کار در کانادا

کار در کانادا در سال 2020 یک فرصت بسیار مناسب برای تغییر شرایط زندگی افراد است و به همین دلیل بسیاری از افراد رویای مهاجرت به کانادا را در سر دارند. مهاجرت از طریق کار یکی از برترین راه های مهاجرتی و اخذ اقامت دائم و تابعیت می باشد و به دلیل شرایط حاکم بر قوانین کار کانادا، در حال حاضر این کشور توانسته محبوبیت بیشتری در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا به خود اختصاص دهد. سوالاتی که در این خصوص در ذهن شکل می گیرد و سعی شده در مقاله پیش رو به آن ها پاسخ داده شود به شرح ذیل است:

  • ساده ترین راه ورود به کشور کانادا چیست؟
  • شرایط کار دائم در این کشور چیست؟
  • کار دانشجویی در این کشور چه شرایطی دارد؟
  • شرایط کار به کمک ویزای همراه در این کشور چگونه است؟

رتبه کشور کانادا از لحاظ کیفیت زندگی، ثبات سیاسی، امنیت و بازار کار در بالاترین سطح است. از برجستگی های دیگری که توانسته است در خصوص مهاجرت مورد توجه متقاضیان قرار گیرد، این است که کانادا صاحب یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا است.

برنامه کاری کانادا برای سال 2020

برنامه کانادا در زمینه مهاجرت این می باشد که یک میلیون مهاجر تا سال 2020 بپذیرد. کانادا کانونی است که محیط ایده آل برای مردم جهان را برای کسب و کار و یا تحصیل فراهم می نماید. هر سال هزاران کارگر خارجی وارد این کشور می شوند تا به صورت موقت یا دائمی کار کنند. البته بیشترین میزان مهاجرین به این کشور از طریق تحصیل بوده است. تمایل دولت کانادا در خصوص کار برای متقاضیان بین المللی کار قانونی می باشد که متقاضیان باید ویزای کار مربوطه را درخواست نمایند. انتخاب دسته های مختلف ویزای کار در کانادا برای کارگران موقت به شرح ذیل می باشد.

ویزای LMIA کانادا

سندی مثبت دال بر استخدام کارمندان از کشورهای خارجی می باشد. ارزیابی تاثیرات بازار کار LMIA در هر کارفرمای کانادایی باید صادر شود که اطمینان حاصل گردد که هیچ کارگر یا کارمند کانادایی به استخدام یک کارمند ماهر از یک کشور خارج از کشور نپردازد. این نوع ویزای کاری موقت در صورت داشتن شرایط خاص متقاضی قابلیت تبدیل به ویزای اقامتی بلند مدت را دارد. کانادا برای دانشجویان این امکان را فراهم نموده است که بتوانند هنگام تحصیل مشغول به کار شوند. کار حین تحصیل برای دانشجویان بین المللی هم در داخل محیط دانشگاه و هم خارج از آن امکان پذیر می باشد.

کار حین تحصیل در این کشور برای دانشجویان ملل دیگر به مقدار 20 ساعت در هفته است. کار پس از تحصیل و تبدیل ویزای تحصیلی به کاری یکی دیگر از راه های اقامت دائم می باشد. قوانین کار در این کشور پس از فارغ التحصیلی در ایالت های مختلف متغیر می باشد که بعنوان مثال این قوانین در کبک برنامه PEQ نام دارد.

مهم ترین فرصت های کاری در کانادا عبارتند از:

  • کار دانشجویی
  • کار در تعطیلات
  • دعوت نامه کاری
  • کاریابی دانشجویان خارجی پس از تحصیل
  • نیروی کار ماهر و متخصص (اسکیلد ورکر)
  • کار به عنوان همراه دانشجو

تعطیلات و کار در کانادا

کانادا به جوانان گروه سنی 18 تا 35 اجازه می دهد برای کار کوتاه مدت در کانادا اقدام کنند. این ویزا دارای پارامترهای مشخص است که مورد توجه قشر خاصی قرار می گیرد. هر ساله افراد زیادی در خصوص کار به این کشور مهاجرت می کنند تا به صورت موقت با ویزای LMIA در کانادا کار کنند. برای کار متقاضی باید پیشنهاد کاری یا قرارداد کاری از کارفرمای کانادایی داشته باشد. با ارائه نامه کارفرما دیگر نیازی به ارائه LMIA نیست. از دیگر راه های ورود به بازار کار این کشور، سیستم Expres Entry می باشد که این سیستم در خصوص زندگی و کار در کانادا به طور دائم می باشد که سیستمی مبتنی بر امتیاز بندی است.

واجدین شرایط کار در تعطیلات در کانادا

زمانی که فردی بخواهد هزینه سفر خود به کانادا را تامین کند، می تواند در این کشور کار کند. در این شرایط افراد همراه قادر خواهند بود تا به کانادا سفر کنند اما آن ها باید به صورت مجزا برای درخواست کار اقدام کنند.

