تجربه شخصی من از بردن سگ به کشور ترکیه

این نوشته درباره تجربه‌م در بردن #سگ به کشور #ترکیه با #هواپیما ست. امیدوارم به درد کسی بخوره چون ما خیلی اطلاعات کمی داشتیم و استرس زیاد کشیدیم :دی

مکس در دوران نوجوانی :دی
مکس در دوران نوجوانی :دی

حیوانات خانگی که معمولا میشه با هواپیما جابجا کرد شامل سگ، #گربه و بعضی از نژاد‌های پرندگان میشه. راجع به پرنده ها من اصلا اطلاعاتی ندارم اما در مورد سگ و گربه دو جور میشه با هواپیما جابجاشون کرد. اگه نژاد بزرگ نباشه و وزنش هم تا یه حدی باشه میشه توی کابین مسافر کنار خودت بذاریش، در غیر این صورت میشه فرستادش توی قسمت بار هواپیما کنار باقی بارها. راجع به بار هم بهتون بگم اصلا نگران این نباشید که مثل چمدون، باکس سگ و گربه هم پرت کنن چون اینطور نیست. حمل و نقل باکس حیوان به هواپیما جدا از چمدون‌ها انجام میشه و توی بخش بار هواپیما هم جاهایی مخصوص این باکس‌ها وجود داره که باکس فیکس میشه داخلش و توی تکون های هواپیما جابجا نمیشه. بگذریم! متاسفانه ایرلاین‌های ایرانی تا اونجا که من تحقیق کردم اجازه نمیدن شما سگ یا گربه رو داخل کابین مسافرین ببرید و باید تحویل بار بدید. ولی ما چون دوست داشتیم مکس پیش خودمون باشه بلیت رو از ترکیش ایرلاین گرفتیم. در صورتی که بخواید پت رو داخل کابین مسافرین ببرید باید از این کیف نرم‌ها (سافت باکس) داشته باشید و در صورتی که بخواید تحویل بار بدید باید از این جعبه‌های سگ و گربه (هارد باکس) بگیرید. هارد باکس هم باید مخصوص هواپیما باشه چون هارد باکس معمولی هم داریم. به پت شاپ بگید میدونن خودشون. بعد از رزرو بلیت از آژانس یا دفتر فروش باید بخواید که روی بلیتتون پت رو هم رزرو کنه. واسه این کار، نوع و نژاد حیوان، مجموع وزن پت و باکس یا کیفش و تمایلتون واسه بردن حیوان به کابین مسافرین یا بخش بار رو باید بگید. محدودیت حجم و وزن کیف که ترکیش ایرلاین واسه بردن پت به کابین گذاشته اگه اشتباه نکنم اینه: ۲۵ در ۴۵ در ۵۰ سانتیمتر و وزن حداکثر ۸ کیلو گرم (مجموع پت و کیف). ما وقتی این رو شنیدیم متوجه شدیم که مکس رو نمیشه ببریم بالا واسه همین سافت باکس‌شو رفتیم پس دادیم و یه هارد باکس گرفتیم و حمل حیوان در قسمت بار رو رزرو کردیم روی بلیت. این رو هم باید بگم که بعدش فهمیدیم که تا ۱۰ کیلو هم زیرسیبیلی اجازه میدن? اگه گربه دارید پیشنهاد میکنم حتمن ببریدش بالا ولی سگ حیوون قانعی‌ـه بیچاره :دی مشکلی پیش نمیاد واسش. بازم بسته به نژاد و تربیتش داره البته.

