تجربه ای از مصاحبه شغلی برنامه نویس ها – در زمان تست فنی چه چیزهایی مهم است؟

این مطلب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید به عنوان یک برنامه نویس (یا هر موقعیت شغلی در صنعت فناوری اطلاعات به ویژه تولید نرم افزار) استخدام شوید، این مطلب ممکن است به کار شما بیاید.
مراحل پذیرش و استخدام ممکن است برای هر شخصی با هر سطح معلومات و تجربه ای چالش هایی داشته باشد. از جمله مسائلی که عملکرد اشخاص متقاضی را قطعا متاثر میکند، اضطراب ناشی از قرار گرفتن در مکان جدید است. وقتی با آدم های جدید روبرو میشویم و در فضای ناشناخته ای قرار میگیرم هر نکته کوچکی ممکن است باعث استرس شود؛ بنابراین برای کاهش استرس و متعاقب آن افزایش عملکرد در مرحله مصاحبه و تست پیشنهاد میگردد مطلب زیر را مطالعه کنید.

البته در حال حاضر دور کاری در حوزه نرم افزار خیلی پر رنگ تر شده است و شرکت های بزرگ و کوچک زیادی هستند که به خاطر مزایای آن، سعی میکنند کارکنان خود را حتما به صورت دورکاری استخدام کنند. اما اگر در شرکتی قرار است کار کنید که به حضور شما در محل کار اهمیت بیشتری میدهد نکاتی را پیشنهاد میدهم که در نظر گرفتن آنها باعث میشود تا حد زیادی بتوانید نتیجه مطلوبی را پیش از استخدام به خصوص در مرحله تست فنی رقم بزنید.

یک تجربه شخصی در مورد مصاحبه شغلی
در مدتی که در یکی از شرکت های خصوصی دانش بنیان که به ویژه در حوزه تولید نرم افزار فعالیت میکرد مشغول بودم، در بخشی قرار داشتم که در جریان مراحل مصاحبه و تست فنی اشخاص جویای کار قرار میگرفتم. مصاحبه شوندگانی که معمولا در مراحل اولیه پذیریش شده بودند و در مرحله ای قرارداشتند که قرار بود انجام یک یا دو تسک برای تست فنی به آنها سپرده شود. مشاهده متقاضیان به عنوان یک ناظر بی طرف باعث شد اتفاقات جالبی دیده شود که از این طریق میخواهم تجریبات خود را به اشتراک بگذارم.


روز مصاحبه

ادب مرد به ز دولت اوست – برخورد اول ?

سازمانهای دولتی و خصوصی با هر روش مدیریتی که دارند نهایتا توسط انسان ها کنترل و مدیریت میشوند. (حداقل در حال حاضر) از آنجا که رعایت اصول روابط اجتماعی در ارتباطات بین انسانها اهمیت فوق العاده ای دارد، پس هر کارفرمایی چون پیش از هر چیز یک انسان است( حداقل در حال حاضر) برخورد اول برایش اهمیت دارد. پس نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • با صدای بلند و شمرده صحبت کنید.
    صدای بلند ( نه بلند تر از صدای طبیعی یک انسان) نشانه اعتماد به نفس و بیان کامل کلمات نشانه دقت شماست.

اگر علاقه مند هستید پیشنهاد میشود، تکنیک های فن بیان را تمرین کنید. صدا، لحن و طرز حرف زدن شما واقعا در نتیجه ی هر جلسه ای از جمله یک جلسه مصاحبه موثر است.

  • از ادبیات و لحن رسمی و اداری استفاده کنید.
    لحن کوچه و بازاری آن هم برای برخورد اول در مصاحبه کاری اصلا مناسب نیست
  • لبخند بزنید ?
    حتی خشک ترین و بد اخلاق ترین آدمها نیز وقتی لبخند دائم شما را ببینند انرژی خوبی از شما دریافت میکنند.
  • متناسب بنشینید
    سعی کنید متناسب با صندلی که روی آن قرار میگیرد بنشینید. مثلا اگر صندلی روز مصاحبه شما اداری نیست و شبیه مبل است، روی لبه قسمت نشیمن آن ننشینید. در این حالت عقب نشسته و کاملا تکیه دهید و دستان خود را روی دسته های مبل قرار دهید.
    دست به سینه و مثل بچه مدرسه ای ها نباشید. مثلا اگر کیف همراهتان است آن را روی پا قراردهید و دستانتان را روی کیف بگذارید و سعی کنید زیاد با انگشتان خود بازی نکنید و دست خود را مشت نکنید. بهتر است دستها در مشت نکنید و هیچ شیئی مثل خودکار یا موبایل در دست نداشته باشید چرا که ممکن است به طور ناخودآگاه با آن وسیله در دست خود بازی کنید و این برای برخی از کارفرمایان ناخوشایند است.

