برای داشتن یک شعبه از مک دونالد چقدر باید هزینه کنم؟

قبل از هرچیزی، به تاریخچه مک دونالد از زبان ویکی پدیا میپردازم:

مک‌دونالدز (به انگلیسی: McDonald’s) بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است، که با بیش از ۳۵٬۰۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد. محصولات مک‌دونالدز عبارتند از: همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و بسیاری موارد دیگر که گاهی برحسب ذائقه یا فرهنگ محلی تغییراتی می‌کند. اخیراً شروع به عرضه سالاد، ساندویچ لقمه‌ای و میوه نیز کرده‌است. بسیاری از مک‌دونالدها مکانی برای بازی کودکان دارند.
شرکت مک‌دونالدز در سال ۱۹۴۰ توسط ریچارد و موریس مک‌دونالد، با مشارکت ری کراک در سن برناردینو، کالیفرنیا بنیان نهاده شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در اوک بروک، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. درآمد مک‌دونالدز در سه ساله منتهی به سال ۲۰۰۷، با رشدی ۲۷ درصدی به ۲۲٬۸ میلیارد دلار رسید.

مک دونالد چگونه شکل گرفت؟

خانواده‌ی مک دونالد در اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰ از منچستر به هالیوود مهاجرت کردند. ریچارد و موریس مک دونالد به‌عنوان عوامل پشت‌صحنه‌ در استودیوی ساخت فیلم استخدام شدند. پدر آن‌ها یعنی پاتریک مک دونالد در سال ۱۹۳۷ یک کیوسک تهیه‌ی غذا در نزدیکی فرودگاه مونروویا کالیفرنیا راه‌اندازی کرد.

منوی این رستوران کوچک در ابتدا فقط ساندویچ هات‌داگ بود. مدتی بعد ساندویچ همبرگر به قیمت ۱۰ سنت و نوشیدنی آب پرتغال نامحدود به مبلغ ۵ سنت به منوی رستوران اضافه شد. ریچارد و موریس مک دونالد در سال ۱۹۴۰ این کیوسک فروش ساندویچ را چندین کیلومتر جابه‌جا کرده و به سن‌برناردیوی کالیفرنیا منتقل کردند.

آن‌ها اسم رستوران را «McDonald’s Bar-B-Que» گذاشتند. منوی غذایی آن‌ها شامل ۲۵ نوع غذا بود و اکثرشان غذاهایی کبابی بودند. رستوران آن‌ها از آن دسته رستوران‌هایی بود که مردم داخل ماشین خود در پارکینگ می‌نشستند و پیش‌خدمت‌ها سفارش آن‌ها را گرفته و غذا را به آن‌ها تحویل می‌دادند.

در سال ۱۹۴۸ این دو برادر متوجه شدند که بیشترین سود آن‌ها از فروش همبرگر به دست می‌آید. آن‌ها منوی خود را تغییر دادند و این بار فقط همبرگر، چیزبرگر، چیپس سیب‌زمینی، قهوه، نوشیدنی‌های بدون الکل و کیک سیب را داخل منوی خود قرار دادند.

این دو برادر در سال ۱۹۵۲ تصمیم گرفتند که ساختمان رستوران خود را با هدف افزایش بهره‌وری و داشتن ظاهر زیباتر تغییر بدهند. آن‌ها برای طراحی ساختمان خود آگهی پخش کردند و با حداقل ۴ معمار مصاحبه کردند. و درنهایت استنلی کلارک مستون را انتخاب کردند.

ریچارد و موریس به همراه مستون روی طراحی جدید ساختمان رستوران باهم همفکری کردند. آن‌ها نقشه‌ی رستوران را در ابعاد واقعی و توسط گچ روی زمین تنیس نزدیک خانه‌ی مک دونالدها طراحی کردند. در طراحی رستوران جدید از سرامیک‌های قرمز و سفید، فولاد ضد زنگ، ورقه‌های فلزی با رنگ‌های روشن، شیشه و نئون‌های قرمز، سفید، زرد و سبز استفاده شد.

آن‌ها همچنین لوگوی رستوران یعنی همبرگری که کلاه سرآشپز روی سرش بود یعنی اسپیدی را با چراغ‌های متحرک نئون طراحی کرد. استفاده از تکنیک‌های بازاریابی رستوران معمولی مک دونالد را تبدیل به یک فست‌فود زنجیره‌ای کرد. آن‌ها وسایل گرمایشی را کاهش دادند تا مشتری‌ها دلشان نخواهد برای مدت طولانی داخل رستوران بنشینند.

صندلی‌های رستوران به‌گونه‌ای طراحی شده بود که مشتری‌ها به غذای خود مسلط باشند تا بتوانند سریع‌تر غذا بخورند. صندلی‌های کمی بیشتر از حد معمول باهم فاصله داشتند تا مشتری‌ها نتوانند زیاد باهم صحبت کنند. لیوان‌های مشتری‌ها به شکل مخروطی بود تا آن‌ها مجبور باشند در حین غذا خوردن لیوان خود را در دستشان نگه داشته و همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت آن‌ها در غذا خوردن می‌شد.