مکس در دوران طفولیت :دی
مکس در دوران طفولیت :دی

قوانین و مدارک مورد نیاز هم واسه حمل پت رو به دو بخش تقسیم میکنم. یکی مدارکی که ایران نیازتون میشه یکی هم مدارکی که کشور مقصد لازم داره. واسه ایران شما اول باید گواهی سلامت از یکی از دامپزشکی‌ها بگیرید و اون رو ببرید به اداره دامپزشکی تهران به آدرس انتهای خیابون ستارخان، خیابون نصرت. بعد اونا یه برگه تایید میدن که در نهایت باید تحویل بخش قرنطینه فرودگاه امام بدید. نکته بسیار بسیار مهم این گواهی سلامت و نامه دامپزشکی اینه که هر کدوم یک هفته فقط اعتبار دارن واسه همین باید این کار رو توی روزهای نزدیک به پرواز انجام بدید. یعنی حداکثر تا ۶ روز از گواهی سلامت باید اون رو ببرید اداره دامپزشکی و حداکثر تا ۶ روز بعد از گرفتن برگه از اداره دامپزشکی باید پرواز کرده باشید! توی فرودگاه هم ۴ ساعت قبل از پرواز برید به بخش قرنطینه و برگه تایید شده اداره دامپزشکی رو تحویل بدید اونجا یه برگه خروج از کشور پت رو بهتون میدن که میتونید با اون برگه از گیت رد بشید در مورد مدارکی که کشور مقصد میخواد خب هر کشوری متفاوته بعضی کشورها حتی قانون دارن که شما چندین روز پت رو باید توی فرودگاه قرنطینه کنید و اینا، ولی ترکیه اصلا قوانین سفت و سختی نداره خدا رو شکر. یه محدودیت سنی داره واسه سگ که فکر کنم ۵ هفته‌س و اینکه همه‌ی واکسن هاش باید خورده باشه همچنین کمتر از ۶ ماه از آخرین واکسن هاری باید گذشته باشه. واسه ما ۸ ماه بود که مجبور شدیم بزنیم واسش. اوه مهم‌ش رو یادم رفت! میکروچیپ هم الزامیه. هزینه واکسن هاری و میکروچیپ و گواهی سلامت و کوفت و زهرمار واسه ما تو ایران تقریبا ۵۰۰ تومن شد (آبان ۹۸). دامپزشک هم به ما گفت ۱۰ ساعت قبل از پرواز نه آب به مکس بدید نه غذا که بالا نیاره توی هواپیما.

مکس در همین دو روز پیش :دی
مکس در همین دو روز پیش :دی

برگردم به فرودگاه. از وقتی که وارد فرودگاه میشید، اگه پت میاد بالا توی کابین باید از زیر ۲ تا X-ray رد بشه و اگه میره توی قسمت بار باید از زیر ۱ گیت X-ray رد بشه. حتمن بگید که شدت X-ray رو کم کنن (مخصوصا واسه گربه) که احتمال آسیب رو بیارید پایین. مسئول‌هاش هم اوکین و با ما راه اومدن. هزینه حمل پت کاملا از بار شخصی مسافر جداست. مثلا شما نمیتونی بگی من به جای ۳۰ کیلو مثلا ۱۰ کیلو چمدون میبرم بقیه ش رو وزن حیوون حساب بشه! هزینه مکس که با باکسش ۹ کیلو بود برای پرواز تهران استانبول هواپیمایی ترکیش شد یک و نیم میلیون تومن (آذر ۹۸)! از بلیت خودمون گرون تر شد :)) موقع تحویل بار هم باید باکس رو با تسمه ببندید که درش اتفاقی باز نشه، این کار رو میتونید توی اون قسمت که چمدون ها رو میپیچن توی رپ پلاستیکی انجام بدید. توی فرودگاه بود که مسئول قرنطینه به ما گفت چرا میخواید ببریدش توی قسمت بار گناه داره اونجا تاریکه و ممکنه بترسه، وقتی ما بهش گفتیم که آقا خب چک کردیم با ایرلاین اجازه ندادن روی بلیتمون Pet in cabine بزنیم و بهمون گفت اصلا لازم نبود بگید ۹ کیلو شده. میگفتید بزن ۸ کیلو. اینجا من تا ۱۰ کیلو هم دیدم که راحت میبرن بالا. خلاصه شد تجربه واسه دفعات بعد.

وقتی شما یا هر مسافر دیگه ای پت توی بخش بار داشته باشه خلبان رو مطلع میکنن و خلبان دما و میزان اکسیژن بخش بار رو تنظیم میکنه که پت اذیت نشه. توی فرودگاه استانبول (سابیها) هم وقتی از پاسپورت چک رد شدیم و منتظر چمدون‌هامون بودیم یه آقایی با یه چرخ‌دستی یه سری بار حساس از جمله باکس مکس رو آورد و بهمون داد. با اینکه گفته بودن برگ خروج از کشور رو توی ترکیه ازتون میخوان به شکل عجیبی هیچکس به ما نگفت آقا این چیه دستت ببینم مدارکشو! بدون هیچ مشکل و توقفی از فرودگاه اومدیم بیرون و همون موقع مکس رو از باکسش آوردیم بیرون.