پیشنهاد میشود اگر علاقه مند هستید تکنیک های زبان بدن را مطالعه کنید. زبان بدن و حرکات ارادی و غیر ارادی بدن در ایجاد یا عدم ایجاد حس اعتماد خیلی موثر است.

  • متناسب بپوشید
    برای همه انسانها چیزی که با چشم خود می‌بینند اهمیت بیشتری از چیزی که می‌شنوند دارد پس در اولین برخورد لباس ها بیشتر از هر کلامی در مورد شما حرف برای گفتن دارند. حتی کلاه برداران حرفه ای نیز این موضوع را میدانند و سعی میکنند بهترین لباس ها را بپوشند ? پس چرا شما که نیت بدی ندارید لباس متناسب نپوشید.
    اگر محیط کاری که برای مصاحبه به آنجا می‌روید رسمی ( سازمانهای دولتی و شرکت های بزرگ) پس با پوشیدن لباس رسمی نتیجه بهتری خواهید گرفت و اگر شرکت محل مصاحبه شما یک شرکت خصوصی است پس شاید بتوانید از لباس هایی که کمتر رسمی هستند استفاده کنید.

یک راهنمایی برای اینکه بفهمید محل مصاحبه شما چطور است این است که سعی کنید از طریق وبسایت سازمان محل را قبل از حضور برای مصاحبه بشناسید. مثلا اغلب شرکت ها عکس هایی از فضای کاری که فراهم کرده اند در وبسایت شرکت قرارداده و یا در سایت های کاریابی قرار میدهند. عکس ها را باز کنید و ببینید. اگر فضای شرکت و دکوراسیون آن شیک و مرتب است پس بهتر است از لباس های رسمی و شیک استفاده کنید. چرا که احتمالا مدیر آن سازمان دوست دارد لباس کارکنانش نیز با فضا و دکوراسیون داخلی هماهنگی داشته باشد.

در نهایت مسئله لباس پوشیدن بیشتر از هر کسی مربوط به خود شماست و در این مورد قطعا خودتان میتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

  • سوال بپرسید
    در مورد هر چیزی که فکر میکنید برای شما مهم است از تعداد روزهای کاری هفته گرفته تا وقت مجاز برای صرف ناهار و شرایط و تسهیلاتی که سازمان برای کارکنان خود در نظر گرفته است بدون نگرانی سوال کنید. یادتان باشد هر چقدر شرایط را برای خودتان مبهم تر نگه دارید احتمال اینکه در موقعیت شغلی نامناسب تری (نامناسب برای شرایط شما) قرار بگیرید، بیشتر است. و اینکه پرسیدن سوالات خوب نشان دهنده دقت نظر شما به کارفرما است.


روز تست فنی

  • تعیین روز تست
    همانطور که برای روز مصاحبه با شما هماهنگی انجام شده، تاریخ روز(های) تست هم باید با هماهنگ شود. به این معنی که بهتر است شما تعیین کنید که در چه روزی برای انجام تست میتوانید در محل شرکت حضور داشته باشید.
  • محل نشستن
    اگر محل نشستن شما جای مناسبی نیست حق دارید به کارفرما اطلاع دهید. مثلا شلوغ و پر رفت و آمد است یا گرم است یا سرد است.
    اگر باد کولر مستقیم به کمر شما میزند و کار کردن را برای شما سخت میکند حق دارید این موضوع را اطلاع دهید.
    اگر صندلی شما مناسب نیست حق دارید به کارفرما اطلاع دهید. مثلا خیلی پایین است و ارتفاع آن تنظیم نمیشود یا پشتی آن خیلی خشک است و عقب نمیرود یا خیلی جیر جیر میکند و نمیتوانید روی آن تکان بخورید.
    اگر میز شما خیلی کوچک است یا ارتفاع آن مناسب نیست حق دارید به کارفرما اطلاع دهید. چرا که پس از مدتی احتمالا دچار گردن درد یا کمر درد میشوید.
  • کامپیوتر تست
    اگر کامپیوتری که در اختیار شما میگذارند مناسب نیست باید به کارفرما اطلاع دهید. متاسفانه سازمان ها اغلب بدترین کامپیوتر خود را برای تست در نظر میگیرند. مثلا سیستمی که خیلی کند است و یا نرم افزارهای لازم را ندارد.
    اگر کامپیوتری که در اختیار شما میگذارند کیبورد نامناسبی دارد حق دارید اطلاع دهید. مثلا دکمه های خیلی سفتی دارد و یا تایپ کردن با آن خیلی سر و صدا ایجاد میکند (دکمه های خشک و قدیمی بودن کیبورد باعث صدای خیلی زیاد موقع تایپ میشود.)
    اگر با ماوس کامپیوتری که در اختیار شما گذاشته شده راحت نیستید میتوانید جهت تعویض آن اطلاع دهید. مثلا حتی اگر دکمه اسکرول ماوس خراب باشد در سرعت کار شما اختلال ایجاد میکند.
    اگر کامپیوتری که برای تست به شما داده اند اینترنت ندارد حق دارید معترض شوید چرا که برای برخی شغل ها به ویژه برنامه نویسی قطعا به اینترنت نیاز دارید و هیچ کس وجود ندارد که بدون نیاز به اینترنت بتواند کار قابل قبولی تحویل دهد.
    اگر لایسنس نرم افزارهای مورد نیاز شما روی سیستم تست منقضی شده است، این مورد برایتان آزاردهنده شده و سرعت شما را کند میکند. پس حتما به کارفرما اطلاع دهید.
  • وقت ناهار و استراحت
    نکته ای که تقریبا هیچ کدام از مصاحبه شوندگانی که من دیده ام در روز تست به آن اهمیتی ندادند، تایم ناهار بود. یعنی یا اصلا ناهار نخوردند یا اینکه با تنقلات سعی کردند خودشان را سیرکنند و یا اینکه خیلی دیر اقدام به خوردن غذا کردند.