شرایط کار در تعطیلات در کشور کانادا به شرح زیر است:

  • عدم دسترسی به پیشنهاد کاری
  • تمایل به کار برای بیش از یک کارفرما
  • در اختیار داشتن حداقل 2500$ (دلار کانادا) سرمایه اولیه
  • در اختیار داشتن پاسپورت معتبر در طول مدت اقامت در کانادا
  • ارائه تمکن مالی به مبلغ خرید بلیت برگشت به مبدا اولیه
  • شرکت در تست پزشکی در صورت تمایل به اقامت بیش از 6 ماه
  • نیاز به دریافت اجازه کار آزاد

اجازه کار آزاد در کشور کانادا

منظور از اجازه کار آزاد در این کشور آن است که فرد محدودیتی برای کار برای کارفرمایان مختلف را نداشته باشد. در این صورت فرد باید برای کارفرمایانی که واجد شرایط هستند کار کند. این کارفرمایان پیش تر از اداره کار کشور کانادا اجازه گرفته اند تا نیروی کار خارجی را برای مدتی محدود استخدام کنند. میزان قابل توجهی از این کارفرمایان در حوزه خدمات رسانی به مسافران و تفریحات فعالیت می کنند.

مهارت مهاجران برای کار در کانادا

کارگران ماهر که خواستار مهاجرت کاری به کانادا می باشند، بر اساس توانایی خود جهت اقامت انتخاب می شوند که به اقتصاد کانادا کمک کنند. نیروی کار ماهر بر اساس مواردی مورد مورد ارزیابی قرار می گیرد که عبارت است از: تحصیلات، تجربه کاری، مهارت های زبان انگلیسی، فرانسوی و سایر عوامل. تقسیم بندی های در نظر گرفته شده از سوی کانادا از این قرار است:

  • برنامه کارگران فدرال ماهر (برای متقاضیان با تجربه حرفه ای ماهر)
  • برنامه کارآفرینی فدرال (برای متقاضیانی که دارای تجربه کاری در زمینه کارهای خاص دارند)
  • کلاس تجربه این کشور (برای متقاضیان با کار حرفه ای در کانادا).

امتیازبندی مرحله اول اکسپرس انتری کانادا در سال 2020

یکی از مسائلی که درباره کانادا و کار در این کشور باید دانست، شرایط امتیاز بندی در نظر گرفته شده برای مهاجران خارجی است. حداقل امتیازی که افراد می بایست در خصوص وارد شدن به پروسه های کارگران ماهر سیستم ورود سریع یعنی اکسپرس انتری در سال 2020 داشته باشند 67 می باشد که این امتیاز از چند مورد به دست می آید:

  1. مدرک زبان انگلیسی: حداقل امتیازی که در این قسمت می توان اخذ نمود 28 امتیاز می باشد که با افزایش نمره IELTS سطح امتیاز نیز بیشتر می شود. مدرک زبان فرانسوی نیز امتیاز جداگانه ای دارد.
  2. مدارک تحصیلی: این مورد با توجه به سطح تحصیلات امتیاز بندی می گردد که حداکثر 25 امتیاز دارد که مدارک تحصیلی می بایست مورد تائید اداره شهروندی و مهاجرت کانادا نیز باشد.
  3. تجربه کاری: سابقه کار فرد نیز امتیاز منحصر به خود را دارد که حداکثر امتیاز ارائه شده 15 می باشد.
  4. سن: حداکثر امتیازی که مربوط به سن متقاضی می شود 12 امتیاز می باشد که مربوط به 18 الی 35 سالگی است.
  5. دریافت پیشنهاد شغلی: در این پروسه که افرادی که از این پیشنهاد برخوردار باشند حداکثر 10 امتیاز می گیرند.
  6. سابقه تحصیل یا کار در کانادا: تعداد سال های حضور در کانادا برای افراد بیشترین امتیاز را به همراه خواهد داشت.

مرحله دوم اکسپرس انتری کانادا در سال 2020

همان طور که اشاره شد مجموع امتیاز بندی در مرحله اول این پروسه 100 امتیاز است که افراد می بایست حداقل 67 امتیاز را کسب نمایند که بتوانند وارد مرحله دوم شوند. افرادی که بیشترین امتیاز را کسب می نمایند می توانند حداکثر 60 روز پس از جواب برای مرحله دوم اقدام داشته باشند. در مرحله دوم امتیاز قابل توجه متعلق به دعوت نامه کاری می باشد و باقی امتیازات دیگر مربوط به شخص می گردد. با توجه به این که کار در این کشور از محبوبیت بالایی در بین متقایضان برخوردار می باشد، مدت زمان این پروسه در خصوص بررسی مدارک از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که طولانی مدت است و در حدود یک سال تا یک سال و نیم افراد باید در انتظار بررسی امتیازات خود باشند.

شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا

یکی از مسائلی که می تواند در رابطه با شرایط کار در کانادا دارای اهمیت بالایی باشد، شرایط کار دانشجویی در این کشور است. دانشجویان در کشور کانادا قادر خواهند بود تا از 2 روش مختلف نسبت به کاریابی در این کشور اقدام کنند. دانشجویان می توانند بسته به شرایط خود، در محیط دانشگاه یا خارج از آن شغل مناسبی برای خود بدست آورند که هر یک از آن ها دارای شرایط و ویژگی های خاص مربوط به خود است. در ادامه با توجه به اهمیت موضوع، به تشریح جز به جز شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا پرداخته خواهد شد.

شرایط کار دانشجویی در محیط دانشگاه در کانادا

اولین فرصت شروع کار در کشوری مانند کانادا، کار در محیط دانشگاه در این کشور است که نیازی به دریافت اجازه کار نیز نخواهد داشت. دانشجویان بنا به شرایط زیر می توانند در محیط دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، کار کنند.

پیش شرط کار در محیط دانشگاه شروط کار در محیط دانشگاه دانشجو در یک دوره تمام وقت ثبت نام کرده باشد به شرط آنکه: دانشجو در یکی از مراکز دولتی معتبر مانند کالج یا دانشگاه در شهر کبک نام نویسی کرده باشد. دانشجو در یکی از دانشگاه های خصوصی کشور کانادا مشغول به تحصیل باشد. دانشجو در یک موسسه آموزشی نیمه خصوصی مشغول به تحصیل در کبک باشد. دانشجو بیمه درمانی در اختیار داشته باشد. – اجازه تحصیل دانشجو به رسمیت شناخته شود. –

در این صورت فرد تنها قادر خواهد بود در ساختمان های مربوط به دانشگاه به کار مشغول شود. البته در صورتی که فرد کاری که در اختیار یکی از اعضای دانشگاه باشد را اختیار کند، می تواند در محیطی خارج از دانشگاه اما برای اعضای رسمی دانشگاه نیز کار کند.

اجازه کار دانشجویی در محیط دانشگاه، در شرایط زیر لغو می شود:

  • دوره تحصیلی تمام وقت دانشجو به پایان برسد.
  • در صورتی که فرد به هر دلیل دوره تحصیلی خود را به پایان برساند.
  • اجازه تحصیل دانشجو به هر دلیل متوقف شود.
  • در صورتی که فرد محل تحصیل خود را تغییر دهد و در تعطیلات باشد.

در صورتی که فرد به شرایط تحصیل بازگردد، می تواند مجدد در محیط دانشگاه کار کند.

شرایط کار دانشجویی خارج از محیط دانشگاه در کانادا

علاوه بر کار در محیط دانشگاه، دانشجویان اجازه خواهند داشت تا در خارج از این محیط نیز به کار مشغول شوند و از مزایای آن بهرمند شوند. در این حالت متقاضیان موظف هستند تا اجازه کار رسمی از اداره کار کشور کانادا بدست آورند و در غیر این صورت با متخلفین برخورد جدی خواهد شد و ممکن است اجازه تحصیل آن ها نیز باطل شود و از کشور کانادا اخراج شوند.

دانشجویان می توانند در کانادا خارج از محیط دانشگاه کار کنند، اگر همه شرایط زیر را داشته باشند:

  • اجازه کار رسمی خارج از محیط دانشگاهی
  • تحصیل در یک دوره تمام وقت در کشور کانادا
  • متقاضی تنها در دوره های دانشگاهی یا فنی نام نویسی کرده باشد
  • دوره تحصیلی متقاضی شروع شده باشد
  • طول دوره تحصیلی دانشجو حداقل 6ماهه باشد
  • در پایان دوره تحصیل به دانشجو یک مدرک معتبر اهدا شود
  • دانشجو بیمه درمانی داشته باشد

در صورتی که دانشجو در دوره نیمه وقت تحصیل کند نیز اجازه کار خواهد داشت اگر:

  • آخرین ترم تحصیلی دوره تمام وقت او باشد
  • دانشجو توانایی اخذ واحدهای درسی بیشتر برای تبدیل تحصیل خود به تمام وقت نداشته باشد
  • دانشجو تمام ترم های گذشته تحصیلی، یک دانشجوی تمام وقت بوده باشد

شرایط کار برای همراه دانشجویان در کانادا

یکی از فرصت های بسیار مناسب موجود در کشور کانادا، استفاده از اجازه کار به عنوان همراه است. در این صورت فرد همراه هیچ گونه محدودیتی در رابطه با کار در کشور کانادا نخواهد داشت. به دلیل وجود این قانون موضوع تحصیل در کانادا بی مدرک زبان نیز همواره مورد توجه افراد زیادی قرار داشته است. چرا که غالب کشورهای دنیا اصلا ویزای همراه به دانشجو نمی دهند و برخی از کشورهایی که ویزای همراه دارند٬ به همراه اجازه کار نمی دهند. نتیجتا کانادا با این قانون منحصر به فرد محبوبیت زیادی بین مهاجران به دست آورده است.

نویسنده مطلب: ویزا نیو

منبع مطلب

ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.