مکس در اولین روزش در کشور همسایه :دی
مکس در اولین روزش در کشور همسایه :دی

در مورد برگردوندن سگ به ایران من همچنان درگیرشم (آپدیت در آخر همین نوشته) و دو هفته دیگه میخوام با مکس بیام ایران. متاسفانه روشی که توی ایران میتونستم پت روی بلیت رزرو کنم اینجا کار نمیکنه. توی ایران من از علی‌بابا بلیت گرفتم که اونا خودشون کاراشو کردن. ولی گفتن چون مبدا استانبول‌ـه باید اول بلیت رو بخری و بعد کار رزرو پت رو انجام بدیم واست. ریسکی که این کار داره اینه که (هر چند بعید ولی) ممکنه قبول نکنن. اونوقت شما میمونی و علی‌بابا و یه بلیت که فقط ۶۰ درصدش برمیگرده بهت :دی. من زنگ زدم به ایرلاینهای ایرانی و همه شون گفتن باید روز پرواز بری فرودگاه و اونجا کارای رزرو رو انجام بدی! اطلاعات قیمتی هم به این شکل بود: (بهمن ۹۸)

ماهان: از همه گرونتر. بلیت پرواز استانبول به تهران ۱۱۲ یورو (۷۴۰ لیر) و هزینه حمل پت، ۱۸ یورو به ازای هر کیلو? بسیار بسیار گرون! راجع به مدارک دیگه وقتی قیمت رو شنیدم نپرسیدم ازشون!

ایران ایر: متوسط. ۶۰۰ لیر پول بلیت و قیمت حمل پت، ۹ دلار به ازای هر کیلو? گفت باید پرواز با هواپیمای ایرباس ۳۰۰ یا ایرباس ۶۰۰ باشه که تهویه مناسب برای پت داشته باشن. پروازهای ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه ایرباس ۶۰۰ هستن از قرار معلوم. برای مدارک مورد نیاز گفتن که باید برگه خروج از کشور، شناسنامه و برچسب میکروچیپ داشته باشه و واکسن‌هاش هم کامل باشه.

قشم ایر: بسیار ارزون و مناسب: هزینه بلیت رو گفت میتونی چارتری از سایتها و آژانسها بگیری من نگاه کردم دیدم حدود ۷۰۰هزار تومنه توی سایت علی‌بابا. قیمت حمل پت به ازای هر کیلو ۶ یورو? البته هر ارزونی بی حکمت نیست! گفت واسه وزن‌های زیر ۱۰ کیلو، ۶۰ یورو فیکس گرفته میشه و اون مسئولش هم درست حسابی نمیدونست که چه مدارکی لازم دارم واسه برگردوندن پت. قسمت داغونش این بود که این هم گفت باید هواپیماش فلان باشه که تهویه داشته باشه. بهش گفتم خب چه ساعتی رو بگیرم که هواپیماش فلان باشه؟ گفت همون روز مشخص میشه که تهویه داره یا نه! یعنی من باید بلیت بگیرم و جمع کنم برم فرودگاه و ببینم آیا پت رو میتونم ببرم یا نه! جیزز!

ترکیش ایرلاین: متاسفانه هنوز صحبت نکردم با دفاتر فروشش ولی از کانتر توی فرودگاه که پرسیدم گفت اگه سگتون توی ایران متولد شده باشه فقط پاسپورتش (همون شناسنامه) کافیه و هیچ مدارک دیگه ای نمیخواد. آپدیت ?

آپدیت: قیمت ترکیش‌ایرلاین برای من که وزن مکس و باکس‌ش روی هم ۹ کیلوگرم بود میشد ۱۴۰ دلار آمریکا. دفتر فروش ترکیش‌ایرلاین توی استانبول به من گفت اول باید بلیت رو رزرو کنی و بعد درخواست ترنسفر پت رو تلفنی بهمون بدی و بعد از تایید میتونی بلیت رو پرداخت کنی که کانفرم بشه اصطلاحا. چندتا نکته هست. یک اینکه علی‌بابا نتونست برای پرواز برگشت این خدمات رو ارائه بده چون گفتن نمیتونن با دفتر ترکیش‌ایرلاین در خارج از ایران ارتباط داشته باشن. و دو اینکه برای این کار شما به یک حساب بانکی با امکان پرداخت بین‌المللی نیاز دارید که پرداختتون رو انجام بدید.

آپدیت ?

