تجربه مهاجرت تحصیلی به آلمان مرحله اول یادگیری زبان

اینجا میخوام راجع به نحوه مهاجرت به آلمان بنویسم. احتمالا اگر این مطلب رو می‌خونید تصمیم خودتون رو برای مهاجرت به آلمان گرفتید اما اگر هنوز مطمئن نیستید این لینک هم از مزایای مهاجرت به آلمان نوشته. من اینجا تجربه شخصی خودم، اشتباهات و فوت فن‌ها رو می‌نویسم امیدوارم اطلاعات خوبی بدست بیارید.

یادگیری زبان

یکی از مدارکی که شما برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های آلمان نیاز دارید مدرک زبان هست. این مدرک میتونه به زبان انگلیسی باشه یا آلمانی. بطور کلی میشه گفت تقریبا ۸۰ درصد کرس‌هایی که تو دانشگاه‌های آلمان تدریس میشه به زبان آلمانی هست. این آمار رشته به رشته فرق می‌کنه به عنوان مثال برای من که رشته‌ام علوم‌کامپیوتر بود کرس‌های ارشد اینترنشنال که به زبان انگلیسی تدریس میشه بیشتر از رشته‌های دیگه بود. فرض کنید دانشگاهی برای مستر فقط ۴ تا کرس اینترنشنال ارائه میداد و یکی از این ۴ تا کرس مرتبط به علوم کامپیوتر (دیتا ساینس) بود.

اگر شما کرس انگلیسی رو انتخاب می‌کنید با آیلس ۶.۵ به بالا (‌CEFR B2) کارتون راه میوفته اما این قضیه دانشگاه به دانشگاه فرق می‌کنه و شما باید از سایت دانشگاه اطلاعات دقیق رو پیدا کنید. من دانشگاهی دیدم که آیلس ۵.۵ میخواست و دانشگاهی هم بود که آیلس ۷ میخواست. اغلب دانشگاه‌ها آزمون تافل رو هم قبول دارن.

اگر می‌خواین کرستون به زبان آلمانی باشه همونطور که گفتم هم شانس خیلی بیشتری برای پذیرش دارید هم کارتون بعد از مهاجرت خیلی راحت میشه. چون شما اگر میخواین تو آلمان زندگی کنید اول و آخر باید زبان آلمانی رو یادبگیرید و گرنه کارتون لنگه. برای کرس‌های آلمانی شما باید تا سطح C1 خونده باشید. موضوع اینه که یادگیری زبان آلمانی سخت و زمانبر هست پس باید از یکی دوسال قبل از اقدام به مهاجرت خوندن زبان رو شروع کنید. من از همون ترم ۳ کارشناسی کلاس عمومی رفتم و هر مقطع تقریبا ۶ ماه طول می‌کشید. تقریبا یکسال و ۷ ماه بعد من تا مقطع B1 خونده بودم. من هدفم این بود که کرس آلمانی بگذرونم ولی موضوع این هست که از B1 به بعد کار سخت میشه و یادگیری B2 تقریبا یکسال طول میکشه اما بعدش C1 کمتر وقت میگیره. نکته اینکه همه این آمار و ارقام میانگین هست و به خودتون بستگی داره، اگر کلاس خصوصی ثبت نام کنید قطعا زمان کمتری می‌بره. برای من اینطوری شد که استادمون رفت آلمان و کلاس‌ها لغو شد و دیگه چون وقت محدود بود من بیخیال کرس آلمانی شدم و رفتم تو خط آزمون آیلس. من سطح زبانم خوب بود و یکبار قبل دانشگاه تا سطح Upper Intermediate گذرونده بودم ولی چون تایم نداشتم با کلی فشار و مطالعه فشرده تونستم توی ۴ ماه نمره آیلس ۷ بگیرم. در کل اگر شما سطح زبانت چیزی اطراف Intermediate باشه اکثرا با ۹ ماه کلاس و تلاش میتونی نمره قابل قبولی حدود ۶.۵، ۷ بگیری.

تجربه آزمون آیلس

من برای لیسنینگ از روی کتاب‌های Cambridge IELTS دونه دونه تست‌های لیسنینگ رو میزدم اما روش خیلی خوب برای افرادی که لیسنینگ ضعیفی دارن اینه که transcribe کنن. به این شیوه که شما صوت رو تیکه تیکه گوش میکنی و هرچی میشنوی رو کلمه به کلمه مینویسی. نکته مهم اینه که شما اصلا نباید صوت رو عقب بزنید. اگر چیزی رو نشنیدید یا نفهمیدید اون جارو خالی بذارید و ازش عبور کنید. این کار رو برای بار دوم اجرا کنید و این دفعه سعی کنید اون جاهایی که خالی مونده رو پر کنید یا حدس بزنید. جای خالی‌ها کمتر میشه. این مرحله رو برای بار سوم هم تکرار کنید تا جای خالی‌های کمتری باقی بمونه. مرحله آخر برید متن اصلی رو بخونید و با متن خودتون مقایسه کنید. اشتباهات خودتون رو پیدا کنید و لغات مهم رو توی دفترچه لغتتون یادداشت کنید. بهترین راه برای تقویت لیسنینگ همین هست و بس! (تجربه شده تضمینی)

