کمبود نیروی کار در آلمان

بر اساس مطالعات انجام شده، آلمان تا سال 2030 با کمبود 3 میلیون نفر نیروی کار مواجه خواهد شد. دلیل این امر، افزایش تعداد شهروندان مسن و کاهش نرخ تولد است.

به دلیل کمبود نیرو، در بعضی بخش‌ها و مناطق در حال حاضر موقعیت‌های شغلی خاصی را پر نمی‌شود. شرکت‌هایی در مناطق جنوبی و شرقی آلمان با کمبود نیروی کار مواجه هستند و همچنین نیروی کار در مشاغل حوزه سلامت وSTEM  ( علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) با کمبود مواجه است.

مطالعات پیش بینی می‌کنند که 352 تا از 801 شغل موجود با کمبود روبه رو خواهد شد و این کمبود بر بخش‌های مهندسی، سلامت، آی تی تاثیر خواهد گذاشت. همچنین آلمان در کارهای عملی نیاز به متخصص خواهد داشت. شغل هایی که تحت تاثیر نبودن نیروی کافی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • نیروی حرفه‌ای در حوزه پزشکی و سلامت
  • متخصصان مهندسی ( مکانیک، خودرو، مهندسی برق، توسعه نرم افزار، برنامه‌نویسی، مدیریت منابع و پسماند و حوزه های مربوط به STEM) .
  • برق کار، لوله کش، لوله گذار، جوشکار، ابزارساز و…
  • مراقب از میانسالان
  1. متخصصان در حوزه پزشکی

انتظار می‌رود که آلمان در سال‌های پیش رو با کمبود نیروی ماهر در پزشکی مواجه شود. افراد با مدرک پزشکی از خارج کشور قادر هستند مجوز کار پزشکی در آلمان را دریافت کنند. این افراد می‌توانند از داخل و یا از خارج اتحادیه اروپا باشند  اما مدرک آن‌ها باید معادل با صلاحیت‌های پزشکی مورد نظر مسئولین در داخل آلمان باشد.

  1. متخصصان در حوزه مهندسی

فرصت‌های شغلی متعددی برای افراد با مدرک مهندسی در هر کدام از این رشته‌های مهندسی وجود دارد. پیش بینی می‌شود حوزه‌های زیر با کمبود مواجه خواهد شد:

  • مهندس ساخت و ساز
  • مهندس کامپیوتر
  • مهندس مکانیک
  • مهندس برق
  • مهندس خودرو
  • مهندس مخابرات
  1. ریاضیات، آی تی، علوم طبیعی و تکنولوژی

افراد با مدرک ریاضی، آی تی، علوم طبیعی و تکنولوژی (MINT) فرصت‌های شغلی خوبی خواهند داشت.

  1. کمبود نیرو در حوزه‌های غیر تخصصی

آلمان در حوزه‌هایی که نیاز به مدارک تخصصی ندارند با کمبود نیرو روبه روست. مانند مکانیک صنعتی و خرده فروشان.

مکانیک صنعتی: برای افراد ماهر در مهندسی ماشین، مکانیک صنعتی و فناوری‌های عملیاتی کمبود نیرو وجود خواهد داشت.

خرده فروش: نیاز به نیروی آموزش دیده و متخصص فروش و دستیار فروش وجود خواهد داشت.

  1. پرستاران و متخصصان مراقبت از سالمندان

آلمان در آینده نزدیک به نیروی متخصصی که آموزش‌های لازم را دیده باشد نیاز دارد. فرصت‌هایی در حوزه های سلامت، خدمات اورژانس، مراقبت از سالمندان و زنان و زایمان موجود خواهد بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیاز در بخش علوم، مهندسی، کسب و کار، سلامت و آموزش وجود دارد. انتظار می‌رود 25% از مشاغل برای متخصصان حرفه‌ای در این زمینه‌ها باشد، 17% مشاغل برای برای تکنسین و 14% مشاغل برای مشاغل دفتری.

نویسنده مطلب: mehrnoo0oosh

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.