آموزش زبان آلمانی از صفر تا شروع

Deutsch Force
Deutsch Force

تقریباً ۸ ماه پیش بود که بعد از کلی فاصله افتادن و تلاش‌های ناپیوسته شروع کردم به یک تلاش مستمر برای یادگیری زبان آلمانی و حالا قصد دارم این قدم‌ها و مسیری که تا الان رفتم را براتون بگم تا شاید کمکی باشه در مورد شروع یادگیری زبان آلمانی .

1) خودآموزی : اولش آدم فکر میکنه خب میشه خودآموز یادگیری رو شروع کرد به خاطر همین اپلیکیشن های زیادی رو بررسی کردم و باهاشون کارکردم، هرکدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن که شاید اینجا فرصت نشه همش رو بگم. مسلماً یادگیری زبان، اون هم زبان آلمانی که بسیار ساختارمند هستش صرفاً با استفاده از نرم‌افزار و یادگیری به‌صورت خودآموز کافی نیست. چراکه در این مسیر شما نیاز دارین تا در یک محیط آکادمیک که اساتید مجربی داره ریزه‌کاری‌هایی زبان آلمانی رو بهش تسلط پیدا کنین. برای مثال ممکنه شما زمان زیادی رو صرف یادگیری جنسیت کلمات، صرف افعال و کاری نسبتاً کوچکی کنین که با رفتن به کلاس در زمانتون خیلی صرفه‌جویی میشه. اما مزیتی که استفاده از نرم‌افزارهای خودآموز داره اینه که، با فضا و روحی که زبان آلمانی داره یکمی آشنا میشین و از حالت صفر مطلق میتونه خارجتون کنه.

حالا در مسیر یادگیری خودآموزی چه مسیرهایی رو رفتم:

‌ در مرحله‌ی اول Memrise را شروع کردم، اپلیکیشن خوب و کاملی هست هر دو نسخه ios,android رو داره و مسیر یادگیری خوبی داره ولی خب از طراحیش خوشم نیومد و رفتم سراغ Duolingo، حس و حال خیلی بهتری داری و روند یادگیریش هم کامل هست، یعنی روی ۴ اصل یادگیری حافظه (تصویری -خواندن -نوشتن -شنیدن ) تأکید میکنه و میتونی تمرین خوبی باهاش داشت. بعد از اون دیدم لازم هست برای تمرین کلمات بیشتر کارکنم و خود Duolingo یک اپ دیگه داره به اسم Tinycards که با اون شروع کردم کلمات رو مرور کردن و کم‌کم فقط کلمه‌ها رو روزی یک ساعت میخوندم و کم‌کم دولینگو رو گذاشتم کنار و فقط کلمه میخوندم و رفتم سراغ Bussu . چند تا نکته خیلی خوب داشت : اول اینکه هم اپلیکیشن موبایل داشت هم سایت و قسمت‌های مختلف یادگیری رو جدا کرده بود و کنار یادگیری قواعد و جمله‌ها یادگیری و مرور کلمات رو هم داشت از همه مهم‌تر امتحان می‌گرفت و مدرک مورد تائید mcgraw-hill میده و خب انگیزه خوبی برای ادامه به آدم میده البته این نکته هم مهمه که از بین این اپلیکیشن ها Busuu پولی هست. درست خیلی گرون نیست ولی ماهی حدود ۷ دلار قیمتش هست .

بعد از ۳ ماه سروکله زدن با این نرم‌افزار هاو کمی آشنا شدن با زبان آلمانی و فهمیدن اینکه زبان آلمانی اونقدرها هم که میگن سخت و دشوار نیست (سخت نیست و ساختارمنده) به این نتیجه رسیدم که برای اینکه سرعت یادگیری خودمو بالا ببرم به کلاس بروم.
پروسه پیدا کردن آموزشگاه مناسب که اساتید خوبی داشته یکم زمان برد. وقتی اسم آلمانی میاد همه از گوته نام میبرن که چقدر خوبه و حرف نداره و فقط باید بری گوته آلمانی یاد بگیری و جاهای دیگه به درد نمیخوره. البته تا حدودی هم حرفشون درسته چراکه اساتیدی که در گوته آموزش میدن اکثراً در آلمان زندگی میکنن و نگاهشون به آموزش زبان صرف یادگیری و حرف زدن نیست و شما رو با فرهنگ و دیدگاه آلمانی هم آشنا میکنن. اینکه چرا این زبان انقدر ساختار منسجمی داره. خلاصه بعد از کندوکاو زیاد با موسسه فرهنگی اتریش آشنا شدم. در موردش خیلی تحقیق کردم و دیدم که دست‌کمی از گوته نداره میتونه گزینه خوبی برای یادگیری آلمانی باشه.