برای ریدینگ هم من همون تست های کتاب کمبریج آیلس رو میزدم. اولش تایم نمیگرفتم و سعی میکردم ریدینگ هارو بفهمم و سوالات رو حتما جواب بدم. شما میتونید تو این مرحله یک یا دوماه بمونید اما من چون وقتم محدود بود بعد دو هفته رفتم فاز بعدی که باید تایم میگرفتم ولی بازم زیاد فشار نمیاوردم و تقریبا هر ریدینگ ۲۵ تا ۳۵ دقیقه طول میکشید. (وقت استاندارد برای هر متن ۲۰ دقیقه است) پس منم اولش تایمم رو ۳۵ دقیقه محدود کردم و بعد یواش یواش هی تایم رو کم میکردم. نکته مهم اینکه شما اینجا هم باید لغات مهم متن رو توی دفترچه لغت سیو کنید و حفظشون کنید. استراتژی خوب برای جواب سوالات این هست که شما اول یک پاراگراف رو کامل میخونی و متوجه میشی بعدش میری سراغ سوالات و میگردی هرجا که از اون پاراگراف سوال اومده بود رو جواب میدی و بعد میری سراغ پاراگراف بعدی. (معمولا سوالات به ترتیب هست اما مواردی بوده که ترتیب سوالات درست نبوده)

سخت ترین قسمت‌های آزمون آیلس به ترتیب مرحله Speaking و Writing هست. برای اسپیکینگ کتاب‌های Crack و Speaking Test IELTS TOFEL iBT بسیار مفیدن. من فقط کتاب دومی رو خوندم. این کتاب پر از سوالات و جواب‌های پیشفرضه که من تو فاز اول اونارو حفظ میکردم و هیچ ایده ای از خودم رو بهش اضافه نمیکردم. حدودا ۵۰ تا سوال اینطوری پیش رفتم. بعد اون یواش یواش تا ۳۰ درصد از لغات و جملات خودم استفاده می‌کردم. تمام این مدت استادم اشکالاتم رو برطرف می‌کرد. نکته کلیدی این هست که زبون شما راه بیوفته و بتونید روان صحبت کنید. صحبت کردن جلوی آینه واقعا جواب میده! بعد اینکه زبونتون راه افتاد اشکالات گرامری و اینارو راحت تر میشه حل کرد. تو فاز بعدی از مصاحبه‌ها و جواب‌های پیشفرض کتاب استفاده می‌کردم و یواش یواش از جملات و ایده‌های خودم استفاده می‌کردم. دوهفته آخر شما فقط باید یک پارتنر پیدا کنید و دقیقا مثل شرایط امتحان مصاحبه کنید و اشکالاتتون رو پیدا کنید. لغات مهم این بخش رو هم باید حفظ کنید هم انگلیسی به فارسی و هم فارسی به انگلیسی.

بخش آخر و سخت‌ترین بخش رایتینگ هست. کتاب Crack IELTS Essay Writing فوق العادست. سرشار از سوالات و جواب‌های پیش‌فرض هست که شما زحمت می‌کشید اول بادقت متن پیشفرض رو می‌خونید. حفظ میکنید و روز بعد هرچیزی که یادتون بود رو می‌نویسید. این کتاب خودش لغات مهم هر متن رو جدا کرده و شما حتما حتما باید این لغات رو یاد بگیرید و درون متنتون استفاده کنید. داخل متون این کتاب پر از اصطلاحات، ترکیبات ادبی و جمله‌بندی‌های فوق العاده هست که شما حتما باید ازشون استفاده کنید و ملکه ذهنتون بشه. لغات این کتاب رو هم باید حتما حتما هم انگلیسی به فارسی و هم فارسی به انگلیسی یادبگیرید. اگر وقت کافی روی این کتاب بگذارید و اصطلاحا بجویدش امکان نداره نمره کمی تو این بخش بگیرید. تسک ۱ هم خیلی آسونه و با کتاب Crack می‌تونید جمعش کنید.

  • من ماه آخر هر روز یدونه آزمون کامل میزدم و جوابشو همون روز چک میکردم. نکته مهم اینه که من خیلی سعی کردم تا بتونم دقیقا سر ساعت ۹ صبح که آزمون اصلی شروع میشه این آزمون های آزمایشیم رو بزنم اما بخاطر استرس و پروژه دانشگاه کلا ساعت خوابم بهم ریخته بود و ساعت ۱۲ تازه شروع میکردم و سر این قضیه هم ضربه خوردم. سر جلسه آزمون اولین قسمت سوالات لیسنینگ هست و چون من خیلی خواب آلود بودم و مغزم لود نشده بود نتونستم نمره خوبی بیارم و من روی سوالای لیسنینگ خیلی حساب باز کرده بودم. پس تایم خوابتون رو درست کنید.
  • راجع به لغت هم شما علاوه بر لغاتی که اشاره شد باید ۵۰۴ رو فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی یاد بگیرید و فول باشید. اگر وقت داشتید لغات Essensiaal Words for IELTS هم میتونید یاد بگیرید.
  • نکته مهم اینکه شما هرچی سریع تر توی این مسیر بیوفتید سریع تر به نتیجه می‌رسید اسیر آموزشگاه‌هایی که دوره‌های آیلس دوساله و غیره دارن نشین. واقعا بیشتر از ۹ ماه وقت گذاشتن برای این آزمون بیهودست. شما باید قالب آزمون رو بدونید و لغات و ترکیبات و فنون آزمون رو یادبگیرید و پیاده کنید و این هیچ ربطی به کلاس عادی رفتن برای بالا بردن سطح عمومی زبان نداره پس هرچی سریع تر شروع کن و خودتو با قالب این آزمون وقف بده.

نویسنده مطلب: mh.ahmadi

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.