بالاخره بعد از کلی تحقیق پرواز قشم‌ایر رو انتخاب کردم برای برگشت به ایران. اگه سگ یا گربه‌تون توی باکس باشه بدون مشکل میتونید سوار اتوبوس Havaist بشید، البته راننده به من گفت بذارش توی قسمت بار اتوبوس ولی من گفتم نه حتمن میخوام پیشم باشه و اون هم راحت قبول کرد. اگه هم با تاکسی میرید تا فرودگاه که کلا اوکیه. داخل فرودگاه از دوتا X-ray چک باید رد بشید. خدا رو شکر پت رو نباید بذارید زیر دستگاه X-ray. باید هر دوبار از باکس درش بیارید و به همراه خودتون از زیر چهارچوب فلزسنج ردش کنید. فرآیند بردن پت توی قسمت بار هم به این شکله که در قسمت چک‌این، پت رو وزن میکنن و هزینه رو بهتون میگن، زیر ۱۰ کیلو رو همون نرخ ۱۰ کیلو حساب میکنن که واسه ما شد ۶۰ یورو (کیلویی ۶ یورو)، فیش پرداخت رو باید ببرید دفتر هواپیمایی (یا یه دفتری که خودشون معرفی میکنن) و پرداخت کنید و برگردید پاسپورتتون رو با کارت پرواز بگیرید. نکته شیرینش اینه که پت رو تحویل چک‌این نمیدید و تا دم در هواپیما خودتون میبرید. دم در هواپیما کسی هست (احتمالا با روپوش شبرنگ دار) که باکس رو ازتون میگیره و میبره. داستان اصلی توی ایرانه که دارید. بعد از ورود به ایران و گرفتن باکس توی لاگج باید گواهی سلامت پت رو ببرید قرنطینه دامی و یک نامه از اونجا بگیرید. حالا مشکل کار ما کجا بود؟ قانون ایران میگه که برای خروج و ورود پت باید یک گواهی سلامت که کمتر از ۷ روز ازش گذشته باشه ارائه کنید. اگر برای ورود پت اینکار رو نکنید، پت رو ۲۱ روز توی فرودگاه قرنطینه میکنن. حالا راه دررو برای کسایی مثل ما که این رو نمیدونستن اینه که یک دامپزشک بیاد و یک گواهی سلامت همونجا توی فرودگاه صادر کنه. خودشون هم چند تا دامپزشک معرفی میکنن اگه خودتون کسی رو نشناسید. ما هم یکی از دامپزشک‌هایی که معرفی کرده بودن باهاش تماس گرفتیم و گفتیم که بیاد. دامپزشک توی اسلام شهر بود و نیم ساعته رسید فرودگاه و با هزینه ۳۰۰ هزار تومن گواهی صادر کرد و ما هم مکس رو از خطر قرنطینه نجات دادیم. کلا ۵ دقیقه هم طول نکشید. حالا قضیه اصلی دامپزشک اینه که دامپزشک میاد معاینه میکنه و میگه که پت رو باید ۲۱ روز داخل خونه قرنطینه کنید و بیرون نیارید و متعهد میشه اگه هر مشکلی پیش اومد و پت بیماری داشت که بعدا مشکل ساز شد، مسئولیت این قضیه به عهده دامپزشکه. همونطور که حدس میزنید، این قرنطینه اصلا سفت و سخت نیست و ما هم رعایت نکردیم. شاید بگید که چقدر زیاد پول گرفته ولی به نظرم کاملا می‌ارزه. چون گواهی سلامت توی ترکیه یا کشور دیگه احتمالا گرونتر از این عدد دربیاد.

احتمالا تا چند ماه آینده تجربه بردن مکس به آلمان رو هم پیدا کنم که در اون صورت حتمن راجع بهش مینویسم (آپدیت: نوشتم راجع بهش!). اگه اطلاعاتی از قلم افتاده بود توی تویتر میتونیم با هم گپ بزنیم. خوشحال میشم اگه اطلاعاتم به درد کسی بخوره.

نویسنده مطلب: سپهر بهروزی

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
4 نظرات
  1. شیما می گوید

    سلام برای برگشت ب ترکیه فقط برگه گواهی سلامت کافیه!؟من همراه با سگم سفر ۳۳روزه امدم و‌الان میخوام برگردم و فقط گواهی سلامت گرفتم برگه خروج ضروریه؟

  2. ناشناس می گوید

    چه سگ های گوگولی مگولی چه خوشگلن پشمالوی بامزه دلم خواست 😢

  3. فرشاد می گوید

    درود
    اطلاعاتی از بردن سگ با خودرو شخصی از مرز ایران به ترکیه دارید ؟

  4. محسن می گوید

    آقا دمت گرم ، اطلاعات خیلی خوبی را به اشتراک گذاشتی که دیگران برای دانستن هر کدام باید کلی هزینه کنند و احتمالا خسارت بپردازند.

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.