۲) کلاس آموزشی : انجمن فرهنگی سفارت اتریش (ÖKF) با کتاب DaF Kompakt شروع میکنه و کتاب سخت و پر از نکته‌ای هست.منم افتادم به یک استاد سخت‌گیر که هم کتاب هم روش تدریس به‌روز هم تمرین‌ها براش خیلی مهم بود و نتیجه این شد که استاد کیال شروع کرد به‌مرور کلمات هر درس و بچه‌های کلاس برای هر کلمه باید عکس پیدا میکردن و نتیجه این شد که من فلش کارت تصویری زبان آلمانی رو شروع کردم.

۳)فلش کارت : در بالا از اپلیکیشن tinycards براتون گفتم بهترین امکان این نرم‌افزار اینه که شما میتونی فلش کارت بسازی برای خودت و در اختیار دیگران قرار بدی امکان خوب دیگه ای که داره جعبه لایتنر هست یعنی بر اساس یک الگورتیم تشخیص میده کدام کلمات رو ضعیف هستی و بهت یادآوری میکنه که دوباره تمرین کنی . تقریباً هر درس با همکاری بچه‌های کلاس از من ۳ ساعت وقت آماده‌سازی گرفت و ادامه دادنش کار سختی بود .
فلش کارت‌ها رو دو بخش کردم : یک بخش کاملاً تصویری که برای هر کلمه یک تصویر وجود داره که با امکان خواندن و نوشتن Tinycards باعث میشه هر ۴ عمل یادگیری حافظه تمرین بشه .
یک بخش هم مربوط به خلاصه‌های هر درس که با کمک استاد کیال برای هر درس خلاصه‌ای نوشتم و این خلاصه رو تبدیل کردم به فلش کارتی که تمرین قواعد و حالت‌های زمانی فعل‌ها میشه .

اول اپلیکیشن رو نصب کنید :

لینک دانلود اندروید

برای شما

لینک دانلود IOS

توصیه میکنم اکانت بسازید در اپلیکیشن تا بتوانید هر وقت خواستید از وب سایت هم فلش کارت ها و روند مطالعه تون رو پیگیری کنید .

بعد با لینک زیر میتونید صفحه فلش کارت ها رو ببینید :

لینک صفحه کامل فلش کارت ها

این هم لینک های هر درس :

سطح A1 کلیک کنید

سطح A2 (در حال تکمیل ) کلیک کنید

توی این مقاله فعلا نحوه کار با فلش کارت ها رو توضیح دادم ایشالا مقاله بعدی نحوه ساختن فلش کارت ها رو توضیح میدم .

برای ارتباط با من میتونید همین صفجه در ویرگول یا صفحه من در Tinycards را فالو کنید
یا توییتر یا ایمیل ali.tavakoli.it.

در آخر در نظر داشته باشین که یادگیری زبان یک نیاز به‌حساب میاد. همونطوری که در سال‌های گذشته یادگیری زبان انگلیسی مزیت‌های زیادی برای افراد داشت، امروز اگر شما به یک‌زبان دیگر علاوه بر انگلیسی تسلط داشته باشین برگ برنده‌ای دارین که میتونین در مواقع نیاز ازش استفاده کنین.
این نکته رو هم بدونین اگر به زبان آلمانی نیازی ندارین بهتره برای یادگیریش کلاً هزینه ای نکنین چراکه مسیر یادگیری زبان آلمانی مسیر ساده و راحتی نیست و نیاز به پشتکار و تلاش و از همه مهم‌تر علاقه داره.امیدوارم که تجربیاتم براتون مفید بوده باشه و اگر قصد یادگیری زبان شیرین آلمانی رو دارید در این مسیر موفق باشید.

نویسنده مطلب: علی توکلی

منبع مطلب

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.