود و شما وسیله لازم را برای شارژ مجدد نداشته باشید نمی توانید از تفنگ پی سی پی استفاده کنید. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم که یک تفنگ پیستونی ارزان‌ قیمت را نیز خریداری کنید که در مواقع اضطراری که نمی ‌توانید از تفنگ پی سی پی استفاده کنید تفنگی را جایگزین داشته باشید.

در صورتی که نتوانید لوازم جانبی و کپسول مناسب را برای این تفنگ پیدا کنید ممکن است با مشکلات ایمنی و یا  اصطحلاک تفنگ مواجه شوید.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از افراد به دنبال دقیق ترین و قویترین تفنگ پی سی پی هستند. در این صورت باید به این افراد بگوییم که تفنگ بادی پی سی پی مدل هوبن K1 یکی از قوی ترین و دقیق ترین تفنگ های پی سی پی در دنیا می باشد.

این تفنگ از لحاظ وزن و اندازه نسبت به تفنگ های پی سی پی دیگر کوچکتر است. به همین دلیل برخی با دیدن آن تصور می‌ کنند که کارایی کمی دارد اما باید گفت که کیفیت این تفنگ بسیار بالا می باشد و همچنین دقت بسیار بالایی نیز دارد. به گونه‌ای که بسیاری از افراد برای شکار های بزرگ و یا مسابقات بین المللی از این تفنگ استفاده می کنند.

منبع مطلب: سایت شکاره

نویسنده مطلب: Shekare.ir

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.