مسئله قابل توجه در مورد وعده اصلی و فرعی در محیط کار این است که با نخوردن یا به تاخیر انداختن ناهار یا نیم چاشت، بدن و ذهن شما از حالت روتین خود خارج میشود و در چنین حالتی قطعا دچار استرس و خستگی زودرس خواهید شد. (مگر اینکه عادت داشته باشید که حتی وعده اصلی را میل نکنید و مثل یک ربات فقط کار کنید) پس در تایمی که همیشه ناهار میل میکنید فارغ از اینکه در چه محیطی هستید بدون نگرانی، از همکاران خود در مورد تایم ناهار و محل خوردن غذا سوال کنید.

همچنین پیشنهاد میشود برای روز(های) تست حتما ناهار به همراه خود داشته باشید چون تهیه غذا از بیرون از شرکت (آن هم جایی که احتمالا برای روز اول است که در آنجا حضور دارید) شما را از تمرکز روی کارتان منحرف میکند. شاید برخی سازمانها برای شما ناهار هم در نظر بگیرند ولی اگر در این مورد چیزی به شما نگفتند پس تهیه ناهار حتما به عهده خودتان است. این موارد را برای صرف چای یا قهوه نیز در نظر بگیرید.

سرویس بهداشتی

شاید ذکر این نکته مسخره به نظر برسد ولی این مورد را دیدم که یکی از مصاحبه شوندگان حتی در طی دو روز انجام تسک های تست فنی، از سرویس بهداشتی استفاده نکرد! این مسئله نیز شما را از حالت روتین بدنی و ذهنی خارج کرده و عملکرد صحیح را دچار اختلال میکند. پس بدون تعارف و نگرانی از نزدیک ترین همکارتان، محل سرویس بهداشتی یا شرایط احتمالی استفاده (دیده شده که در برخی از سازمان ها سرویس بهداشتی و حتی راه پله ویژه مدیران وجود دارد) را بپرسید.


در آخر…

لپ تاپ شخصی خود را همراهتان ببرید. حتی پیشنهاد میشود، ماوس و کیبوردی که به آن عادت کردید را نیز همراه خود داشته باشید چرا که قطعا در سرعت انجام کار شما خیلی موثر است.

همچنین در صورتی که کارفرما قرار نیست برای سیستم تست شرکت، دسترسی به اینترنت اختصاص دهد، از اینترنت موبایل خود برای این کار استفاده کنید. در چنین حالتی قطعا ترجیح میدهید گوشی موبایل خود را hot spot کنید. پس باز هم همراه داشتن لپ تاپ شخصی گزینه مطلوبی است.

یک نکته مهم برای برنامه نویسان موبایل این است که تلفن همراهی که اپلیکیشن های خود را روی آن تست میکنید حتما به همراه داشته باشید. چرا که ممکن است کارفرما یک تلفن همراه با نسخه اندروید خیلی قدیمی برای تست به شما تحویل دهد. البته چنین تلفن همراهی میتواند یه گزینه برای تست اپلیکیشن شما روی گوشی های قدیمی تر باشد ولی اگر نمیتواند معیار مناسبی برای نتیجه تست فنی شما باشد.

مواردی که گفته شد قطعا همه چیزهای لازم برای موفقیت در فرآیند های مصاحبه نیست ولی رعایت این نکات ساده میتواند شما را در وضعیت روانی مطلوب نگه دارد تا رفتار حرفه ای تری نشان دهید و قطعا کارفرما نیز با دیدن عملکرد شما و مدیریتی که روی خود و کارتان انجام میدهید نگاه متفاوتی به شما پیدا خواهد کرد.

موفق باشید.

نویسنده مطلب: محمدرضا صمدی

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.