ترکیه کشوری جذاب برای دانشجویان ایرانی

تعداد دانشجویان بین المللی که تحصیل در ترکیه را انتخاب کرده اند هر ساله افزایش قابل توجهی داشته است. در حال حاضر (در سال ۲۰۱۹) حدود ۶۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند که نشان می دهداین کشور به عنوان یک مقصد آموزشی عالی در بین دانشجویان بین المللی محبوب شده است. از دلایل و انگیزه های تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی می توان به تحصیل با هزینه ای نسبتا ارزان همراه با کیفیت آموزشی بالا اشاره کرد. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نیز وجود دارد که هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت را پوشش می دهد.

دانشگاه های ترکیه در سالهای گذشته اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی کسب کرده اند به گونه ای که مدرک علمی این دانشگاه ها در تمامی کشورهای دنیا شناخته شده است. نکته مهم دیگر این است که امکان اخذ بورسیه برای دانشجویان ممتاز از دانشگاه های آمریکا و اروپا حتی امکان انتقال به دانشگاههای آمریکا بعد از یک یا دو ترم تحصیلی در برخی دانشگاه ها و رشته ها نیز وجود دارد. یکی از شروط اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک دبیرستان وکسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها می باشد.آزمون ورودی برای هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می شود و محدودیت سنی ندارد و دواطلبان با هر سنی و تنها با ارائه مدرک دیپلم دبیرستان می توانند در این آزمون شرکت کنند.

مقطع کارشناسی در ترکیه و دانشگاه های این کشور معمولا ۴ سال به طول می انجامد اما در بعضی از رشته ها مانند پزشکی در ترکیه تقریبا ۶ سال زمان می برد. پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ترکیه از طریق کنکور و آزمون سراسری نمی باشد و هر دانشگاه به صورت مجزا اقدام به برگزاری امتحانات ورودی می کند. دانشگاه ها در سال دوبار رشته هایی که در آنها پذیرش دانشجو دارند به همراه ظرفیت پذیرش اعلام می کنند و دانشجویان باید در رشته دلخواه خود ثبت نام کنند و در امتحانات مربوطه شرکت کنند. امتحان ورودی به زبان ترکی آزمون YOS می باشد. تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاههای ترکیه حدود ۲ سال و مقطع دکترا حدود ۴ سال به طول می انجامد. دانشجویان در هر دو مقطع فوق لیسانس و دکترا می بایست در نیمی از دوره تحصیلی خود ۲۰ تا ۳۰ واحد درسی را پاس نمایند و نیمی دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه خود کنند. زبان تدریس در دوره های فوق لیسانس و دکترا، ترکی یا انگلیسی است.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه پیرو توافق‌نامه بولونیا هستند و دوره‌های تحصیلی خود را مطابق با اروپا یکسان‌سازی می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه Erasmus+  شرکت کرده‌اند؛ این برنامه از مبادلات دانشجویان بین‌الملل پشتیبانی می‌کند. در آخرین تغییرات سیستم رده بندی آموزش عالی کیو.اس، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده  ۴۳ جهان قرار گرفت.

نویسنده مطلب: حمید

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.