تجربه استفاده از دوچرخه های بیدود در تهران

در یک صبح تابستانی سه شنبه که خواب مونده بودم و برای رسیدن به محل کار دیر شده بود چشمم به یکی ازدوچرخه های نارنجی رنگ بیدود افتاد که جلوی ساختمانی در کوچه ای از دیشب پارک شده بود، اول فکر کردم احتمالا برای ثبت نام در بیدود و شروع به استفاده و فعال سازی حساب یکی دو روز لازم است اما نه! اینطور نبود!

همون لحظه اپلیکیشن بیدود رو دانلود و نصب کردم و مبلغ ۱۸۹۹۰۰ تومان رو که شامل بیمه یکساله هم میشد پرداخت کردم بعلاوه یک تصویر از کارت ملی و به همین سادگی! (این مبلغ بعنوان ودیعه پس از کسر حق بیمه سالانه قابل پس گرفتن است)

خوشحال شدم که اینقدر راحت و ساده و سریع استفاده از دوچرخه بیدود امکان پذیر شد، مراحل باز کردن قفل اتوماتیک دوچرخه هم بخوبی انجام شد، ابتدا جی پی اس گوشی و اینترنت موبایل رو روشن می کنید سپس کد کیوآر روی فرمان رو اسکن کرده و فکر کنم دوچرخه از طریق بلوتوث گوشی شما که اتوماتیک روشن می شود از اینترنت شما برای اتصال به سرور استفاده کرده و قفل پس از چند ثانیه اتوماتیک باز می شود.

تا اونجا که من فهمیدم باتری موردنیاز برای جی پی اس دوچرخه ها و اتصال بلوتوثی به موبایل از طریق چند سلول خورشیدی کوچک برای شارژ باتری ها تامین می شود.

تا اینجا همه چیز خوب بود و پس از باز شدن قفل اتوماتیک زمان سنج سفر شروع بکار می کند و باید تا پایان سفر اینترنت موبایل بلوتوث و جی پی اس شما روشن باشد.

دوچرخه ها به نظر من نرم و راحت هستند و زین آن ها هم برای قدهای مختلف قابل تغییر است. من اولین استفاده رو از سه شنبه های بیدود شروع کردم که دو سفرم رایگان بود و برای سفر سوم هزینه پرداخت کردم (برای هر نیم ساعت ۱۵۰۰ تومان) به نظرم همه چیز عالی بود و تنها مشکل مهم سختی دوچرخه سواری در سربالایی و شیب های تهران است که حداقل برای من طی مسافت در شیب های تهران سخت و غیرقابل تحمل است مخصوصا در این گرمای تابستان! من شخصا برای مسیرهای جنوب به شمال بعلت شیب زیاد تهران از دوچرخه استفاده نمی کنم.

در پایان سفر هم قفل دوچرخه را ابتدا بصورت دستی می بندید و سپس دکمه پایان سفر را روی اپلیکیشن می زنید و تمام و نفر بعدی که آن دوچرخه را روی نقشه پیدا می کند سوار آن می شود. خیلی خوبه که دیگه نگران دزدیده شدن و قفل و زنجیر کردن دوچرخه شخصی خودمون نیستیم و راحت ازش استفاده می کنیم.

* پیشنهاد من به بیدود برای آینده استفاده از دوچرخه های برقی و دنده ای برای رفع مشکل دوچرخه سواری در سربالایی های جنوبی شمالی شهر است اما در جهت های شرقی غربی با همین دوچرخه های معمولی می توان با لذت به سواری پرداخت.

راستی اگر دوچرخه ای خراب بود می توانید از طریق اپلیکیشن عکس بگیرید و گزارش دهید.

در پایاین سپاس فراوان از بیدود برای توسعه این سیستم دوچرخه های اشتراکی در سطح شهر ، آفرین!

نویسنده مطلب: آرمانی

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.