بسیاری از شرکت‌های دیگر مانند برگر کینگ، وایت کسل و ساب وی از استراتژی‌های مک دونالد برای رستوران‌های خودشان استفاده کردند. آن‌ها در همان سال اول تغییرات اساسی در رستوران ایجاد کردند. چیپس سیب‌زمینی و کیک سیب در منوی غذایی جای خودشان را به سیب‌زمینی سرخ کرده و میلک‌شیک دادند.

و رستوران از حالتی که غذا را داخل ماشین سرو می‌کردند تغییر کرده و به سلف سرویس تبدیل شد. آن‌ها همچنین آشپزخانه‌ی رستوران خود را طوری طراحی کردند که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. نام رستوران هم به «McDonald’s» تغییر کرد و چند ماه بعد دوباره بازگشایی شد.

 باید بگویم که هزینه‌ی فرنچایز رستوران‌های مک‌دونالد متفاوت است و باید حداقل ۵۰۰ هزار دلار پول نقد داشته باشید!

رستوران زنجیره‌ای غذایی مک‌دونالد بیش از ۳۷ هزار شعبه در سراسر جهان داشته و از محبوبیت بالایی میان مردم دنیا برخوردار است؛ به طوریکه همه علاقه مندان به سرمایه گذاری در صنعت غذا را به خود جذب کرده است. اما باتوجه به هزینه‌های اولیه‌ی بالای فرنچایز، راه‌اندازی یک شعبه از رستوران‌های مک‌دونالد هم کار ساده‌ای به نظر نمیرسد.

فرانچایز (Franchise) چیست؟

فرنچایز نوعی کسب‌و‌کار است که به یک شرکت اجازه داده می‌شود تا محصولات و تولیدات شرکت دیگری را در محلی خاص به فروش برساند. بعد از امضای قرارداد فرنچایز، مبلغی بابت استفاده از نام و فرآیند کسب‌وکار باید به فرنچایزر یا صاحب برند (franchiser) داده شود.

در مقابل، فرنچایزر در خدماتی مانند انتخاب محل مناسب، برپا کردن فروشگاه، ارتباط دادن با تأمین‌کنندگان، آموزش کارمندان و اداره کردن کسب‌و‌کار کمک می‌کند. به نوعی دیگر فرانچایز را میتوان نمایندگی یک شرکت یا برند هم دانست.

از مهم ترین مشکلات فرانچایز، پرداخت هزینه اولیه به فرانچایزر است. در مک دونالد، شخصی که قصد فرنچایز کردن آنرا را داشته باشد باید حدود ۴۰ درصد از هزینه‌ی اولیه راه‌اندازی یک رستوران جدید، به علاوه ۲۵ درصد قیمت تمامی رستوران‌ها موجود را از منابع شخصی و بدون قرض گرفتن پرداخت کند.

با توجه به متغیر بودن قیمت رستوران‌ها، هزینه‌ی نهایی فرنچایز به شرایط بستگی دارد و متغیر است. به همین دلیل شرط مک‌دونالد برای دادن شعبه‌ی فرنچایز به متقاضیان این است که باید حداقل ۵۰۰ هزار دلار پول نقد داشته باشند.

هزینه‌ی حق امتیاز رستوران نیز به تنهایی ۴۵ هزار دلار است و مبالغ دیگر از جمله تجهیزات و ساخت‌وساز باید جداگانه پرداخت شوند. در مجموع مک‌دونالد تخمین زده است که راه‌اندازی یک شعبه از رستوران بین یک میلیون و ۱۳ هزار دلار تا دو میلیون و ۱۸۵ هزار دلار هزینه دارد و در عوض سالانه حدود ۱۵۰ هزار دلار سود خواهد داشت.

این در صورتی است که هزینه‌ی فرنچایز برای رستوران Chick fil A بسیار کمتر است و متقاضیان تنها با پرداخت ۱۰ هزار دلار می‌توانند یک شعبه از این رستوران را راه‌اندازی کنند. باتوجه به اینکه مک دونالد شهرت جهانی دارد، اما باتوجه به فرهنگ و مذهب ایران این برند هیچ شعبه ای درکشورمان ندارد.

ارزش برند مک دونالد

شرکت آمازون با ارزش حدودا ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با ۲۰۱ میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم این فهرست قرار گرفته‌اند. پس از آن، برند چینی تنست (مالک پیام‌رسان وی چت) با ارزش ۱۷۹ میلیارد دلار، فیس بوک با ارزش ۱۶۲ میلیارد دلار، شرکت پرداخت ویزا (visa) با ارزش ۱۴۶ میلیارد دلار، شرکت مک دونالد با ارزش ۱۲۶ میلیارد دلار ، برند چینی علی بابا با ارزش ۱۱۳ میلیارد دلار، اپراتور AT&T با ۱۰۶ میلیارد دلار نیز به ترتیب رتبه های پنجم تا دهم این جدول را از آن خود کرده اند. 

منبع : آی تی من

https://m3s.ir/17DwA

نویسنده مطلب: جلال ترابی

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.